• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Omega Seamaster

Victor

Omega
Hej allesammans!

Det kanske finns en liknande fråga/tråd som jag har missat och då får denna helt enkelt tas bort.

Jag är väldigt intresserad av att köpa en begagnad Omega Seamaster och har försökt att läsa på om ämnet men någonstans på google tog det stopp för mig...Hur mycket är rimligt att lägga på en Seamaster utan kronografer(som självklart har någon benämning som jag inte kan) med ett automatiskt urverk? Den jag tänker på är väl James Bond-versionen och liknande och årsmodellen runt 2005!

MVH Victor
 

Johan M

Cartier
Ja, det är möjligt. Jag tror jag gav nära 12 för min men den är iofs i titan. Och nyservad med box, papper, servicekvitton och allt sånt. :cool:
 

Victor

Omega
Tack för intressanta svar!

Hur är klockan om man jämför med andra i samma prisklass?

Med vänlig hälsning, Victor
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Victor skrev:
Tack för intressanta svar!

Hur är klockan om man jämför med andra i samma prisklass?

Med vänlig hälsning, Victor
Personligen tycker jag den "flätade" länken är rätt ful! Frånsett det, så får du ganska mycket klocka för pengen, men kanske lite tråkig, för att de är hyfsat vanliga.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
theargonaut skrev:
Victor skrev:
Tack för intressanta svar!

Hur är klockan om man jämför med andra i samma prisklass?

Med vänlig hälsning, Victor

Personligen tycker jag den "flätade" länken är rätt ful! Frånsett det, så får du ganska mycket klocka för pengen, men kanske lite tråkig, för att de är hyfsat vanliga.

Länken är tyvärr riktigt ful. Håller med om samtliga påståenden.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Du kan förmodligen hitta ett riktigt fint fullset ex för 10k. De är inte heller svåra att hitta och enligt mig är det en utmärkt första klocka och mångas första "steg" in i klockvärlden. Tycker du att den blå färgen och den klassiska flätade "bond"-länken är tråkig kan du kolla på Seamaster Pro300, 2254. Där har du mycket klocka kan jag lova dig!
Går att hitta för 12-15k
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Wii skrev:
Du kan förmodligen hitta ett riktigt fint fullset ex för 10k. De är inte heller svåra att hitta och enligt mig är det en utmärkt första klocka och mångas första "steg" in i klockvärlden. Tycker du att den blå färgen och den klassiska flätade "bond"-länken är tråkig kan du kolla på Seamaster Pro300, 2254. Där har du mycket klocka kan jag lova dig!
Går att hitta för 12-15k

Läcker också:

omega014pr2.jpg

Stulen från WUS.
 

Victor

Omega
Beredd att hålla med angående länken. Trodde det fanns olika länkar! Vad menas med fullset, är det en speciell modell?

Med vänlig hälsning, Victor
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fryken skrev:
Wii skrev:
Du kan förmodligen hitta ett riktigt fint fullset ex för 10k. De är inte heller svåra att hitta och enligt mig är det en utmärkt första klocka och mångas första "steg" in i klockvärlden. Tycker du att den blå färgen och den klassiska flätade "bond"-länken är tråkig kan du kolla på Seamaster Pro300, 2254. Där har du mycket klocka kan jag lova dig!
Går att hitta för 12-15k

Läcker också:

Stulen från WUS.

Enligt mig på top 3 listan av finaste Seamasters genom tiderna! Verkligen fulländad på varje detalj. Ångrar nästan att jag sålde min för att köpa en PO
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Victor skrev:
Beredd att hålla med angående länken. Trodde det fanns olika länkar! Vad menas med fullset, är det en speciell modell?

Med vänlig hälsning, Victor

Fullset innebär att du får med allt som vid nyköp (minus möjligen kvittot), dvs boxar, garanti, chronometercert osv. En fullset betingar oftast ett högre pris än om du bara köper själva klockan, men det beror gvs också på vilken klocka du köper.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Victor skrev:
Beredd att hålla med angående länken. Trodde det fanns olika länkar! Vad menas med fullset, är det en speciell modell?

