• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Master Thin perpetual eller PP aquanaut?

Chrisse

Patek
2-Faktor

Kan Paul ha en Aquanaut på sitt eget bröllop så tycker jag den duger bra :)

image.jpeg
 

Ola G

Cartier
Ska man ha en PP så är det inte en Aquanaut man ska ha
SKa man däremot ha en JLC så kan din valda modell vara på toppen
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Många förespråkar det udda valet i denna tråden. I alla andra "vilken klocka?" trådar är det Rolex, Rolex och Rolex och glömde jag Rolex. Lusigt att det kan svänga så beroende på märke :cool:

Hade tagit Aquan utan att tveka, speciellt om du ska försöka köra på OWG.
 

Platinum

Cartier
Tycker JLC är snyggare, PP ska för mig vara typ Calatrava eller 5711. Däremot känns det som att aquanauten passar bättre om du har tänkt gå OWG.
 

JEK

Cartier
image.png
image.png

Tjena kära klockentusiaster!

Tänkte bränna lite deg och har spanat in dessa två klockor bland annat.

1. Jaeger-leCoultre master ultra-Thin perpetual.
Listpris: 189k
Beggad/nyskick: från ca 135k

2. Patek phillipe aquanaut
Listpris: 175k
Beggad/nyskick: från ca 150k

Det finns en självklar skillnad där JLC'n är mer en dressare och aquan mer sporty men jag tycker båda funkar som sporty/dress klocka. Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar?

/Goldmember

Gillar JLC´n men då skall det vara med ljustavla tycker jag. Annars så är ju Aquanauten kanske en av de bästa klockor du kan ha. Ljuvligt allround, klarar både en fin middag, affärsmöten och shorts.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Spontant har jag svårt att förlika mig med tanken att ha en klocka på gummi till lite mer strikt klädsel. Självklart är det upp till var och en, men jag personligen skulle inte tycka att det var tillräckligt formellt. Skulle därför inte kunna vara en OWG med en Aquanaut. Därför lägger jag min röst på JLCn.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Som owg hade jag tagit PPn alla dar i veckan
Men JLCn är snygg men känns inte lika all around
Fast det beror ju på vad man gör till vardags
Jag hänger mycket i lekparken/sandlådan men slipper man det kan det ju fungera hur bra som helst
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har/har haft båda, även fast det var i guld men ändå. (I guld har JLC en så snygg äggskals-färgad tavla).
JLC är en VÄLDIGT vacker klocka och en av de mer lyckade PC som tillverkats, bla. beroende på den snillrika och enkla inställningen av kalendern.
Aquanauten är en icon i sig och mer mångsidig. Kanske ett tråkigare val men jag använde den mer än JLC'n.
Jag gillar att använda dressur till mer casual klädsel men JLC kändes ändå lite malplace med jeans och tisha, vet inte varför?
Om jag får vara ärlig (och fåfäng) så hade jag antagligen behållit JLC om det stått PP på tavlan.. Förutom att den antagligen skulle ha kostat 3 ggr så mycket. Men nu var jag inne i en konsiliderings fas så den fick gå.

Det trygga valet är en Aquanaut men vill du stå ut lite och få pluspoäng från oss nördar är det självklara valet en JLC :)

image.jpeg

image.jpeg
 

Zingo

Rolex
Jag har/har haft båda, även fast det var i guld men ändå. (I guld har JLC en så snygg äggskals-färgad tavla).
JLC är en VÄLDIGT vacker klocka och en av de mer lyckade PC som tillverkats, bla. beroende på den snillrika och enkla inställningen av kalendern.
Aquanauten är en icon i sig och mer mångsidig. Kanske ett tråkigare val men jag använde den mer än JLC'n.
Jag gillar att använda dressur till mer casual klädsel men JLC kändes ändå lite malplace med jeans och tisha, vet inte varför?
Om jag får vara ärlig (och fåfäng) så hade jag antagligen behållit JLC om det stått PP på tavlan.. Förutom att den antagligen skulle ha kostat 3 ggr så mycket. Men nu var jag inne i en konsiliderings fas så den fick gå.

Det trygga valet är en Aquanaut men vill du stå ut lite och få pluspoäng från oss nördar är det självklara valet en JLC :)

image.jpeg

image.jpeg
Båda gör sig ruggit bra i rose! :hungry:

JLC är än mer magisk i rose.
 

Maverick

Omega
Aldrig förstått mig på aquanauten. Den är ju typ ful. JLC:n är däremot otroligt vacker. Så för mig hade valet varit enkelt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ganska olika modeller hade nog själv valt nöten, tycker den är typ fulsnygg på något konstigt sätt. Den känns ju faktiskt som den optimala owg-klockan.

Håller med övriga om att JLC är snyggare och ett roligare val men att ha den som owg hade inte funkat för mig i alla fall.
 
Jag har/har haft båda, även fast det var i guld men ändå. (I guld har JLC en så snygg äggskals-färgad tavla).
JLC är en VÄLDIGT vacker klocka och en av de mer lyckade PC som tillverkats, bla. beroende på den snillrika och enkla inställningen av kalendern.
Aquanauten är en icon i sig och mer mångsidig. Kanske ett tråkigare val men jag använde den mer än JLC'n.
Jag gillar att använda dressur till mer casual klädsel men JLC kändes ändå lite malplace med jeans och tisha, vet inte varför?
Om jag får vara ärlig (och fåfäng) så hade jag antagligen behållit JLC om det stått PP på tavlan.. Förutom att den antagligen skulle ha kostat 3 ggr så mycket. Men nu var jag inne i en konsiliderings fas så den fick gå.

Det trygga valet är en Aquanaut men vill du stå ut lite och få pluspoäng från oss nördar är det självklara valet en JLC :)

image.jpeg

image.jpeg

Väldigt fina, speciellt i rosé..jag lutar i dagsläget mer åt aquan ska jag ärligt säga men ska in och prova JLC'n imorgon. Håller med om att aquan känns som den ultimata owg klockan (i den prisklassen). Tänker mig ju att använda den dagligen i alla olika sammanhang. Håller också med om att JLC'n är snyggare och har fantastiska komplikationer för ett "bra" pris. Hoppas jag kan ta ett beslut i helgen, för fasiken vad jobbigt det är att vara utan en klocka...:nailbiting:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt fina, speciellt i rosé..jag lutar i dagsläget mer åt aquan ska jag ärligt säga men ska in och prova JLC'n imorgon. Håller med om att aquan känns som den ultimata owg klockan (i den prisklassen). Tänker mig ju att använda den dagligen i alla olika sammanhang. Håller också med om att JLC'n är snyggare och har fantastiska komplikationer för ett "bra" pris. Hoppas jag kan ta ett beslut i helgen, för fasiken vad jobbigt det är att vara utan en klocka...:nailbiting:
NÅGON klocka har du väl under tiden?
 

Zingo

Rolex
Väldigt fina, speciellt i rosé..jag lutar i dagsläget mer åt aquan ska jag ärligt säga men ska in och prova JLC'n imorgon. Håller med om att aquan känns som den ultimata owg klockan (i den prisklassen). Tänker mig ju att använda den dagligen i alla olika sammanhang. Håller också med om att JLC'n är snyggare och har fantastiska komplikationer för ett "bra" pris. Hoppas jag kan ta ett beslut i helgen, för fasiken vad jobbigt det är att vara utan en klocka...:nailbiting:
Intressant att en klocka på gummi kan ses som optimal owg. En klocka med länk torde i min värd vara mer optimal för owg.

Med det sagt röstar jag på en rosse JLC med brunt alligator! :D
 

Ronnie

Rolex
Respektabel evighetskalender med god layout och tråkig design i övrigt mot badvänligt men simpelt designunikum med boett, urtavla och armband som ingen annan.

För mig är Aquanauten skönare på alla plan förutom för dess banala datumfunktion.
 
Topp