• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Justera länk- Blåsor i handflatan och svett i pannan :(

JohanHLM

Rolex
Fick idag hem en Omega De Ville Prestige på länk vilken jag givetvis skulle vilja slänga på handleden under morgondagen, för när passar en dressare bättre än på nyår? Har bara haft skruvade länkar tidigare vilket tyvärr innebär att jag inte har rätt verktyg hemma. Trodde dock att det skulle gå med en 1mm mejsel och våld men det gav bara blåsor i handflatan. Är väldigt tveksam till att den lokale urmakaren har öppet imorgon så frågan är om någon har lite tips o tricks?
Ndtr36m.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Du får åka till Kjell & Co och köpa ett sånt häringa set.

1.jpg
Va fan!!!
Var på Kjell & Co i helgen och sneglade även efter något likt detta. Finns tyvärr inte Kjell & Co här i stan men det kanske trots allt är värt att köra några mil :)

Testade för övrigt att knacka lite nätt med hammare men utan resultat. Troligtvis behövs det rätt verktyg och en distinkt knyck med hammaren :(
 

JohanHLM

Rolex
Kan vara det jag har fått blåsor i händerna av istället :)
Har inte hittat något vettigt varav jag startade tråden här.
Har beställt hem den blåa delen som finns i lådan över som jabla lade upp en bild på.
Tålamodet tröt snabbt idag så jag avvaktar troligtvis tills det dimper ner i lådan såvida inte uris har öppet imorgon.
Men det kanske inte fungerar med den "pin removern" till denna typ av lösning?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ingen aning om hur din länk är uppbyggd, men är det bara friktionsstift så får du väl offra ett bandverktyg om du har bråttom. Bandverktyg och hammare funkar utan problem i brist på bättre grejer.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En lite knappnål eller tunn nubb och en liten hammare (eller något annat som går att kncka försiktigt med) brukar funka bra så knackar man ut sprinten ur armbandet. Ha bara koll på åt vilket håll som är ut så du inte sätter den ännu hårdare. När sprinten sticker upp 1-2 mm ur armbandet tar man en universal- eller näbbtång och drar ut den.

Specialverktyg är onödigt och är du försiktig repar du inget annat än botten och huvud på själva sprinten.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Aha, några tips eller fixade uris det åt dig?
Har inte hunnit med att åka iväg och fixa den så den får vila detta nyår. Med tanke på hur ombytlig jag är så är det tveksamt om den får vara med vid nästa :)


Jag fixade det själv, men behovet av lupp och korntång var stort.
Ett tips är att kolla så att rören hamnar rätt :)
 

_jonte

Patek
Är det solida friktionspinnar och rör? Isf lite lurigt att fixa utan rätt verktyg som kan pressa pinnen en längre bit med jämn kraft. Hade avstått varianten som involverar hammare på en sån konstruktion, lätt att förstöra.
 

JohanHLM

Rolex
Är det solida friktionspinnar och rör? Isf lite lurigt att fixa utan rätt verktyg som kan pressa pinnen en längre bit med jämn kraft. Hade avstått varianten som involverar hammare på en sån konstruktion, lätt att förstöra.
Blev inte av att jag kom iväg idag och har heller inte gjort något ytterligare försök. Ska testa med det billiga verktyget jag beställde hem men funkar inte det får urmakaren fixa det.
 
Topp