• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

John Mayers brev till IWC

par

Patek
2-Faktor
Bra skrivet, vad jag kunde läsa så missade han en av de största poängen. Iwc har flippat ur helt i att göra stora klockor.
 

hellbit

Cartier
Jag tror precis som du skriver att marknaden har sagt sitt.
De större och limiterade klckorna har dragit upp försäljningen kraftigt och då spelar det inte så stor roll vad vi klocknördar tycker.
Är övertygad att "de flesta" som köper dessa klockor har mycket pengar i första hand och ett genuint intresse i andra hand. Har 2 nära vänner som egentligen skiter i klockor och inte kan ett skit men som har varsin Rolex.
Detta gäller nog de flesta köparna av alla de dyra klockhusen. Det är den optimala statusprylen, man signalerar ju i princip att jag har så mycket pengar att jag kan köpa en relativt onödig pryl för hundratusentals kr.
I övrigt så verkar den internationella marknaden ta mindre hårt på att de gör klockor som är 43mm plus som oftast. Kanske är det vi här i Sverige som föredrar lite mindre klockor?
Jag behöver minst 40mm men max 43 mm det passar min kroppsstorlek bäst i mina ögon. Men över 43 då börjar jag tycka det känns lite konstigt.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Som många andra, håller med. 5002 alltså, så vass. Nu har du väl tur om du hittar 5009an mellan alla limited edition hos valfri återförsäljare.
 

hellbit

Cartier
Vi hade ju en video uppe på forumet med marknadschefen, tycker jag förklarar det mesta. Sälja överpolerad krafs med hjälp av kändisar som bara vill få en fet check, funkar inte på mig iaf.
https://klocksnack.se/threads/iwc-selling-dreams-eller-hur-man-kränger-en-klocka-dyrt.31086/

Fast där tror jag mest du lurar dig själv. Jag är inte för en kommersialisering av IWC. Men samtliga Patek, Audemars, Jaeger, Rolex osv bygger på en image som du betalar väldigt mycket för. Självklart är marginalen extremt stora på alla dessa typer av klockor. Mao jag tror inte IWC kan plocka större marginal än tex A Lange, snarare tvärtom eftersom Lange endast säljer ca 5000 klockor per år. Då måste man ta sjuka marginaler för att gå runt. Sen att de bygger sin image mer på att ha en liten upplaga och andra attribut är en annan sak, de är fortfarande en stor del som är "känslan" Tycker IWC beskriver det precis som det faktiskt är, dock kanske man inte borde vara så ärlig för sitt eget bästa.
 

Marckus

Panerai
Sammanfattning av IWCs svar: ''Tack John, du är en grym kille, men vi vet vårt eget bästa''. Fast välförpackat av några skickliga kommunikatörer
 

Marckus

Panerai
Poängen med hela ''brevet'' är i mina ögon att skapa hodinkee-material i nytt format för att starta diskussion och spridning på internet. Med stor sannolikhet vet IWCs strateger och ledning bättre än en gitarrist, så är det. Givetvis förväntar sig ingen att IWC ska förändra en hel affärsstrategi pga. en röst ur en ganska liten kundgrupp. -Det vore såklart fullständigt orimligt!
 

Isodor

Audemars
Bottom Line: IWC och många andra premiumtillverkare ägs av lyxkoncerner som vill ha ut så mycket deg som möjligt och då agerar bolagen därefter. Gillat eller ej. John kan köpa vintage om han är sugen.
 
Topp