• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på ett lämpligt kostymur i guld

Vendee

Breitling
Hej!

Jag är ny på forumet, hoppas det är OK att starta en ny tråd bara för detta. Inte bara ny på forumet, utan färsk även i ämnet - kan väl inte mer än det mest grundläggande om klockor, mest för att jag nog egentligt inte är jätteintresserad per se - men letar icke desto mindre efter något bestående som så att säga kan följa mig genom livet. Ett tidlöst kostymur.

Eftersom jag bara tänker köpa en klocka och inte tänker bygga upp en samling, får det å andra sidan kosta en slant.

Jag har ett antal specifika krav:
- Minimalistisk känsla (tänker typ daniel wellington men en "riktig" klocka).
- Boett i guld (tycker det är snyggast och bär oftast annan metall i guld lr guldfärg och vill att det matchar).
- Armband i brunt läder (inte så förtjust i 'länkar' och bär oftast bruna läderskor).
- Från en erkänd, pålitlig och klassisk tillverkare.

Meriterande är där utöver (för att använda CV-terminologi):
- Datumvisare
- Baksidan av boetten får gärna vara lämplig för gravyr.
- Enkelt att underhålla. Vill helst inte köpa en klocka som för en halv förmögenhet måste skickas tillbaka till fabrik vart femte år.

Ut efter detta har jag egentligen hittat tre kandidater.
1) Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin 1272510
2) Omega De Ville Prestige Co-Axial 424.53.40.20.02.001
3) Rolex Cellini Time Rose Gold 50505

Rolexen känns lite för stereotypt egentligen, skulle hellre köpa något som känns mer "medvetet".

Någon som har några fler förslag på klockor som uppfyller mina kriteriet?
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Hej!

Jag är ny på forumet, hoppas det är OK att starta en ny tråd bara för detta. Inte bara ny på forumet, utan färsk även i ämnet - kan väl inte mer än det mest grundläggande om klockor, mest för att jag nog egentligt inte är jätteintresserad per se - men letar icke desto mindre efter något bestående som så att säga kan följa mig genom livet. Ett tidlöst kostymur.

Eftersom jag bara tänker köpa en klocka och inte tänker bygga upp en samling, får det å andra sidan kosta en slant.

Jag har ett antal specifika krav:
- Minimalistisk känsla (tänker typ daniel wellington men en "riktig" klocka).
- Boett i guld (tycker det är snyggast och bär oftast annan metall i guld lr guldfärg och vill att det matchar).
- Armband i brunt läder (inte så förtjust i 'länkar' och bär oftast bruna läderskor).
- Från en erkänd, pålitlig och klassisk tillverkare.

Meriterande är där utöver (för att använda CV-terminologi):
- Datumvisare
- Baksidan av boetten får gärna vara lämplig för gravyr.
- Enkelt att underhålla. Vill helst inte köpa en klocka som för en halv förmögenhet måste skickas tillbaka till fabrik vart femte år.

Ut efter detta har jag egentligen hittat tre kandidater.
1) Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin 1272510
2) Omega De Ville Prestige Co-Axial 424.53.40.20.02.001
3) Rolex Cellini Time Rose Gold 50505

Rolexen känns lite för stereotypt egentligen, skulle hellre köpa något som känns mer "medvetet".

Någon som har några fler förslag på klockor som uppfyller mina kriteriet?
Även om du redan nämnt Jaeger LeCoultre tycker jag att du glömde deras klassiska dressklocka Reverso, en klocka som dessutom lämpar sig väl för gravyr med sin karakteristiska vändbara boett :)
 

Vendee

Breitling
Ca 130 lax för ultra thin i guld, och från ca 160 för reverson i guld (nypriser på svenska marknaden).
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Cellini alla dagar i veckan om budgeten tillåter. Finns många utföranden och det är en Rolex "ingen" kommer veta är en Rolex.

Den är nästan antirolex! Iaf i Europa, Asien säljer de väl bättre. (Helt utan fakta utan enkom mina icke tillförlitliga observationer)
 

Songer

Omega
Cellini alla dagar i veckan om budgeten tillåter. Finns många utföranden och det är en Rolex "ingen" kommer veta är en Rolex.

Den är nästan antirolex! Iaf i Europa, Asien säljer de väl bättre. (Helt utan fakta utan enkom mina icke tillförlitliga observationer)
Håller med dig, det är en antiRolex, känns inte igen av gemene man så som Sub och DD görs.
 

MånsT

Rolex
En Cellini är nog så långt ifrån den stereotypa Rolexen du kan komma. Rolex för nästan alla betyder Submariner eller Datejust, möjligtvis Daytona och GMT. Cellini är sällsynt och i min värld något bara en entusiast pekar ut som en Rolex.
 
Omega Tresor vore mitt val....

Omega-DeVille-Tresor-0002-1024x683.jpg


Omega-DeVille-Tresor-0005-1024x683.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Att köpa en Cellini är tvärt om ett mycket medvetet val i mina ögon. Själv hade jag valt mellan JLCn och Rolexen. Tror att valet skulle falla på Rolexen för min del. Är inte mycket för det supercleana dressursutseendet.
 

M.U

Rolex
Cellinin eller DD tycker jag! DDn för det är en tidlös klassiker. Och cellinin för att den är fruktansvärt fin!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tycker du ska leta efter en DD på läder. Perfekt storlek och fungerar på alla typer av band :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Kände inte till cellini innan denna tråden men en bildgoogling gav ett sjukt habegär.
Hade jag haft råd och ville ha en kvalitetsdressare i guld för resten av livet hade det blivit den!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rolex Cellini är ful. Day-Date är ingen riktig dressklocka. Omega Trensor som @masterkiller föreslår är mycket roligare i så fall. Men varför inte gå mot något mer spännande? Piaget tex? Mästarna av tunna verk och ur. Sparsmakade och eleganta, nästan uteslutande klockor i ädla metaller, endast inhouseverk. Ingen känner igen klockan men erhåller hög status i initierade kretsar. Altiplano;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Annars hade jag nog för de pengarna letat efter en begagnad Patek Phliippe Calatrava.
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag hade valt mellan en Reveso GT i guld (har stål) alt en DD på läder
Annars fanns det väl en gammal AP? Som var riktigt fin
Var det @Fabian som har/hade den?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag hade valt mellan en Reveso GT i guld (har stål) alt en DD på läder
Annars fanns det väl en gammal AP? Som var riktigt fin
Var det @Fabian som har/hade den?

Jag har haft en gammal AP men som idag är såld. En vintage pp eller AP är inget dumt alternativ. Annars diggar jag Piaget som Rozzy föreslår. Eller en reverso (finns så mycket roligt ute i världen...).
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
En PP Calatrava 5196 kan du gravera på baksidan. Är dock utan datum. Att sedan ha motvilja att serva den känns inte ok. Allt mekaniskt behöver service. Har du bil? Om ja, skiter du i att serva den också?:bored:
Var tog TS vägen föresten?:watching:
 

Vendee

Breitling
Tack för alla inspel!

Calatrava i den bästa av världar, men, ja; i nypris är den för dyr. Hur billigt tror ni man kan få tag i den på andrahandsmarknaden?

Det måste inte vara en ny klocka, men som ny i det här gamet känns ju nätaktioner och sådant en smula farligt.

Ang "motvilja att servera" så menar jag mer att jag vill kunna lösa den biten i Sthlm för en mindre peng, snarare än skicka till Scweitz för en större peng.
 
Topp