• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Judge my watch, den uppriktiga tråden

UncleBear

Panerai
Den här tråden är tänkt som en tråd för klockor där du vill få övriga forummedlemmars ärlighet och uppriktighet kring din klocka som du själv är lite osäker på. Struntar egentligen själv vad andra tycker om mina klockor men uppskattar rakhet.

I övriga trådar publiceras klockor och oftast gillas klockor och positiva inlägg flödar.
Det tycker jag naturligtvis är kanon. En publicering med få likes kan ju indikera att klockan inte är helt ok i andras ögon.

Många på forumet uttrycker sig mycket underhållande och de flesta håller en god ton.
I denna tråd tycker jag det varit kul om svängarna togs ut lite. Helt enkelt testa spänsten i innebörden högt till tak. Det innebär inte att stil och attityd skall frångås. Grundprincipen om att inte skriva något som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe gäller.
Kanske inte världens bästa tråd om du har för avsikt att göra dig av med klockan på KS sälj men ärlighet varar längst....

Om admin tycker att tråden uppviglar och ställer till det på forumet har jag all respekt för att ni tar bort tråden.
Det är ju fritt att posta inlägg.

Börjar med att slänga in detta objekt som inhandlades den 4:e november 2013 (återkommer om det nedan).
Alexander Shorokhoff är en ryss som tillverkar sina klockor i Tyskland. Fin box...
image.jpg


image.jpg

Klockan är en hyllningsklocka till en rysk boxningsvärldsmästare vid namn Kostoya Tszyu och är limiterad till 270 klockor som motsvarar antalet amatörmatcher i hans karriär.
image.jpg

I klockan tickar ett ETA 7750.
I de flesta övriga uren från Alexander Shorokoff tickar ut från Poljot.
Stål 45 mm
Safirglas
Krokodilband
5 ATM
image.jpg

Hyllningsklockan släpptes 2009 för att fira boxarens 40 årsdag och gick då loss på € 4300.
Jag köpte den ny för € 950 som jag skrivit ovan 2013. Då var ju boxaren 44 år...
Undra hur prisbilden ser ut när han är 47 år?

För min del gillar jag klockan och tycker ljudet och massagen på handleden av rotorn kittlar gott. Annars tycker jag att de lånat lite design från Vacheron Constantin med kransen runt klockan och siffrorna på tavlan från Bell and Ross utan att för den skull vara en ripoff.
Använder den framförallt när jag reser och noterar att folk tittar på klockan, den ser rätt stor ut på mig. Om det är bra eller dåligt är svårt att veta. Ställer gärna inte frågan... Har lagt ut bilder på klockan på forumet och fått minimalt med likes på klockan.

Nu till trådens syfte. Träd fram och var ärliga.
Hit me!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Annorlunda/ovanlig klocka. Bristen på likes beror nog på att få känner till storyn/varumärket bakom den.

Inte på nå´t sätt ful, men jag tror inte jag skulle like:a den i en "vanlig" tråd. Det krävs nå´t som berör mig personligen för att ge en like.

Liiiiite lökigt med LE-nr på tavlan, kanske. LE brukar sällan tas emot med öppna armar av klockentusiaster.
Mycket tveksam till värdet framöver. Tror inte du kan räkna med premium direkt. Svårt att hitta köpare.

Annars ser den väl rätt OK ut. Schysst tavla med relief-mönster (eller vad det kan heta på "klock-språk")

Men, som vanligt - huvudsaken är att du är nöjd med klockan & bär den med glädje!

My 50 cents...
 

MånsT

Rolex
Intressant koncept, helt klart! Ska försöka att vara ärlig utan att känna mig taskig...

Ingen vacker skapelse, tycker att storlek på boett samt siffror på tavlan inte gör det hela bättre. Visarna var inte snygga och boxaren som syns i klockan 6 ger ett tacky intryck. Enda intressanta skulle väl såfall vara att det är en väldigt udda tillverkare, inget man ser varje dag.

Skulle själv aldrig köpa eller ens vilja bära klockan, men som du själv säger (med all rätt) så spelar det ingen roll vad andra tycker :D
 

UncleBear

Panerai
Annorlunda/ovanlig klocka. Bristen på likes beror nog på att få känner till storyn/varumärket bakom den.

Inte på nå´t sätt ful, men jag tror inte jag skulle like:a den i en "vanlig" tråd. Det krävs nå´t som berör mig personligen för att ge en like.

