Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

JLC Geophysic

Diskussion i 'Diskussion' startad av krämbulle, 10 april 2014.

1. krämbulle
    Trådstartare

krämbulle Friends of KS

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Aquaracer2, wiklood, paradis och 5 andra gillar detta.
  3. krämbulle
    Trådstartare

krämbulle Friends of KS

Så är det självklart. Och så är det alltid. Det går aldrig att komma ikapp och om originalen, det blir alltid en blek kopia och vintage är charmigare.

Men jag är ändå positivt överraskad.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ja, den funkar väl men jag tycker deras militärmodeller är roligare.

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Börjar tröttna lite på dessa nyversioner av vintageklockor. Fakepatinering och oversize. Känns så jäkla fantasilöst.

Kniven, Sond, par och 3 andra gillar detta.
  6. Rber

Rber Biskop

Fel storlek.

Dessutom har väl JLC redan fyllt sin kvot med vintageinspirerade modeller.

7. meo_swe

meo_swe Biskop

Absolut kan man gå tillbaka och ta inspiration från den gamla onda tiden. Men denna trend börjar bli lite väl mycket nu.

8. JayJay

JayJay Biskop

Det enda jag inte gillar är färgen på lysmassan. Storleken tycker jag faktiskt känns rätt. Hade jag haft pengarna och varit på jakt efter något i den här kategorin så hade den nog legat när till hands... men nu är det ju inte så... Tyvärr.

krämbulle och Jacob gillar detta.
  9. Jacob

Jacob Friends of KS

Instämmer helt.

JayJay gillar detta.
  10. par

par Friends of KS

Tycker att visarna inte matchar klockan i övrigt

11. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker varken originalet eller nyversionen var speciellt snygga. De känns ganska intetsägande med visare som inte passar klockmodellen (hade fungerat bättre på en dykare tex) med en gulfärgning som inte återfinns någonstans på tavlan, ej lyckad mot den väldigt vita tavlan IMOP.
    Klockan ser inte speciellt exklusiv ut med tanke på vad man får ge för den.

12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Varit en jävla Hype på eventet när den presenterades idag... Sedan såg jag bild och tänkte - vad har jag missat???? Vad är det jag inte förstår????

Gavve gillar detta.
  13. Sond

Sond Friends of KS

Originalet galet fin, kopian, f'låt nylanseringen pinsam! Håller alltså med om att dessa nyanseringar är riktigt tråkiga. Sänder vibbar om dålig fantasi och lågt självförtroende.

14. Omen

Omen Goldmember

Lite fantasilöst och det kunde jobbats lite mer på en roligare tavla, stilrent är en sak men steril en annan...

15. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Det är exemplaret på sidan 305 i christies-katalogen man verkligen vill ha: http://christies.scene7.com/s7/broc...ull&locale=en&image=Christies/GNV1401_SaleCat

Tillverkad 1958. Hårdtestad 2009 vid den första bestigningen av det berg i Nepal som därefter heter Mt Antoine Lecoultre. Därefter uppsnyggad och graverad. Men strutsbandet ska tydligen ha varit med uppe på berget. Mer läsning finns här: http://jlc.watchprosite.com/show-fo...b2-a-new-chronograph-for-extreme-expeditions/

Nyutgåvan är vansinnigt fin, men bleknar lite...

krämbulle gillar detta.
  16. Ingen höjdare, visarna ser inte bra ut, varken formen och tråkigt med vintage patina på en sprillans ny dressare?

17. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Jag tycker den var riktigt snygg, gillar hur visarna bryter av mot den dressade känslan på klockan i övrigt. Sen hade de iofs kunnat skippat patinan.

krämbulle gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har funderat lite mer nu. Om man sätter in Geophysics i sitt sammanhang 1958 är den jäkligt tuff. Ett precisionsinstrument för vetenskapsmän precis som Ingenieuren, Milgaussen och Railmastern. Ett avancerat/exakt verk i en tålig boett. Jag gillar även designen som är enkel men ytterst funktionsanpassad utan extra lullull. Så lång är allt rätt. Men nu när de släpper den igen och ändrar tavlan på stål och guldversionerna? Sådär kul och jag tror en av de största anledningarna till detta inte är att tjäna pengar på att sälja just denna modell utan snarare att få lite uppmärksamhet i medierna samt att visa de lite mindre insatta att de har en fin historia som urtillverkare.

Platinaversionen är som sagt koolast iom att den påminner mest om originalet:

19. krämbulle
    Trådstartare

krämbulle Friends of KS

Det var ju det jag sa från början... ;)

Jag håller med om att fake-patina kan vara det löjligaste någonsin. För övrigt tycker jag den känns rätt och skulle jag gärna klämma på den.

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Sade aldrig emot dig, nyanser och vinklingar.

21. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Satan vad den gamla var snygg.

Mårtenssons ur Brookfield