• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jobb i klockaffär

Osten

Breitling
Hej! Jag är 19 år och söker nu efter ett nytt jobb. Då klockor är ett av mina intressen vore det en dröm att få jobb i en klockaffär! Tänkte därför höra vad ni tror man behöver för kunskaper och vad man bör skriva i sitt personliga brev för att ha en chans? Har aldrig tidigare jobbat inom detaljhandel, men vill verkligen försöka med detta. Finns det någon med erfarenhet som klockbutiksbiträde som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
A
 

A.Gold

Omega
Jag är också inne på samma tankar och är lika gammal som dig, problematiken är väl att många (kanske främst oinsatta?) skulle känna sig något tveksamma till att köpa en klocka för 50k+ av en 19-åring, även om mina klockkunskaper och mitt intresse är hundra större än många butiksbiträden.

Har sökt en annonserad tjänst med ett grymt personligt brev där jag bla. Beskriv mitt intresse men dem jävlarna hörde inte av sig. :(
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tänkte säga att det nog är bättre att sikta lite högre och utbilda dig till urmakare istället och ta anställning eller starta eget. Jag tror klockintresset är dig mer till gagn då än I'm du är enbart butiksbiträde.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det hoppas jag med=) Tror inte det ska vara några konstigheter... Mest beror det nog på om det behöver personal...
Tyvärr tror jag du har rätt, då jag ofta upplever det som (om vi tar någon form av medel urbutik i Stockholm) att de har en snygg tjej som biträde och som kan noll om klockor. För ett tag sedan ville jag inspektera en butiks urval av Nato och när jag frågade om det var damen helt nollställd och kallade på sin chef (som däremot var en äkta klocknörd). Butiken hade ganska mycket natoarmband i sitt sortiment (riktigt rackig kvalité och utseende men fe hade dem i sortiment)
 

16610

Patek
2-Faktor
Tyvärr tror jag du har rätt, då jag ofta upplever det som (om vi tar någon form av medel urbutik i Stockholm) att de har en snygg tjej som biträde och som kan noll om klockor. För ett tag sedan ville jag inspektera en butiks urval av Nato och när jag frågade om det var damen helt nollställd och kallade på sin chef (som däremot var en äkta klocknörd). Butiken hade ganska mycket natoarmband i sitt sortiment (riktigt rackig kvalité och utseende men fe hade dem i sortiment)

Jag fick höra en gång att snygga tjejer säljer=)
 

Maxim

Cartier
Vill inte trampa på några tår, men i detaljhandeln väger erfarenhet tyngst.

Glöm att få ett bra jobb som försäljare utan tidigare erfarenhet som säljare, sikta in er på att ta ett uselt säljarjobb först i 2-3år, sen kan ni hoppa på tåget till något som ni är intresserade av.
 

Maxim

Cartier
Jag tror det finns en stor fördel med att ha "dumma blondiner" i klockaffärer, detta då de flesta kunder själva inte kan så mycket om klockor. En säljare med stort klockintresse kan säkert många gånger prata helt förbi en köpare och göra denna uttråkad eller överväldigad av information, men en dum säljare kan istället flörta sig till en försäljning.

När det sedan kommer in en som kan något om klockor hämtar man istället "chefen" som bättre matchar kunden.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vill inte trampa på några tår, men i detaljhandeln väger erfarenhet tyngst.

Glöm att få ett bra jobb som försäljare utan tidigare erfarenhet som säljare, sikta in er på att ta ett uselt säljarjobb först i 2-3år, sen kan ni hoppa på tåget till något som ni är intresserade av.
Erfarenhet som säljare är inte samma sak som att ha intresse för produkten ;)
 

Maxim

Cartier
Att lära sig tillräckligt om klockor för att sälja dem tar ett par dagar, men att lära sig sälja till alla typer av märkliga kunder tar flera år... Gissa vem arbetsgivaren anställer!
 

Maxim

Cartier
Du ska ju kunna hantera tant Agda på 80 år, raggar-Roffe med tight budget och Dinkel-Spiel som köper sin fjärde Rolex för året.
 

UNO

Panerai
Skaffa dig en bred utbildning, läs mycket, lär dig allt du kan om människor, lev så att du kan köpa en egen Rolex.
Överväg därefter om du vill gå ner i lön och stå i butik.
Säljare som inte kan köpa det som dom säljer går bort till 99%.
 

Jonazid

Omega
För mig har inte säljars utseende någon betydelse. Är de en het blondin så lär jag inte få sätta henne bara för jag köper en klocka ändå. Föredrar att köpa från människor med kunskap och intresse.

Finns ett par säljare som går bort.
De som behandlar folk olika pga klädset.
De som tjatar för att man ska köpa.
De som vill få en produkt att framstå bättre än vad den är. Bruka säga att säljare blir man om man inte vill skaffa sig ett riktigt jobb.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig har inte säljars utseende någon betydelse. Är de en het blondin så lär jag inte få sätta henne bara för jag köper en klocka ändå. Föredrar att köpa från människor med kunskap och intresse.

Finns ett par säljare som går bort.
De som behandlar folk olika pga klädset.
De som tjatar för att man ska köpa.
De som vill få en produkt att framstå bättre än vad den är. Bruka säga att säljare blir man om man inte vill skaffa sig ett riktigt jobb.

Då har jag alltså inte haft "ett riktigt jobb" sen 80- talet? Märkligt,arbetar rätt mycket och lite slantar blir det ju också.. Kan inte du göra en lista på vad som är "ett riktigt jobb"? Eller du kanske inte menar väskdängare som jag utan butikssäljare? Då kommer ju nästa fråga, om de nu inte fanns, vem skulle alla med "ett riktigt jobb" handla sina saker av då?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Lite intressant. Folk som arbetar i butik är numer säljare, på min tid då jag gjorde det då var man anställd såsom butiksbiträde! De var fanimej fint de:)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Lite intressant. Folk som arbetar i butik är numer säljare, på min tid då jag gjorde det då var man anställd såsom butiksbiträde! De var fanimej fint de:)


Finns båda delarna. ibland väljer personalen själva om dom vill vara en "hyllbabian" eller om dom vill vara aktiva säljare. Jag vet vilka jag skulle anställa i alla fall.
 

Jonazid

Omega
Jag bryr mig inte om många är säljare på detta forumet.

Man behöver inte ta allt som skrivs så ordagrant.
Dock tror jag att jag klarar av att köpa det jag fortfarande tänkt köpa även om inte säljaren stått där och försökt trycka på mig saker jag inte önskat.

Till trådskaparen, tycker du ska gå in till klockaffärer och presentera dig för ägaren direkt. Kanske uppskattar personen att du är driven. Och ja sex säljer, men vilka går på den visan.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Då har jag alltså inte haft "ett riktigt jobb" sen 80- talet? Märkligt,arbetar rätt mycket och lite slantar blir det ju också.. Kan inte du göra en lista på vad som är "ett riktigt jobb"? Eller du kanske inte menar väskdängare som jag utan butikssäljare? Då kommer ju nästa fråga, om de nu inte fanns, vem skulle alla med "ett riktigt jobb" handla sina saker av då?


Aha! nu ramlar polletten ned! Det är därför du inte är vaken i tid och startar Fredagstråden? Du har "kontorsdag". :)
 
Topp