Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

JLC + Nymans Ur garantiärende

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 5 maj 2015.

  1. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Okidoki, håll i Er.

    Jag köpte ju nyligen en JLC Deep sea chronograph från en privatperson i Italien via en annons på ett klockforum.
    Fick namn, telefonnummer, adress mm och såklart massa bilder, bland annat på garantikortet som såg ut att vara korrekt ifyllt. Han berättar även att ADn i samband med köpet registrerat klockan hos JLC då det är praxis. Jag kollade på JLCs hemsida så butiken var AD vilket de är. De säljer bland annat JLC, Zenith, VC, AP, Rolex.

    Jag jämförde säljarens adress med ADns. Han bor cirka en timma ifrån den AD där klockan köptes tre veckor tidigare. Inga konstigheter alltså, han hade andra klockor, köpte denna, gillade den inte och ville sälja den.

    Jag läser även garantivillkoren i manualen online och det är world wide garanti i två år (minus de cirka 3 veckor han ägt klockan). Garantin är inte buden till den ursprungliga ägaren. Allt verkar bra så jag köper klockan.

    Jag använder klockan ett tag och tycker det är konstigt att jag måste nollställa kronografen varje gång jag ska starta den, det går alltså inte starta, pausa, starta, pausa utan kronografen måste nollställas mellan varje tidtagning.

    20150408
    Jag ringer Nymans STHLM och frågar om man verkligen ska behöva nollställa kronografen mellan varje tidtagning. De säger att man inte ska behöva göra det och ber mig ringa deras JLC-urmakare i Västerås. Han är trevlig och ber mig skicka klockan direkt till honom i Västerås vilket jag gör.

    20150409
    Dagen efter kom den fram till honom och han ringer och berättar att delar i verket är slitna och att kronografen därför inte fungerar som den ska. Han tycker även urverket är torrt. Modellen släpptes 2013 (tror jag utifrån att Hodinkee testade en prototyp 2012).

    Han säger även att klockan behöver skickas till JLC i Amsterdam för reparation eftersom han tyvärr inte är utbildad på det urverket och att eftersom klockan inte är såld hos dem så behöver jag betala den försäkrade frakten till JLC på 2000kr. Jag frågar om jag istället kan välja att skicka den själv direkt till Amsterdam, vilket jag kan. Jag säger något i stil med "Jisses, klockan är ju under garanti så då kan jag ju tycka att JLC borde stå för det. Det blir tyst i luren. Men visst, säger jag, det måste ju fixas så skicka den gärna.

    Därefter ringer jag direkt till JLCs personliga service och säger som det är. Klockan är köpt i Italien, men jag bor i Sverige. Kronografen fungerar inte som den ska och min AD vill ha 2000kr för frakten till Er.

    Han beklagar både att klockan inte fungerar och bemötandet och säger att jag inte ska betala någonting. Han ber om klockans, mina och Nymans uppgifter och säger att han ska ringa dem direkt och lösa detta snabbt och smidigt för mig. Han frågar mig flera gånger om ADn verkligen bett mig betala frakten och han ber om ursäkt för detta flera gånger. Han är märkbart irriterad över detta.

    Jag ringer urmakaren igen och säger att jag ringt JLC och att Nymans inte ska skicka klockan.
    -JLC kommer ringa er och lösa detta smidigt för oss.
    Han undrar om jag ringt servicecentret i Amsterdam och jag säger att jag ringde direkt till JLC. -Ska JLC ringa oss? Jag säger ja, jag gav dem ert nummer. Vi hörs längre fram. Han låter förvånad över att jag ringt JLC.

    140413
    JLC ringer och säger att jag kan välja att få klockan hämtad gratis hos auktoriserad JLC AD (Nymans STHLM, inte Västerås) alternativt hemma hos mig. Jag väljer det senare då klockan i så fall kommer skickas tillbaka direkt till mig efter fix. Kalla mig paranoid, men jag vill inte ge Nymans en chans att sno min eventuella servicebox.

    Därefter ringer jag Nymans och ber dem skicka tillbaka klockan till mig. Urmakaren säger att de skickar den efterföljande dag.

    20150415
    Klockan är hemma igen (Nymans stod för REK-frakten tillbaka).

    20150416
    Klockan blir hämtad av budfirma.

    20150423
    Jag mailar JLC kundservice och frågar om jag blir meddelad när klockan är framme och om jag kommer få en tidsuppfattning av reparationstiden eller om de inte kommer höra av sig förrän klockan är färdig.

