• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Juridisk fråga (samt stark varning för Trendart_24 & GeoStraps)

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej,

Lite kort bakgrund -
Jag köpte ett band av trendart_24 på ebay. När jag fick det stämde det väldigt illa med bilderna, så jag fotade och mailade säljaren som sa att det var bara att skicka tillbaka så skulle jag få ett ersättningsband. Efter jag hade skickat tillbaka bandet slutade säljaren att höra av sig, så jag reklamerade mot ebay och fick pengarna för bandet återbetalade (av ebay, inte av säljaren).
Säljaren hörde till slut av sig och sa att de värderade mig som kund och ville göra rätt för sig och skicka bandet, trots att jag fått återbetalt av ebay.

Ersättningsbandet kom till slut, tillsammans med en faktura (som jag slängde eftersom jag tog för givet att det var en standardföljesedel).

När säljaren skickade vad som såg ut som en standardpåminnelse, svarade jag att det måste vara ett misstag, men han försäkrade mig om att så inte var fallet. Bandet måste naturligtvis betalas. Jag erbjöd mig då att skicka tillbaka bandet (denna gång mot förskottsbetalning av portot eftersom jag inte ville råka ut för samma situation igen).

Nu hotar han med inkasso och hävdar att han har en skriftlig beställning från mig.

Vad blir mitt nästa drag?

Behöver jag säga att jag vill starkt varna för trendart_24 och hans andra företag GeoStraps?

Tack på förhand!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Du betalade säljaren för det första bandet. Du var missnöjd, reklamerade. Säljaren slutade höra av sig. Ebay betalade tillbaks till dig. I det ögonblicket övertog ebay fordringen mot säljaren. Ebay har (skulle jag tro) rejäla muskler och tvingade säljaren att betala summan som de betalat till dig. Ebay är ju ingen välgörenhetsorganisation trots allt. Säljaren skickar ett nytt band till dig. I och med att du fått betalt från ebay är detta nu att betrakta som en ny beställning/leverans, dock lite fult från säljaren kan man tycka, men inte olagligt. För att häva avtalet måste du skicka tillbaka bandet och säga att du inte vill ha det (samt dokumentera alltihopa naturligtvis). Om du har behållit bandet trots att du fått tillbaka pengar för det första så är det nog så att du är betalningsskyldig. Tror jag. Surt och inte snyggt från säljaren, men jag tror att det är så rättsläget är. Kunniga jurister får gärna rätta mig. Hoppas det ordnar sig på tillfredsställande sätt.
Med vänlig hälsning
garfield
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Så fort jag förstod att han ville ha betalt för det så erbjöd jag att skicka tillbaka det. Som jag förstod det var bandet självklart kostnadsfritt. Dessvärre har jag både använd bandet (en gång), och det har redan gått sönder (en keeper, så det är lättfixat, men ändå).
Jag har som sagt inte beställt nånting, så är det lagligt att skicka saker och kräva betalning för något som är obeställt?
Och om det är så att jag genom att ta emot och använda bandet accepterar leveransen, kan jag då kräva ett ersättningsband eftersom det gått sönder? Enligt konsumentköplagen har jag ju rätt att hålla inne med betalningen tills felet är åtgärdat, men vad gäller här?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hahahaha, vänta lite! Är han medveten om hur dyrt det är i förhållande till kostnaden av bandet
att bedriva inkasso-ärende mellan Tyskland och Sverige? Vilken sopa.

Edit: Kort sagt - han försöker göra en fuling och du kan högaktningen skita i att betala.


Jo, det är lite jag misstänker också, men han hotar med den kostnaden också.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hmm. Inte lätt. Har du en riktig jurist i bekantskapskretsen hade jag frågat hen.
Sorry för ganska useless advice.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hur mycket handlar det om? Känns som två kaffe på starbucks liksom.


€36,50. Så nej, inga jättepengar, men han har redan fått betalt en gång, och det skulle kännas både surt och principiellt fel att betala två gånger, även om jag fått pengar av ebay för det en gång. Vad jag har läst förs den betalningen inte vidare på säljaren.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Nu har jag inte läst eBay's policydokument för buyer protection men mot bakgrund av hur detta brukar hanteras i USA torde avtalet mellan dig och säljaren anses vara hävt i och med att du fått pengar tillbaka. I sådana fall kan säljaren inte skicka en ny produkt och hävda att du ska betala den (det ses i princip som ett nytt anbud).
 

Compiss

Patek
2-Faktor
€36,50. Så nej, inga jättepengar, men han har redan fått betalt en gång, och det skulle kännas både surt och principiellt fel att betala två gånger, även om jag fått pengar av ebay för det en gång. Vad jag har läst förs den betalningen inte vidare på säljaren.
Tror iofs han fått betala det du claimade från ebay, de torde ha regressrätt gentemot säljaren som inte ville göra rätt för sig.

