• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på det perfekta natobandet.

Nic

Rolex
2-Faktor
Fick hem fyra Phoenix-naton från Monkey Swag häromdagen. Första intrycket är bra, känns gedigna och av god kvalité. Gillar även att de är tunnare än vanliga naton som nämnts tidigare.

4.jpg
 

ernst

Omega
Jag tycker Nato har sin plats band övriga band och det är enkelt att byta och matcha. Jag har tidigare kört på Phoenix från urtid.se och var med om ett materialfel där de vita innertrådarna syntes genom den svarta ytterväven, mailade ÅF som aldrig sett något liknande, det hade inte Phoenix heller och jag fick bandet utbytt utan knorrande. Någon annan som varit med om något liknande?

Jag såg ett fint regimentband tidigare i tråden i grått och svart bredvid en Speedy, skulle någon vänlig själ kunna posta en bild på den kombon? Är riktigt sugen på att se resultatet...
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Lånar tråden lite. Någon som vet vart man kan få tag på Blått nato band med guldiga spännen?
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
image.jpeg

Fick med ett Pheonix när jag köpte klockan, och det håller verkligen en högre nivå än tidigare naton jag haft. Blir att beställa några till så man har lite att variera med!
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Om den perfekta komfortbredden på nato är 22 mm, men favoritklockan har 20 mm mellan luggarna - är det eg ett problem att köra med ett för brett nato (förutom estetiskt)?
 
Jag kör en liknande kombination som @Degnell , en mörkblå AT 8500G på NATO i Bond-stil fast med blå fält - finns på Gnomon, är tillverkade av Dievas och håller hög kvalitet :)

Vänligen
Forumets undersköterska

image.png

Jag misstänker att du vid något tillfälle testat Omegas natorem. Finns det någon annan eftermarknadsrem som har samma(eller liknande iaf) tunna och "säkerhetsbältes"-liknande struktur?
 

Veratio

Cartier
Känns inte direkt premium om de slits fort, Phoenix?

Gnomon har jag använt på min ena klocka i flera år, iofs i rotation med åtta - tio andra klockor, och den har inte ens ett märke eller ett långt hål som visar att det är använt. Det är väl kvalité? ;)

Ska hårdtesta Singulars premium de närmsta dagarna, så får vi se. Nato är följsamt, skönt att ha på sig och sjukt snyggt på vissa klockor!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_1018.JPG
IMG_1019.JPG
IMG_0590.JPG
IMG_0610.JPG
IMG_0614.JPG

Kul inlägg och skön timing i och med att jag själv jagat och testat rätt många samt precis tror jag landat i Zuludiver. De är tunna, endast 1,14mm tjocka men ändå stabila, mjuka utan att bli för slappa. De finns dessutom i 23mm vilket är ovanligt. Sydda istället för limmade vilket jag tror att jag föredrar, skit samma egentligen för mig så länge hålen är värmebehandlade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seriöst asså? de flesta mer "premium" natoband jag testat har varit obekvämare än de billigare varianterna (ex josef b's standard och premium), dvs tjockare och styvare. Det jag letar efter är mjukt, följsamt och tunt med en silkeslen yta.

Stämmer detta in på phoenix tycker du? :)
Zuludiver för bövelen! :)
Det är de som @Royal Straps säljer.
 

plexan

Cartier
Seriöst asså? de flesta mer "premium" natoband jag testat har varit obekvämare än de billigare varianterna (ex josef b's standard och premium), dvs tjockare och styvare. Det jag letar efter är mjukt, följsamt och tunt med en silkeslen yta.

Stämmer detta in på phoenix tycker du? :)
Ja exakt det jag söker efter i ett natoband också! Jag är iallafall jättenöjd med phoenix, furutom att dom slits rätt fort, speciellt kan dom fransa upp sig runt hålen :(

IMG_1018.JPG
IMG_1019.JPG
IMG_0590.JPG
IMG_0610.JPG
IMG_0614.JPG

Kul inlägg och skön timing i och med att jag själv jagat och testat rätt många samt precis tror jag landat i Zuludiver. De är tunna, endast 1,14mm tjocka men ändå stabila, mjuka utan att bli för slappa. De finns dessutom i 23mm vilket är ovanligt. Sydda istället för limmade vilket jag tror att jag föredrar, skit samma egentligen för mig så länge hålen är värmebehandlade.
Det där ser intressant ut! Måste försöka testa ett snart!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det överlägset bekvämaste natobandet jag har provat (och jag har provat många) är det i bomull från Rhein Fils. Lagom tjocklek så att det inte blir för sladdrigt eller för styvt. Dessutom tycker jag det är viktigt att bandet har en bra textur vilket detta band har.:) Äger ett i mörkblått och beställde precis ett till i beige. Finns i fyra olika färger här: https://stylechrono.se/butik/nato/ Skynda fynda då de verkar ha få kvar i lagret!
00000000000000000000000000000000005-jpg.413121

00nato_beige.jpg
00nato_green.jpg
0nato_black.jpg
0nato_blue.jpg


Jag gillar också XII NATO Strap från natostrapco.com. Ordentlig textur på banden och lite extra tjocka (bygger lite för mycket på höjden under klockan så jag har kapat av det). Tyvärr verkar det mörkblåa vara slutsålt.
00c-jpg.367306
0927n-jpg.395525
0621-jpg.338468


Tyvärr är de flesta billiga (och vissa dyrare) natoband väldigt plastiga och blanka. Jag önskar att fler tillverkare kunde erbuda oss band i bättre material.
Avslutar med en gruppbild på (nästan) alla mina NATO/Zulu/Perlon...:)
na2-a-jpg.308141
 
Senast ändrad:

Lowe92

Cartier
Ja exakt det jag söker efter i ett natoband också! Jag är iallafall jättenöjd med phoenix, furutom att dom slits rätt fort, speciellt kan dom fransa upp sig runt hålen :(
Håller med om att Phoenix slits snabbt, funkar inte så bra som träningsband när man vill kunna dra åt runt handleden ordentligt. Det är åtminstone min erfarenhet.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Det överlägset bekvämaste natobandet jag har provat (och jag har provat många) är det i bomull från Rhein Fils. Lagom tjocklek så att det inte blir för sladdrigt eller för styvt. Dessutom tycker jag det är viktigt att bandet har en bra textur vilket detta band har.:) Äger ett i mörkblått och beställde precis ett till i beige. Finns i fyra olika färger här: https://stylechrono.se/butik/nato/ Skynda fynda då de verkar ha få kvar i lagret!
00000000000000000000000000000000005-jpg.413121

00nato_beige.jpg
00nato_green.jpg
0nato_black.jpg
0nato_blue.jpg


Jag gillar också XII NATO Strap från natostrapco.com. Ordentlig textur på banden och lite extra tjocka (bygger lite för mycket på höjden under klockan så jag har kapat av det). Tyvärr verkar det mörkblåa vara slutsålt.
00c-jpg.367306
0927n-jpg.395525
0621-jpg.338468


Tyvärr är de flesta billiga (och vissa dyrare) natoband väldigt plastiga och blanka. Jag önskar att fler tillverkare kunde erbuda oss band i bättre material.
Avslutar med en gruppbild på (nästan) alla mina NATO/Zulu/Perlon...:)
na2-a-jpg.308141
Tack för tipset! Slog till på det sista svarta 22mm direkt.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Seriöst asså? de flesta mer "premium" natoband jag testat har varit obekvämare än de billigare varianterna (ex josef b's standard och premium), dvs tjockare och styvare. Det jag letar efter är mjukt, följsamt och tunt med en silkeslen yta.

Stämmer detta in på phoenix tycker du? :)

Jag har band från Zuludiver (köpt via RoyalStraps), Singular, Phoenix och cheapestnatostraps och jag skulle nog säga att det är ZD-bandet (20 mm, Camo) som matchar din beskrivning. Jag tänker själv säkerhetsbälte när jag känner på ytan. Bandet är tunt och smidigt och bygger ingen onödig höjd. Annars gillar jag banden från Singular. Har en del som jag haft sedan 2014 som har klarat sig bra. Har även ett nyare Premium Nato med hög finish på metalldelarna. Phoenix har inte fått någon riktig chans än, men de gångerna jag har använt det, så har det inte imponerat. Banden från CheapestNatoStraps är prisvärda.
 

Higgis

Omega
Har provat lite olika nato armband och gilla att kunna byta utsende på min skx007,men jag letar efter om det finns något nato som inte blir längre när det blir blött.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
@Singular's nya supernaton. De är helt vansinnigt bra. 300kr styck.
Känns som exakt samma glansighet, tjocklek och textil som Omegas original (Ser identiskt ut också) - men inte lika långa (tycker Omegas original är för långa så flärpen går inte att vika in helt).
 
Topp