• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Deep Sea Chronograph, en framgångssaga

MånsT

Rolex
Klockan är både snygg och tuff så skönt att den nu även presterar som den ska. Måste säga att jag är jävligt impad att du skickade tillbaka den för ett dammkorn! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Givetvis, så är det ju. Såg man dammkornet tydligt eller inspekterade du den med förstoringsglas när du fick tillbaka den?
Man såg det i direkt solljus:
W46O2pi.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kul att du är nöjd med den! Men alltså, ska man behöva hålla på så där? Är det verkligen premium?
Tänker på hur mycket precsion och prestanda man kan få för i sammanhanget en spottstyver hos alternativa tillverkare. Med de krav som JLC har, är väl poängen just att städa bort sådant här. Så att det inte når slutkunden. Men å andra sidan är det ju inte funktionen du behöver hos klockan utan själen du vill åt. Och den får du tillgång till ändå. Gäller bara att du inte tappar sugen med den. Och det har du ju bevisligen inte gjort. Så grattis!
Från sidan kan man ju dock tillåta sig att tänka tssss, när man ser verken hissas, och samtidigt att andra enklare verk dissas. Som gör jobbet minst lika bra, ibland t o m bättre.
 

PCB

Audemars
Tråkigt med alla turer, och riktigt dålig kompensation,, men djäklar va den klockan är snygg!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Riktigt grym klocka, jag älskar tavlan på den där!
Är det ett Hadley Roma som sitter på?
Skönt att allt är fit for fight och det måste kännas bra att den går som en Breitling.
 
  • Like
Reactions: PCB

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att du är nöjd med den! Men alltså, ska man behöva hålla på så där? Är det verkligen premium?
Tänker på hur mycket precsion och prestanda man kan få för i sammanhanget en spottstyver hos alternativa tillverkare. Med de krav som JLC har, är väl poängen just att städa bort sådant här. Så att det inte når slutkunden. Men å andra sidan är det ju inte funktionen du behöver hos klockan utan själen du vill åt. Och den får du tillgång till ändå. Gäller bara att du inte tappar sugen med den. Och det har du ju bevisligen inte gjort. Så grattis!
Från sidan kan man ju dock tillåta sig att tänka tssss, när man ser verken hissas, och samtidigt att andra enklare verk dissas. Som gör jobbet minst lika bra, ibland t o m bättre.
Håller väl typ med. Deras 1000hrs-test borde ju eliminera alla funktionsbekymmer kan man tycka men tydligen inte. Gissar att de skickade tillbaka den lite väl snabbt efter att den servades och att den därför behövde ruckas när den hade stabiliserat sig. Alternativet hade völ varit att de behöll den i en månad till efter servicen och därefter ruckat den.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Håller väl typ med. Deras 1000hrs-test borde ju eliminera alla funktionsbekymmer kan man tycka men tydligen inte. Gissar att de skickade tillbaka den lite väl snabbt efter att den servades och att den därför behövde ruckas när den hade stabiliserat sig. Alternativet hade völ varit att de behöll den i en månad till efter servicen och därefter ruckat den.
Mmm, så kan man tänka. De borde vara måna om sin premiumprofil. Alltså borde de ha hållit kvar den och förklarat för dig varför de gör det. Kan man tycka. Tiden förlorade du ändå eftersom den fick gå i retur... igen...
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tycker du skulle fått en ny redan vid första felet men kul att du är nöjd. Den är jäkligt fin iaf
 

wotan

Rolex
Aftonbladetrubrik. :D
EEECF6FF-4A4C-43E4-9F70-7687A0851017_zpsx1vu6oab.jpg

Eftersom folk bara skriver om tidhållning och liknande när saker inte är som de ska så tänkte jag att det kunde vara trevligt med ett positivt slut.
För er som missat allt snurr har följande hänt (orkar inte kolla alla datum).

1: I slutet av mars/början av april köper jag en JLC DSC.
2: Kronografen fungerar inte som den ska, den måste nollställas mellan varje tidtagning. Klockan går då +8spd (sekunder/dygn).
3: Klockan får en fullständig service under garanti av JLC i Schweiz och klockan är tillbaka i augusti.
4: Ganska omedelbart märker jag att de lämnat ett dammkorn under glaset på rehaultringen och jag skickar därför in klockan igen.
5: Verktyg skickas till Amsterdam och dammkornet plockas bort. Klockan är tillbaka efter 2 veckor.

6: Oktober: Klockan går för fort, typ +10/15spd (+11/-4 enligt min timegrapher). Jag kontaktar JLC som tar emot klockan och ruckar den som garantiärende i Schweiz vilket tar 3 veckor.


Nu har klockan varit tillbaka hos mig i cirka 2 månader och de senaste 10 dagarna har klockan gått totalt +7s, alltså +0,7spd i genomsnitt. Avvikelsen enligt min timegrapher är nu +6/-2 mellan 5 positioner, alltså 8 sekunder totalt till skillnad mot 15 sekunder totalt innan ruckningen. JLC har tydligen spec +6/-1 som genomsnitt så +0,7spd får anses bra och jag är äntligen riktigt nöjd.

God fortsättning på det nya året!
Den där är ju inte från japan!!!
 

mega

Rolex
Vansinnigt snygg klocka. Förstår vekligen att du bondat med den nu när allting är perfekt. Brukar ta ett par dagar innan man vågar sänka garden kan jag tänka mig :)
 

Shadyboy

Cartier
Ja, Hadley Roma. Bra och billigt med fel storlek så har beställt annat.
En följdfråga... är det cordura eller canvas (på strappedfortime är det 2 olika band som tyvärr ser mkt lika ut på bild). Och vilken färg är bandet? Grått eller grönt? Svårt att se på bild, men har ju själv en JLC DSC och blev supersugen på lite alternativ till band.
Någon som testat strappedfortimes viklås för övrigt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En följdfråga... är det cordura eller canvas (på strappedfortime är det 2 olika band som tyvärr ser mkt lika ut på bild). Och vilken färg är bandet? Grått eller grönt? Svårt att se på bild, men har ju själv en JLC DSC och blev supersugen på lite alternativ till band.
Någon som testat strappedfortimes viklås för övrigt?
Det är det gråa, Cordura.
Har inte testat viklåset.
 
Topp