• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jump Hour Retrograde Minute, själv är bäste dräng!!

Finns det någon anledning, eller har ni fullt upp med ert?
Det är en bra fråga, har nog inte ett rakt svar på den... Vissa tycker väl att det är ett "rolex forum" vissa tycker bara att det är självutnämnda experter som inte vet vad dem snackar om (det kanske är sant till viss del, men det är ju inte hela KS och vad vore ett forum utan dessa ;)) och vissa har helt enkelt inget intresse av att vistas här.

Sen kanske det är många från skolan som är registrerade utan att jag vet! Kanske deras guilty pleasure att snoka runt här, men vågar inte erkänna haha
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har det inte nämnts i intervjuer med urmakare att endel inte är så intresserade av klockor utan mest tycker om mekaniken i urverket?

Själv så hänger jag inte på forum relaterat till mitt yrke oavsett hur kul jag tycker jobbet är...
 
Har det inte nämnts i intervjuer med urmakare att endel inte är så intresserade av klockor utan mest tycker om mekaniken i urverket?

Själv så hänger jag inte på forum relaterat till mitt yrke oavsett hur kul jag tycker jobbet är...
Kan vara så, förutom att alla är ganska så intresserade i klockor! Men vi blir nog ganska mättade av klocksnack i skolan. Dock är vi ju mer intresserade av verken och mekaniken än om varumärken, även om vi kanske är lite styrda åt det hållet ändå på något vis.
Då är det mer independent watchmakers som är coola typ FP, Philippe Dufor, Lang & Hayne, Roger Smith osv
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kan vara så, förutom att alla är ganska så intresserade i klockor! Men vi blir nog ganska mättade av klocksnack i skolan. Dock är vi ju mer intresserade av verken och mekaniken än om varumärken, även om vi kanske är lite styrda åt det hållet ändå på något vis.
Då är det mer independent watchmakers som är coola typ FP, Philippe Dufor, Lang & Hayne, Roger Smith osv
Mätta är ett bra ord. Dessutom är det sunt att lägga ifrån sig jobbet när man kommer hem... Men ni kan ju surfa KS på arbetstid som vi andra ;)
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Helt missat den här tråden. Mäkta imponerade bygge!

Hoppas få se mer spännande byggen från din sida :)
 

ozzyozzy

Cartier
Kan vara så, förutom att alla är ganska så intresserade i klockor! Men vi blir nog ganska mättade av klocksnack i skolan. Dock är vi ju mer intresserade av verken och mekaniken än om varumärken, även om vi kanske är lite styrda åt det hållet ändå på något vis.
Då är det mer independent watchmakers som är coola typ FP, Philippe Dufor, Lang & Hayne, Roger Smith osv
Du borde peppa dina klasskamrater att joina sekten iaf, känns som att ni skulle kunna bidra med mkt kul med tanke på den här fantastiska tråden!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hur har jag missat denna tråden?! Fantastiskt häftigt! Läcker design också :)

Finns den en chans att en sådan modell skulle kunna säljas? ;) pax på köplats isf!
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Jag har alltid fascinerats av jumping hour och tyckt att det är riktigt snyggt. Speciellt när den slår över blixtsnabbt och på pricken! Kolla typ Langes Zeitwerk, den är fantastisk!
image.jpg


En snygg komplikation att komplettera en jumping hour med är en retrograde minute. Det är när minutvisaren går i en båge istället för ett helt varv och flyger blixtsnabbt tillbaka till noll. Det blir en snygg effekt när visaren flyger tillbaka exakt samtidigt som timmen hoppar ett snäpp! Fräsigt värre men tyvärr inte så vanligt...

Gerald Genta har ju gjort några, dem jag sett är med Kalle eller Musse Pigg vars arm är en retrograde minutvisare. Inte så snygga. Han har gjort utan Disney också.
image.jpg


Vacheron har en snygg
image.jpg


Bovet...
image.jpg


Daniel Roth gör en rätt schysst...
image.jpg


Vet inte riktigt om det finns nån med detta i produktion nu, ni får gärna dela med er om ni vet. Dem är ovanliga i alla fall. Förmodligen dyra också!

Jag är ju urmakarstudent så självklart grubblar jag ju över mekanismen. Hur går detta till? Hur har dem löst detta problem? Så på väg hem efter en krogrunda diskuterar jag och en klasskamrat detta och kommer fram till att vi ska försöka tillverka denna mekanism! Vi har inte tillgång till CNC så det blir mycket fila för hand.

