Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Justera länk- Blåsor i handflatan och svett i pannan :(

Diskussion i 'Diskussion' startad av JohanHLM, 30 december 2014.

1. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Fick idag hem en Omega De Ville Prestige på länk vilken jag givetvis skulle vilja slänga på handleden under morgondagen, för när passar en dressare bättre än på nyår? Har bara haft skruvade länkar tidigare vilket tyvärr innebär att jag inte har rätt verktyg hemma. Trodde dock att det skulle gå med en 1mm mejsel och våld men det gav bara blåsor i handflatan. Är väldigt tveksam till att den lokale urmakaren har öppet imorgon så frågan är om någon har lite tips o tricks?

2. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

yonsson och jabla gillar detta.
  3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Hur ser det ut då?

JohanHLM gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du får åka till Kjell & Co och köpa ett sånt häringa set.

1.jpg

Desmond_Malone och JohanHLM gillar detta.
  5. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Är någon typ av pin lösning liknande de som finns på äldre seamaster skulle jag tro?

6. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Va fan!!!
    Var på Kjell & Co i helgen och sneglade även efter något likt detta. Finns tyvärr inte Kjell & Co här i stan men det kanske trots allt är värt att köra några mil :)

Testade för övrigt att knacka lite nätt med hammare men utan resultat. Troligtvis behövs det rätt verktyg och en distinkt knyck med hammaren :(

7. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
  8. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Kan vara det jag har fått blåsor i händerna av istället :)
    Har inte hittat något vettigt varav jag startade tråden här.
    Har beställt hem den blåa delen som finns i lådan över som jabla lade upp en bild på.
    Tålamodet tröt snabbt idag så jag avvaktar troligtvis tills det dimper ner i lådan såvida inte uris har öppet imorgon.
    Men det kanske inte fungerar med den "pin removern" till denna typ av lösning?

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har ingen aning om hur din länk är uppbyggd, men är det bara friktionsstift så får du väl offra ett bandverktyg om du har bråttom. Bandverktyg och hammare funkar utan problem i brist på bättre grejer.

JohanHLM gillar detta.
  10. Spindel

Spindel Biskop

En lite knappnål eller tunn nubb och en liten hammare (eller något annat som går att kncka försiktigt med) brukar funka bra så knackar man ut sprinten ur armbandet. Ha bara koll på åt vilket håll som är ut så du inte sätter den ännu hårdare. När sprinten sticker upp 1-2 mm ur armbandet tar man en universal- eller näbbtång och drar ut den.

Specialverktyg är onödigt och är du försiktig repar du inget annat än botten och huvud på själva sprinten.

JohanHLM gillar detta.
  11. hook

hook I'm user not a dealer!

Hemsk länk...

JohanHLM gillar detta.
  12. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Dra på ett schyst läder istället ;)

JohanHLM gillar detta.
  13. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Hemsk som i hemskt ful eller hemsk pga. att den är svår att justera och rasslig? Har inget schysst passande läder hemma men både ett svart eller brunt alligator hade gjort sig bra.

14. hook

Justeringen, min sambo har en med likadan länk..

JohanHLM gillar detta.
  15. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Aha, några tips eller fixade uris det åt dig?
    Har inte hunnit med att åka iväg och fixa den så den får vila detta nyår. Med tanke på hur ombytlig jag är så är det tveksamt om den får vara med vid nästa :)

16. hook

Jag fixade det själv, men behovet av lupp och korntång var stort.
    Ett tips är att kolla så att rören hamnar rätt :)

JohanHLM gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Den där klockan ska bäras på ett svart alligator! Fixa!

JohanHLM gillar detta.
  18. _jonte

_jonte Friends of KS

Är det solida friktionspinnar och rör? Isf lite lurigt att fixa utan rätt verktyg som kan pressa pinnen en längre bit med jämn kraft. Hade avstått varianten som involverar hammare på en sån konstruktion, lätt att förstöra.

JohanHLM gillar detta.
  19. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Blev inte av att jag kom iväg idag och har heller inte gjort något ytterligare försök. Ska testa med det billiga verktyget jag beställde hem men funkar inte det får urmakaren fixa det.

Mårtenssons ur Brookfield