Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Japanresa

Diskussion i 'Diskussion' startad av GurraG, 3 september 2014.

1. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Ska till Tokyo på semester om en månad och tänkte se om det finns några bra klockrelaterade tips i den japanska huvudstaden?

Tacksam för kul tips.
    /Gurra

PS. Är det någon som vet hur prisbilden på Grand Seiko är i Japan jämfört med resten av världen förresten?

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  3. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Finns ett varuhus som bara säljer second hand. Mycket designerväskor, kläder etc och även en hel del klockor. Komehyo heter det. Finns bland annat i Shinjuku. Googla så hittar du nog. Ta med passet när du handlar!

4. M.M

M.M Friends of KS

Corleone i Harajuku
    Många fina Tudor och mkt trevliga.

5. orre

orre Stadsbo

Priserna är definitivt bättre i Japan än i Sverige, iaf om du vill köpa från AD i Sverige. Och om jag har förstått det rätt har GS vissa modeller som endast säljs på den japanska marknaden.

6. wojtecki

wojtecki Borgare

Finns butiker med begagnade klockor i nästan varje gathörn. Otroligt utbud och många gånger helt ok priser på mycket.

7. Spindel

Spindel Biskop

Jag vet att jag gick förbi flera små hål i väggen i Akihabara som hade en massa gammalt omega och Rolex skrot (bland annat).

Annars kan jag ju tycka att du skall leta efter JDM only ur från Citizen, Seiko och Orient.

8. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Tack för alla tips! Nå't Japan-only måste det nog bli.

9. Sorubim

Sorubim Biskop

JDM Seiko, Citizen, Orient och G-Shocks... och köp en jävla massa Godzilla-dockor så du kan göra såhär hemma sen:

Aquaracer2 gillar detta.
  10. M.U

M.U Biskop

Känns som att det finns på varje gata i Tokyo? Samma som i Hongkong ungefär (dock är HK värre..)

11. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Vi ska bo i Shibuya så varje gathörn låter kul. Nå'n som vet hur vanligt det är med kopior? Stora delar av Asien är ju översvämmat med kopior men jag har aldrig varit i Japan så jag har ingen koll. Kul om det finns lite bra vintage till vettiga pengar.

12. Spindel

Spindel Biskop

Såg inte en enda kopia när jag var där, det finns säkert men inte på samma sätt som i kina eller Thailand.

EDIT:// förresten om du bor i shibuya glöm inte att titta på hunden

13. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Skönt att höra, alltid risk att bli blåst men så länge man är noggrann så borde man alltså vara hemma.

Hunden?

14. Spindel

Spindel Biskop

Finns en staty av en hund vid tågstationen.

Det var en professor eller nåt sånt som varje dag på lunchen kom till en parkbänk nära stationen i Shibuya och slöt nära vänskap med hund som också kom dit varje dag vid lunch. En dag fick herren en hjärtattack och dog. Hunden fortsatte att komma till parkbänken varje lunch i flera års tid där den satt och väntade på sin kompis som aldrig dök upp. Efter några år försvann hunden (dog troligen) men eftersom historien är så hjärtskärande bestämde man sig för att resa en staty av hunden för att hedra den.

15. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Spännande historia. Ska kollas in.

16. Grafton

Grafton Biskop

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hachikō
    Lasse Hallström gjorde en filmversion av historien för några år sedan.

Ha det så kul i Japan! Avundsjuk! Ser fram emot ett resereportage...

17. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Omega & Longines skall väl vara riktigt stora i Asien (i alla fall Kina). Omega har ju ett helt gäng japan limited editions, så nåt kul borde väl gå att hitta:) .

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kopior behöver du inte vara orolig för, men som vanligt gäller det att ha koll på olika modeller om man kollar vintage så inte exempelvis visarna är bytta.

GS-priserna är bättre än här såklart, men de höjer skatten hela tiden så ta med dig passet om du vill slippa betala japansk skatt.

Om du kollar på vanliga Seikos så är de dyrare än internetpriserna hos exempelvis watchhubs. Går du till wako-store i Ginza (vilket du borde) så är det nog omöjligt att pruta, men på andra ställen kan det gå. Utbuden är ofta dåliga i de mindre butikerna. Det är svårt att göra kap i Tokyo om man inte vet vart man ska och vilka priser som är konkurrenskraftiga. Som exempel kan jag nämna att jag köpte en sumo på wako-store för 5400kr, vilket är dyrt om man jämför med internetpriset.

eriksson850 gillar detta.
  19. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Bra tips kring vanliga Seikos. En Grand Seiko vore kul dock.

Eller om man ramlar över nå't kul vintage, förhoppningsvis gör man inte bort sig helt och iallafall hittar nå't man gillar.

20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ska ni resa så besök Higuchi om ni ska till närområdet.

21. degas

degas Torpare

Låter som ett kul semestermål!
    Har alltid velat åka till Tokyo. En kompis är anmäld till Tokyomaraton. Kanske ska följa med som moraliskt stöd...
    :)

22. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Vi är galet oplanerade faktiskt. Ska på Formel 1 nere i Suzuka första helgen i oktober och sen har vi lägenhet bokad i en vecka i Tokyo men ingenting bestämt för den veckan egentligen.

yonsson och jazzy jeff gillar detta.
  23. Spindel

Spindel Biskop

Jag tycker Tokyo är en fantastisk stad, jag är egentligen en person som hatar stadssemestrar utan föredrar att ta mig runt/vandra i jungel/vildmark/berg.

Den är så stor så det finns mycket att göra var själv där och bodde i Shinjuku i Maj förra året. Själv tyckte jag det var kul att bara gå runt och kolla på alla prylar som säljs, ett kärt minne är ett leksaksvaruhus på 6 våningar eller så som var kul att bara titta i samt att man fick sig ett gott skratt när man kom till översta våningen där det fanns en stor skylt där det stod "Toys for kids" :)

Tips på saker att göra är att åka till Odaiba (en konstgjord ö i Tokyobukten) och besök Toyotas showroom där. Sedan för att få lite fin utsikt (om vädret tillåter) åk upp i Metropolitan goverment building i Shinjuku. Annars är det bara att strosa, ät gott och glo på söta Tjejer.

24. GurraG
    Trådstartare

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston

Precis så är det vi tänker. Jag jämför i mitt huvud med NYC där jag aldrig känner att jag behöver planera vad jag ska göra utan man går ut på stan och ser vad som händer och plötsligt har man hamnat på en kul loppmarknad, slunkit in på ett bra museum eller bara tillbringat tre timmar på en uteservering och kollat på folk.

Odaiba och Toyotas showroom låter perfekt, en enkel utflykt och lite mer bilar efter F1:n.

Mårtenssons ur Brookfield