• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Japanska vs Schweiziska klockor - Vilket land gör bäst klockor?

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hej Kobra kai!

Laddade precis upp en video på min Youtube kanal där jag diskuterar Japanska vs Schweiziska klockor.

Kom då att tänka på detta subforum här på KS. Jag personligen har sedan mitt klockintresse startade varit ett stort fan av Japanska klockor. De erbjuder otroligt värde för pengarna, vilket för mig är väldigt viktigt när jag köper en klocka. För ett par år sedan bestod egentligen hela min samling av Seiko och Orient.

Nu när man har samlat ett tag och har en större budget att röra sig med har antalet Schweiziska klockor ökat i min samling. Däremot är en av mina absoluta favorit klockor en Seiko Alpinist. Enligt mig är det den absolut bästa klockan(för mig såklart) under 5000kr. Har nog aldrig varit så nöjd med en klocka för det priset som jag faktiskt är med min Alpinist. Tycker Japanska klockor har sin starkaste position i prisklassen 1-5000kr. Enligt mig tappar de lite marknad från 5000kr till Grand Seiko. Visst finns det undantag(Marinemaster etc).
Vad tycker ni?
//William
 

Fadeway

Omega
Jag kan inte annat än hålla med dig precis som du säger upp till 5-6000 är Japanare oslagbara. Jag arbetar med en rätt tight budget för klockor så tänker samla på mig 3 seikos en SKX007 en SARB033 och en SARB017. Med denna trio har jag en klocka för varje tillfälle i min vardag och kan då börja spara till mer exklusiva schweiziska klockor. Enda som jag tycker är lite sådär med just Seiko är att de "bra" billiga modellerna måste importeras och inte säljs utanför Japan. Bra video dock! Premunererar och såg den i morse ;) keep it up!
 
Att vissa modeller endast säljs inom Japan är inte endast negativt tycker jag, det skapar lite exklusivitet kring de modellerna då de inte blir någon dussinvara som säljs överallt.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kan inte annat än hålla med dig precis som du säger upp till 5-6000 är Japanare oslagbara. Jag arbetar med en rätt tight budget för klockor så tänker samla på mig 3 seikos en SKX007 en SARB033 och en SARB017. Med denna trio har jag en klocka för varje tillfälle i min vardag och kan då börja spara till mer exklusiva schweiziska klockor. Enda som jag tycker är lite sådär med just Seiko är att de "bra" billiga modellerna måste importeras och inte säljs utanför Japan. Bra video dock! Premunererar och såg den i morse ;) keep it up!
Tack så mycket och roligt att du prenumererar :D
Sant. De flesta klockor i SARB serien är ruskigt prisvärda. Både 033 och 017 är bland de bättre bättre man kan hitta i prisklassen. SKX007 är fantastisk den med. Måste dock säga att jag ägt ett antal Seiko 5 och helt ärligt inte var jätte nöjd med byggkvaliteten och finish på dem. Det finns ett antal riktigt prisvärda klockor ur Seiko 5 serien. Men de flesta lämnar faktiskt en del att önska. Känns lite som att Seiko kör kvantitet före kvalitet med Seiko 5.

Att vissa modeller endast säljs inom Japan är inte endast negativt tycker jag, det skapar lite exklusivitet kring de modellerna då de inte blir någon dussinvara som säljs överallt.
Håller faktiskt med. De flesta vet om tex SARB017 men de kanske aldrig ägt en då den "endast" säljs i Japan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan inte annat än hålla med dig precis som du säger upp till 5-6000 är Japanare oslagbara. Jag arbetar med en rätt tight budget för klockor så tänker samla på mig 3 seikos en SKX007 en SARB033 och en SARB017. Med denna trio har jag en klocka för varje tillfälle i min vardag och kan då börja spara till mer exklusiva schweiziska klockor. Enda som jag tycker är lite sådär med just Seiko är att de "bra" billiga modellerna måste importeras och inte säljs utanför Japan. Bra video dock! Premunererar och såg den i morse ;) keep it up!
Alla de tre modellerna säljs i Sverige.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt mig slår SEIKO i princip alla andra tillverkare från Schweiz vad gäller kvalitet/krona i respektive prisklass upp till 50000kr. Min erfarenhet är att GS står sig väldigt bra mot Rolex, Breitling, Zenith med flera kvalitetsmässigt (undantaget dykarspännena). Vill man ha något roligare än så från Schweiz så får man casha upp över 100' och i den prisklassen finns det inte så många SEIKOs att vänja på, därför blir det omöjligt att jämföra.

Det finns en anledning till att de som testat flest klockor oftast gillar GS, tänker på Chrisse, Bosse, John B, Klockodile med flera.

MEN, de svenska listpriserna är ibland tokiga jämfört med de internationella och SEIKO har inte alla önskvärda modeller i sitt sortiment. GS har exempelvis ingen hi beat-dykare, och ingen kronograf, däremot finns billigare alternativ som då givetvis inte håller GS-kvalitet.
 

Buckshot

Panerai
Om man ska vara ärlig så är antagligen japanska klockor bäst. Men det är som med bilar; Lexus må vara bäst kvalitet, men jag skulle ändå köpa en Mercedes. Det slår lite högre att säga att jag kör Mercedes. :p
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Alla de tre modellerna säljs i Sverige.
Jaha, säljs de officiellt av Seiko här? Sarb serien är ju enbart för "Japanese domestic market" av vad jag har hört. Men självklart kan det säljas vart som helst om man importerar dem.
Inte direkt konstigt med tanke på att de kostar 700-1500kr oh har automatiskt urverk.
Har sett att många kostar uppåt 2000kr och ibland till och med mer, speciellt här. Även de internationella priset på Seiko 5 har stigit något.

Vissa modeller är dock trevliga. Gillar verkligen SNZH5x, och de som faktiskt kostar 700kr är ruskigt prisvärda. Säger inte att alla Seiko 5 är dåliga utan bara att jag inte har blivit värst imponerad av vissa av modellerna.

Om man jämför tex Oreint bambino och mako som kostar ungefär som vissa Seiko 5 tycker jag de håller högre kvalitet överlag.
Enligt mig slår SEIKO i princip alla andra tillverkare från Schweiz vad gäller kvalitet/krona i respektive prisklass upp till 50000kr. Min erfarenhet är att GS står sig väldigt bra mot Rolex, Breitling, Zenith med flera kvalitetsmässigt (undantaget dykarspännena). Vill man ha något roligare än så från Schweiz så får man casha upp över 100' och i den prisklassen finns det inte så många SEIKOs att vänja på, därför blir det omöjligt att jämföra.

Det finns en anledning till att de som testat flest klockor oftast gillar GS, tänker på Chrisse, Bosse, John B, Klockodile med flera.

MEN, de svenska listpriserna är ibland tokiga jämfört med de internationella och SEIKO har inte alla önskvärda modeller i sitt sortiment. GS har exempelvis ingen hi beat-dykare, och ingen kronograf, däremot finns billigare alternativ som då givetvis inte håller GS-kvalitet.
Ja precis. Skrev/sa att GS är väldigt prisvärda och erbjuder otroligt mycket klocka för pengarna. Det jag syftade på var prisklassen mellan 5000kr till GS. Jag personligen har inte sett jätte många klockor i den prisklassen som jag har blivt intresserade av, förutom Marinemaster som är väldigt prisvärd med tanke på att den har mer eller mindre ett "ofixat" GS urverk och otrolig kvalitet överlag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@mull54
Skx007, SARB017 och SARB033 är inte JDM, de säljs hos Klockmaster och har sålts där länge. Globen har både 007 (2500kr) och 033 inne, vet inte om de har 017 just nu men det har Klockmaster Hansson.

8L35 som sitter i mm300 är inte ett ojusterat 9S, det är en hel del som skiljer.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
@mull54
Skx007, SARB017 och SARB033 är inte JDM, de säljs hos Klockmaster och har sålts där länge. Globen har både 007 (2500kr) och 033 inne, vet inte om de har 017 just nu men det har Klockmaster Hansson.

8L35 som sitter i mm300 är inte ett ojusterat 9S, det är en hel del som skiljer.
Jaha visste inte att Seiko sålde dem officiellt här. Man lär sig något varje dag.
Med ofixat menade jag odekorerad. Det jag har läst/hört är att det enda som skiljde GS urverket och den i MM var dekorationen.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vilket inte stämmer. :)
Jaha. Har du någon källa på det för framtida diskussioner? :p

Försökte hitta information om Seiko Sarb säljs officiellt av Seiko här i Sverige. Hittade dock ingen. Kan det inte vara så att de är importerade inofficiellt? Har absolut ingen aning, så det är en ren fråga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaha. Har du någon källa på det för framtida diskussioner? :p

Försökte hitta information om Seiko Sarb säljs officiellt av Seiko här i Sverige. Hittade dock ingen. Kan det inte vara så att de är importerade inofficiellt? Har absolut ingen aning, så det är en ren fråga.
Inte samma fjäder, inte samma ballanshjul och inte MEMS-delar förrän 2016, Att 8L är lik 9S är inte konstigt, 6R15 är lik 7s26, trots det är det mycket som skiljer precis som att 8L inte är ett odekorerat 9S.
Källa: yonsson

IMG_8900.PNG

Källa: Optura, generalagent för SEIKO i Sverige.
 

corbendallasx

Friends of KS
Om man ska vara ärlig så är antagligen japanska klockor bäst. Men det är som med bilar; Lexus må vara bäst kvalitet, men jag skulle ändå köpa en Mercedes. Det slår lite högre att säga att jag kör Mercedes. :p
Sorry, men Mercedes är en dussinbil jämfört med Lexus och just därför är Lexus mer exklusiv i mina ögon.
Vilket "värde" ett märke håller är väldigt individuellt.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Inte samma fjäder, inte samma ballanshjul och inte MEMS-delar förrän 2016, Att 8L är lik 9S är inte konstigt, 6R15 är lik 7s26, trots det är det mycket som skiljer precis som att 8L inte är ett odekorerat 9S.
Källa: yonsson

IMG_8900.PNG

Källa: Optura, generalagent för SEIKO i Sverige.
Väldigt intressant.
Då är det en myt att Sarb är en JDM modell, eller har jag fel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ananta var väl mer nära en high end klocka hos Seiko än Presageserien verkar vara eller jag har fel där?
Det urverket som du har i din 8R49 sitter nu i Presagemodeller samt i Prospexmodeller. Förr hade man Anantalinjen till att introducera nya urverk, bland annat fanns det Spring Drivemodeller och Credor-urverk i Anantor.

Ananta var för några år sedan den roligaste linjen i SEIKOs sortiment.
 
Topp