• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

Gold

Panerai
2-Faktor
Nymans agerar likadant mot folk som köpt sin klocka där. Nymans som AD ska bistå vid garantiärenden oavsett! Leverantören lämnar world wide garanti och således spelar det ingen roll var klockan är köpt.


Ja de lämnar world wide warranty. Inte world wide shipping.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nymans agerar likadant mot folk som köpt sin klocka där. Nymans som AD ska bistå vid garantiärenden oavsett! Leverantören lämnar world wide garanti och således spelar det ingen roll var klockan är köpt.

Du missar att det avtalet är mellan tillverkare och AD. Inte mellan kund och AD.
 

jhm

Panerai
Ja de lämnar world wide warranty. Inte world wide shipping.


Om förutsättning för ett garantiärende är att en klocka skickas till tillverkaren, så skall inte köparen betala något nej. En garanti innebär att tillverkaren rättar till felet på varan, utan kostnad för kunden. Gör inte tillverkaren detta, är det inte heller någon garantifråga, utan då handlar det om reklamation, och det är något helt annat. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Måste ju provocera lite för att locka fram dig. :D

Det kan vara så att JLC har en officiell policy, men ändå löser det för kund, ingen aning. Kanske är jag ett specialfall? Det enda jag vet är att de löste det smidigt och gratis för mig och att det räckte med ett telefonsamtal.

Angående ADs utlägg så är min inställning att jag inte har något emot att betala rimliga priser för tjänster, exempel trycktest, men att ta betalt för frakt som inte kostar något för att skrämma kunder att handla lokalt (om det nu var anledningen) finner jag vara ett ytterst tveksamt beteende. Kanske var det så att Nymans TRODDE att frakten skulle kosta dem 2000kr och då blir beteendet mer logiskt, men sammantaget är min inställning densamma, dvs att kund inte ska behöva betala för garantiåtgärder. Hur AD vs tillverkare löser detta ekonomiskt lägger jag mig inte i.

Vill även förtydliga att detta inte är en "kasta skit på Nymans tråd", utan bara en redogörelse för hur mitt garantiärende utspelat sig. Kontakten med Nymans har i princip uteslutande varit med Nymans urmakare och hans bemötande har alltid varit väldigt trevligt. Fick även känslan av att han inte alls tyckte det var kul att be mig betala frakten utan att han snarare tyckte det var jobbigt.

Inte så säker på att JLC bokar frakten av ur som går från ADs, det är nog bara för privatkunder. Har haft direktkontakt med Cartier och de stod för och bokade frakten kostnadsfritt till privatkund. Att priset är olika om du går direkt till tillverkaren än till en mellanhand, AD, verkar vara vedertaget och jag gissar att ADn lägger på en marginal där. Jag fick inte se originalkvittot från Rolex SA när jag hämtade ut en klocka, de hade klippt ut priset. I Cartierfallet var en fabriksservice nästan halva priset mot vad ADs i sthlm tog, bl.a. Rob E och Nymans.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du missar att det avtalet är mellan tillverkare och AD. Inte mellan kund och AD.

Fungerar inte en AD som en tillverkares "förlängda arm"?
Eller är tanken att man som kund ska kontakta tillverkaren som i sin tur ska delge kunden var när och hur klockan ska fixas?

Verkar skit stökigt. Går min bil sönder så kan jag lämna in den var som helst för garantirep, den behövs inte gå igenom flera instanser eller skickas till Tyskland.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fungerar inte en AD som en tillverkares "förlängda arm"?
Eller är tanken att man som kund ska kontakta tillverkaren som i sin tur ska delge kunden var när och hur klockan ska fixas?

Verkar skit stökigt. Går min bil sönder så kan jag lämna in den var som helst för garantirep, den behövs inte gå igenom flera instanser eller skickas till Tyskland.

Nej självklart inte. Tittar du på flera aktörer inom hemelektronik idag så får du hävda garantiärende direkt mot tillverkare idag och inte ÅF.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du missar att det avtalet är mellan tillverkare och AD. Inte mellan kund och AD.


Avtalet mellan AD och tillverkare kan ju fortfarande vara en bidragande effekt till varför kunden/kund i andra led valt att köpa en klocka av just det märket. Om AD då väljer att frångå avtalet med leverantören, missgynnar det leverantören.

