• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kända svenskars klockor

Gverra

Omega
Jag är mycket väl medveten om att generaldirektörer inte innehar politiska positioner. Jag beklagar att det missförstods i sådan stor utsträckning att jag skrev "en högst politisk position", jag trodde att det tydligare framgick att jag inte menade att titeln var formellt politisk.
I just Nils Öbergs fall så har jag lite svårt att se hur hans position - eller för den delen hur han har valt att driva Kriminalvården - har varit särskilt politiskt (vad en nu väljer att lägga i det begreppet). Nog med OT :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I just Nils Öbergs fall så har jag lite svårt att se hur hans position - eller för den delen hur han har valt att driva Kriminalvården - har varit särskilt politiskt (vad en nu väljer att lägga i det begreppet). Nog med OT :)
Position som generaldirektör - sådana tillsätts ofta efter politiska grunder - således en högst politisk position. Kom igen nu, har inte påstått att Nils Öberg är personligen en politiker.
 

Gverra

Omega
Position som generaldirektör - sådana tillsätts ofta efter politiska grunder - således en högst politisk position. Kom igen nu, har inte påstått att Nils Öberg är personligen en politiker.
Då har vi olika uppfattningar om vad en politisk position är. För mig är en politisk position i första hand en sådan med vilken följer ett politiskt ansvar. Med lite välvilja skulle man också kunna hävda att en tjänstemannachef som inom ramen för sitt arbete driver politiska frågor också de facto innehar en politisk position. Det faktum att regeringen utnämner en person att inneha ett visst ämbete gör dock knappast positionen politisk. Det skulle t.ex. innebära att justitieråden i Högsta domstolen respektive Högsta förvaltningsdomstolen skulle sitta på politiska positioner, och det skulle nog inget vettig person påstå.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Då har vi olika uppfattningar om vad en politisk position är. För mig är en politisk position i första hand en sådan med vilken följer ett politiskt ansvar. Med lite välvilja skulle man också kunna hävda att en tjänstemannachef som inom ramen för sitt arbete driver politiska frågor också de facto innehar en politisk position. Det faktum att regeringen utnämner en person att inneha ett visst ämbete gör dock knappast positionen politisk. Det skulle t.ex. innebära att justitieråden i Högsta domstolen respektive Högsta förvaltningsdomstolen skulle sitta på politiska positioner, och det skulle nog inget vettig person påstå.
Så då menar du att det enbart är den formella beslutsgången som avgör vad något är och inte vad det _de facto_ är? Exempelvis skulle du då säga att Nordkorea är en demokrati eftersom Kim Jong Un tillsätts genom ett demokratiskt val eftersom han får 100 % av rösterna, oaktat det faktum att det är obligatoriskt att rösta och enbart finns en kandidat.

Jämförelsen med justitieråd är en synnerligen dålig jämförelse eftersom det är en öppen process och det dessutom krävs formell kompetens (eller ja, okej, idag är väl iofs det enda formella kravet juristexamen).
 
Senast ändrad:

Gverra

Omega
Så då menar du att det enbart är den formella beslutsgången som avgör vad något är och inte vad det _de facto_ är? Exempelvis skulle du då säga att Nordkorea är en demokrati eftersom Kim Jong Un tillsätts genom ett demokratiskt val eftersom han får 100 % av rösterna, oaktat det faktum att det är obligatoriskt att rösta och enbart finns en kandidat.
Nä, det skulle jag inte. Nog med OT på riktigt nu :)
 

Bateman

Omega
Lidström kör en vad för nått?
Screenshot_2017-02-19-20-27-55.png
Screenshot_2017-02-19-20-28-03.png
Han bär en Shinola!!
 

galácticon

Patek
2-Faktor

azzurro

Omega
2-Faktor
Någon som har den blekaste vilket ur Sven Plex Pettersson bar under sina sittningar i dragiga bås på diverse vintersportorter?
Han nämner i nåt Stenmarks-klipp "... jag stannar min klocka på ny mellantid... där!", inte bar han väl då nån avancerad exklusiv split-second-kronograf?
Jag gissar på en Certina Chronolympic med valjoux 72, inköpt i Innsbruck senhösten -72:p.
 
Topp