• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Justering möjlig?

Timer

Panerai
Tack, intressant det också. Efter lite efterforskningar hittar man ju ganska snabbt diverse youtube-klipp av amatörer (och säkert ett och annat proffs) av hur man reglerar en automatisk klocka. Det visar sig att det ju finns en regulatorskruv/pin även på mitt Sellita 200/Oris 733. Eftersom det är genomskinlig caseback ser jag plus och minus tecknen väl.

Nu vore det väl dumt att själv börja meka, helt novis som jag är och utan riktiga verktyg f ö, men är inte detta precis något som en AD kan göra inom ramen för garantin? Dvs öppna klockan kontrollerat och justera mha den avsedda skruven. Det var lite något sånt här jag syftade på initialt med justering.

Att låta den gå in sig lite till verkar vara ett klokt råd dock, oavsett.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack, intressant det också. Efter lite efterforskningar hittar man ju ganska snabbt diverse youtube-klipp av amatörer (och säkert ett och annat proffs) av hur man reglerar en automatisk klocka. Det visar sig att det ju finns en regulatorskruv/pin även på mitt Sellita 200/Oris 733. Eftersom det är genomskinlig caseback ser jag plus och minus tecknen väl.

Nu vore det väl dumt att själv börja meka, helt novis som jag är och utan riktiga verktyg f ö, men är inte detta precis något som en AD kan göra inom ramen för garantin? Dvs öppna klockan kontrollerat och justera mha den avsedda skruven. Det var lite något sånt här jag syftade på initialt med justering.

Att låta den gå in sig lite till verkar vara ett klokt råd dock, oavsett.
Eftersom klockan går inom spec så är det inget som täcks av garantin (som jag sa förut). Däremot kan en vettig ÅF säkerligen göra det gratis som good will.
 

Timer

Panerai
Om någon fortfarande är intresserad så kan jag meddela att efter att jag drog upp gångreserven till max för drygt 48 timmar sedan, så är jag nu nere i +6/dygn. Tendensen verkar vara att den går långsammare på dagsdelen av dygnet , ca +2, och snabbare på nattdelen när den vilar (ca +4). Viloposition verkar ha mindre betydelse, även om jag inte testat klart ännu.

Men +6 är iaf inom COSC-kraven på håret :)
 

tissoter

Audemars
Om någon fortfarande är intresserad så kan jag meddela att efter att jag drog upp gångreserven till max för drygt 48 timmar sedan, så är jag nu nere i +6/dygn. Tendensen verkar vara att den går långsammare på dagsdelen av dygnet , ca +2, och snabbare på nattdelen när den vilar (ca +4). Viloposition verkar ha mindre betydelse, även om jag inte testat klart ännu.

Men +6 är iaf inom COSC-kraven på håret :)
Låter bra tycker jag.
 

Kroken

Omega
Om någon fortfarande är intresserad så kan jag meddela att efter att jag drog upp gångreserven till max för drygt 48 timmar sedan, så är jag nu nere i +6/dygn. Tendensen verkar vara att den går långsammare på dagsdelen av dygnet , ca +2, och snabbare på nattdelen när den vilar (ca +4). Viloposition verkar ha mindre betydelse, även om jag inte testat klart ännu.

Men +6 är iaf inom COSC-kraven på håret :)
Är väl standard att mekaniska ur går långsammare när de bärs. Så funkar mina också iaf
 

ruchac

Omega
Tjena Timer! Inte fasen skall du acceptera att din klocka går såpass för fort på ett dygn.
Detta går inte under några garantier såvitt jag vet, men mitt tips är: Vänta minst någon
månad eller två tills urverket är inkört, och ta sedan uret i fråga till närmaste AD och
förklara hur mycket uret fortar sig per dygn, och de kommer kunna "rucka", dvs
finjustera urverket så att det kommer gå mer eller mindre på sekunden rätt per dygn.
Men självklart har det betydelse hur mycket uppdragen klockan är och vilken position
den läggs i när man inte har den på sig, testa dig fram med detta.
Alla kvalitetsurverk går att justera så att de går inom COSC-specifikation. Lycka till!
 

Timer

Panerai
Tjena Timer! Inte fasen skall du acceptera att din klocka går såpass för fort på ett dygn.
Detta går inte under några garantier såvitt jag vet, men mitt tips är: Vänta minst någon
månad eller två tills urverket är inkört, och ta sedan uret i fråga till närmaste AD och
förklara hur mycket uret fortar sig per dygn, och de kommer kunna "rucka", dvs
finjustera urverket så att det kommer gå mer eller mindre på sekunden rätt per dygn.
Men självklart har det betydelse hur mycket uppdragen klockan är och vilken position
den läggs i när man inte har den på sig, testa dig fram med detta.
Alla kvalitetsurverk går att justera så att de går inom COSC-specifikation. Lycka till!

Tack @ruchac för moraliskt stöd :) Jag tänker också att de borde vilja hjälpa till i början, även om det bara är av good will. ÅF är f ö Stjärnurmakarna i Bromma.
 

Timer

Panerai
Här kommer en update:
Efter att ha testat lite fram och tillbaka med olika viloställningar, utan att se någon nämnvärd skillnad från ca +7-8s per dygn, så hände plötsligt något. Jag gjorde inget särskilt, men plötsligt började den gå mer exakt, utan att jag besökt någon AD.

Nu ligger den på +1-2s per dygn, stabilt sedan ca en vecka!

Är självklart nöjd med detta. Oavsett vad manualen säger om avvikelse är dock denna nivå något jag förväntar mig av en klocka som kostar 17 tkr, och i sht efter många kommentarer om Oris som prisvärd kvalitet.

Snacket om att ett mech urverk måste "gå in sig" verkar uppenbarligen stämma, även om det fortfarande känns lite mystiskt . F k har jag nu haft den i ca 6 veckor och burit den dagligen.

Jag får väl återkomma senare om läget förändras, men just nu är jag helnöjd. Tack för all hjälp!
 
Topp