• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kära dagbok...

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fredag, löning igår. Efter räkningar återstår ett visst överskott som likt en skattejurist finurlighet hoppar mellan familjens olika konton och vidare på ett lite mer undanskymt räntesparkonto. Givet denna takt på sparandet kommer den tilltänkta Speedyn att kunna inhandlas runt januari-februari.

Men... Nu är det så att blickarna istället börjat vandra åt GMT hållet istället, vet ju att jag vill ha både en speedy och en GMT på sikt men i vilken ordning? Alla dessa val.

Inte nog med det, vilken GMT ska jag ha? Vintage Pepsi 1675, lite modernare med Coke eller en explorerII. Fan inte lätt det här

Ger iaf inte upp utan fortsätter spara så får vi se hur det går i framtiden. Tar gärna emot tips, råd och liknande erfarenheter av klockspanande
 

calzone

Vacheron
1675 vintage såklart :)

image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lutar väl åt 16710 men det är ju gott om tid att ändra sig

Hur svårt är det att byta bezelinserts? Ser en del till salu som har flera med på köpet, tycker Coke är snyggast som "ny" den svarta och pepsin tycker jag är snyggast lite blekta.

Tycker ju att Explorer II med vit urtavla är snygg också men har aldrig haft någon på armen och testat. Det är två nästan helt olika stilspår men båda lockar mitt sinne. Plus o minus om Explorern?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur svårt är det att byta bezelinserts? Ser en del till salu som har flera med på köpet, tycker Coke är snyggast som "ny" den svarta och pepsin tycker jag är snyggast lite blekta.

Tycker ju att Explorer II med vit urtavla är snygg också men har aldrig haft någon på armen och testat. Det är två nästan helt olika stilspår men båda lockar mitt sinne. Plus o minus om Explorern?

Du kan göra bytet själv. Innan du fått in tekniken rekommenderar jag att du gör bytet i en påse så att inte sprinten flyger iväg. Som att leta efter en nål i en höstack...

Videoklipp:



Explorer II, vit

+
• många kombinationer av band funkar, kul för dig som gillar att snida ihop egna.

• kommer på olika länkar, bland annat 93150 som har dykarförlängning om du föredrar det.

• chic med Jubilee. Det behövs en 62510H med 502T ends för en Exp II utan lugghål och 502B ends för en med lugghål. Senare Jubilee måste vara märkt "50" för att kunna ta 2mm pins som det ska vara på Exp II.

-
• faller du för grupptryck är det en sommarklocka och kan således inte bäras vid annan årstid (bullshit tycker jag). Smäll på mocka så är du game.

• ful när lumen lyser när det är ljust ute, grönt på vitt (subjektivt, så klart).

Och en bild på det...
image.jpg


(Testade inte du min när du var hos mig?)

Edit: kom på att den köptes helgen efter
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipsen "Ernesto"

Du och jag har ju samma storlek på handlederna så det ser ju ut att funka med explorern. Känns ju hur som helst lite overkill att ha två Rolex GMT så där behöver ju ett val göras förr eller senare.

Mocka är ju coolt och kan tänka mig att det ser bra ut på både speedy och Explorer. Av någon anledning ser jag det inte lika tydligt framför mig på en 16710:a. Men jag lockas ändå en hel del av möjligheten att kunna byta inserts efter årstiderna eller efter humör, såg ju inte alldeles tricky ut heller.

Vi får se om du är intresserad av att flippa lite längre fram ;)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kört både en explorer 2 och 16710. Båda två är riktigt underbara klockor.
Men jag gillar verkligen vridringen på 16710:an. Ernesto inlägg är en bra summering. :D
*edit- Även om explorern är väldigt snygg med nato, så är det roligare att byta färg på vridringen. Med svart insert är den lite som en sub.

c2342b176db388d57e1d4eb82832b098.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Någon av dessa är trevliga. Dock beror det på vad du vill lägga, då det är rätt stor skillnad i pris på exp & gmt

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Personligen hade jag gått på 42mm om du känner att du kan ha det. Endast av den enkla anledningen att det är enl mig, en av de snyggaste klockor som gjorts:)
image.jpg
 

CLT

Rolex
16710 är allt man behöver. Tre olika inserts, tre olika klockor. Oyster eller jubilee. Valmöjligheterna är enorma!
Jag ska själv inom en snart framtid börja leta 16710 eller 16750.
 
Topp