Liiiiite lökigt med LE-nr på tavlan, kanske. LE brukar sällan tas emot med öppna armar av klockentusiaster.
Mycket tveksam till värdet framöver. Tror inte du kan räkna med premium direkt. Svårt att hitta köpare.

Annars ser den väl rätt OK ut. Schysst tavla med relief-mönster (eller vad det kan heta på "klock-språk")

Men, som vanligt - huvudsaken är att du är nöjd med klockan & bär den med glädje!

My 50 cents...
Tack för svaret, det framtida värdet kommer dessutom begränsas av att Alexander Shorokhoff även ämnar att göra en LE på antalet proffsmatcher och inte har sålt utåt alla hyllningsklockor för amatörmatcherna ännu!
Uppskattar "Liiiiite lökigt", underskattat uttryck. Klockan kommer att finnas kvar hos mig ett tag framöver. Har ännu inte sålt någon klocka...
 

UncleBear

Panerai
Intressant koncept, helt klart! Ska försöka att vara ärlig utan att känna mig taskig...

Ingen vacker skapelse, tycker att storlek på boett samt siffror på tavlan inte gör det hela bättre. Visarna var inte snygga och boxaren som syns i klockan 6 ger ett tacky intryck. Enda intressanta skulle väl såfall vara att det är en väldigt udda tillverkare, inget man ser varje dag.

Skulle själv aldrig köpa eller ens vilja bära klockan, men som du själv säger (med all rätt) så spelar det ingen roll vad andra tycker :D
Du kan inte vara taskig i denna tråd så länge det inte är personangrepp! Sjung ut!
Det är det som är meningen. Bra input!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kul koncept men jag gillar den helt enkelt inte. Den andas inte exklusivitet, jag får inte känslan av att någon dedikerat sin tid och slitit sitt hår för designen.

För övrigt står LE för Limiterad Efterfrågan! ;)
 

UncleBear

Panerai
Kul koncept men jag gillar den helt enkelt inte. Den andas inte exklusivitet, jag får inte känslan av att någon dedikerat sin tid och slitit sitt hår för designen.

För övrigt står LE för Limiterad Efterfrågan! ;)
Håller med om exklusivitet men tror jag i och för sig att någon har slitit sitt hår. Det är 14 st som är anställda på firman och det som gör certet kul är att personen som satt ihop klockan är namngiven...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ja du farbror björn! Du anade nog nånstans att denna hiskeliga skapelse inte skulle få hurraropen att skalla. Av mig får klockan endast ett svettigt pungskydd av fem möjliga. Att den ens får det är pga av det är en hyllningsklocka till en boxare vilket är salt å en smula ovanligt. 2,4, 8, 10 på tavlan är verkligen ingen hit och boxaren som viftar runt i nedre subdial är stor komik. Efter att ha sett din fina Tudor Sub trodde jag du blivit galen idag när denna dök upp i dagens klocka tråden. Jag beklagar att detta missöde ska dela handled med din Tudor;) Tror dock det finns hopp för dig!
 

Guinness

Cartier
Tycker det är en intressant trådsmalt och hoppas den blir intressant att följa.

Gällande klockan så är den spännande men inget som fastnar hos mig. Gillar LE mot boxaren och kan tänka mig att de som gillar honom kan tänka sig klockan. Lite tydlig ripoff på vc men annars lite ingy vibbar också.
 

UncleBear

Panerai
Det är inte ett självändamål att ha kvar alla klockor. Blev hånad över ett porrigt quartzur på jobbet som ledde till att det skänktes till Maxmol på detta forum en söndagskväll när jag blev lite övertänd (idrottstermer). Noterade dagen efter att det såldes på e-bay för ca 3000 kr (my bad). Å andra sidan saker skall användas.

Hänger därför ut Maxmols nya klocka.
Vi känner inta varandra så jag vet inte om det är ok. Å andra sidan har han inte betalt för klockan. Åsikter?
image.jpg

Länken är ändå porrigast...

image.jpg
 

UncleBear

Panerai
Ja du farbror björn! Du anade nog nånstans att denna hiskeliga skapelse inte skulle få hurraropen att skalla. Av mig får klockan endast ett svettigt pungskydd av fem möjliga. Att den ens får det är pga av det är en hyllningsklocka till en boxare vilket är salt å en smula ovanligt. 2,4, 8, 10 på tavlan är verkligen ingen hit och boxaren som viftar runt i nedre subdial är stor komik. Efter att ha sett din fina Tudor Sub trodde jag du blivit galen idag när denna dök upp i dagens klocka tråden. Jag beklagar att detta missöde ska dela handled med din Tudor;) Tror dock det finns hopp för dig!
Visste väl att någon skulle knäcka subdialens hemlighet. När visaren pekar på nio är det en ganska juste fallosymbol.
Nä den här klockan får jag nog behålla. Helt enkelt en keeper..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Spännande trådstart. Får se om den kommer lyfta. Själv vågar jag inte lägga ut något än ;)

Gällande din klocka...Ser rätt platt tråkig ut på något sätt! Ger mycket Ur&Penn-/Casio-/Fossilvibbar. Extremt plottrig tavla tillsammans med den bezeln. Vill för mycket, och utan ordentlig finish. Kanske ser bättre ut i verkligheten, men jag dömer utifrån dina bilder ;) Blir för mycket helt enkelt! Skulle vara bra mycket bättre med en betydligt renare tavla, utan alla kontraster (mönster, färger, materialval, ramar, streck, spejsade visare, överdrivna siffror mm). Släng gärna in ett WR, så kan vi prata storlek efter det :)
 

UncleBear

Panerai
Spännande trådstart. Får se om den kommer lyfta. Själv vågar jag inte lägga ut något än ;)

Gällande din klocka...Ser rätt platt tråkig ut på något sätt! Ger mycket Ur&Penn-/Casio-/Fossilvibbar. Extremt plottrig tavla tillsammans med den bezeln. Vill för mycket, och utan ordentlig finish. Kanske ser bättre ut i verkligheten, men jag dömer utifrån dina bilder ;) Blir för mycket helt enkelt! Skulle vara bra mycket bättre med en betydligt renare tavla, utan alla kontraster (mönster, färger, materialval, ramar, streck, spejsade visare, överdrivna siffror mm). Släng gärna in ett WR, så kan vi prata storlek efter det :)
Skönt, här var det ord och inga visor. Tacksam om du kan kommentera maxmols nya klocka också . Finns på bild ovan.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skönt, här var det ord och inga visor. Tacksam om du kan kommentera maxmols nya klocka också . Finns på bild ovan.
Paul Smith är en parfym va? Inte helt fel ute med en retrolook. Faktiskt betydligt roligare/snyggare än "Boxaren". Vet inget om själva klockan/finish/urverk mm, men rent utseendemässigt, så får den helt klart godkänt i min bok.
 

UncleBear

Panerai
Ja du farbror björn! Du anade nog nånstans att denna hiskeliga skapelse inte skulle få hurraropen att skalla. Av mig får klockan endast ett svettigt pungskydd av fem möjliga. Att den ens får det är pga av det är en hyllningsklocka till en boxare vilket är salt å en smula ovanligt. 2,4, 8, 10 på tavlan är verkligen ingen hit och boxaren som viftar runt i nedre subdial är stor komik. Efter att ha sett din fina Tudor Sub trodde jag du blivit galen idag när denna dök upp i dagens klocka tråden. Jag beklagar att detta missöde ska dela handled med din Tudor;) Tror dock det finns hopp för dig!
Skönt med tydliga människor. Ge dig gärna på Maxmols klocka också. Finns i denna tråd också . Det får han bjuda på...
Fredrik Larsson har också lagt ut en klocka. Håller på att leta fel fortfarande... Återkommer
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det här är intressant.
Bifogar min första klocka som jag tyckte var det coolaste som gick att ha på armen då det begav sig... sen hittade jag KS :woot:
En Hamilton Khaki X-Wind Automatic.
Cool? Megatöntig? Smaklös? Motivera gärna.
image.jpg
image.jpg
Den där tycker jag inte alls ser så tokig ut. Kul med massa knappar på "fel sida" osv. Subdialsen är väl det som ser lite "B" ut. Skulle se bättre ut med samtliga svarta. Blir lite "more is less" med de silvriga. Generellt tycker jag platta glas på en urtavla utan större djup, oftast blir väldigt tråkiga snabbt, och ännu snabbare om de försökt liva upp tavlan med överdrivet mycket plotter.
 

UncleBear

Panerai
Det här är intressant.
Bifogar min första klocka som jag tyckte var det coolaste som gick att ha på armen då det begav sig... sen hittade jag KS :woot:
En Hamilton Khaki X-Wind Automatic.
Cool? Megatöntig? Smaklös? Motivera gärna.
image.jpg
image.jpg
I min bok har du inget att frukta. Försökt att hitta något negativt med din klocka. Utseendemässigt väldigt neutral. Gillar dock inte när bandet möter caset och ett mellanrum bildas. För mogen bra instegsklocka men kör Natoband så att man slipper se glipan.
 
Topp