• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakten på den ultimata kvalitets-dressaren(uppdateras framåt) PP,ALS,VC

par

Patek
2-Faktor
Har bestämt mig för att inhandla en ren dressare och har därför börjat botanisera vad det ska bli. Kommer uppdatera denna tråden framåt allt efter att sökandet fortskrider.

Just nu befinner jag mig i Amsterdam vilket gör möjligheterna till att klämma och känna lite större.

Klockmärke först ut att utvärdera blev A. Lange & Söhne. Ja bara namnet låter ju som en vacker melodi.

Klev därför in idag i en butik som heter Schaap /Citroen (ja tydligen var den ena bror till en herre som startade ett sorgligt bilmärke).
Vilken jäkla butik! Extremt trevlig inredning, och med flera avskiljda ställen att sitta ner. Mycket personal var det också så jag får hjälp direkt och förklarar vad jag är ute efter.
Säljarens nästa fråga är om jag vill ha champagne, klart jag vill. Vi slår oss ned och det tar inte många minuter innan en servitör(!?) som springer runt i butiken ger mig ett fat med snittar...



Nog om det och nu till klockorna. Modellen jag var inställd att titta närmare på var den klassiska manuella Saxonia.
Fantastisk tavla, 37mm och smäckert tunn. Märkligt nog så kändes den väldigt liten. Vacker och trevlig på alla sett, men väldigt liten. Jag har ändå tunna handleder men känner ändå att den blir liten.

image.jpg


image.jpg



Försäljaren föreslår istället av vi ska testa en 1815 som jag tidigare ratat då den specar 40mm(om jag inte minns fel). För stort för en dressklocka tänker man ju rent spontant men det här stämmer inte alls.
Boetten känns väldigt lagom i storlek, väl dimensionerad(bilderna får den att se lite större ut). Tavlan då, jo den är ju tokigt bra. Blånerade visare som bryter snyggt mot den ljusa sunburst tavlan. Tycker inte att siffrorna får den att se stökig ut heller. För mig "händer" det lagom mycket i den, dvs inte tråkig men inte för busy för att inte vara dressig.

image.jpg


Blir det en Lange så är det den här modellen som gäller. Sen är jag fortfarande kluven till material, velar mellan gult, rosé och vitt fortfarande.


Efter en stund drar försäljaren även fram den här, se och njut.

image.jpg


image.jpg

Helt jäkla underbar:) 450" euro känns inte så extremt ändå. Hade kunnat ha denna som owg, jag anser den funkar till allt förutom bad:)


Så här såg det ut

image.jpg
image.jpg



Allting skrevs från en mobil så ni får ha överseende med språket:)


Imorgon tittar jag troligtvis på VC
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har bestämt mig för att inhandla en ren dressare och har därför börjat botanisera vad det ska bli. Kommer uppdatera denna tråden framåt allt efter att sökandet fortskrider.

Just nu befinner jag mig i Amsterdam vilket gör möjligheterna till att klämma och känna lite större.

Klockmärke först ut att utvärdera blev A. Lange & Söhne. Ja bara namnet låter ju som en vacker melodi.

Klev därför in idag i en butik som heter Schaap /Citroen (ja tydligen var den ena bror till en herre som startade ett sorgligt bilmärke).
Vilken jäkla butik! Extremt trevlig inredning, och med flera avskiljda ställen att sitta ner. Mycket personal var det också så jag får hjälp direkt och förklarar vad jag är ute efter.
Säljarens nästa fråga är om jag vill ha champagne, klart jag vill. Vi slår oss ned och det tar inte många minuter innan en servitör(!?) som springer runt i butiken ger mig ett fat med snittar...



Nog om det och nu till klockorna. Modellen jag var inställd att titta närmare på var den klassiska manuella Saxonia.
Fantastisk tavla, 37mm och smäckert tunn. Märkligt nog så kändes den väldigt liten. Vacker och trevlig på alla sett, men väldigt liten. Jag har ändå tunna handleder men känner ändå att den blir liten.

image.jpg


image.jpg



Försäljaren föreslår istället av vi ska testa en 1815 som jag tidigare ratat då den specar 40mm(om jag inte minns fel). För stort för en dressklocka tänker man ju rent spontant men det här stämmer inte alls.
Boetten känns väldigt lagom i storlek, väl dimensionerad(bilderna får den att se lite större ut). Tavlan då, jo den är ju tokigt bra. Blånerade visare som bryter snyggt mot den ljusa sunburst tavlan. Tycker inte att siffrorna får den att se stökig ut heller. För mig "händer" det lagom mycket i den, dvs inte tråkig men inte för busy för att inte vara dressig.

image.jpg


Blir det en Lange så är det den här modellen som gäller. Sen är jag fortfarande kluven till material, velar mellan gult, rosé och vitt fortfarande.