    Får svar samma dag att klockan kom fram i måndags och att den genomgår diagnostik. De kommer meddela hur lång reparationstiden blir så fort de vet.

    20150504
    Får brev skickat 0427 om att klockan måste till moderlandet för reparation eftersom de inte har rättigheter att reparera den i Amsterdam. När de vet reparationstiden ska de höra av sig.

    20150518
    Epost

    201507xx
    Diverse mail om att klockan snart är klar.

    20150731
    Klockan tillbaka fullt fungerande. 2 års garanti från idag registreras hos JLC.
     
    Senast ändrad: 9 mars 2016
    Perpetual, Bolio, Julian Rex och 34 andra gillar detta.
  2. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Ännu en gång någon som blivit blåst av italiensk säljare.. Eller är JLC så undermåliga?
     
    POO gillar detta.
  3. mega

    mega Borgare

    Inlägg:
    801
    Vad tråkigt, aldrig kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Konstigt att den blivit sliten på så kort tid ?
    Kanske att förra ägaren försökte nolla kronografen medans den var igång ?
     
  4. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Enligt de professionella reviews jag läst så är JLC kända för att ha bra kvalle på sina urverk, men jag har ingen aning. Har alltid trott att de gör bra urverk, men de gör ju urverk till både PP och AP och AP är ju kända för att krångla.

    Tror faktiskt inte att privatpersonen jag köpte den av medvetet blåst mig. Klockan var bara tre veckor gammal och bandet var i princip oanvänt när jag fick hem den. Den korta tiden (någon vecka) jag bar den blev bandet mer slitet än det var när jag fick hem den. Tror alltså bara han använt klockon 2-3 dagar vilket stämmer med säljarens beskrivning.
     
    Aquaracer2 gillar detta.
  5. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Kan inte så mycket om kolumnhjulskronografurverk att jag kan uttala mig om det, men det hade ju inte förklarat att urverket är torrt (om det stämmer).
     
    mega gillar detta.
  6. vikgul

    vikgul Lilla Buh

    Inlägg:
    3.759
    Från:
    Huvudstaden
    Inte första gången Nymans tar en saftig fraktkostnad för att skicka iväg en klocka.. Ännu värre när det gäller garantiärende.
     
  7. AdamST

    AdamST Biskop

    Inlägg:
    3.992
    Från:
    Stockholm
    Vilket beteende från Nymans, girigt är bara förnamnet. Hoppas det löser sig med klockan nu! :)
     
  8. Apansson

    Apansson Torpare

    Inlägg:
    7.402
    Från:
    förorten
    Skämmes tamigfan, nymans. Pinsamt.
     
    galácticon gillar detta.
  9. KenKun

    KenKun Biskop

    AD ska alltså inte kräva fraktkostnad, fastän klockan inte är köpt via den AD:n?
    Bra info :)
     
    keroro och nissehult gillar detta.
  10. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    A

    Jag skulle inte känna mig bekväm med ett verk som redan har sådana problem.
     
  11. Cristian

    Cristian Friends of KS

    Inlägg:
    1.636
    Tråkigt. Hoppas det löser sig på bästa sätt.
     
  12. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Detta är EN klockan Spencer, EN klocka. Inte helt ovanligt att man läser om andra klockmärken där exemplar exempelvis inte håller tiden som de borde även om klockan är helt ny. Jag kan ju dock tycka att ett 1000-test bör eliminera dessa fel redan innan klockan hamnar i butik, men troligtvis är det så att kronograffunktionen inte genomgår så grundliga tester som resten av klockan. Det räcker ju faktiskt att en del inte installeras helt 100 för att den ska nötas sönder ganska fort. Små toleranser osv.
     
    erolorhun, Rivalen, JesperO och 1 annan gillar detta.
  13. konkas

    konkas Friends of KS

    Inlägg:
    2.854
    Om vi leker med tanken att Nymans bekostar frakten t/r Amsterdam, kostar säkert 2.000kr. Väl där upptäcker man att denna reparation inte går på garantin och man lämnar då ett kostnadsförslag som inte faller kunden i smaken. Kunden tar tillbaka klockan och servar den någon annanstans. Kvar står Nymans med en fraktfaktura. Jag tror (och hoppas) att dessa 2.000kr återbetalas när det visar sig att arbetet faller in under garantin.
     
    Aquaracer2, Alaker och Jakobb gillar detta.
  14. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.304
    Slitna delar i ett kronografverk kan väl inte uppstå på såpass kort tid, verkar underligt.
    Att verket kan vara torrt kan kanske (!) vara förståeligt om klockan legat ett par år innan personen du handlade av, köpte klockan från AD.
     
  15. Frosse

    Frosse Borgare

    Inlägg:
    723
    Från:
    Feskekôrka
    Olyckligt, både med klockan och med Nymans.
     
  16. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Fast nu är det ju faktiskt så att JLC alltid står för frakten både till och från servicecenter, så vart går de 2000 kronorna? Inte till fraktkostnader i alla fall.
     
    paradis gillar detta.
  17. AdamST

    AdamST Biskop

    Inlägg:
    3.992
    Från:
    Stockholm
    Spargrisen såklart!
    image.jpg
     
    rillesnille och Apansson gillar detta.
  18. konkas

    konkas Friends of KS

    Inlägg:
    2.854
    Om det är ett garantiåtagande betalar de såklart frakten men annars tror jag inte att de gör det?
     
  19. Jokkmokkswe

    Jokkmokkswe Lappskojsaren

    Inlägg:
    4.536
    Från:
    Sthlm
    Såhär går det när man köper en udda märkes klocka. Rolex har väl nån kronograf, satsa på det nästa gång!
    :woot:

    (Hoppas det löser sig, tråkigt när det ska tjorva från get-go)
     
    Wboy gillar detta.
  20. KenKun

    KenKun Biskop


    Det är ju rätt så logiskt, att det är kunden som står för frakten, om det inte är ett garantiärende? :)
     
    Rivalen, Whedda och konkas gillar detta.
  21. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Är ganska övertygad om att JLC alltid står för frakten. JLC frågade aldrig hur gammal klockan är. Kan inte ta gift på det, men jag har svårt att tro att något annat gäller utifrån mina samtal med JLC.
     
    Daniel Mathisen och AdamST gillar detta.
  22. Zed

    Zed Swissera Forumsponsor

    Inlägg:
    2.837
    Från:
    Göteborg
    Detta med att Nymans tar betalt för frakten har varit uppe förut, då gällde det Rolex. Jag tog kontakt med Rolex själva som tydligt poängterade att en AD inte får ta ut fraktavgifter oavsett var klockan är köpt så länge den är under garanti.

    Minns även att damen från Rolex suckade lite när jag nämnde Nymans.
     
    Perpetual, Wondersack, Bojke och 11 andra gillar detta.
  23. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Jag pratar om DITT specifika verk och att en chrono skulle bli utsliten på tre veckor köper inte jag. Det skulle kräva att både du och föregående ägare kontinuerligt kör start, stop och nollställning.
     
  24. konkas

    konkas Friends of KS

    Inlägg:
    2.854
    Precis! Och innan JLC har avgjort om det går på garantin får kunden ligga ute med pengarna...
     
    Boris Balkan gillar detta.
  25. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Kan du inte läsa eller vad är problemet? JLC bokar och betalar för frakten. Man behöver bara ringa JLC. Ingen ligger ute med några pengar.
     
    Warwian och Richispice gillar detta.
  26. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.468
    Från:
    GBG
    Håller absolut med dig om att det är märkligt, men felmontering och feloljning sker ju ibland. Materialfel vid tillverkning etcetera. Nu är ju jag knappast urmakare, men mycket kan gå snett när man monterar ihop ett urverk. Självklart kass att det inte upptäckts på vägen, men det betyder ju inte att hela urverket är dåligt konstruerat.
     
    Warwian gillar detta.
  27. ZQT

    ZQT The Banker

    Inlägg:
    8.399
    Låter trist. Synd på den fina klockan du köpt... Hoppas det löser sig.
     
    yonsson gillar detta.
  28. konkas

    konkas Friends of KS

    Inlägg:
    2.854
    Lugn nu. Har du läst vad jag har skrivit? Om det visar sig att klockan åkt i golvet och således inte går på garantin, menar du då att JLC står för frakten även om du väljer att inte acceptera kostnadsförslaget? Mycket generöst i sådana fall.
     
    Boris Balkan gillar detta.
  29. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Det jag reagerar på är att en del som inte är aktiv normalt kan vara utsliten på tre veckor. Detta är oavsett material, smörjning och ihopsättning.
     
    Bojke, Warwian och yonsson gillar detta.
  30. POO

    POO Präst

    Inlägg:
    1.160

    Eller är "slitet" och "torrt" något man bara säger för att det låter bra? Samma som i fallet Hedens guld vs Bergströms. Klockan var "såg torr" ut och var därför inte servad, att den gick 30 sek fel per dygn missade man tydligen.
     
    yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield