• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Justera tavla, dykring m.m.

Depp-Erik

Cartier
Hej på er!
Jag har en SKX som jag gillar på alla sätt och vis utom att den inte är i linje med sig själv.
Tavla, vridring och chapter ring linjerar inte, vrid och chapter ring verkar samspela men de känns som att de är lite för långt åt vänster, samtidigt som tavlan verkar sitta helt rätt.

Att justera vridring känns rent spontant som svårt men kan man tweaka tavlan och chapter ring?

Bifogar en bild, vid kl 6 så syns det väl att tavlan inte lirar med ringarna.
1492434411326-1397128832.jpg
 

rogart-63

Patek
Ser nästan ut som om chapter ringen sitter lite snett? . Något som är rätt vanligt tyvärr? Har läst att det kan bero på tryckning av chapter ringen? Då är det inte mycket man kan göra? Den sitter med en lite pig ner i boetten. Annat än att skaffa och montera en ny?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er!
Jag har en SKX som jag gillar på alla sätt och vis utom att den inte är i linje med sig själv.
Tavla, vridring och chapter ring linjerar inte, vrid och chapter ring verkar samspela men de känns som att de är lite för långt åt vänster, samtidigt som tavlan verkar sitta helt rätt.

Att justera vridring känns rent spontant som svårt men kan man tweaka tavlan och chapter ring?

Bifogar en bild, vid kl 6 så syns det väl att tavlan inte lirar med ringarna.
1492434411326-1397128832.jpg
Insertet är väl relativt enkelt att fixa, då du inte ens behöver öppna klockan. Det är väl bara att ploppa loss vridringen och trycka ut insertet, och sen sätta dit det som du vill ha det. Eventuellt sätta tillbaka bezeln först, och sen passa in insertet.
 

Depp-Erik

Cartier
Ser nästan ut som om chapter ringen sitter lite snett? . Något som är rätt vanligt tyvärr? Har läst att det kan bero på tryckning av chapter ringen? Då är det inte mycket man kan göra? Den sitter med en lite pig ner i boetten. Annat än att skaffa och montera en ny?
Ok, så den sitter lite fixerad alltså... trodde att den möjligen hölls på plats av trycket från tavlan eller så.
Att skaffa en ny kan vara ett alternativ, förr eller senare måste ju klockan öppnas (antingen när urverket är kaputt eller när man tröttnat och moddar loss).


Insertet är väl relativt enkelt att fixa, då du inte ens behöver öppna klockan. Det är väl bara att ploppa loss vridringen och trycka ut insertet, och sen sätta dit det som du vill ha det. Eventuellt sätta tillbaka bezeln först, och sen passa in insertet.
Sitter in lume-pluppen fast på själva bezeln? När jag bytte insert så vill jag minnas att den satt kvar och att man fick passa in det nya insertet så att pluppen hamnade i hålet. Men jag kan ha fel.
 

rogart-63

Patek
Liten plastpigg som går ner i ett hål i boetten . Sen håller glaset den på plats . Tyvärr måste glaset bort för att byta chapter ring.
Som sagt ganska vanligt fenomen på nyare Seiko. Just att det stämmer på några ställen men ser ut att vara ocentrerade på andra?
Bezeln är lättare att fixa. Lumepluppen sitter på insertet. Lossa försiktigt och limma tillbaka . Finns självhäftande färdiga remsor eller använd epoxi.
Var nog bara så att lumepluppen inte lossande utan satt kvar på bezeln. Normalt sitter den fast på insert.
 

Depp-Erik

Cartier
Tusen tack för era svar! :)

När plugget lugnar ner sig i juni så får man klicka hem ett set klockverktyg och lite nya delar. Återkommer när det händer nåt!
 
Topp