• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Justering möjlig?

Timer

Panerai
Hej!

Ny på forumet så tacksam om ni har överseende med ev dumma frågor...

Jag köpte en Oris Aquis date 36 mm (ja, "dammodellen" fast jag är man. Upplevs stilmässigt åt dressarhållet och passar perfekt till kostym som är jobbklädseln.) för en knapp månad sedan. Fick ett pangpris med 50% rea också, så nöjd. Svart urtavla sant stållänk.

Har nu tidtestat den över några veckor. Kan konstatera att den går ca 8-9 sekunder plus per dygn. Den går dock väldigt jämnt dvs alltid lika mkt för fort per dygn.
Detta föranleder min huvudfråga: är det någon mening att lämna in för justering? Jag har 3 års garanti. Ingen speciell maxavvikelse utlovas, den är ju inte COSC, men Oris får ju ändå betraktas som ett kvalitetsur i medelklassen, är +8-9 sekunder något man får acceptera då? Tror ni (som är insatta i reparation och mekaniska möjligheter) att den kan justeras att gå lite lite långsammare, utan att äventyra den i övrigt stabila driften? Övrigt jag bör tänka på?

Tack på förhand! Kan ladda upp bild imorgon i dagsljus.
 

aterstallare

Breitling

JayLar

Rolex
2-Faktor
Hade jag köpt en COSC-certad klocka skulle jag ha kunnat bråka men inte på den du köpt.
 

Timer

Panerai
14611271068401395338998.jpg Tack för alla inspel!

Jag gissade också att man kanske inte kan begära mer i denna klass (Rek pris utan rea ca 17 300 kr. Min rabatt var inte pga defekt utan pga att butiken skulle sluta sälja Oris). Men i o m alla diskussioner kring Oris som mkt kvalitet för pengarna tänkte jag höra om de kanske kunde mäta sig med COSC-ur utan att själva vara det.

Jag ÄR nöjd, ingen fara :)

Det var mer om någon med stor erfarenhet av reparation/justeringar visste mer om vad man egentligen skulle kunna åstadkomma genom att lämna in den på garantin. Ingen mening att lämna in om sånt här inte kan justeras, annars värt ett försök kanske.
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är inte +9 s/d inom spec för den klockan?

Så länge det är inom spec kan du inte räkna med att få det på garantin. Du kan alltid fråga om de vill justera ur "good will". Annars får du gå till urmakare och pröjsa själv.
 

Timer

Panerai
Är inte +9 s/d inom spec för den klockan?

Så länge det är inom spec kan du inte räkna med att få det på garantin. Du kan alltid fråga om de vill justera ur "good will". Annars får du gå till urmakare och pröjsa själv.

Jag vet inte, har inte hittat någonstans där det står något om förväntad prestanda från officiell källa. Har du någon länk till info?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
14611271068401395338998.jpg Tack för alla inspel!

Jag gissade också att man kanske inte kan begära mer i denna klass (Rek pris utan rea ca 17 300 kr. Min rabatt var inte pga defekt utan pga att butiken skulle sluta sälja Oris). Men i o m alla diskussioner kring Oris som mkt kvalitet för pengarna tänkte jag höra om de kanske kunde mäta sig med COSC-ur utan att själva vara det.

Jag ÄR nöjd, ingen fara :)

Det var mer om någon med stor erfarenhet av reparation/justeringar visste mer om vad man egentligen skulle kunna åstadkomma genom att lämna in den på garantin. Ingen mening att lämna in om sånt här inte kan justeras, annars värt ett försök kanske.

Vänta någon månad och kolla sen igen hur klockan uppför sig. Skulle du då inte vara nöjd så kan en urmakare säkert hjälpa dig att justera. Vissa skriver att man ska springa tillbaka, inte acceptera med mera pga garanti. Jag föreställer mig att det inte spelar någon större roll då jag inte tror att tidavvikelsen är större än toleransen för urverket.
 

Kroken

Omega
Går det att justera/rucka? Ja det går säkert att få den att gå lite långsammare. Men vänta gärna några månader tills verket gått in sig

Går det på nån garanti? Skulle tro att det är inom tolererad avvikelse.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går väl även att testa modell "självruckning".. Typ den som står i vissa Rolexmanualer.
Testa att lägg klockan olika över natten. För att få den att kompensera för hur den drar sig över dagen. Krona upp,krona ner, tavla ner osv..
 

MrPlow

Rolex
Hur menar ni nu? Inuti klockan tickar ett Oris 733, närmare bestämt ett modifierat Sellita SW200-1.

+8-9 sekunder är strax över ramarna för COSC, vilket får anses som helt OK för den typen av urverk.
Fel av mig. Läste i manualen att:

Klockorna från Oris kontrolleras och ställs in i verkstaden så att den dagliga variationen för gång ligger inom toleransramen – 5 till + 20 sekunder per dag. Kronometrarna ställs in och kontrolleras enligt snävare toleransramar (se avsnittet “Kronometrar”).

http://www.oris.ch/data/8359_pm_sv.pdf

 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag vet inte, har inte hittat någonstans där det står något om förväntad prestanda från officiell källa. Har du någon länk till info?
Hittar noll info vilket får mig att misstänka att du skall räkna med +15/-10 (eller till och med +25/-15).

Men jag blir misstänksam när en tillverkare inte anger dessa data.

Det värsta är väl att i och med att de ej anger någon precision så kan du heller inte komma med några motkrav på vad du förväntar dig av klockan under garanti. De kan inte hållas ansvariga för något de inte lovar.

EDIT:// Ser att @MrPlow lyckades hitta specen :)
 

mega

Rolex
Har köpt en del klockor helt nya och det är som Eurenius skriver att den kanske måste gå in sig lite, ibland har det tagit ca tre månader.
Dessutom kan vissa klockor regleras genom att låta dom vila på olika positioner under natten (förutsatt du inte sover med den på). Prova att lägga den med tavlan uppåt resp kronan uppåt och se om det gör skillnad.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det går väl även att testa modell "självruckning".. Typ den som står i vissa Rolexmanualer.
Testa att lägg klockan olika över natten. För att få den att kompensera för hur den drar sig över dagen. Krona upp,krona ner, tavla ner osv..
Helt klart värt att testa.

@Timer Testa att lägga klockan med kronan uppåt över natten och se om det ger någon skillnad.

Rolex_Regulating_Positions1.jpg
 

Timer

Panerai
Jag började med att dra upp den manuellt till max nu, har inte gjort det tidigare :-/

Det stod någonstans att den kan få för fort om den är nära gångreservens slut. Får helt enkelt börja med lite tester utan att öppna huven innan jag konstaterar en definitiv avvikelse.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
När jag köpte min Aquaracer hos Huke i Malmö så tickade den 16-17 sekunder för snabbt. Det skall visst vara inom ramarna för Tag, men eftersom det är så snäll AD och jag köpte den ny där så ruckade dom den till mig utan kostnad. Nu håller den ca + 0.9sek/dygn. Prata med din AD så hjälper dom dig säkert! :)
 
Topp