Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Känner ni igen dessa vintage omegor (arvegods)?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Perpetual, 25 december 2013.

1. Perpetual
    Trådstartare

Perpetual Stadsbo

Från:
    Stockholm/Uppsala
    Tjena ligan,

Fick till min förvåning två stycken Omegor av min kära farmor i julklapp som tillhört min farfar. Blev väldigt förtjust i dem båda men vet väldigt lite om dem. Det jag vet är att den ena är av guld med ett makaniskt verk och att den andra är en Seamaster Cosmic automat av okänd årsmodell.

Kanske finns det fler här som rockar dessa klockor och/eller vet mer om dem? Vore kul att höra :)

Bästa,

Kvisten, newk15, Ekmikael och 5 andra gillar detta.
  2. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Vilka godingar! Grattis!

iPhone | Tapatalk

Perpetual gillar detta.
  3. andheg

andheg Friends of KS

Fina, grattis

Perpetual gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis till at få ta över ett stycke släkthistoria, ser väldigt trevliga ut båda två.

Perpetual gillar detta.
  5. fc2

fc2 Borgare

En tidig Cosmic (applied logo) med förmodligen ett 565 i vilket kanske är Omegas bästa in-house någonsin. De senare hade 751 och sedan andra mindre lyckde verk.

Den första kan jag tänka mig är en tidig 60-tal alternaivt sent 50-tal med någon variant på 30T2, tex 284 eller 265. Den första är riktigt fin, den andra likaså även om den är mer vardaglig. Tyvärr så använder inte Omega kanonverk i dagens entry level vilket man fortfarande gjorde när denna Cosmic tillverkades.

Kvisten, Bojke, Perpetual och 2 andra gillar detta.
  6. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ser ut att vara i fantastiskt skick!

Stort Grattis!

Perpetual gillar detta.
  7. Perpetual
    Trådstartare

Perpetual Stadsbo

Från:
    Stockholm/Uppsala
    Tack boys, blir varm i hjärtat av er positiva feedback.
    Är verkligen superglad att få bära dessa och som jabla sade ta över ett stycke släkthistoria! Stort tack fc2 för mycket intressant info, riktigt kul :)

Vad säger laget om service etc. Bör jag lämna in dem?

Bästa,

8. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    När det gäller ärvegods så spelar det ingen roll om servicekostnaden blir högre än själva värdet på klockan... :)
    Vet su om de servats? Ha på dem ett par dagar vardera och se hur bra de håller tiden!

Sälj inte någon av dem! Så trist när man ser någon som säljer sina familjeklenoder för snabba cash! :(

Perpetual gillar detta.
  9. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Grattis! De såg riktigt trevliga ut. ;) Det skadar ju inte att lämna in dom så de får sig en översyn.

Perpetual gillar detta.
  10. Perpetual
    Trådstartare

Perpetual Stadsbo

Från:
    Stockholm/Uppsala
    Icaras, tack för bra tips. De verkar hålla tiden väl båda två men tror ej att de servats tidigare. Dock så har den ena aldrig tidigare används (om det nu spelar någon roll för serviceintervallerna).

Tänker precis som du, dessa tänker jag aldrig sälja.. :)

11. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Grattis! Riktigt fina. Testa några dagar och se om de håller tiden. Hur som hade jag ändå lämnat till urmakare för lite kärlek. Speciellt då du ska behålla klockorna

Även oanvända, gamla klockor behöver service då oljorna i urverket torkar

Perpetual gillar detta.
  12. fc2

fc2 Borgare

Om de inte servats senaste 7-10 åren är det dags. En klocka kan hålla tiden trots att den är i servicebehov. Finns flera bra alternativ till urmakare som kan ta sig an dessa.

Som någon skrev, när det gäller arvegods så spelar prislappen mindre roll.

Perpetual gillar detta.
  13. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jätte fina, kul med arvegods. Men lämna in för översyn, blir kanske nån/ ett par tusen men det är det värt. Bättre förekomma än förekommas.

Perpetual gillar detta.
  14. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grattis ,två riktiga Vintage klockor + arv ,fantastiskt..............

Perpetual gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield