• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av nyare klocka utan inköpskvitto - sämre andrahandsvärde?

biffen

Breitling
Är i görningen att köpa in ett par klockor. Har hittat en nyare klocka med cert, box och garanti men avsaknad av inköpskvitto. Är det något som påverkar ett eventuellt andrahandsvärde i större utsträckning? Någon som har erfarenhet eller input? Tack på förhand!

/ Johan
 

paradis

Audemars
Det tror jag inte.Det är inte alla som vill visa ,vad dom har betalt för klocka,olika rabatter,mm Viktigast på en nyare klocka skulle jag vilja ha ,det som redan finns,cert box mm.
 
Så länge du har allt det andra ser jag inte poängen med kvitto! Skulle du lämna in klockan i ett annat land, när den ska på gsrantisak har jag svårt att se att de skulle fråga efter kvitto
 

aadde81

Cartier
När jag lämnade in min Omega för ett garantiärende ville de ha både kvitto och cert, som bifogades klockan när den skickades till Swatch Group.
 
Kvitto spelar ingen roll och jag har aldrig lämnat med det när jag sålt någon klocka, det är min personliga ensak vad jag betalade för klockan, som sagt tidigare så är certet det viktigaste efter klockan, sedan är det ju alltid bättre med fullset men kvitto behövs inte för att räknas som fullset i min bok....

Vet dock att många blocketköpare förväntar sig att kvitto ska följa med, eller åtminstånde frågar efter det, men i praktiken så spelar det ingen roll så länge du har cert, box osv...
 
  • Like
Reactions: K-S
P

Philippe Stern

Guest
Är i görningen att köpa in ett par klockor. Har hittat en nyare klocka med cert, box och garanti men avsaknad av inköpskvitto. Är det något som påverkar ett eventuellt andrahandsvärde i större utsträckning? Någon som har erfarenhet eller input? Tack på förhand!

/ Johan

Ett par klockor? Spännande. Vad är det för märken och prisklass vi pratar om?
 

Edin

Panerai
Nu har jag inte köpt någon klocka med mindre än från butik och således alltid fått kvitto. Men jag kan samtidigt förstå hur många frågar efter kvitto då man vill vara säker på/bekräfta att klockan i fråga inte är stulen. Eller är det enbart jag som tänker på i dessa banor?
 
Nu har jag inte köpt någon klocka med mindre än från butik och således alltid fått kvitto. Men jag kan samtidigt förstå hur många frågar efter kvitto då man vill vara säker på/bekräfta att klockan i fråga inte är stulen. Eller är det enbart jag som tänker på i dessa banor?


Fast hur stor är chansen att man kommer över box och cert när man stjäler en klocka?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om man får se kvitto så får man ut en del information som kan påverka ett framtida värde. T ex om säljaren säger att den är svensksåld och inte kan bevisa det med kvitto så finns inte det argumentet, enligt mig. Ett kvitto bevisar inköpsdatum. Det kan rent hypotetiskt vara en klocka från år 2010 som säljs som en 2015 års modell. Det skulle betyda mycket i mitt beslut att kunna se att klockan är köpt som ny av en AD. Om säljaren visar kvittot så eliminerar man fler frågor i alla fall. Om säljarens pris skiljer sig mot vad han/hon själv betalat är en annan sak. Dölj priset om det är känsligt, men visa kvittot. Får man inte se kvittot finns det trots allt risker att något döljs som skulle påverka mitt beslut. Jag tror inte att så många slänger ett kvitto på en så dyr produkt så jag hade dragit öronen åt mig. Jag vet vi handlar och tänker olika. Så tänker jag som är mån om att allt går just till.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om man får se kvitto så får man ut en del information som kan påverka ett framtida värde. T ex om säljaren säger att den är svensksåld och inte kan bevisa det med kvitto så finns inte det argumentet, enligt mig. Ett kvitto bevisar inköpsdatum. Det kan rent hypotetiskt vara en klocka från år 2010 som säljs som en 2015 års modell. Det skulle betyda mycket i mitt beslut att kunna se att klockan är köpt som ny av en AD. Om säljaren visar kvittot så eliminerar man fler frågor i alla fall. Om säljarens pris skiljer sig mot vad han/hon själv betalat är en annan sak. Dölj priset om det är känsligt, men visa kvittot. Får man inte se kvittot finns det trots allt risker att något döljs som skulle påverka mitt beslut. Jag tror inte att så många slänger ett kvitto på en så dyr produkt så jag hade dragit öronen åt mig. Jag vet vi handlar och tänker olika. Så tänker jag som är mån om att allt går just till.

