• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Japanresa

GurraG

Cartier
Ska till Tokyo på semester om en månad och tänkte se om det finns några bra klockrelaterade tips i den japanska huvudstaden?

Tacksam för kul tips.
/Gurra

PS. Är det någon som vet hur prisbilden på Grand Seiko är i Japan jämfört med resten av världen förresten?
 

OBRKV

Cartier
Finns ett varuhus som bara säljer second hand. Mycket designerväskor, kläder etc och även en hel del klockor. Komehyo heter det. Finns bland annat i Shinjuku. Googla så hittar du nog. Ta med passet när du handlar!
 

orre

Cartier
Priserna är definitivt bättre i Japan än i Sverige, iaf om du vill köpa från AD i Sverige. Och om jag har förstått det rätt har GS vissa modeller som endast säljs på den japanska marknaden.
 

wojtecki

Cartier
Finns butiker med begagnade klockor i nästan varje gathörn. Otroligt utbud och många gånger helt ok priser på mycket.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag vet att jag gick förbi flera små hål i väggen i Akihabara som hade en massa gammalt omega och Rolex skrot (bland annat).

Annars kan jag ju tycka att du skall leta efter JDM only ur från Citizen, Seiko och Orient.
 

GurraG

Cartier
Vi ska bo i Shibuya så varje gathörn låter kul. Nå'n som vet hur vanligt det är med kopior? Stora delar av Asien är ju översvämmat med kopior men jag har aldrig varit i Japan så jag har ingen koll. Kul om det finns lite bra vintage till vettiga pengar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vi ska bo i Shibuya så varje gathörn låter kul. Nå'n som vet hur vanligt det är med kopior? Stora delar av Asien är ju översvämmat med kopior men jag har aldrig varit i Japan så jag har ingen koll. Kul om det finns lite bra vintage till vettiga pengar.
Såg inte en enda kopia när jag var där, det finns säkert men inte på samma sätt som i kina eller Thailand.

EDIT:// förresten om du bor i shibuya glöm inte att titta på hunden
 

GurraG

Cartier
Såg inte en enda kopia när jag var där, det finns säkert men inte på samma sätt som i kina eller Thailand.

EDIT:// förresten om du bor i shibuya glöm inte att titta på hunden


Skönt att höra, alltid risk att bli blåst men så länge man är noggrann så borde man alltså vara hemma.

Hunden?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Finns en staty av en hund vid tågstationen.

Det var en professor eller nåt sånt som varje dag på lunchen kom till en parkbänk nära stationen i Shibuya och slöt nära vänskap med hund som också kom dit varje dag vid lunch. En dag fick herren en hjärtattack och dog. Hunden fortsatte att komma till parkbänken varje lunch i flera års tid där den satt och väntade på sin kompis som aldrig dök upp. Efter några år försvann hunden (dog troligen) men eftersom historien är så hjärtskärande bestämde man sig för att resa en staty av hunden för att hedra den.
 

GurraG

Cartier
Finns en staty av en hund vid tågstationen.

Det var en professor eller nåt sånt som varje dag på lunchen kom till en parkbänk nära stationen i Shibuya och slöt nära vänskap med hund som också kom dit varje dag vid lunch. En dag fick herren en hjärtattack och dog. Hunden fortsatte att komma till parkbänken varje lunch i flera års tid där den satt och väntade på sin kompis som aldrig dök upp. Efter några år försvann hunden (dog troligen) men eftersom historien är så hjärtskärande bestämde man sig för att resa en staty av hunden för att hedra den.


Spännande historia. Ska kollas in.
 

KMS

Rolex
Omega & Longines skall väl vara riktigt stora i Asien (i alla fall Kina). Omega har ju ett helt gäng japan limited editions, så nåt kul borde väl gå att hitta:) .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi ska bo i Shibuya så varje gathörn låter kul. Nå'n som vet hur vanligt det är med kopior? Stora delar av Asien är ju översvämmat med kopior men jag har aldrig varit i Japan så jag har ingen koll. Kul om det finns lite bra vintage till vettiga pengar.
Kopior behöver du inte vara orolig för, men som vanligt gäller det att ha koll på olika modeller om man kollar vintage så inte exempelvis visarna är bytta.

GS-priserna är bättre än här såklart, men de höjer skatten hela tiden så ta med dig passet om du vill slippa betala japansk skatt.

Om du kollar på vanliga Seikos så är de dyrare än internetpriserna hos exempelvis watchhubs. Går du till wako-store i Ginza (vilket du borde) så är det nog omöjligt att pruta, men på andra ställen kan det gå. Utbuden är ofta dåliga i de mindre butikerna. Det är svårt att göra kap i Tokyo om man inte vet vart man ska och vilka priser som är konkurrenskraftiga. Som exempel kan jag nämna att jag köpte en sumo på wako-store för 5400kr, vilket är dyrt om man jämför med internetpriset.
 

GurraG

Cartier
Kopior behöver du inte vara orolig för, men som vanligt gäller det att ha koll på olika modeller om man kollar vintage så inte exempelvis visarna är bytta.

GS-priserna är bättre än här såklart, men de höjer skatten hela tiden så ta med dig passet om du vill slippa betala japansk skatt.

Om du kollar på vanliga Seikos så är de dyrare än internetpriserna hos exempelvis watchhubs. Går du till wako-store i Ginza (vilket du borde) så är det nog omöjligt att pruta, men på andra ställen kan det gå. Utbuden är ofta dåliga i de mindre butikerna. Det är svårt att göra kap i Tokyo om man inte vet vart man ska och vilka priser som är konkurrenskraftiga. Som exempel kan jag nämna att jag köpte en sumo på wako-store för 5400kr, vilket är dyrt om man jämför med internetpriset.


Bra tips kring vanliga Seikos. En Grand Seiko vore kul dock.

Eller om man ramlar över nå't kul vintage, förhoppningsvis gör man inte bort sig helt och iallafall hittar nå't man gillar.
 

degas

Breitling
Låter som ett kul semestermål!
Har alltid velat åka till Tokyo. En kompis är anmäld till Tokyomaraton. Kanske ska följa med som moraliskt stöd...
:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vi är galet oplanerade faktiskt. Ska på Formel 1 nere i Suzuka första helgen i oktober och sen har vi lägenhet bokad i en vecka i Tokyo men ingenting bestämt för den veckan egentligen.
Jag tycker Tokyo är en fantastisk stad, jag är egentligen en person som hatar stadssemestrar utan föredrar att ta mig runt/vandra i jungel/vildmark/berg.

Den är så stor så det finns mycket att göra var själv där och bodde i Shinjuku i Maj förra året. Själv tyckte jag det var kul att bara gå runt och kolla på alla prylar som säljs, ett kärt minne är ett leksaksvaruhus på 6 våningar eller så som var kul att bara titta i samt att man fick sig ett gott skratt när man kom till översta våningen där det fanns en stor skylt där det stod "Toys for kids" :)

Tips på saker att göra är att åka till Odaiba (en konstgjord ö i Tokyobukten) och besök Toyotas showroom där. Sedan för att få lite fin utsikt (om vädret tillåter) åk upp i Metropolitan goverment building i Shinjuku. Annars är det bara att strosa, ät gott och glo på söta Tjejer.
 

GurraG

Cartier
Jag tycker Tokyo är en fantastisk stad, jag är egentligen en person som hatar stadssemestrar utan föredrar att ta mig runt/vandra i jungel/vildmark/berg.

Den är så stor så det finns mycket att göra var själv där och bodde i Shinjuku i Maj förra året. Själv tyckte jag det var kul att bara gå runt och kolla på alla prylar som säljs, ett kärt minne är ett leksaksvaruhus på 6 våningar eller så som var kul att bara titta i samt att man fick sig ett gott skratt när man kom till översta våningen där det fanns en stor skylt där det stod "Toys for kids" :)

Tips på saker att göra är att åka till Odaiba (en konstgjord ö i Tokyobukten) och besök Toyotas showroom där. Sedan för att få lite fin utsikt (om vädret tillåter) åk upp i Metropolitan goverment building i Shinjuku. Annars är det bara att strosa, ät gott och glo på söta Tjejer.


Precis så är det vi tänker. Jag jämför i mitt huvud med NYC där jag aldrig känner att jag behöver planera vad jag ska göra utan man går ut på stan och ser vad som händer och plötsligt har man hamnat på en kul loppmarknad, slunkit in på ett bra museum eller bara tillbringat tre timmar på en uteservering och kollat på folk.

Odaiba och Toyotas showroom låter perfekt, en enkel utflykt och lite mer bilar efter F1:n.
 
Topp