Vi provar på en skräpbit först för att testa avstånd och funktion. Snäckan sitter på minutdriven, den snurrar ett varv i timmen. Den lyfter då ifallararmen och släpper den en gång i timmen. Ifallararmen i sin tur slår till ett stjärnhjul med 12 spetsar, en för vardera timme. Och detta resulterar i att stjärnan hoppar en 1/12 varv i timmen. Spetsen på ifallararmen måste vara fjädrad för att inte ta med sig stjärnhjulet på tillbakavägen. Och ni som inte listat ut det är stjärnhjulet även timhjulet! En skiva fästes på den med siffrorna 1-12. Dock var fjädern på spetsen för hård och inte alls en snygg lösning
image.jpg


Ny arm, ny fjädring på spetsen. Nu är det som ett gångjärn och en tunn tunn fjäder ligger i spetsen. Detta är en snygg och funktionell lösning! Yes! Hoppande timme är löst! Dags att prova på en klocka!
image.jpg


Vi köpte ett seagull verk, som är nästan identisk med ETA 6497, att prova på. Ligger på ca 300kr på eBay.

Här har vi fäst delarna på seagullverket. Fungerar utmärkt! I början när man testar allt så är lim utmärkt att ta till så man slipper borra massa hål som man kanske inte vill ha sen. Det är alltså fjädrarna som vi limmat fast.
image.jpg


Test med snäckan! Fungerar bra det med. Än så länge går det galant!
image.jpg


Hur ska vi lösa retrograde minuten nu då? Jo, vi har ju rörelsecentrum på ifallararmen, där kan vi fästa ett hjul. Vi måste även ha en driv som är i ingrepp med detta hjul, då får vi en driv/axel som åker fram och tillbaka i exakt takt med timmen då ifallararmen styr båda samtidigt.
image.jpg


Vi har tyvärr inte så små modulfräsar att göra så små kugghjul, så vi tager vad vi haver. Vi valde sekundaxeln från 6497 eftersom den är extra lång då den sticker upp så man kan ha en sekundvisare på den. Och som hjul tog vi transporthjulet då det är dem som är i ingrepp i normala fall i klockan. Axeln var vi tvungna att modifiera så vi svarvade bort halva driven och lite av axeln så att vi fick en längre tapp som ska sticka upp över tavlan. Har tyvärr ingen före bild men så här ser den ut nu.
image.jpg
image.jpg


Måste ha en brygga som håller minutaxeln på plats! Ingen fräs.. Blir till att fila! Gjorde 4 försök innan det blev bra! Svårt att få det helt centrerat över det undre hålet. Hjulet fäste vi på ifallararmen genom att borra 0.4mm hål pch nitade fast med mässingstift, slipa och vips blev nitningen osynlig!
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Efter detta blev jag rätt dålig på att fota våra framsteg... Vi gjorde lite grejer, ny snäcka, ifallararm, brygga, nya fjädrar, ny minutaxeln då den första gick sönder.. Men antar att jag var dålig på att fota pga stress att hinna klart innan sista skoldag innan jul. Då skulle vi skicka in klockan som bidrag till AHCI tävlingen i Schweiz! Vi ville bara få den fungerande och fotoklar, sen kunde vi göra finliret efter jullovet.

Så innan lovet skulle vi få den fotoklar! Vi byter verk till ett ETA 6497 som skolan donerat till oss för tävlingen. Vi för över allt på den, gör perlage på hela plattan. Gör svarvar till en tavla i stål. Gör en timskiva som vi fäster på stjärnan.

Perlagerat. Mässings cirkeln i bakgrunden ska bli bågen med minutindex.
image.jpg


Timskivan på, med handmålade siffror. Skivan är i aluminium.
image.jpg


Svarva tavlan till bra tjocklek.
image.jpg


Prova tavlan. Tavlan skruvas fast i verket och det är små rör/pelare som distanser. Har svarvat en ram till timmen som går ner till timskivan så att det inte blir ett stort glapp mellan tavla och skivan. Blev ett trevligt djup.
image.jpg


På med minutindexbågen
image.jpg


Blånera skruvar. Värmer man upp stål till va 300 grader C blir det ett blått oxidlager.
image.jpg


När vi är nöjda med tavelsidan och mekanismen vänder vi på steken. Tråkiga, kantiga former! Forma om bryggorna, gör en schysst kantbrytning/bevel. Allt ska förgyllas senare, men som sagt så vill bara få det fotoredo inför tävlingen.
Innan
image.jpg


Efter
image.jpg


Köpte en boett på eBay, men mekanismen bygde rätt mkt på höjden så vi var tvungna att svarva ner kanten så verket hamnar närmare glaset. Till och med så att vi var tvungna att byta till ett kupat glas. Hade dock bara plastglas att tillgå. I all hast råkade vi borra hålet för kronan lite fel, därav blev tavlan lite sne och timhålet och minuten inte helt centrerade kl 12 respektive 6.
image.jpg


Satte på ett band, blev riktigt snyggt!
image.jpg


Klipp på funktionen! Den är spot on! Nu är det lov och vi fortsätter med finishering och plätering efter lovet.