Jag skulle aldrig och kommer aldrig lämna med ett personligt kvitto. Jag har bara en gång fått ett kvitto när jag köpt beggad klocka. Du vet väl att AD oftast står på cert, chansen är därför ganska stor att du kan avslöja om den är svd svensksåld. Vidare så säger väl tillverkningsnr mest om årtalet knappast kvittot..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle aldrig och kommer aldrig lämna med ett personligt kvitto. Jag har bara en gång fått ett kvitto när jag köpt beggad klocka. Du vet väl att AD oftast står på cert, chansen är därför ganska stor att du kan avslöja om den är svd svensksåld. Vidare så säger väl tillverkningsnr mest om årtalet knappast kvittot..
Jag vet inte hur man kollar tillverkningsdatum med hjälp av numret så kvitto skulle göra mig tryggare. Sen skulle jag aldrig insistera på att få behålla kvittot. Det räcker med att se att det går att visa upp.
 

MBx

Cartier
Jag skulle aldrig och kommer aldrig lämna med ett personligt kvitto. Jag har bara en gång fått ett kvitto när jag köpt beggad klocka. Du vet väl att AD oftast står på cert, chansen är därför ganska stor att du kan avslöja om den är svd svensksåld. Vidare så säger väl tillverkningsnr mest om årtalet knappast kvittot..

Kvitto är ett bevismedel att du fått betalt för en vara. Utan kvitto skulle en säljare kunna påstå att han inte fått betalt.

I övrigt visar ett kvitto från tidigare köp att den som har klockan är den verklige ägaren. Är man misstänksam går det att kontrollera med tidigare säljare att den nuvarande säljaren är den rättmätige ägaren.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kvitto är ett bevismedel att du fått betalt för en vara. Utan kvitto skulle en säljare kunna påstå att han inte fått betalt.

I övrigt visar ett kvitto från tidigare köp att den som har klockan är den verklige ägaren. Är man misstänksam går det att kontrollera med tidigare säljare att den nuvarande säljaren är den rättmätige ägaren.

Fast orginalkvittot säger ju bara att någon har köpt av AD, inte att säljaren gjort det.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag skulle aldrig och kommer aldrig lämna med ett personligt kvitto. Jag har bara en gång fått ett kvitto när jag köpt beggad klocka. Du vet väl att AD oftast står på cert, chansen är därför ganska stor att du kan avslöja om den är svd svensksåld. Vidare så säger väl tillverkningsnr mest om årtalet knappast kvittot..

Får man fråga varför du inte vill lämna med ett kvitto? Som MBx säger ovan är det ju ett bevis för att köparen har betalt och är rättmätig ägare till klockan.

Jag skulle aldrig köpa en begagnad klocka (eller någon annan begagnad kapitalvara) av någon som vägrar skriva ett kvitto om jag efterfrågar det. På motsvarande sätt bifogar jag alltid ett kvitto till de klockor jag sålt, oavsett distansköp eller f2f. Kan se ut så här:

Av Nisse Hult har undertecknad mottagit tiotusen kronor (10.000,- som full betalning for ett begagnat armbandsur, Steinhart Ugly Copy (serienummer 123456). Uret har sålts med kvarvarande originalgaranti från Steinhart.

Schaffhausen 2015-03-11


(namnteckning)

Mr. Laketwig
IWC Strasse 123
123 45 Schaffhausen
0123-456789
 

MBx

Cartier
Fast orginalkvittot säger ju bara att någon har köpt av AD, inte att säljaren gjort det.

Korrekt men det var inte det jag avsåg utan säljarens inköpskvitto som visar att han är rätte ägaren.

För mig är det ointressant vad säljaren själv köpt saken för men jag vill vara säker på att det är hans klocka (eller vad det nu är). Det andra är att jag vill ha ett bevis för att jag köpt klockan och betalt allt till säljaren.

Allt beror natuligtvis på omständigheterna.:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Får man fråga varför du inte vill lämna med ett kvitto? Som MBx säger ovan är det ju ett bevis för att köparen har betalt och är rättmätig ägare till klockan.

Jag skulle aldrig köpa en begagnad klocka (eller någon annan begagnad kapitalvara) av någon som vägrar skriva ett kvitto om jag efterfrågar det. På motsvarande sätt bifogar jag alltid ett kvitto till de klockor jag sålt, oavsett distansköp eller f2f. Kan se ut så här:

Av Nisse Hult har undertecknad mottagit tiotusen kronor (10.000,- som full betalning for ett begagnat armbandsur, Steinhart Ugly Copy (serienummer 123456). Uret har sålts med kvarvarande originalgaranti från Steinhart.

Schaffhausen 2015-03-11


(namnteckning)

Mr. Laketwig
IWC Strasse 123
123 45 Schaffhausen
0123-456789



Nu blandar du ihop, vi pratar om kvittot från AD, inte det jag skriver när jag säljer..
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Nu blandar du ihop, vi pratar om kvittot från AD, inte det jag skriver när jag säljer..

Kan "Jag skulle aldrig och kommer aldrig lämna med ett personligt kvitto." tolkas på annat sätt? Eller menar du att du aldrig skulle skriva ett eget kvitto om originalkvittot finns med, men i annat fall skulle du givetvis skriva ett kvitto? I så fall är vi på samma planhalva.

Å andra sidan säljer du väl aldrig ... ;)
 
Topp