• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Julen kom tidigt i år med en gatet schyst tomte (paketöppning DJ)!

Galaxy

Rolex
I september 2013 registrerade jag mig på klocksnack. Detta I samband med att jag fick en äldre Omega Seamaster Quartz från min farfar. Här kände jag mig för stunden nöjd, Omega var ju ett av de bästa märkena! Efter någon vecka förstod jag att kvarts var ganska tråkigt, om än praktiskt. Det resulterade i att jag köpte en Buler Astromaster, som i stort sett är en AP RO-hommage, men kanske tillräckligt egen för att inte klassas som designstöld.

Hur som helst, i början av 2014 bestämde jag mig för att jag skulle köpa en finare klocka i samband med att jag tog studenten 2015, vilket jag då inte helhjärtat trodde på om jag ska vara ärlig... Plötsligt började dock en del möjligheter dyka upp, och efter ett bra UF-år hade jag helt plötsligt en del pengar som jag kunde spara till en framtida klocka. Detta tillsammans med annat hårt sparande gav resultat, och i september började jag kika efter objekt. Alltifrån Cartier till Rolex spanades det på, och hela tiden fanns egentligen endast en klocka i tankarna...

Jag har alltid tänkt att "jakten är rolig" men nej, i många fall har det varit sjukt irriterande att varje dag leta efter "rätt objekt" i X antal timmar varje dag. Efter att nästan ha gett upp och istället tänkt köpa en Longines Månfas får jag ett PM från Bomier på forumet, som hade en Datejust 1601 i bra skick, med guldindextavla. Detta var dock inte helt och hållet vad jag letade efter, så jag tackade nej, men lovade att återkomma om jag ändrade mig.

Jakten fortsatte, och efter många funderingar och diskussioner med underbara forummedlemmar kom jag ändå fram till att en med guldindex kanske inte vore så dum ändå. Efter att ha kontaktat Bomier åkte jag glad som en speleman upp till Stockholm i fredags för att träffa hans mamma för att köpa klockan (eftersom Micke bor i Thailand, som ni säkert känner till). Vi träffades på Rob Engström, och vips så var jag med Datejust! :)

Klockan har serienr 32xxxxx som enl. uppgift daterar den till omkring 1971, men trots att den är mer än dubbelt så gammal som mig själv är den i grymt fint skick! Guldtavlan är riktigt läcker, men jag funderar på att skaffa en vit eller silver för att byta av med ibland. Klockan köptes också head-only, och eftersom jag endast har natoband hemma letar jag dels efter något snyggt läder/mockaband, och inom sin tid även ett jubilee... :)

Jag har egentligen sedan starten av mitt klockintresse varit sugen på en Datejust, men tyckte från början att det var sjukt att lägga runt 15000 kronor på en klocka (och det tycker mina vänner fortfarande, särskilt som 18-åring)... :D Har skapat ett flertal trådar på senare tid där jag efterfrågat förslag på klockor i denna prisklass, och trots alla förslag är det ändå Datejust som hamnar högst på min lista. Den har en perfekt storlek för mig, en underbart blingig vitguldsring, underbart högt plexiglas och så förstås den ikoniska bubblan! Samtidigt kan det mycket väl bli så att jag kommer att flippa denna i framtiden, även om det inte känns så nu, till förmån för någon annan kul klocka, och då känns det tryggt att ens första lite finare klocka har ett så pass bra andrahandsvärde.

Och så lite tekniska specifikationer:
Namn: Rolex Datejust
Referens: 1601
Årtal: 1971
Urverk: Rolex 1575
Tavla: No-tritium med guldindex (trots att det står T Swiss T på tavlan)

Nu känns det faktiskt som det är dags för lite bilder, om du orkat läsa igenom allt text... ;)
image-jpg.93905

img_6268-jpg.94077

image-jpg.93911

IMG_6269.JPG

Lovar att uppdatera med fler bilder när jag får lite band att variera med :)

Och så slutligen vill jag rikta ett stort tack till Bomier för en undebar klocka, samt Aquaracer2 för tips och råd, och förstås alla andra som hjälpt mig att hittat rätt!
 

Galaxy

Rolex
Stort tack allihopa!! Givetvis ska det förresten stå galet, och inte gatet i rubriken... :)

Nä i och för sig Jens han har mest saktat ned processen...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Grattis!
Roligt läsning, det är en fantastiskt känsla att kunna köpa klockan man har jagat och drömt om.
Ha en härlig söndag med blicken klistrad mot handleden ;)
 
Topp