Fixa till bryggor och perlage under är riktigt snyggt!
image.jpg


Nu har delarna badat och blivit guld. Det stod endast guld på förpackningen, men det blev typ roseguld! Men det blev snyggt ändå!
image.jpg


Verket ihopsatt efter plätering
image.jpg
image.jpg


I detta stadie fick vi mail av AHCI! Vann vi?!?? Nej, dem hade inte bestämt sig än... Men vi var med bland top 10 som gått vidare! Vi skulle få besked veckan där på.

Vi gjorde en skylt med våra namn på tavlan. Dock så var det dåligt stål vi använt på tavlan, med massa bubblor i eller nåt. Vi hittade ett nytt material på skroten, vad vi tror är nysilver som vi gjorde en ny tavla av. Mycket bättre lyster!
Innan
image.jpg


Efter
image.jpg


Fick inget jäkla mail veckan efter deras mail!!! What the fuck!! Jäkla ostar! Mailet kom veckan efter veckan dem sa att det skulle komma... Fick en dålig magkänsla när vi inte fick mailet när vi skulle. Och... Ja magkänslan hade rätt. Vi vann inte... Blev ingen resa till Basel i år

Detta var för ca 2 veckor sen. Vi har testat klockan och vi har nu kommit fram till att retrograde minuten inte fungerar som vi vill. Snäckan måste vara helt perfekt, med en helt jämn stigning och eftersom vi filar den för hand är det i princip omöjligt! Funktionen är där, men det går inte att lita på att minutvisaren stämmer mellan 0 och 60.

Detta är ju bara en prototyp, det är många skönhetsfel. Många orsakade av stress, men nu vet vi hur man gör! Vi ska på börja produktion nu i veckorna av Mathisen & Schlette serie 1. Det ska bli en limiterad serie av 1 klockor. Tyvärr för alla spekulanter är serien redan slutsåld innan produktionen ens börjat!

Hoppas ni orkat läsa igenom denna långa post och att det varit en trevlig läsning! Nästa projekt ska jag försöka vara bättre på att ta bilder och ta bilder på hur jag faktiskt går till väga när jag gör saker. Lite mer action bilder

Mvh Daniel
Kan tänka mig att köpa från serie 2 (improved)! Hör av er!
 
Bumpar denna lite... :)

Helt fantastiskt!!! Hur har det gått? Var finns klockan idag? Blev det någon serie 2? Nästa KS-klocka?

Snälla @Daniel Mathisen - berätta!
Jag önskar att jag hade ett roligare svar, men det ligger lite på is.
Det var ett hetsigt sista år i skolan och sedan flytt till Sthlm och tillskott i familjen gjorde ju inte under för min fritid. Sen insåg jag inte hur lite fritid jag skulle ha när jag inte gick i skolan längre haha
Men hoppet är inte borta ännu, nu börjar motivationen och tankarna på att tillverka olika komplikationer komma tillbaka!
Tack för uppskattningen!
Mvh Daniel
 

Torulf

Cartier
Lite sen på bollen här men riktigt kul att följa tillverkningen! Fortsätt posta om dina eventuellt hobbyprojekt när du drar igång!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag önskar att jag hade ett roligare svar, men det ligger lite på is.
Det var ett hetsigt sista år i skolan och sedan flytt till Sthlm och tillskott i familjen gjorde ju inte under för min fritid. Sen insåg jag inte hur lite fritid jag skulle ha när jag inte gick i skolan längre haha
Men hoppet är inte borta ännu, nu börjar motivationen och tankarna på att tillverka olika komplikationer komma tillbaka!
Tack för uppskattningen!
Mvh Daniel
Något nytt så här 1,5 år senare?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul klocka, jag gillar jump hour grymt mycket.
Kul projekt och se, tack för att du delade med dig! Du kan nog ganska lätt starta ett företag om du vill och orkar, jag hade iallafall köpt en!
Kanske kickstarter när Corona har lugnat ner sig?
 
Topp