• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på en LDJ

MBx

Cartier
Frun fyller år och vad köper man...? ;) Har varit på jakt efter en Lady Datejust 69173/4 (fullset), helst med champagnetavla och streckindex eller en stål/vitguld med silvertavla. Jag har "skummat" de annonser och hemsidor för en affär i Sverige men har inte funnit vad jag letar efter.

Jag är inte alldeles bekväm med att handla klockor på nätet men har efter en tid bland annat hittat följande:

Den första är en Lady Datejust 69173 från 1989 ( R-serie - 1988 och uttagen 1989?) med originalpapper; cert, instruktionsbok, Rolexbox och originalkvitto. Priset är strax under 32k SEK - Pricey?
Image-49.jpg


Image-69.jpg
Den andra är en 69173 från 1990 med diamantindex. Inner- och ytterboxar och papper medföljer köpet. Klockan ska vara servad. Priset är drygt 28k SEK. (Personligen inte så förtjust i tavlan. :blackeye: )
rolex-datejust-69173.jpg

Jag har inte varit i kontakt med någon av säljarna men är det något utöver det uppenbara som man bör fråga om?

Och min fråga... Ja, är dessa något att gå vidare på eller ska jag fortsätta leta? Var letar man bäst i Sverige?

/M
 

Sond

Patek

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hallå!

Trevligt initiativ, vem skulle bli ledsen för en sådan present?! Måste bara säga att jag tycker priserna är sjukt höga på dom klockor du tittat på. Jag har köpt klockor via chrono24 och köper du bara från någon trusted seller ska det inte vara några problem, dock aldrig några garantier tyvärr. Kolla länken jag skickade med, här borde du hitta något intressant.

www.chrono24.se/search/index.htm?dosearch=true&watchTypeId=U&searchexplain=false&manufacturerIds=221&query=69173&specials=103&specials=104&watchCategories=301&gender=1402&caseMaterials=9&braceletMaterial=410&countryIds=DE%7CAT%7CCH%7CIT%7CFR%7CSE%7CNL%7CES%7CUK%7CLU%7CBE%7CDK%7CPT%7CFI%7CCY%7CIE%7CCZ%7CSK%7CPL%7CEE%7CLV%7CLT%7CHU%7CRO%7CBG%7CGR%7CSI%7CMT%7CHR&SEARCH_REGION_ID=&maxAgeInDays=&sortorder=1&priceFrom=&priceTo=&STARTSEARCH=Söka&SEARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=
 

MBx

Cartier
Mellan 15 och 18000 kr känns mer rimligt. Kolla t ex hos Dr Watch.

Jag missade en klocka hos DrWatch i höstas pga tjänsteresor m.m.:banghead:

När man talar om trollen - Nu ligger ett par LDJ till salu hos DrWatch.

Vad säger panelen om denna från 1991? 69174 med cert, Box och instruktionsbok:

http://drwatch.se/watches.asp?id=1451&pic=1

Me like!:happyhappy:

Eller denna: 69173 från 1991 (med diamantindex:confused:). Också med cert och box.
http://drwatch.se/watches.asp?id=1442&pic=1

/M
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag skulle inte köpa TT till sambon utan att ha känt av om det ses som snyggt eller inte. Spontant känns 69174 safe men kanske en roligare tavla?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Läs den eminenta tråden av JayJay:

https://klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Vad mäter klockorna du kikat på? Min flickvän har testat min gamla Oysterdate Precision som mäter 34mm men hon skulle kunna bära upp 36mm, som en "herr" DJ.

Det absolut viktigaste, för mig, är inte alla tillbehör utan hellre en klocka i bra skick. Allt annat är bara extra kul att få.

Prata med henne, kika på klockor tillsammans men låtsas som att ni kollar för din skull. Så kan du fråga "skulle du vilja ha den?". Har själv gjort detsamma så jag vet vad jag ska köpa till min flickvän när hon tar studenten.
 

jabla

Sarlacc
Känns som efterfrågan på de små damklockorna är sjunkande och priserna på väg nedåt, borde gå att hitta ett fint ex med quickset och box/papper för under 30k
 

_jonte

Patek
Glöm inte att Rolex även har midsize 31mm som jag tycker är snyggast på de flesta damhandleder. 26mm lite väl litet, förutom i helguld då det av någon anledning funkar.
 

MBx

Cartier
Tack för tipsen!:)

En TT tror jag inte är något problem. Min fru fyller 50 år; till min dotter som är ~20 år hade jag inte ens tänkt tanken. Min fru kan inget om klockor (vad jag vet) och det finns nog ingen klocka som är så känd bland allmänheten som en DJ TT (med champagnetavla). Därför tror jag inte att jag hamnar utanför tavlan med ett LDJ-inköp.

Vad gäller storleken är det väl till en del mode med större boetter (för både herr och damer). Just nu har min fru en större klocka men har tidigare haft mindre (som en LDJ). En snygg midsize kan dock gå hem, ingenting är omöjligt, även annan modell.:) Vid förra auktionen hos Kaplans fanns en Lady Yacht Master för 27k SEK (plus provision) som återropades - så snygg!

Har någon en kommentar till de två uren hos DrWatch som jag länkade till ovan?:angel:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den silvriga är snygg. Skulle jag köpt. Kanske går att pruta lite . Damklockor brukar inte flyga iväg så snabbt från doktorn. Gillar inte den andra tavlan. För plottrigt på en liten urtavla . Inte heller så förtjust i tvåton.
 

MBx

Cartier
Den silvriga är snygg. Skulle jag köpt. Kanske går att pruta lite . Damklockor brukar inte flyga iväg så snabbt från doktorn. Gillar inte den andra tavlan. För plottrigt på en liten urtavla . Inte heller så förtjust i tvåton.

Håller med både att den silvriga är snygg och att tavlan på TT är ful som stryk. ;) Med en champagnetavla och stav index blir det ordning på sakerna - det går väl att byta?

Går det på något sätt (cert. ref-nummer) att utläsa vilken tavla (färg/modell) som är original?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vad sägs om hans hantverk? :angel:


Har varit en del diskussion förut eftersom han skrev att klockorna vad opolerade osv, medans man såg att dom tydligt var nyborstade, polerade.
Sedan har väl några haft åsikter om att det inte är 100 % gjort.

Jag kan inte svara på om såvida är fallet, oftast så förstärker ju bilder minsta defekt och repa så bäst är ju att kolla i verkligheten.

I övrigt har jag bara hört gott om Dr Watch !
 

Sond

Patek
Som andra har skrivit så finns det exempel på där "opolerad" varit polerad och misslyckade reparationer. En sak som kan vara bra att tänka på är att hans bilder är extrema vad gäller att lyfta fram mikrorepor. Mina affärer med honom har alltid varit lyckliga.
 
Topp