Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

JLC Deep Sea Chronograph, en framgångssaga

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 18 januari 2016.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Aftonbladetrubrik. :D
    Eftersom folk bara skriver om tidhållning och liknande när saker inte är som de ska så tänkte jag att det kunde vara trevligt med ett positivt slut.
    För er som missat allt snurr har följande hänt (orkar inte kolla alla datum).

1: I slutet av mars/början av april köper jag en JLC DSC.
    2: Kronografen fungerar inte som den ska, den måste nollställas mellan varje tidtagning. Klockan går då +8spd (sekunder/dygn).
    3: Klockan får en fullständig service under garanti av JLC i Schweiz och klockan är tillbaka i augusti.
    4: Ganska omedelbart märker jag att de lämnat ett dammkorn under glaset på rehaultringen och jag skickar därför in klockan igen.
    5: Verktyg skickas till Amsterdam och dammkornet plockas bort. Klockan är tillbaka efter 2 veckor.

6: Oktober: Klockan går för fort, typ +10/15spd (+11/-4 enligt min timegrapher). Jag kontaktar JLC som tar emot klockan och ruckar den som garantiärende i Schweiz vilket tar 3 veckor.

Nu har klockan varit tillbaka hos mig i cirka 2 månader och de senaste 10 dagarna har klockan gått totalt +7s, alltså +0,7spd i genomsnitt. Avvikelsen enligt min timegrapher är nu +6/-2 mellan 5 positioner, alltså 8 sekunder totalt till skillnad mot 15 sekunder totalt innan ruckningen. JLC har tydligen spec +6/-1 som genomsnitt så +0,7spd får anses bra och jag är äntligen riktigt nöjd.

God fortsättning på det nya året!

sjobbe, Ako, Jolly och 66 andra gillar detta.
  2. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Härligt!

Det var tur att de fick till det, och över förväntan, till slut. Annars hade nog din tilltro till varumärket rubbats rejält. Hoppas att den inte kommer behöva servas på länge nu...

yonsson gillar detta.
  3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skönt att hen är tillbaka och presterar så starkt. Det där är bland det finaste klockorna som finns att köpa på marknaden.

yonsson gillar detta.
  4. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Jag trodde att allt meck skulle få mig att hata klockan men det har konstigt nog gjort att jag bondat mer med den. Att en klocka behöver ruckas efter service är ju egentligen inte så konstigt men totala tiden den varit ifrån mig är ju helt sinnes utifrån ett ägandeperspektiv.
    Är fortfarande helt kär i den faktiskt. Köpte ju den som ett andra alternativ då jag egentligen hade tänkt köpa en JLC Master Calendar men måste säga att det skulle vara väldigt svårt för mig att lämna ifrån mig denna. Gillar den skarpt.

Marcilus, RobertD, swedesoc och 3 andra gillar detta.
  5. Äntligen och riktigt kul @yonsson !
    En sådan klocka förtjänar kärlek!

yonsson gillar detta.
  6. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det där är en riktigt lyckad nyköpsklocka!

Icaras och yonsson gillar detta.
  7. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Och så kuggfrågan, var det värt det :) ?

8. jistanes

jistanes Bonde

Det är som om dom har tagit allt som är snyggt från alla snygga klockor någonsin och sedan anpassat och sammanställt det perfekt i en enda überklocka.

Jolly och yonsson gillar detta.
  9. M.U

M.U Biskop

Tror vi fick svar på det ovan ;)

Härligt att det fungerar som det skall nu! Hoppas den håller!

yonsson gillar detta.
  10. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Skönt att allt ordnade upp sig till slut.

MAGISK tavla!

yonsson gillar detta.
  11. Joakim C

Joakim C Borgare

- Uret är vackert, men att behöva lämna tillbaka ett nytt, kostsamt ur 3 gånger är riktigt dåligt. Fick du någon kompensation av JLC? Nu är ju detta ett garantiärende men att en vanlig urmakare inte kan greja med vissa modeller och fabrikat är en stor nackdel.

12. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Det kostade ju bara tid, så absolut!
    :D

13. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Njä, fick ingen direkt kompensation, bara totalt 3 olika servicefodral varav ett är användbart skulle man kunna säga. Blev lite besviken på det faktiskt eftersom de sa att de skulle gräva lite extra och ge mig något roligt i kompensation.

BCKSTRM gillar detta.
  14. Joakim C

Joakim C Borgare

- Mycket dåligt av JLC. Tycker du det är okej att inte bli kompenserad?

15. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Roligt att det till slut löste sig, kan dock också tycka att JLC borde kompenserat med något.

yonsson gillar detta.
  16. CavalloGoffo

CavalloGoffo Torpare

Jäklar så snygg! Grattis till en grym klocka

yonsson gillar detta.
  17. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Härligt att den funkar bra nu. Det är en helt underbar klocka du har. Tavlan är grym!

yonsson gillar detta.
  18. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Kul att du fortfarande är nöjd efter så mycket strul.

Tycker som övriga att de gått kunde hitta något mer som kompensation.
    Jag har missat ditt dammkorn, hur upptäckte du det?
    Skickade de dig en värdeförsändelse med upphämtning eller hur löstes frakt/försäkringsbiten?

19. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Vad tror du själv? Klart man vill ha kompensation.
    De bokade frakt (upphämtning/avlämning) alla gånger.

bjrn gillar detta.
  20. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Inte konstigt att du är nöjd... den är ju grym :). Frågan som kvarstår, vad väger den? ;)

yonsson gillar detta.
  21. KenKun

KenKun Biskop

Jag skulle få krupp och gråa hår om en så pass ny klocka började krångla en massa. Skönt att det löste sig till slut.

Det är dessutom riktigt dåligt att du inte blev kompenserad för detta. Visar bara att klock-tillverkare inte är så värst service-minded, och att man som kund får gilla läget helt enkelt. Buh.

yonsson gillar detta.
  22. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Men hellre det än en gammal klocka som inte har garanti kvar. Nu är den ju nyservad med förlängd garanti. Bara att tuta och köra! :)

KenKun, Zalath och romanov gillar detta.
  23. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Tråkigt att det har varit lite strul, kan inte varit roligt att ha den klockan ifrån sig så länge.
    Skönt dock att det löste sig tillslut :)

yonsson gillar detta.
  24. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Den är rätt skön den där.
    Provade samma modell i Köpenhamn i somras, en rolig detalj är att biträdet som så många andra biträden i Köpenhamns klockbutiker var kines och kunde egentligen inget om klockor, förutom att prata kinesiska då.
    Hon förklarade i alla fall att klockan är tät till 1000m samt att indikatorn mitt på tavlan (vit/röd) indikerar om det är dag eller natt.
    Jag visste såklart att så inte var fallet, men spelade med ett tag och lämnade sedan butiken utan köp ^^

Maro, Mforce och CaptainOats gillar detta.
  25. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    :D

26. saferide

saferide Bonde

Jäkligt fin! Är glaset platt eller "böjt"? Gärna en bild som visar hur hög den är! :)

27. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Den klockan alltså :hungry:. Sjukt härlig! Känner du att den ersätter både en dykare och en Chronograf?

28. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Kul, det skapar ju ändå lite extra kärlek till klockan.
    Du är nog inte den vanliga kunden direkt, som sitter och mäter tidshållningen i olika vinklar och allt, kunden har alltid rätt , samt bevis i ditt fall iaf :)

yonsson gillar detta.
  29. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    BCKSTRM gillar detta.
  30. saferide

saferide Bonde

Tack, hade missat recensionen!

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield