Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

JLC inför någon form av STÖLDKOLL!

Diskussion i 'Diskussion' startad av TKVF, 9 april 2014.

1. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Fick mail från JLC om deras nya grej dom kör för ägare av deras klockor.

Stolen watch​
    Has your Jaeger-LeCoultre watch been stolen? Register it here. The Manufacture Jaeger-LeCoultre will contact you if your watch is on its way to one of our Service Centres for repair.​

Så om en klocka jag äger är stulen så när den skall servas nästa gång på deras servicecenter så kommer JLC kontakta mig, kanske man då kan få tillbaka klockan.

Ett bra initiativ tycker jag, och hoppas att fler företag redan erbjuder liknande service eller är på väg att införa liknande.

paradis, Camo00, Danielle och 8 andra gillar detta.
  2. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Bra initiativ!

3. jandan

jandan Friends of KS

Bra, fler tillverkare borde ta efter detta!

4. calzone

calzone Biskop

Grymt, alla borde införa detta!

5. andheg

andheg Friends of KS

Fantastiskt bra. Kommer att ta tid med alla gamla men alla nyköp borde ju reggas per automatik!

6. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Vilka är det som redan kör med detta?

7. David

David Bödeln

Rolex gör det redan i alla fall.

För övrigt fick jag höra igår att det verkar som om Rolex håller på att införa nya cert med chip, magnetremsa eller liknande. AD:n ska kunna dra kortet för att fä fram ägaruppgifter, servicehistorik, etc.

Barda och paradis gillar detta.
  8. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Vart regnar jag eller anmäler att en Rolex är stulen? Och vart vänder jag mig om jag vill kolla att en Rolex jag eventuellt vill köpa inte finns i något stöldregister?

9. David

David Bödeln

Närmaste AD.

Tidigare kunde man ringa ett UK-nummer men vad jag förstår är den möjligheten nu borta. Jag misstänker att det beror på att det missbrukades, klockor som visade sig vara stulna kom inte in för service och kunde därmed inte hitta tillbaka till sina ägare.

10. Grön

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Bra tänkt men det måste vara svårt för AD/tillverkare att agera i många fall det blir aktuellt. I alla fall så länge du kan visa att du köpt den i god tro. Så länge personen som lämnar in klockan vet att den inte är ärlig, räcker det väl att hävda att man hittat klockan vid service för att det ska vara svårt för AD/tillverkare att agera?

11. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Kanske I utlandet. Men i Sverige finns inte köp i god tro längre.

Rivalen gillar detta.
  12. Untitled

Untitled Bonde

Man kommer ju fortfarande behöva en polisanmälan för att få tillbaka sin stulna klocka. Är väl snarare tänkt som ett komplement där JLC kan hjälpa (polisen) om en inlämnad klocka är anmäld stulen eller försvunnen. Sen vet jag inte hur detta ska gå till i praktiken. JLC bör inte kunna "hålla" en klocka som de har registrerad som stulen i sina papper, på samma sätt som man inte kan sno tillbaka en stulen cykel.

13. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Det stämmer. Men du får ju reda på var klockan är. Och då kanske du kan få reda på nuvarande person som har klockan i besittning. Är den stulen så kan du kanske få hjälp av ex Kronofogden att ta tillbaka den.

14. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det finns flera såna företag,där man kan registrera sin klocka,med namn,urverk,mm Jag fick ett fint papper från dom ,efter några dagar ,att klockan är inte anmällt som stulen,ock är nu registrerad som ägaren.

15. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Öh! Vad för företag? Detta är företaget som gör klockorna. Likaså om jag förstår det hela att Rolex hat någon liknande funktion.

Vilket företag som helst fungerar ju inte. Hur säkerställer dom att du är rätte ägaren? Kollas jag upp hos dom om jag lämnar in en klocka på service?

16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Hur säkerställer dom att du är rätte ägaren?........ man har kvitto på sin klocka ock serie nr. Du kollas upp bara hos Rolex om du lämnar in klockan(vet inte om andra klock märke har samma system)Sen har du kanske rätt, många företag.....då måste man nästan registrera klockan hos alla dom,ett jävla jobb.

17. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Riktigt bra!! Alla som får in en exklusiv klocka för service borde kolla status på denna.

Mårtenssons ur Brookfield