AD måste såklart räkna in dessa åtaganden som kostnader på de klockor de faktiskt säljer från den tillverkaren (eller den merförsäljning på andra klockor, service, tillbehör det märket tillför) och sedan göra bedömningen om det är värt det, och då antingen sluta föra det märket allternativt kanske korrigera priset.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Avtalet mellan AD och tillverkare kan ju fortfarande vara en bidragande effekt till varför kunden/kund i andra led valt att köpa en klocka av just det märket. Om AD då väljer att frångå avtalet med leverantören, missgynnar det leverantören.

AD måste såklart räkna in dessa åtaganden som kostnader på de klockor de faktiskt säljer från den tillverkaren (eller den merförsäljning på andra klockor, service, tillbehör det märket tillför) och sedan göra bedömningen om det är värt det, och då antingen sluta föra det märket allternativt kanske korrigera priset.
Sådant regleras i avtal mellan AD och tillverkare, kund har inget att säga eller kräva där.
 

David

Bödeln
Du missar att det avtalet är mellan tillverkare och AD. Inte mellan kund och AD.

Men det är tillverkaren som ska se till att problem som kund har åtgärdas, oavsett var kund befinner sig eller var kund köpt klockan.

Om sådana ärenden inte ska hanteras kostnadsfritt hos lokal AD bör AD berätta hur hanteringen går till istället för att pressa kunden på pengar.

Rimligtvis lämnar de då över ett litet kort med instruktioner som förklarar hur man beställer ett RMA-paket direkt från tillverkaren.

Personligen tycker jag förstås att det är ännu rimligare att tillverkare av premiumprodukter ser till att eländet löses på plats hos lokal AD utan något tjafs.

(Jag kommer aldrig att köpa en Panerai igen efter beskedet från Nymans och ett obesvarat mail till tillverkaren i ärendet. Kunder är inte en rättighet, de är ett privilegium.)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men det är tillverkaren som ska se till att problem som kund har åtgärdas, oavsett var kund befinner sig eller var kund köpt klockan.

Om sådana ärenden inte ska hanteras kostnadsfritt hos lokal AD bör AD istället berätta hur hanteringen går till istället för att pressa kunden på pengar.

Rimligtvis lämnar de då istället ett litet kort med instruktioner som förklarar hur man beställer ett RMA-paket direkt från tillverkaren.

Personligen tycker jag förstås att det är ännu rimligare att tillverkare av premiumprodukter ser till att eländet löses på plats hos lokal AD utan något tjafs.

(Jag kommer aldrig att köpa en Panerai igen efter beskedet från Nymans och ett obesvarat mail till tillverkaren i ärendet. Kunder är inte en rättighet, de är ett privilegium.)

Så ser juridiken hursomhelst ut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sådant regleras i avtal mellan AD och tillverkare, kund har inget att säga eller kräva där.


Inte kräva kanske, men ifall förväntningarna hos kunden ligger i att en world wide garanti ska gälla hos vilken AD som helst utan merkostnader, så tror jag inte leverantören blir så glad över att kunden blir pålagd med fraktkostnad.

Allting handlar inte alltid om vem som har lagen på sin sida, utan att förmedla en god servicekännsla till kunder som köpt en redan dyr lyxprodukt. Enligt JLC så tror jag deras syn är att detta ska gälla oavsett var eller vilket land produkten är köpt.
Risken finns nog annars att leverantörens ww garanti riskerar att uppfattas som tomma ord och kunder som känner sig illa behandlade nog tänker till en extra gång innan de överväger att köpa en produkt från den tillverkaren igen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Inte kräva kanske, men ifall förväntningarna hos kunden ligger i att en world wide garanti ska gälla hos vilken AD som helst utan merkostnader, så tror jag inte leverantören blir så glad över att kunden blir pålagd med fraktkostnad.

Allting handlar inte alltid om vem som har lagen på sin sida, utan att förmedla en god servicekännsla till kunder som köpt en redan dyr lyxprodukt. Enligt JLC så tror jag deras syn är att detta ska gälla oavsett var eller vilket land produkten är köpt.
Risken finns nog annars att leverantörens ww garanti riskerar att uppfattas som tomma ord och kunder som känner sig illa behandlade nog tänker till en extra gång innan de överväger att köpa en produkt från den tillverkaren igen.

I de WWW-garantier jag läst för elektronik så står det ingenstans att lokala AD skall hantera ärendena utan de skickas centralt.
 

David

Bödeln
I de WWW-garantier jag läst för elektronik så står det ingenstans att lokala AD skall hantera ärendena utan de skickas centralt.

Jag hade nyligen problem med en Jawbone-produkt jag köpt på amazon.com. Efter ett meddelande till kundsupport bad de inom tio minuter om postadress. Dagen efter fick jag beskedet om att en ny vara var på väg, och att det skulle finnas en förfrankerad kartong i försändelsen. Det var bara att lägga den trasiga i kartongen och lägga den på lådan. Exemplariskt.

Och att de då kanske borde ersätta AD för det vilket de ofta inte gör..

Exakt så.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I de WWW-garantier jag läst för elektronik så står det ingenstans att lokala AD skall hantera ärendena utan de skickas centralt.


Ingen aning faktiskt, men vad är vitsen med www garanti om man inte kan använda den i andra länder.

När min dator krånglade utomlands gick jag till en återförsäljare av märket och frågade om han kunde laga den. Visst, sa han. Sedan när jag kom och hämtade den 2 dagar senare med ett nytt kretskort för laddningskontakten, frågade jag vad jag skulle betala.
Han svarade att jag inte behövde betala någonting för att det var www garanti och tillverkaren skulle ersätta honom.

Edit: Var ju iofs aldrig tal om några fraktkostnader.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ingen aning faktiskt, men vad är vitsen med www garanti om man inte kan använda den i andra länder.

När min dator krånglade utomlands gick jag till en återförsäljare av märket och frågade om han kunde laga den. Visst, sa han. Sedan när jag kom och hämtade den 2 dagar senare med ett nytt kretskort för laddningskontakten, frågade jag vad jag skulle betala.
Han svarade att jag inte behövde betala någonting för att det var www garanti och tillverkaren skulle ersätta honom.

Edit: Var ju iofs aldrig tal om några fraktkostnader.

De flesta tillverkare har servicecenters runt om i världen.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Men det är tillverkaren som ska se till att problem som kund har åtgärdas, oavsett var kund befinner sig eller var kund köpt klockan.

Om sådana ärenden inte ska hanteras kostnadsfritt hos lokal AD bör AD berätta hur hanteringen går till istället för att pressa kunden på pengar.

Rimligtvis lämnar de då över ett litet kort med instruktioner som förklarar hur man beställer ett RMA-paket direkt från tillverkaren.

Personligen tycker jag förstås att det är ännu rimligare att tillverkare av premiumprodukter ser till att eländet löses på plats hos lokal AD utan något tjafs.

(Jag kommer aldrig att köpa en Panerai igen efter beskedet från Nymans och ett obesvarat mail till tillverkaren i ärendet. Kunder är inte en rättighet, de är ett privilegium.)
Får man fråga vad det var för fel på din panerai?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ingenting, egentligen. Fanns damm på tavlan som bara syntes under lupp. Jag tycker detta borde fångats i QC för ett armbandsur i det aktuella prissegmentet, men det som är riktigt allvarligt i sammanhanget är bristen på svar från Panerai.
Klart att det ska vara dammfritt!
Illa att dom inte svarade.
 

Bosse

Friends of KS
Först vill jag uttrycka mitt beklagande till Yonsson, ingen rolig historia som jag hoppas löser sig till det bästa.

Den efterföljande diskussion är dock underhållande med en salig blandning av privatköp, distansköp och handlare och nu med elektronik. Låt oss börja med det sista (elektronik) eller vad som helst för den delen, första fråga: Vart har inköpet skett? Om hos en näringsidkare i Sverige så har denna ansvar enligt konsument köplagen som inte är dissposiv. Jag har vid ett tillfälle (IT-relaterat) möts av: Det får du ta direkt med tillverkaren, efter lite lokal utbildning i lagen ovan så fick jag pengarna retur, end of story.

Så var det det med AD ansvar, helt rätt att en AD kan välja att krångla (som jag tycker Nymans gör i detta fall) om köpet har skett på annan "ort" men en vinnande affärside? Knappast. I denna tid av E-handel finns där inte mycket annat kvar att konkurrerar med än bra personlig service, vilket en del AD verkar ha missat

Ett exempel på raka mottsatsen var då jag "dingade" en GS den blev skickad till Skandinavien importören för bedömning och kostnads förslag utan kostnad för mig. Nu fick jag jobbet gjort och bra blev det också. Den är köpt i Sverige men inte av mig och hos annan AD. Det kunde dock lika bra ha varit en som kom direkt från Japan då "proveniens" inte ens blev diskuterat, den nivå på service är vad jag förväntar på märkesvaror i högra prisklass inte dum snålhet som i Yonssons fall.

//Bosse
 

ScubaKing

Audemars
1. Köp din klocka hos billigaste gråhandlare i världen du kan hitta.
2. Använd din World garanti om du har den och det behövs och ta kontakt direkt med tillverkaren.
3. Sluta tro att en butik bara för att den är AD står över andra eller kör mindre tricks för att kunna gå runt. (Att dessa AD`s har så många klockor att serva så dem inte hinner med är en något en säljare/urmakare på samma företag säger, likadant som att JC säger deras jeans är bäst i världen)
4. Sluta tro att du på något sätt skulle få någoting extra eller dylika för att du köper en klocka hos AD.

Slutsats, köp grey och försök sedan få ut max av det via din AD eller direkt med tillverkaren.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
1. Köp din klocka hos billigaste gråhandlare i världen du kan hitta.
2. Använd din World garanti om du har den och det behövs och ta kontakt direkt med tillverkaren.
3. Sluta tro att en butik bara för att den är AD står över andra eller kör mindre tricks för att kunna gå runt. (Att dessa AD`s har så många klockor att serva så dem inte hinner med är en något en säljare/urmakare på samma företag säger, likadant som att JC säger deras jeans är bäst i världen)
4. Sluta tro att du på något sätt skulle få någoting extra eller dylika för att du köper en klocka hos AD.


Brukar inte Rolex-AD i huvudstaden bjuda på kaffe? Det missar man hos gråhandlarna om man beställer över nätet. :D
 

ScubaKing

Audemars
Brukar inte Rolex-AD i huvudstaden bjuda på kaffe? Det missar man hos gråhandlarna om man beställer över nätet. :D

Ja sant, och billighets champagne (Typ Asti Cinzano för 64kr buteljen), men bara om du köper en Patek för 300 lax. Och så får du inte glömma en snobbig attityd. Du får heller inte glömma att det är ett privilegium att faktiskt få spendera dina pengar hos just dem som är AD...:D
 

David

Bödeln
Ja sant, och billighets champagne (Typ Asti Cinzano för 64kr buteljen), men bara om du köper en Patek för 300 lax. Och så får du inte glömma en snobbig attityd. Du får heller inte glömma att det är ett privilegium att faktiskt få spendera dina pengar hos just dem som är AD...:D

Du har uppenbarligen gått till fel AD.

141208-Rob-1.jpg


141208-Rob-2.jpg


141208-Rob-3.jpg


141208-Rob-4.jpg


(Minns inte vad det var för champagne, utöver att de själva importerat den.)
 

ScubaKing

Audemars
Du har uppenbarligen gått till fel AD.

141208-Rob-1.jpg


141208-Rob-2.jpg


141208-Rob-3.jpg


141208-Rob-4.jpg


(Minns inte vad det var för champagne, utöver att de själva importerat den.)


Nu säger jag inte att det nödvändigtvis var så i detta fall (Jag ser att det är "R" ni besöker och dem har väl även viss spons på forumet).

Men det kanske spelar en liten roll om man föranmäler och kommer som kund och även till viss del som representant för ett forum med dryga 6000 presumtiva kunder..

Jag tror ändå jag skulle köra "grey" och spara kanske 10 lax och sedan köpa egen virre, för att inte ens gå in på vad en ny klocka tappar i värde så fort du lämnat butiken.

MEN vi är alla olika, jag är rätt enkel som person. Att köpa via AD och få sitta där och känna sig lite speciell tilltalar väll andra mer än mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
MEN vi är alla olika, jag är rätt enkel som person. Att köpa via AD och få sitta där och känna sig lite speciell tilltalar väll andra mer än mig.
Mig tilltalar det ingenting, men RobE verkar ju grymm på allt som har med service att göra. Kunniga, trevliga, tillmötesgående med allt vad det innebär och snabba på att serva. Sådant tycker jag ska primeras så vid nyköp av ett märke de säljer kommer jag garanterat vänja mig dit i förstahand. Skumpa eller inte skumpa. :)
 
Topp