Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

john mayer vs bob maron

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr Skurkburk, 19 mars 2014.

1. Mr Skurkburk
    Trådstartare

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
  2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Undra om det rör sig om franken klockor eller riktiga fake. Tror faktiskt inte att Mayer är den som har dålig koll...

3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Haha sjukt. Här har ju Mayer suttit med sina klockor och myst (såklart), även varit med på Hondinkee talking watches så kanske någon av dessa ev. är fejk?

Kan inte varit kul för Mayer med den upptäckten, om det nu stämmer ..

yonsson gillar detta.
  4. Mr Skurkburk
    Trådstartare

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    Whedda och vikgul gillar detta.
  5. don segundo

don segundo Biskop

Jävligt trist att det blivit sån djungel med vintage Rolex. Det är för mycket fiffel och folk som blir lurade. Har också fått för mig att Mayer har koll, och om också folk med koll blir blåsta så är det ju illa. Trist som sagt, det är inte bra för klockhobbyn.

easy rider och Jens gillar detta.
  6. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Frågan är om Bob Maron själv visste om det att det var aftermarket och franken. Hoppas det löser sig för John!

7. albinh

albinh Bonde

Från:
    Norrköping
    Sprang hit direkt när jag hörde för att se om tråd skapats, och visst hade den det. Marons advokat verkar ju mena på att Mayer ska få stryk i rätten, svårt att se hur det ska gå till dock?

8. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hahah, same here!

9. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Att klara sig på frankenanklagelserna har ju att göra med hur dom formulerat sig i överenskommelsen men klockorna med fakedelar kan han ju aldrig komma ur

10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Skulle bli en rättegång att följa faktiskt... typ Judge Judy!!

yonsson gillar detta.
  11. Ernesto

Ernesto Friends of KS

TV-sänd rättegång??? Isf, fram med popcorn :cigar:

12. Bauuer

Bauuer Borgare

Helt sjukt, känns som att både Mayer och Maron är stora namn inom klocksamlandet, trodde "kända" namn var helt rena men det verkar det inte som... Även om Maron kanske inte är så involverad i det dagliga arbetet med sin agentur borde ju en kvalitetssäkring finnas för att skydda just namnet som är allt i den här hobbyn i stort sett. Tråkigt.

13. carlanton

carlanton Biskop

I anglosaxisk rätt är utgångspunkten att risken ligger på köparen, caveat emptor (buyer beware). Finns säkert en miljon undantag, men detta kommer säkert lösas utanför domstolen och vi konmer knappast få veta vem som har rätt.

14. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  15. K-S

K-S Biskop

Äckligt, tur att man aldrig dängde ned stålar i någon riktig gammel vintage, och ska man plöja ned så blir de nog att ha en ruskig kontroll innan, men för mig finns inte ens det intresset, enda riktiga vintage rolex som bitit mig är paul newman daytona och den skulle jag aldrig plöja ned 250 + lakan på.

16. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
  17. Kson

Kson Friends of KS

18. Whedda

Whedda Präst

Hade jag kunnat få en Newman för 250k hade jag tagit den direkt. Verkligheten är dock att du får dubbla den budgeten om du skall ha en i ens hyfsat skick.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

krämbulle och K-S gillar detta.
  19. Whedda

Whedda Präst

Jag personligen tycker att John Mayer är den som är "offret" och har rätt i sak. Att han kan mycket om klockor innebär ju inte att han kan ha samma fakta som Rolex. Samma sak gäller såklart Maron men det är en stor skillnad när man är en professionell säljare och säger sig sälja "completely authentic watches".

Sen kan min syn på det präglas av att Maron i flera år sågats som säljare på VRF pga minst sagt tveksamma exemplar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

K-S gillar detta.
  20. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Var det inte förra året som någon köpte en vintage Rolex,ock visade up den på VRF, som det senare visade sig vara "inte så bra "

21. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Vrf där detta är som absolut mest relevant har som vanligt tagit sitt ansvar och låst & raderat alla trådar om ämnet/förbjudit allt nämnande/diskussion om saken..

22. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

De är som alltid rädda att bli stämda..

Whedda gillar detta.
  23. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Ja, dom är ju lite brända men det blir någonstans helt upp och ner. Dom tillhandahåller en marknadsdel med en heeeeel del tveksamheter dagligen och det är ok, men när någon som tidigare använt denna marknadsdel dom tillhandahåller hamnar i trubbel är det locket på i ett forum som ska verka för kunskap om vintage rolex... Är dom nervösa borde dom väl med den logiken stoppa all handel öht fortare än kvickt? Där har dom ju verkligen universums största class action lawsuit att vänta om några lackar till ordentligt?

Spencer gillar detta.
  24. Empa

Empa Friends of KS

Jag hoppas på att Judge Judy är domare!

carlanton, ErikGBG och Ernesto gillar detta.
  25. morrism

morrism Friends of KS

Jag tror på charlie sheens version

Den där meyer har ju dessutom sagt att han inte har något emot aftermarket delar på rolex tidigare

26. Whedda

Whedda Präst

Kändes ju sådär seriöst....

Hur man än vänder och vrider på det så är det ROLEX som bekräftat att delarna inte är original och Maron har anger på sin sida att uren är completely authentic. Sen kan alla göra ett misstag men Bob Maron borde hävt köpet och hade det bara rört sig om en klocka är det en sak men nu är det sju stycken med bekräftade aftermarketdelar. Hur Maron än vänder och vrider på det till att Mayer inte haft något emot aftermarket så är det brottsligt att sälja Rolexklockor med fejkdelar. Sen har inte klockorna beskrivits som aftermarket vid försäljningen heller.

paradis, willbur, vikgul och 3 andra gillar detta.
  27. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Men varför köper någon som Mayer av Bob Maron om han sågats på VRF? Efter att jag läste hans första tråd på VRF så blev jag skeptisk till om det verkligen är han som är offret eller ej..

28. Whedda

Whedda Präst

Kom ihåg att han började köpa av Maron redan 2007 innan Mayer blivit så känd för sina klockor och knappt syntes på VRF.
    Maron har varit känd i decennier för att sälja till celebs och jag tvivlar inte på att merparten han sålt är legit. Han och Mayer blev ju nära vänner och innan JM skickade klockan till Rolex för service tror jag inte att han hade haft något negativt alls att säga om Maron.

Maron gick ju också med på att byta den klockan mot andra klockor till motsvarande värde. Honest Mistake! Problemet är bara att efter det var det så många som sju klockor från honom som ROLEX huvudkontor dömde ut.

Efter detta vägrar han betala någon refund till Mayer.

Anser bara att det är glasklart att man skall häva köpet ifall det uppdagas att klockan innehåller aftermarketdelar som inte framgått i köpet. Oavsett om det rör sig om klocksnack, VRF eller Hollywood.

krämbulle, Karatekid, willbur och 1 annan gillar detta.
  29. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Ja självklart borde köpet hävas. Trodde bara att mayer köpt klockan samtidigt som det var allmänt känt att Maron var en oärlig säljare. Då kan man tycka att mayer agerade lite idiotiskt.

Whedda gillar detta.
  30. Whedda

Whedda Präst

Allmänt känt har det aldrig varit. Däremot har det varit väldigt känsligt ämne när han kommit på tal på VRF några gånger genom åren. Ingen som gått ut och toksågat då de som tidigare nämnts är väldigt rädda för allt vad stämningar heter men tongångarna har varit långt från hundra procent om man säger så.

Karatekid och paradis gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield