• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på en ny graal!

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Då mina tidigare favoriter fallit bort...

För tjock och kronografknappar som förstör...

Orörlig dykring...


så ledde jakten mig till Kaplan's för lite span, kläm och känn...

Kultig Omega... Riktigt nice för att vara quartzare, Omega, och från 90-talet... Ingen graal såklart, men lite småsugen blev jag allt :)


Corum med brillisar. Vem är först på KS med denna?



U-båt. Lite stor dock ;)


Testade även även lite andra som jag inte tog bild på, bl.a. en Oris BC kronograf från -02. Riktigt nice faktiskt, trots avsaknad av plexi. Men såklart inte heller någon graal :(

Jakten fortsätter, för visst måste man väl ha en graal?

Visa gärna Din graal!
 

ErikGBG

Audemars
107D473F-FC18-4B5F-A0CE-11A07FD1C6EA-1835-000001C007DA30F2_zpsbfbeb670.jpg

Graal så de smäller om det. Tropisk big crown är det första jag köper om tjejens livförsäkring löses ut!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kan inte komma på någon "graal". Tämligen tillfreds med vad jag har... och det kanske är ett av "problemen" just nu. Tittar bakåt en del (på vintage, alltså), så vi får se vad som dyker upp. Brukar kännas i magen. Fina exemplar, eller välanvända men med bibehållen form (inte sönderslipade) brukar kunna locka fram känslor...

... Dessutom vill jag kunna använda mina klockor så "safe queens" göre sig icke besvär...

A
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Önskar jag visste det jag med. Samtidigt är det rätt skönt då jag troligtvis aldrig riktigt skulle kunna andas ut om jag inte hade den... Och för att inte tala om besvikelsen om den inte levde upp till förväntningarna. Då går det ju rätt snabbt hål på utopin om en graal.
 
Klart man ska ha en graal. Jag gillar att ha min inom räckhåll, där det är möjligt, men ändå inte. En fin GMT Rootbeer vill jag både ha och inte ha. Svårt att förklara, vi har en komplex relation :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ok, det är ingen dyrgrip i sig. Men jag skulle gärna vilja ha Zodiac Sea Wolf från 60-talet (Militär klockan)
Tycker den är otroligt läcker. Är det någon på forumet som har en månne!
 

Mr Chance

Kalmar
Det där med graal är lite tudelat tycker jag. Har nog egentligen ingen riktig graal. Alla dinkor jag vill ha är inom hyfsat ekonomiskt räckhåll så det är inget direkt problem.
Jag gillat mer att ha en klocka som jag liksom siktar på ska bli mitt nästa inköp. En 1016 el 14270 med lugholes är min nästa klocka. :)
 

Sond

Patek
För mig betyder graal en speciell klocka som jag placerar före alla andra klockor. För mig är det Speedy och en sådan äger jag. Sedan är nästan JLC Reverso en graal för mig(enligt min definition av graal kan man bara ha en graal, därav nästan). Och en sådan äger jag också.

Så enligt mig kan man inte söka efter/vara osäker på vad sin graal är. Då är det ingen graal. En graal vet man alltid vad det är och man kan redan äga den, leta efter den, drömma om den eller försöka förtränga den om den är för dyr.

Om andra har andra definitioner så är det såklart helt okey. Jag är tex alltid på jakt efter nästa klocka. Men det innebär inte att det är en graal för mig. Just nu vet jag inte vad nästa klocka kommer att bli. Det är den bästa tiden av klockintresset. Fundera, planera, spekulera och jämföra. Just nu dras mitt intresse åt lite äldre Rolex. Kanske en DJ, kanske en DD eller kanske någon annan dressig äldre Rolex? Eller ska det bli en JLC Ultra Thin Moon? Räknar med att detta planerande kommer pågå i ett eller två år...
 
Jag sitter i en rävsax där just nu..

Sålde min breitling för den användes aldrig.

Nu kan jag inte bestämma mig för om jag vill ha AP eller Hublot :'(
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan vi inte enas om att sluta använda ordet graal?

...

Eller åtminstone om använda begreppet på lite mer ortodoxt vis, exempelvis begränsat till föremål som:

1. Har en tung proviniens
2. Inte med säkerhet existerar
3. Om de existerar, existerar i maximalt ett exemplar
4. Inte låter sig införskaffas med mindre än en rejäl dos strapatser, helst involverande svärd, uråldriga skrifter och kokosnötter

Föremål som finns på nytagna bilder på chrono24 bör således, oavsett begärt pris, inte vara värdiga benämningen.

I klockväg kan jag möjligen tänka mig att buzz aldrins stulna speedmaster skulle kunna betraktas som en graal.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Faaan vad jag känner mig tråkig nu...har ingen riktig graal jag längtar efter!:(

Måste bero på att kollat för lite klockor senaste tiden, så på´t igen om lägga ned lite mer kraft på att hitta något riktigt fint!:D
 
Topp