Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Justering möjlig?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Timer, 19 april 2016.

Taggar:
  1. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Hej!

Ny på forumet så tacksam om ni har överseende med ev dumma frågor...

Jag köpte en Oris Aquis date 36 mm (ja, "dammodellen" fast jag är man. Upplevs stilmässigt åt dressarhållet och passar perfekt till kostym som är jobbklädseln.) för en knapp månad sedan. Fick ett pangpris med 50% rea också, så nöjd. Svart urtavla sant stållänk.

Har nu tidtestat den över några veckor. Kan konstatera att den går ca 8-9 sekunder plus per dygn. Den går dock väldigt jämnt dvs alltid lika mkt för fort per dygn.
    Detta föranleder min huvudfråga: är det någon mening att lämna in för justering? Jag har 3 års garanti. Ingen speciell maxavvikelse utlovas, den är ju inte COSC, men Oris får ju ändå betraktas som ett kvalitetsur i medelklassen, är +8-9 sekunder något man får acceptera då? Tror ni (som är insatta i reparation och mekaniska möjligheter) att den kan justeras att gå lite lite långsammare, utan att äventyra den i övrigt stabila driften? Övrigt jag bör tänka på?

Tack på förhand! Kan ladda upp bild imorgon i dagsljus.

2. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Jag hade inte accepterat det om klockan är under garanti!

3. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Om du inte fick rabatten pga av den gick dåligt så skulle jag reklamerat!

4. Fanboy

Fanboy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Tycker 8-9 låter rimligt eller har jag helt fel ?

aterstallare gillar detta.
  5. aterstallare

aterstallare Torpare

Hur menar ni nu? Inuti klockan tickar ett Oris 733, närmare bestämt ett modifierat Sellita SW200-1.

+8-9 sekunder är strax över ramarna för COSC, vilket får anses som helt OK för den typen av urverk.

sjobbe, noeLLY och Eurenius gillar detta.
  6. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    8-9 är väl inget att bråka om, 20-30 däremot...

Med tiden så kommer den där siffran säkert att sjunka så jag ser det som ett icke problem, njut av klockan och var nöjd med ditt köp :)

Gummo, Guskleto, Timer och 1 annan gillar detta.
  7. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Tycker den låter som något du får leva med.

8. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker du borde vara nöjd. Är det något du stör dig på får du kliva upp en prisnivå;)

ScubaKing gillar detta.
  9. JayLar

JayLar Borgare

Hade jag köpt en COSC-certad klocka skulle jag ha kunnat bråka men inte på den du köpt.

10. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

14611271068401395338998.jpg Tack för alla inspel!

Jag gissade också att man kanske inte kan begära mer i denna klass (Rek pris utan rea ca 17 300 kr. Min rabatt var inte pga defekt utan pga att butiken skulle sluta sälja Oris). Men i o m alla diskussioner kring Oris som mkt kvalitet för pengarna tänkte jag höra om de kanske kunde mäta sig med COSC-ur utan att själva vara det.

Jag ÄR nöjd, ingen fara :)

Det var mer om någon med stor erfarenhet av reparation/justeringar visste mer om vad man egentligen skulle kunna åstadkomma genom att lämna in den på garantin. Ingen mening att lämna in om sånt här inte kan justeras, annars värt ett försök kanske.

Senast ändrad: 20 april 2016
  11. Spindel

Spindel Biskop

Är inte +9 s/d inom spec för den klockan?

Så länge det är inom spec kan du inte räkna med att få det på garantin. Du kan alltid fråga om de vill justera ur "good will". Annars får du gå till urmakare och pröjsa själv.

Eurenius gillar detta.
  12. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Jag vet inte, har inte hittat någonstans där det står något om förväntad prestanda från officiell källa. Har du någon länk till info?

13. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Vänta någon månad och kolla sen igen hur klockan uppför sig. Skulle du då inte vara nöjd så kan en urmakare säkert hjälpa dig att justera. Vissa skriver att man ska springa tillbaka, inte acceptera med mera pga garanti. Jag föreställer mig att det inte spelar någon större roll då jag inte tror att tidavvikelsen är större än toleransen för urverket.

mega gillar detta.
  14. Kroken

Kroken Torpare

Går det att justera/rucka? Ja det går säkert att få den att gå lite långsammare. Men vänta gärna några månader tills verket gått in sig

Går det på nån garanti? Skulle tro att det är inom tolererad avvikelse.

15. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Intressant, jag ska vänta ett tag då. Visste inte att det behövde en tid att "gå in sig" :)

16. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det går väl även att testa modell "självruckning".. Typ den som står i vissa Rolexmanualer.
    Testa att lägg klockan olika över natten. För att få den att kompensera för hur den drar sig över dagen. Krona upp,krona ner, tavla ner osv..

Gummo och Torsten gillar detta.
  17. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Fel av mig. Läste i manualen att:

Klockorna från Oris kontrolleras och ställs in i verkstaden så att den dagliga variationen för gång ligger inom toleransramen – 5 till + 20 sekunder per dag. Kronometrarna ställs in och kontrolleras enligt snävare toleransramar (se avsnittet “Kronometrar”).

http://www.oris.ch/data/8359_pm_sv.pdf

Gummo och Spindel gillar detta.
  18. Spindel

Spindel Biskop

Hittar noll info vilket får mig att misstänka att du skall räkna med +15/-10 (eller till och med +25/-15).

Men jag blir misstänksam när en tillverkare inte anger dessa data.

Det värsta är väl att i och med att de ej anger någon precision så kan du heller inte komma med några motkrav på vad du förväntar dig av klockan under garanti. De kan inte hållas ansvariga för något de inte lovar.

EDIT:// Ser att @MrPlow lyckades hitta specen :)

MrPlow gillar detta.
  19. mega

mega Borgare

Har köpt en del klockor helt nya och det är som Eurenius skriver att den kanske måste gå in sig lite, ibland har det tagit ca tre månader.
    Dessutom kan vissa klockor regleras genom att låta dom vila på olika positioner under natten (förutsatt du inte sover med den på). Prova att lägga den med tavlan uppåt resp kronan uppåt och se om det gör skillnad.

Eurenius gillar detta.
  20. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Men nu vill vi se en bild @Timer

21. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Helt klart värt att testa.

@Timer Testa att lägga klockan med kronan uppåt över natten och se om det ger någon skillnad.

tissoter, Timer och RicVin gillar detta.
  22. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Jag la upp en bild i ett senare inlägg, scrolla upp :)

23. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Tack för bra tips, ska absolut testa!

RicVin och Torsten gillar detta.
  24. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Osäker på om just dessa lägen enbart gäller Rolex.. På andra verk kanske positionerna ger annan effekt? Men det märker du ju snart.

25. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Jag började med att dra upp den manuellt till max nu, har inte gjort det tidigare :-/

Det stod någonstans att den kan få för fort om den är nära gångreservens slut. Får helt enkelt börja med lite tester utan att öppna huven innan jag konstaterar en definitiv avvikelse.

26. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Sorry. Den var så liten så farbror missade den. Du får bjuda på en till! Grattis till en fin klocka!

Timer gillar detta.
  27. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

Ok då, eftersom du är så snäll :) Tack! 14611365896981395338998.jpg

Savagear114, Macklin, Glusch och 4 andra gillar detta.
  28. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker den där sitter bra på dig.

Arsius11 och Timer gillar detta.
  29. Timer
    Trådstartare

Timer Torpare

You're too kind, sir :)

30. Aarrgghh

Aarrgghh Bonde

Från:
    Eslöv
    När jag köpte min Aquaracer hos Huke i Malmö så tickade den 16-17 sekunder för snabbt. Det skall visst vara inom ramarna för Tag, men eftersom det är så snäll AD och jag köpte den ny där så ruckade dom den till mig utan kostnad. Nu håller den ca + 0.9sek/dygn. Prata med din AD så hjälper dom dig säkert! :)

Timer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield