• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Deep Sea Chronograph, en framgångssaga

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aftonbladetrubrik. :D
EEECF6FF-4A4C-43E4-9F70-7687A0851017_zpsx1vu6oab.jpg

Eftersom folk bara skriver om tidhållning och liknande när saker inte är som de ska så tänkte jag att det kunde vara trevligt med ett positivt slut.
För er som missat allt snurr har följande hänt (orkar inte kolla alla datum).

1: I slutet av mars/början av april köper jag en JLC DSC.
2: Kronografen fungerar inte som den ska, den måste nollställas mellan varje tidtagning. Klockan går då +8spd (sekunder/dygn).
3: Klockan får en fullständig service under garanti av JLC i Schweiz och klockan är tillbaka i augusti.
4: Ganska omedelbart märker jag att de lämnat ett dammkorn under glaset på rehaultringen och jag skickar därför in klockan igen.
5: Verktyg skickas till Amsterdam och dammkornet plockas bort. Klockan är tillbaka efter 2 veckor.

6: Oktober: Klockan går för fort, typ +10/15spd (+11/-4 enligt min timegrapher). Jag kontaktar JLC som tar emot klockan och ruckar den som garantiärende i Schweiz vilket tar 3 veckor.


Nu har klockan varit tillbaka hos mig i cirka 2 månader och de senaste 10 dagarna har klockan gått totalt +7s, alltså +0,7spd i genomsnitt. Avvikelsen enligt min timegrapher är nu +6/-2 mellan 5 positioner, alltså 8 sekunder totalt till skillnad mot 15 sekunder totalt innan ruckningen. JLC har tydligen spec +6/-1 som genomsnitt så +0,7spd får anses bra och jag är äntligen riktigt nöjd.

God fortsättning på det nya året!
 

Case

Panerai
Härligt!

Det var tur att de fick till det, och över förväntan, till slut. Annars hade nog din tilltro till varumärket rubbats rejält. Hoppas att den inte kommer behöva servas på länge nu...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skönt att hen är tillbaka och presterar så starkt. Det där är bland det finaste klockorna som finns att köpa på marknaden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt!

Det var tur att de fick till det, och över förväntan, till slut. Annars hade nog din tilltro till varumärket rubbats rejält. Hoppas att den inte kommer behöva servas på länge nu...
Jag trodde att allt meck skulle få mig att hata klockan men det har konstigt nog gjort att jag bondat mer med den. Att en klocka behöver ruckas efter service är ju egentligen inte så konstigt men totala tiden den varit ifrån mig är ju helt sinnes utifrån ett ägandeperspektiv.
Skönt att hen är tillbaka och presterar så starkt. Det där är bland det finaste klockorna som finns att köpa på marknaden.
Är fortfarande helt kär i den faktiskt. Köpte ju den som ett andra alternativ då jag egentligen hade tänkt köpa en JLC Master Calendar men måste säga att det skulle vara väldigt svårt för mig att lämna ifrån mig denna. Gillar den skarpt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Uret är vackert, men att behöva lämna tillbaka ett nytt, kostsamt ur 3 gånger är riktigt dåligt. Fick du någon kompensation av JLC? Nu är ju detta ett garantiärende men att en vanlig urmakare inte kan greja med vissa modeller och fabrikat är en stor nackdel.
Njä, fick ingen direkt kompensation, bara totalt 3 olika servicefodral varav ett är användbart skulle man kunna säga. Blev lite besviken på det faktiskt eftersom de sa att de skulle gräva lite extra och ge mig något roligt i kompensation.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kul att du fortfarande är nöjd efter så mycket strul.

Tycker som övriga att de gått kunde hitta något mer som kompensation.
Jag har missat ditt dammkorn, hur upptäckte du det?
Skickade de dig en värdeförsändelse med upphämtning eller hur löstes frakt/försäkringsbiten?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Mycket dåligt av JLC. Tycker du det är okej att inte bli kompenserad?
Vad tror du själv? Klart man vill ha kompensation.
Kul att du fortfarande är nöjd efter så mycket strul.

Tycker som övriga att de gått kunde hitta något mer som kompensation.
Jag har missat ditt dammkorn, hur upptäckte du det?
Skickade de dig en värdeförsändelse med upphämtning eller hur löstes frakt/försäkringsbiten?
De bokade frakt (upphämtning/avlämning) alla gånger.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag skulle få krupp och gråa hår om en så pass ny klocka började krångla en massa. Skönt att det löste sig till slut.

Det är dessutom riktigt dåligt att du inte blev kompenserad för detta. Visar bara att klock-tillverkare inte är så värst service-minded, och att man som kund får gilla läget helt enkelt. Buh.
 

romanov

Cartier
Tråkigt att det har varit lite strul, kan inte varit roligt att ha den klockan ifrån sig så länge.
Skönt dock att det löste sig tillslut :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Den är rätt skön den där.
Provade samma modell i Köpenhamn i somras, en rolig detalj är att biträdet som så många andra biträden i Köpenhamns klockbutiker var kines och kunde egentligen inget om klockor, förutom att prata kinesiska då.
Hon förklarade i alla fall att klockan är tät till 1000m samt att indikatorn mitt på tavlan (vit/röd) indikerar om det är dag eller natt.
Jag visste såklart att så inte var fallet, men spelade med ett tag och lämnade sedan butiken utan köp ^^
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är rätt skön den där.
Provade samma modell i Köpenhamn i somras, en rolig detalj är att biträdet som så många andra biträden i Köpenhamns klockbutiker var kines och kunde egentligen inget om klockor, förutom att prata kinesiska då.
Hon förklarade i alla fall att klockan är tät till 1000m samt att indikatorn mitt på tavlan (vit/röd) indikerar om det är dag eller natt.
Jag visste såklart att så inte var fallet, men spelade med ett tag och lämnade sedan butiken utan köp ^^
:D
 

BCKSTRM

Rolex
Aftonbladetrubrik. :D
EEECF6FF-4A4C-43E4-9F70-7687A0851017_zpsx1vu6oab.jpg

Eftersom folk bara skriver om tidhållning och liknande när saker inte är som de ska så tänkte jag att det kunde vara trevligt med ett positivt slut.
För er som missat allt snurr har följande hänt (orkar inte kolla alla datum).

1: I slutet av mars/början av april köper jag en JLC DSC.
2: Kronografen fungerar inte som den ska, den måste nollställas mellan varje tidtagning. Klockan går då +8spd (sekunder/dygn).
3: Klockan får en fullständig service under garanti av JLC i Schweiz och klockan är tillbaka i augusti.
4: Ganska omedelbart märker jag att de lämnat ett dammkorn under glaset på rehaultringen och jag skickar därför in klockan igen.
5: Verktyg skickas till Amsterdam och dammkornet plockas bort. Klockan är tillbaka efter 2 veckor.

6: Oktober: Klockan går för fort, typ +10/15spd (+11/-4 enligt min timegrapher). Jag kontaktar JLC som tar emot klockan och ruckar den som garantiärende i Schweiz vilket tar 3 veckor.


Nu har klockan varit tillbaka hos mig i cirka 2 månader och de senaste 10 dagarna har klockan gått totalt +7s, alltså +0,7spd i genomsnitt. Avvikelsen enligt min timegrapher är nu +6/-2 mellan 5 positioner, alltså 8 sekunder totalt till skillnad mot 15 sekunder totalt innan ruckningen. JLC har tydligen spec +6/-1 som genomsnitt så +0,7spd får anses bra och jag är äntligen riktigt nöjd.

God fortsättning på det nya året!
Den klockan alltså :hungry:. Sjukt härlig! Känner du att den ersätter både en dykare och en Chronograf?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kul, det skapar ju ändå lite extra kärlek till klockan.
Du är nog inte den vanliga kunden direkt, som sitter och mäter tidshållningen i olika vinklar och allt, kunden har alltid rätt , samt bevis i ditt fall iaf :)
 
Topp