• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC inför någon form av STÖLDKOLL!

TKVF

Panerai
Fick mail från JLC om deras nya grej dom kör för ägare av deras klockor.

Stolen watch​
Has your Jaeger-LeCoultre watch been stolen? Register it here. The Manufacture Jaeger-LeCoultre will contact you if your watch is on its way to one of our Service Centres for repair.​
Så om en klocka jag äger är stulen så när den skall servas nästa gång på deras servicecenter så kommer JLC kontakta mig, kanske man då kan få tillbaka klockan.

Ett bra initiativ tycker jag, och hoppas att fler företag redan erbjuder liknande service eller är på väg att införa liknande.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Fantastiskt bra. Kommer att ta tid med alla gamla men alla nyköp borde ju reggas per automatik!
 

David

Bödeln
Rolex gör det redan i alla fall.

För övrigt fick jag höra igår att det verkar som om Rolex håller på att införa nya cert med chip, magnetremsa eller liknande. AD:n ska kunna dra kortet för att fä fram ägaruppgifter, servicehistorik, etc.
 

TKVF

Panerai
Rolex gör det redan i alla fall.

För övrigt fick jag höra igår att det verkar som om Rolex håller på att införa nya cert med chip, magnetremsa eller liknande. AD:n ska kunna dra kortet för att fä fram ägaruppgifter, servicehistorik, etc.
Vart regnar jag eller anmäler att en Rolex är stulen? Och vart vänder jag mig om jag vill kolla att en Rolex jag eventuellt vill köpa inte finns i något stöldregister?
 

David

Bödeln
Vart regnar jag eller anmäler att en Rolex är stulen?

Närmaste AD.

Och vart vänder jag mig om jag vill kolla att en Rolex jag eventuellt vill köpa inte finns i något stöldregister?

Tidigare kunde man ringa ett UK-nummer men vad jag förstår är den möjligheten nu borta. Jag misstänker att det beror på att det missbrukades, klockor som visade sig vara stulna kom inte in för service och kunde därmed inte hitta tillbaka till sina ägare.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Bra tänkt men det måste vara svårt för AD/tillverkare att agera i många fall det blir aktuellt. I alla fall så länge du kan visa att du köpt den i god tro. Så länge personen som lämnar in klockan vet att den inte är ärlig, räcker det väl att hävda att man hittat klockan vid service för att det ska vara svårt för AD/tillverkare att agera?
 

TKVF

Panerai
Bra tänkt men det måste vara svårt för AD/tillverkare att agera i många fall det blir aktuellt. I alla fall så länge du kan visa att du köpt den i god tro. Så länge personen som lämnar in klockan vet att den inte är ärlig, räcker det väl att hävda att man hittat klockan vid service för att det ska vara svårt för AD/tillverkare att agera?
Kanske I utlandet. Men i Sverige finns inte köp i god tro längre.
 

Untitled

Omega
Bra tänkt men det måste vara svårt för AD/tillverkare att agera i många fall det blir aktuellt. I alla fall så länge du kan visa att du köpt den i god tro. Så länge personen som lämnar in klockan vet att den inte är ärlig, räcker det väl att hävda att man hittat klockan vid service för att det ska vara svårt för AD/tillverkare att agera?

Man kommer ju fortfarande behöva en polisanmälan för att få tillbaka sin stulna klocka. Är väl snarare tänkt som ett komplement där JLC kan hjälpa (polisen) om en inlämnad klocka är anmäld stulen eller försvunnen. Sen vet jag inte hur detta ska gå till i praktiken. JLC bör inte kunna "hålla" en klocka som de har registrerad som stulen i sina papper, på samma sätt som man inte kan sno tillbaka en stulen cykel.
 

TKVF

Panerai
Man kommer ju fortfarande behöva en polisanmälan för att få tillbaka sin stulna klocka. Är väl snarare tänkt som ett komplement där JLC kan hjälpa (polisen) om en inlämnad klocka är anmäld stulen eller försvunnen. Sen vet jag inte hur detta ska gå till i praktiken. JLC bör inte kunna "hålla" en klocka som de har registrerad som stulen i sina papper, på samma sätt som man inte kan sno tillbaka en stulen cykel.
Det stämmer. Men du får ju reda på var klockan är. Och då kanske du kan få reda på nuvarande person som har klockan i besittning. Är den stulen så kan du kanske få hjälp av ex Kronofogden att ta tillbaka den.
 

paradis

Audemars
Det finns flera såna företag,där man kan registrera sin klocka,med namn,urverk,mm Jag fick ett fint papper från dom ,efter några dagar ,att klockan är inte anmällt som stulen,ock är nu registrerad som ägaren.
 

TKVF

Panerai
Det finns flera såna företag,där man kan registrera sin klocka,med namn,urverk,mm Jag fick ett fint papper från dom ,efter några dagar ,att klockan är inte anmällt som stulen,ock är nu registrerad som ägaren.
Öh! Vad för företag? Detta är företaget som gör klockorna. Likaså om jag förstår det hela att Rolex hat någon liknande funktion.

Vilket företag som helst fungerar ju inte. Hur säkerställer dom att du är rätte ägaren? Kollas jag upp hos dom om jag lämnar in en klocka på service?
 

paradis

Audemars
Hur säkerställer dom att du är rätte ägaren?........ man har kvitto på sin klocka ock serie nr. Du kollas upp bara hos Rolex om du lämnar in klockan(vet inte om andra klock märke har samma system)Sen har du kanske rätt, många företag.....då måste man nästan registrera klockan hos alla dom,ett jävla jobb.
 
Topp