Med vänlig hälsning, Victor

Nej, ursäkta, kunder varit tydligare.
Fullset, alltså att klockan kommer tillsammans med de tillbehör som ingår vid nyköp. I Omegas fall är det alltså ytterbox, innerbox, manual, kortficka, pictogram, Omega-cert, COSC-cert, samtliga länkbitar och i vissa fall den där lilla pristaggen.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Wii skrev:
Victor skrev:
Beredd att hålla med angående länken. Trodde det fanns olika länkar! Vad menas med fullset, är det en speciell modell?

Med vänlig hälsning, Victor

Nej, ursäkta, kunder varit tydligare.
Fullset, alltså att klockan kommer tillsammans med de tillbehör som ingår vid nyköp. I Omegas fall är det alltså ytterbox, innerbox, manual, kortficka, pictogram, Omega-cert, COSC-cert, samtliga länkbitar och i vissa fall den där lilla pristaggen.

Där lyckades du iaf vara tydligare, än jag åtminstone. :D Kör också PO men 2254 ligger hack i häl när det gäller utseendet.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fryken skrev:
Wii skrev:
Victor skrev:
Beredd att hålla med angående länken. Trodde det fanns olika länkar! Vad menas med fullset, är det en speciell modell?

Med vänlig hälsning, Victor

Nej, ursäkta, kunder varit tydligare.
Fullset, alltså att klockan kommer tillsammans med de tillbehör som ingår vid nyköp. I Omegas fall är det alltså ytterbox, innerbox, manual, kortficka, pictogram, Omega-cert, COSC-cert, samtliga länkbitar och i vissa fall den där lilla pristaggen.

Där lyckades du iaf vara tydligare, än jag åtminstone. :D Kör också PO men 2254 ligger hack i häl när det gäller utseendet.

Ahh, vi skrev samtidigt =) Tror nog Victor förstår.
Ja, du..när mer stålar finns på klockkontot blir det nog en sådan, dock i quartz, en utmärkt beater!
 

Victor

Omega
Tackar för svar, underlättade en hel del i forskandet!
Har en del att kolla vidare på nu iaf :geek:

Med Vänlig Hälsning Victor
 
Fast är det inte ganska svårt att hitta en nyare SMP med kaliber 1120 för runt 10k som förr i tiden ? :| Prisklättrandet hos de nya Omega-dinkorna har ju tyvärr dragit med sig även beg-priserna. Att hitta en välvårdad och nyservad 2531.80.00 (slutade tillverkas år 2006) eller 2254.50.00 (slutade tillverkas år 2008) från år 2005 för under 12k hittar i vart fall inte eder undersköterska sådär utan vidare på begsajterna numera.

Här är min 2531.80.00 (uttagen år 2006)...

Seamaster1.jpg


A1.jpg


...som fick sin första fullservice förra vintern. Gick på 3,7k - helt okej pris. Tyvärr polerades boetten, trots min uttryckliga önskan att så inte skulle göras. :|

1234567.jpg


Och lite slitdelar byttes, här är de gamla. Det lilla mässingsfärgade kugghjulet sitter i drivlinan mellan rotor och fjäderhus.

401.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

Wi

NLA
2-Faktor
Håller delvis med. Det har börjat bli svårare att hitta riktigt fina i samma prisklass som förr, dessa har klättrat i pris, men de halvkörda ligger ju kvar på samma prisnivå.

Mitt tips är att våga köpa utomlands (dock inom eu) för att spara sig en hel del pengar. Att köpa från privatsäljare och företag inom eu skiljer sig inte stort från att köpa beggat och skickat från blocket. Som vanligt gäller det att köpa säljaren och få ordentligt med svar på frågor, samt bilder och tydlig överenskommelse angående betalning och frakt. När jag handlar utomlands kör jag alltid PayPal, samt med spårbar och försäkrad frakt.
 
Topp