Efter en stund drar försäljaren även fram den här, se och njut.

image.jpg


image.jpg

Helt jäkla underbar:) 450" euro känns inte så extremt ändå. Hade kunnat ha denna som owg, jag anser den funkar till allt förutom bad:)


Så här såg det ut

image.jpg
image.jpg



Allting skrevs från en mobil så ni får ha överseende med språket:)


Imorgon tittar jag troligtvis på VC
Inte helt oväntat tycker jag att 40 mm är fel, jag hade kört på 37 i gult guld om det nu är en klocka för uppklädda tillfällen du söker. Passar givetsvis utmärkt till ledig klädsel med. Rosé har jag helt tröttnat på och känns något konstlat och omodernt idag. Kör du på 40 mm är det inte ett regelrätt dressur, utan passar bäst till ledig klädsel.

Finns det verkligen flybacks för över 4 000 000? Overkligt.

PS. Glöm inte Breguet, hade varit mitt förstaval.
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Inte helt oväntat tycker jag att 40 mm är fel, jag hade kört på 37 i gult guld om det nu är en klocka för uppklädda tillfällen du söker. Passar givetsvis utmärkt till ledig klädsel med. Rosé har jag helt tröttnat på och känns något konstlat och omodernt idag. Kör du på 40 mm är det inte ett regelrätt dressur, utan passar bäst till ledig klädsel.
Finns det verkligen flybacks för över 4 000 000? Overkligt.

Skit, ska ju stå 45" euro....

Jag gissade du skulle rata 40:) Var helt inne på 37mm i gult men efter att ha jämfört så bärs Langes 40mm liknande en calatrava 37mm upplever jag. Men den dyker också upp längre fram så man får se storlekarna
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag delar @Aurum s tankar. Jag hade helt klart gått på 37mm. Att bära en dressare är en vanesak gällande storleken. Min handled är 18 cm och jag har vant mig vid att bära gamla herrur där de är mellan 34 och 36 mm. Lite ovant i början, men efter ett tag sitter de perfekt och välbalanserat på handleden. Faktiskt så kan 35 och 36mm kännas modernt stora ibland.
image.jpg

Longines Flagship 35mm

Samtidigt förstår jag att om man skall investera i ett exklusivt nytt dressur så kan den få vara lite mer modern och inte misstas för ett gammalt herrur.
Jag har en modern Eberhard Extra-Fort i 18k som är 37,5mm.
image.jpg

Då den inte är så tunn så fungerar storleken väl och den känns modern och elegant. Men känslan är faktiskt lite mer casual än strikt dress måste jag säga.
Sedan har vi ju det här med för mycket glas och för mycket tavla på en två eller trevisare konstellation. ALS 1815 hade löst det fint med siffror och delat in tavlan i zoner för att inte få tavlan för tom.
Mitt tips till dig är att är att faktiskt stålsätta dig och försöka bära en 35mm klocka en hel vecka för att du skall få känslan hur en mindre nättare klocka känns. Svårt att som ovan gå direkt från modern dykarklocka till dressur utan att det inte känns konstigt. :oldman:
 
Senast ändrad:

Niklas

Rolex
2-Faktor
Underbart! Ska bli spännande att följa :)
Jag är ju partisk men jag ser min Saxonia thin på bordet... Tycker den sticker ut från de som ligger där med sin fantastiska urtavla.
Men om du har fattat tycke för 1815 så tycker du nog att den avskalade tavlan är lite för sparsmakad?
Hur som så kan det inte bli fel med Lange ;)

Roligt att få följa med till VC imorgon. Klämm på den som @Whedda nyligen har köpt. Traditionnelle i 37mm om jag inte missminner mig.

Spännande :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tycker det är mycket bra val! Håller också med om att 37 är perfekt för en kostymklocka!
Det är lätt att glömma att det faktiskt skall vara skönt att bära. 40mm på en dress - tycker jag - bärs större än en
sportklocka i motsvarande storlek.
 

par

Patek
2-Faktor
Underbart! Ska bli spännande att följa :)
Jag är ju partisk men jag ser min Saxonia thin på bordet... Tycker den sticker ut från de som ligger där med sin fantastiska urtavla.
Men om du har fattat tycke för 1815 så tycker du nog att den avskalade tavlan är lite för sparsmakad?
Hur som så kan det inte bli fel med Lange ;)

Roligt att få följa med till VC imorgon. Klämm på den som @Whedda nyligen har köpt. Traditionnelle i 37mm om jag inte missminner mig.

Spännande :)

Ja det stämmer, testade den och den är också jäkligt trevlig. Som du säger så har jag fastat för att det ska vara lite mer på tavlan även om din smale är trevlig. Minns jag rätt att den mäter samma som 1815? Den är större än vanliga Saxonia
 
Topp