Jag tror säljaren är lite ute och cyklar om han påstår sig ha en skriftlig beställning från dig som han lutar sig på. När skulle den tillkommit? De första avtalet torde vara klart och avslutat i och med att ebay återbetalat dig.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack för all input.
Jag har rotat lite på min sida också. En juristkompis menar att det kan bli svårt om han säljer fordran vidare, då inkassobolagen inte brukar bry sig om bakgrunden och att det därmed kan vara en billigare och enklare lösning att bara betala, hur surt det än känns. I slutändan skulle jag i så fall ha betalat för ett band (som jag fått, men visserligen inte beställt) och bara gått "back" returportot för det första. Då säljaren än en gång slutade svara på mina frågor kontaktade jag polisen i Nordrhein westfalen (deras avdelning för internetbedrägeri) för att eventuellt få lite klarhet, men framförallt för att kunna säga till säljaren att jag gjort precis det.
Han har nu sänkt kravet till €22, men slingrar sig angående frågan om han kan skicka en ny faktura på det beloppet eller skicka en skriftlig försäkran om att detta avslutar våra affärer och täcker alla krav han har på mig.
Jag har även grävt lite mer och det verkar, tillfredsställande nog, som att återbetalningen kom från honom och inte från ebay. Så då har jag lite hävstång, plötsligt.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tack för all input.
Jag har rotat lite på min sida också. En juristkompis menar att det kan bli svårt om han säljer fordran vidare, då inkassobolagen inte brukar bry sig om bakgrunden och att det därmed kan vara en billigare och enklare lösning att bara betala, hur surt det än känns. I slutändan skulle jag i så fall ha betalat för ett band (som jag fått, men visserligen inte beställt) och bara gått "back" returportot för det första. Då säljaren än en gång slutade svara på mina frågor kontaktade jag polisen i Nordrhein westfalen (deras avdelning för internetbedrägeri) för att eventuellt få lite klarhet, men framförallt för att kunna säga till säljaren att jag gjort precis det.
Han har nu sänkt kravet till €22, men slingrar sig angående frågan om han kan skicka en ny faktura på det beloppet eller skicka en skriftlig försäkran om att detta avslutar våra affärer och täcker alla krav han har på mig.
Jag har även grävt lite mer och det verkar, tillfredsställande nog, som att återbetalningen kom från honom och inte från ebay. Så då har jag lite hävstång, plötsligt.

Den relevanta frågan i sammanhanget är om det fortfarande finns ett giltigt avtal. Som jag förstår det har säljaren återbetalat pengarna, därmed kan avtalet anses ha upphört. Att hävda att den därpå följande leveransen av en ny vara skulle följa av det ursprungliga avtalet bedömer jag som tveksamt.

Ett tips är att ta kontakt med din lokala konsumentvägledare.
 
  • Like
Reactions: par

Daniel J

Omega
Det första köpet är ju hävt i och med att du inte fick någon vara och dessutom fick pengarna tillbaka.

MEN sedan frågade säljaren om du inte ville ha bandet i alla fall vilket du tackade ja till.
Då ingick du ett nytt avtal som egentligen inte har med saken att göra.
Ser man till Svenska regler så har säljaren rätt att ta ut ett skäligt pris om ni inte överenskommit om annat.

Min slutsats är att även om det inte varit riktigt bra skött från säljarens sida så riskerar du nog att bli betalningsskyldig om det drivs rättsligt.

Haken är ju att han inte skrev att det skulle vara gratis eller goodwill utan att om du trots allt ville köpa det band du beställt från början.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Det första köpet är ju hävt i och med att du inte fick någon vara och dessutom fick pengarna tillbaka.

MEN sedan frågade säljaren om du inte ville ha bandet i alla fall vilket du tackade ja till.
Då ingick du ett nytt avtal som egentligen inte har med saken att göra.
Ser man till Svenska regler så har säljaren rätt att ta ut ett skäligt pris om ni inte överenskommit om annat.

Min slutsats är att även om det inte varit riktigt bra skött från säljarens sida så riskerar du nog att bli betalningsskyldig om det drivs rättsligt.

Haken är ju att han inte skrev att det skulle vara gratis eller goodwill utan att om du trots allt ville köpa det band du beställt från början.
Jag tycker inte att det framgår av det TS skriver att säljaren har gett denne ett nytt anbud som accepterats. Men är detta fallet kompliceras ärendet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Svenskar är i gemen väldigt rädda för inkasso och fakturor i onödan. Om det kommer en faktura - bestrid. Kommer det inkassokrav - bestrid det. Då kan inte inkassobolaget göra någonting mer annat än att lämna över till kronofogden. Det ska bli väldigt intressant att se hur ett tyskt bolag hanterar det.
 

Daniel J

Omega
Jag tycker inte att det framgår av det TS skriver att säljaren har gett denne ett nytt anbud som accepterats. Men är detta fallet kompliceras ärendet.

Anbudet består ju "vill du fortfarande ha det band du ville ha från början?".
Detta tackades det ja till.
Sades det ingenting om pengar så har man accepterat säljarens anbud att debitera det som är skäligt.

Jämför med om du ringer en snickare och ber honom montera golvister hos dig.
Även om man inte kommit överens om något pris (eller ens pratat pengar) blir man betalningsskyldig med den summa som anses vara praxis för den typen av arbete.

Frågan är hur mycket pengar säljaren vill lägga ner för att få 22Euro.
Besväret överstiger sannolikt nyttan för säljaren.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Anbudet består ju "vill du fortfarande ha det band du ville ha från början?".
Detta tackades det ja till.
Sades det ingenting om pengar så har man accepterat säljarens anbud att debitera det som är skäligt.
[...]

Som jag skrev tycker jag inte att detta framgår av vad TS skriver men om så har skett har ett nytt avtal slutits. Eftersom jag inte känner till detaljerna i kommunikationen mellan säljare och köpare tänker jag inte diskutera det vidare. Det som torde kunna konstateras är i vilket fall att det ursprungliga avtalet har upphört.
 

Whedda

Rolex
Mitt råd är att betala av två anledningar

1. Det är en såpass låg summa det rör sig om
2. Du har trots allt fått ett band du ville ha för summan du betalar.

Håller dock med om att det är riktigt dålig stil från säljaren som du knappast lär handla av igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp