• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jules Racine Alarm

Camo00

Patek
Plockade upp en riktigt skön pjäs för ett tag sen, som jag vill dela med mig av.

Det är en Jules Racine med manuellt A Schild 1475-verk med alarmfunktion.
Caset är ca 39 mm och sköna 17mm i bandbredd. Båda kronorna är signerade med R, vad det nu är värt?
Skicket är bra, men framförallt är den mekaniskt nära perfekt trots avsaknad av servicekvitton... :)

Alarmet låter högt och länge, som sig bör. Ljudet är som i de flesta mekaniska ur en blandning av klockspel och rasslande med nycklar i en kaffeburk...

Historiken som jag uppfattat den:
Jules Racine var kusin, eller nån annan släkting, till Ariste Racine som grundade Enicar, och även släkt med familjen Gallet.
Gallet har en historia av klocktillverkning i rakt nedstigande led i flera decennier, och var en stor tillverkare under 1900-talets början och mitt, med märken som bla Excelsior Park. Man försåg militär och andra profesionella med armbandsur, och Jules Racine skötte importen till USA-marknaden.
Senare började Jules Racine att sätta sin egen logga på Gallet-tillverkade ur, med Gallet-märkta verk. Nån gång i slutet av 60-talet försvinner Gallet-märkningen och Jules Racine släpper klockor med omärkta ebauché-verk.
Min är en sån, skulle tro att den är från tidigt 70-tal?

Tack för visat intresse!

DSC_0129_zps8qw4cpws.jpg


DSC_0068_zpskovqx1zd.jpg
DSC_0070_zpsjcpseee5.jpg
DSC_0111_zpsimqd78r6.jpg
DSC_0120_zpsxprmhpop.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken pjäs, måste vara bland de läckraste kronsigneringarna ever...vilken 70-talsdiggler...underbar! Tack för att du delar med dig...
 
Topp