• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Junghans nått att ha?

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Såg några bilder på en Junghans Max Bill som jag gillade skarpt. Går att köpa för runt 5-6 tkr. Någon här som har några erfarenheter? Är det Ur & Penn kvalité?

Gillar den minimalistiska designen.

VD454NZ.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kan inte uttala mig om kvalitén, men stowa samt nomos har ju liknande modeller.
Du kanske redan vet det dock, men om inte så vet du det nu :)
 

DrDre

Patek
Vad jag vet så har Junghans tillverkat klockor länge, dvs det är ett riktigt klockföretag och inte Ur och Penn. Jag gillar deras Max Bill collecion men de har ju även annat som inte är så dumt. Urverken i Max Bill är (eller har i alla fall varit) bla ETA 2824. Du kan hitta dessa nya till bra priser på Tyska Ebay.
 

_jonte

Patek
Som nämnts så ska Junghans vara ett bra märke, men inte särskilt hypat varför priserna 'ännu' är rätt ok. Har också sneglat på Max Bill ett tag för den fina designen.
 

Maxim

Cartier
Nackdelen med max Bill är att den inte har någon vattentäthet. Skulle bli rädd så fort det börjar dugga lite.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Max Bill Chronoscope är fin. Det fanns en till salu på gula forumet tidigare. Klockan är dock känslig pga att glaset både är dome och går till kanten.
 

DrDre

Patek
Kollade in deras hemsida och de har ju en del godbitar. Deras Meister serie är ju inte alls dum. Lite lik Max Bill serien men kanske lite mer vintagekänsla och klockor med lite mer spännande funktioner. Jag har sett några av dem live i skyltfönster i Tyskland dock har jag inte klämt på dem. Den här tex är ju trevlig. Max Bill har bla ETA 2824 men vad den här har, har jag ingen aning om. Vad jag vet har inte ETA några sådana urverk:

 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
De är jättefina! Men tänk på att en Junghans kan leda till mordhot som den tyske piloten Jürgen Vietor fick uppleva :)
 

DrDre

Patek
Blev lite nyfiken på deras nyare Meistermodeller och googlade runt en del. Verkar riktigt cool. Jag hittade lite amatörbilder som visar bättre än reklambilderna hur klockan faktiskt ser ut.

Det var väl två modeller som var favoriterna.
Denna som har funktionen Vecka, vilket ju faktiskt kan vara rätt användbart.




Och så den med månad och månfas. Månaden känner man väl vanligtvis till ändå och månfas har man ju inte så stor nytta av (om man inte är vampyr), men snyggt är det ju.




En annan lite enklare variant är ju inte heller så dum






Och så en annan snygging, Max Bill kronograf.
 

jabla

Sarlacc
Kollade in deras hemsida och de har ju en del godbitar. Deras Meister serie är ju inte alls dum. Lite lik Max Bill serien men kanske lite mer vintagekänsla och klockor med lite mer spännande funktioner. Jag har sett några av dem live i skyltfönster i Tyskland dock har jag inte klämt på dem. Den här tex är ju trevlig. Max Bill har bla ETA 2824 men vad den här har, har jag ingen aning om. Vad jag vet har inte ETA några sådana urverk:

Tycker den varit snyggare om månaden visats runt månfasen och datumet i rutan uppe till höger.
 
Topp