Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

jewels fråga?

Diskussion i 'Diskussion' startad av datateknik, 13 september 2012.

1. datateknik
    Trådstartare

datateknik Torpare

Jag undrar lite när det står exempel 17jewels i klockan vad innerbär det?
    Är det någon fomr av beteckning på urverket?

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Antalet (syntetiska) rubiner som används i urverket. Förr i tiden viktigt eftersom det var (är?) tullgrundande (och ansågs finare desto högre antalet var).

3. datateknik
    Trådstartare

datateknik Torpare

Jasså på så vis det viste jag inte.
    Finns det på något sätt att se dom här syntetiska rubinerna?

4. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Rubiner, stenar eller juveler används främst som ett sorts kullager. Alltså i syfte att minska på friktion och slitage på dom rörliga delarna i verket. Många juveler behöver inte betyda "bättre" Många tillverkare använder dom extra stenarna i dekorationssyfte.

5. datateknik
    Trådstartare

datateknik Torpare

80talisten:
    okej var kan man se dessa juveler eller det är bara något form av lager som inte går att se eller mer än beteckningen

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Juvelerna i sig har inget värde (vanligtvis), då de som sagt nästan alltid är syntetiska.
    Att ett urverk är 17, eller 21 juveler behöver inte betyda så mycket för funktionen, men är ett sätt för tillverkarna att visa att de uppdaterat sitt urverk.

Bättre bild:
    Källa: http://www.messinajewelers.com/blog/wat ... nt-jewels/

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är alla lila runda stenar som kugghjulens axlar vilar mot. Så det är inget kullager men en form av glidlager kanske man kan kalla det. Man har detta för att man vill undvika metall mot metall.

8. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Ja det är väl om man öppnar klockan så verket blir synligt eller om man har en klocka med synligt verk från baksidan (transparent bakboett)

[​IMG][​IMG]

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det blåa är blånerade skruvar, rubinerna är lila.

10. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Jo det är sant, uttryckte mig lite fel.

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Såg det i efterhand och är dessutom färgblind, så jag raderade den delen i mitt inlägg. Du var ju dock snabb som en reptil.

12. datateknik
    Trådstartare

datateknik Torpare

Okej men då förstå jag många kloka svar och mycket bra bildbeskrivning. Väkligen uppskatta tack för att ni svarade på mitt inlägg. Nu förstå jag vad rubinernas innerbörd är och hur man ser dom i urverket.

Mårtenssons ur Brookfield