• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp (beg

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Tog bort ditt inlägg som hamnade fel.

Du kommer säkert få svar på dina frågor. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Hmmmm skrev:
Hej alla glada,

ingen klockdåre här utan man har haft studentpresenten på armen sedan 1994 (Breitling Chron Colt med blå urtavla och stållänk) tills den tappades i ett äventyrsbad med dottern.

Sen halkade man in på klockor av bättre kvalite och andrhandsvärde (Rolex) och då är det ju en vit Daytiona stål / stål man ska ha (vitguld lite dyr och även Rainbow i vitgild :D ). Så nu är det dags för ltie utdelning i bolaget :D

Var i Prag för någhon vecka sedan och där hade de förvånande nog både svart och vit Daytona i lager för 10 000 EUR ink. moms. DOck att lyfta en kanske itne är så lätt inom EU :D

Så enda mäjligheten är en begagnad, fär de lär itne ha någon i lager i tex Geneve (utanför EU)? Men efter mycket surfande spå tull osv verkar det som schweiziska tullen (dvs itne klockbutiken) kan tipsa svenska tullen om att ett momsavdrag skett och ger dom flightnummer och namn :(

Tacksam fö råd och tips.

Är verkligen Zenit så mkt bättre att ha. har helst en så ny som möjligt, t.ex. 2012. Några signifikanta skillnader på Daytonan de senaste 15 åren?

Provade en med vit urtavla i Prag oc hdne var verkligen vacker men diskret som en vanligare finare sportklocka. Men vid närmare anblick var den underbar :)

Prisnivå för icke Zenit Daytonas verkar vara mellan 65 och 75kkr, och rätt få verkar komma med kvitto men däremot med cert och box.

Frågade Nymans Ur och de är ej villiga att man genöomför begagnad affär där men de validerar gärna äktheten och det tar en dag. Så det kan man ju göra sedan köper man den efter en dags validering, då de öppnar klocka osv.

Tacksam för råd och synpunkter. Lovar att lägga upp bilder när inköp skett.

Ja just det, hur försäkrar ni era dyrare klockor? SPecialförsäkring och uppvisande av klocka för fbolag gissar jag?
Är verkligen Zenit så mkt bättre att ha. har helst en så ny som möjligt, t.ex. 2012.


Zenith urverket är sämre men populärt för samlare då det bara fanns under en begränsad period. Det som skett på den med Rolex eget urverk är främst att den fått uppdaterat länk/lås. Är inte mycket som kan gå fel när man köper en Daytona med Rolex eget verk. Är inte jättedyrt att serva heller. Så länge klockan är äkta så är det inga kända problem med klockan.
 

David

Bödeln
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Håll ett öga på chrono24.se under någon månad eller två så har du koll på vilka priser som gäller. Kunskap är bra att ha i bagaget när man ska förhandla här hemma, men kom ihåg att även chrono24-priserna kan vara förhandlingsbara.
 

DrDre

Patek
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Jag är ju själv inte urmakare, men enligt vad jag läst så anser alla att Rolexverket rent tekniskt är bättre (och innehåller färre delar och därmed enklare att serva). Det som skiljer på utsidan på själva klockan är att de små urtavlorna.

Personligen skulle jag köpt den nya. För mig skulle det kännas roligare med ett inhouse-verk, men många samlare verkar föredra den femsiffriga referensen.

Här har du en video som visar lite av skillnaderna:

http://www.youtube.com/watch?v=bkRSPgQpQA0
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Jag valde den nya när jag letade efter begagnade. Det är ju visserligen personligt men jag ville ha det nya verket och en möjlighet att leta andra tavlor. Tavlorna från Zenith-verksmodellen och den nya är inte kompatibla med varandra.
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Aha, tack för bra svar.

Chrono24 verkade bara ha en Daytona till salu i Sverige, för 296kkr, lite utanför min budget :D :mrgreen:
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Väljer nog en nyare baserad på er input. Hur vanligt är det med kvitto?

Ngn som vet var man kan finna en Daytona i lager utanför EU måhända? Geneve är kanske kört?
 

Fred72

Cartier
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Jag skulle köpa Zenith modellen av den enkla anledning att den är snyggare. Urtavlan är symetrisk och färgen på subdialsen ser enligt mig mycket bättre ut, dessutom så har den borstade detaljer på ovansidan av boetten och smalare/snyggare timmarkeringar. Köp en A eller P-serie så får du den stabilare länken med SEL ändbitar.

16520 Daytonan med vit tavla är diaboliskt snygg!

Verket i den senaste är säkert bättre men vem bryr sig;)

Lycka till!
//Fred
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Vart köpte du dne ny och vad var väntetiden?

San Gennaro skrev:
Använd sökfunktionen här på forumet, jag fick många bra tips och råd inför mitt köp av Daytonan.
Jag köpte till slut dock ny och svart tavla.


Här är en av de bästa recensioner jag läst av Daytonan, och en jämförelse mellan Zenith och nya modellen.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=27108
 
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Hmmmm skrev:
Vart köpte du dne ny och vad var väntetiden?

San Gennaro skrev:
Använd sökfunktionen här på forumet, jag fick många bra tips och råd inför mitt köp av Daytonan.
Jag köpte till slut dock ny och svart tavla.


Här är en av de bästa recensioner jag läst av Daytonan, och en jämförelse mellan Zenith och nya modellen.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=27108

Fick hjälp av en forummedlem först som gav mig möjligheten till att stå först i kön hos svensk AD. Dessvärre får inte handlarna in Daytonas bara för att dom beställer in dom. Eller andra Rolexmodeller heller för den delen.
Rolex ger ut det dom vill.

Efter några månaders väntan på den svenska AD´n så köpte jag hos en Kanadensisk.
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Så den var i lager o Kanada? Lyckades du lyfta momsen?
 

DrDre

Patek
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Hmmmm skrev:
I dyrare laget men vägs upp av att dne har svensk kvitto och en 2011? http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_D ... ?ca=11&w=1

Pruta 5k, åsikter på det?

Skyddplasten sitter kvar på bilden. Antingen är alltså klockan helt nya, eller så är det en gammal bild eller en lånad. Ang priset, så skulle jag nog velat ha minst 15-20% rabatt för att köpa beg, helst lite mer, annars är det ju bättre att köpa nytt.
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Är det? Har för mig att när jag var inne sa dom att dom inte hade en i lager? Ngn Rolexhandlare som har den i lager i Sverige? Dock är det ju lite surt stt nypriset är väl numer närmare 100kkr eller?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Bergströms i Göteborg brukar ha båda färgerna i lager och det går till och med att pruta.
 

Hmmmm

Omega
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Oj. Vad kan prutmånen vara månntro? Måste nog glida ner till Gbg då kanske. Det är vä någon mindre skillnad mellan 2012 och 2013 modell?
 
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Zed skrev:
Bergströms i Göteborg brukar ha båda färgerna i lager och det går till och med att pruta.


Jag stod först i kön där några månader innan jul och fram, dom fick aldrig in någon trots beställning.
Lite så Rolex funkar, dom skickar inte alltid det olika butiker beställer har jag fått höra.
 
Re: Köp av Daytona med vit urtavla, råd inför stundande köp

Hmmmm skrev:
Oj. Vad kan prutmånen vara månntro? Måste nog glida ner till Gbg då kanske. Det är vä någon mindre skillnad mellan 2012 och 2013 modell?

Fråga MiguelA på TTT, han borde kunna hjälpa dig.
Vet inte om Spencer som driver KS här kanske kan göra detsamma?
 
Topp