Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Jobb i klockaffär

Diskussion i 'Diskussion' startad av Osten, 15 november 2013.

1. Osten
    Trådstartare

Osten Torpare

Hej! Jag är 19 år och söker nu efter ett nytt jobb. Då klockor är ett av mina intressen vore det en dröm att få jobb i en klockaffär! Tänkte därför höra vad ni tror man behöver för kunskaper och vad man bör skriva i sitt personliga brev för att ha en chans? Har aldrig tidigare jobbat inom detaljhandel, men vill verkligen försöka med detta. Finns det någon med erfarenhet som klockbutiksbiträde som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
    A

keroro gillar detta.
  2. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Dem flesta klockbutiksbiträden verkar ha så där bra koll. På ur&penn verkar det räcka med att vara snygg.

yonsson, trumpetera, Icaras och 5 andra gillar detta.
  3. Osten
    Trådstartare

Osten Torpare

Jag tänkte dock något NK-liknande. Hur stor/liten är chansen? Precis som du säger känns det som klockbutiksbiträden inte har jättekoll.

4. TiE

TiE Friends of KS

Snacka om att omedvetet starta en fredagstråd till

5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Kör

Pappi gillar detta.
  6. A.Gold

A.Gold Stadsbo

Jag är också inne på samma tankar och är lika gammal som dig, problematiken är väl att många (kanske främst oinsatta?) skulle känna sig något tveksamma till att köpa en klocka för 50k+ av en 19-åring, även om mina klockkunskaper och mitt intresse är hundra större än många butiksbiträden.

Har sökt en annonserad tjänst med ett grymt personligt brev där jag bla. Beskriv mitt intresse men dem jävlarna hörde inte av sig. :(

7. Spindel

Spindel Biskop

Jag tänkte säga att det nog är bättre att sikta lite högre och utbilda dig till urmakare istället och ta anställning eller starta eget. Jag tror klockintresset är dig mer till gagn då än I'm du är enbart butiksbiträde.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Pope gillar detta.
  8. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Det är nog väldigt olika... jag tror man ska va snygg och ha gott på Borensberg för att va garanterad jobb i den branschen=)

theargonaut gillar detta.
  9. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Jag va på klockmaster igår och skulle korta länken på klockan något. Under tiden snackade jag klockor med ena butiksbiträdet. Han tyckte jag skulle börjja jobba som urmakare för att jag lät intresserad.

Det bästa är väll som alltid att gå direkt till de butiker du tänkt dig och presentera dig irl.

80s, morrism och Pappi gillar detta.
  10. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Hoppas du har fel :cigar:

11. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Det hoppas jag med=) Tror inte det ska vara några konstigheter... Mest beror det nog på om det behöver personal...

12. Spindel

Spindel Biskop

Tyvärr tror jag du har rätt, då jag ofta upplever det som (om vi tar någon form av medel urbutik i Stockholm) att de har en snygg tjej som biträde och som kan noll om klockor. För ett tag sedan ville jag inspektera en butiks urval av Nato och när jag frågade om det var damen helt nollställd och kallade på sin chef (som däremot var en äkta klocknörd). Butiken hade ganska mycket natoarmband i sitt sortiment (riktigt rackig kvalité och utseende men fe hade dem i sortiment)

16610 gillar detta.
  13. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jag fick höra en gång att snygga tjejer säljer=)

morrism gillar detta.
  14. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Vill inte trampa på några tår, men i detaljhandeln väger erfarenhet tyngst.

Glöm att få ett bra jobb som försäljare utan tidigare erfarenhet som säljare, sikta in er på att ta ett uselt säljarjobb först i 2-3år, sen kan ni hoppa på tåget till något som ni är intresserade av.

StrawberryFields och Ako gillar detta.
  15. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Jag tror det finns en stor fördel med att ha "dumma blondiner" i klockaffärer, detta då de flesta kunder själva inte kan så mycket om klockor. En säljare med stort klockintresse kan säkert många gånger prata helt förbi en köpare och göra denna uttråkad eller överväldigad av information, men en dum säljare kan istället flörta sig till en försäljning.

När det sedan kommer in en som kan något om klockor hämtar man istället "chefen" som bättre matchar kunden.

eriksson850 och Ako gillar detta.
  16. Spindel

Spindel Biskop

Erfarenhet som säljare är inte samma sak som att ha intresse för produkten ;)

17. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Att lära sig tillräckligt om klockor för att sälja dem tar ett par dagar, men att lära sig sälja till alla typer av märkliga kunder tar flera år... Gissa vem arbetsgivaren anställer!

18. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Du ska ju kunna hantera tant Agda på 80 år, raggar-Roffe med tight budget och Dinkel-Spiel som köper sin fjärde Rolex för året.

19. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Skaffa dig en bred utbildning, läs mycket, lär dig allt du kan om människor, lev så att du kan köpa en egen Rolex.
    Överväg därefter om du vill gå ner i lön och stå i butik.
    Säljare som inte kan köpa det som dom säljer går bort till 99%.

eriksson850 gillar detta.
  20. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Va? Är herrn onykter redan eller vad menar du? :)

Jens gillar detta.
  21. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    För mig har inte säljars utseende någon betydelse. Är de en het blondin så lär jag inte få sätta henne bara för jag köper en klocka ändå. Föredrar att köpa från människor med kunskap och intresse.

Finns ett par säljare som går bort.
    De som behandlar folk olika pga klädset.
    De som tjatar för att man ska köpa.
    De som vill få en produkt att framstå bättre än vad den är. Bruka säga att säljare blir man om man inte vill skaffa sig ett riktigt jobb.

Sandkvist, Jens och RonJeremy gillar detta.
  22. TiE

TiE Friends of KS

Erkänner, kl 01:30 och efter några wirar var nog inlägget inte helt genomtänkt. Glöm det.

RicVin gillar detta.
  23. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Då har jag alltså inte haft "ett riktigt jobb" sen 80- talet? Märkligt,arbetar rätt mycket och lite slantar blir det ju också.. Kan inte du göra en lista på vad som är "ett riktigt jobb"? Eller du kanske inte menar väskdängare som jag utan butikssäljare? Då kommer ju nästa fråga, om de nu inte fanns, vem skulle alla med "ett riktigt jobb" handla sina saker av då?

Bino, Aquaracer2, vonbahr och 14 andra gillar detta.
  24. Roxen

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Föreslår att Jonazid tonar ned sina provocerande inlägg... Finns många säljare på forumet, dessutom duktiga vad jag förstått.

Aquaracer2, Hubbatix, Molle och 9 andra gillar detta.
  25. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Lite intressant. Folk som arbetar i butik är numer säljare, på min tid då jag gjorde det då var man anställd såsom butiksbiträde! De var fanimej fint de:)

Eurenius gillar detta.
  26. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Nu tror jag att du är ute på tunn is.

27. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Finns båda delarna. ibland väljer personalen själva om dom vill vara en "hyllbabian" eller om dom vill vara aktiva säljare. Jag vet vilka jag skulle anställa i alla fall.

28. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Jag bryr mig inte om många är säljare på detta forumet.

Man behöver inte ta allt som skrivs så ordagrant.
    Dock tror jag att jag klarar av att köpa det jag fortfarande tänkt köpa även om inte säljaren stått där och försökt trycka på mig saker jag inte önskat.

Till trådskaparen, tycker du ska gå in till klockaffärer och presentera dig för ägaren direkt. Kanske uppskattar personen att du är driven. Och ja sex säljer, men vilka går på den visan.

29. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Aha! nu ramlar polletten ned! Det är därför du inte är vaken i tid och startar Fredagstråden? Du har "kontorsdag". :)

jabla gillar detta.
  30. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Busted!!! :-/

Eurenius gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield