• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Julklappsbyte på Klocksnack

Är du intresserad?


  • Totala väljare
    52

Noami

Cartier
När jag tänker efter är det inte bara mitt klockintresse som får mig att hänga här alldeles för mycket, det är nog främst den goda stämningen. Jag är säker på att andra känner likadant. Förutom att skriva inlägg vill jag göra ett försök till att ytterligare förstärka den trevlige KS-andan, därför testar jag detta. Detta må vara ett riktigt långskott, om jag missar mao. ingen vill delta och att folket tycker det är löjligt så får det vara så Jag testar ändå. I värsta fall skyller jag på att jag fick idén en sen vardagsnatt.

Med inspiration från sidan Reddits (se detta Tedtalk) presentutbyte tänkte jag att vi kunde göra något likadant.

Mitt förslag på hur det kan se ut:
Man anmäler sig till julklappsbytet genom att PM:a mig 5 av sina intressen: t.ex. mat, löpning, bilar, teknik, schack samt adress etc. Ett unikt nummer ges till varje anmäld. Detta nummer används för att, slumpmässigt, matcha ihop personen med någon annan anmäld person. Personerna som matchas kommer få den andres presentation skickad till sig, ovetandes om vem denne är.

Sedermera köper man en present vald utefter personens intresse, eller så kör man på den säkra kortet och väljer något klockrelaterat.

Presenterna skickas till en förbestämd person (jag kan ställa upp) som sedan postar dessa vidare till den ihopmatchade personen.

Tanken med anonymiteten är att man får en present av en främling och gör en främling glad. Sen kan vi ha en paketöppningstråd, no pun intended, där man visar upp sina presenter och får chans att tacka och kanske presenten man själv skickade i händerna på någon annan? Låter roligt i mina öron.

Jag behöver naturligtvis inte vara den person som får allas kontaktuppgifter i PM och alla presenter hemskickade till mig. Eftersom jag har relativt få inlägg och då jag inte är någon GTG-kändis kanske folk känner sig tryggare med någon annan? Finns det någon mer lämplig och frivillig - fine, då tar denne rodret. Bara vi får detta att fungera blir jag nöjd.

Jag kör igång detta redan nu för att vara ute i god tid för att skapa rum för att vi tillsammans planerar detta till att bli så bra som möjligt. Om detta blir till en grej så är jag övertygad om att alla deltagande kommer ha det kul, och förhoppningsvis få lite extra julglädje.

Vad sägs KS, låter detta som något ni skulle kunna vara med på?
Håll inte undan förslag på vad som kan förbättras eller göras annorlunda.


tl;dr: vill skicka och få en present av en slumpmässigt vald person på KS?
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Jag var med förra året och det vart lyckat! :) Det var kul att se vad alla fick i sina paket i den officiella tråden!

Jag är på!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag är på! Men tror det är bättre att lösa det som förra året där man skickade direkt till
Mottagaren istället för att någon ska agera postcentral ;) blir nog många paket att skicka annars

Man kan ju också ha GTG paketbyte i storstäderna. Alla har med ett paket till ett nick så blir det julafton på plats
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag hade som sagt ingen aning om att något liknande hade gjorts tidigare. Samtidigt bad jag om förslag. Om tidigare upplägg anses vara bäst så är det en självklarhet att vi kör på det.

Det är ju ett intresseforum för klockor vi alla har samlats på, då känns det ju litet konstigt att ge någon en kokbok. Givetvis ska alla julklappar/chanukka presenter vara klockrelaterade. Annat hade ju känts konstigt.
 
Topp