• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Omega Seamaster.

Hejsan!

Några av er minns kanske mig från en tidigare köprådsstråd, en ganska lyckad sådan då en klocka jag längtar efter faktiskt blev beställd! :)

Men även i den nämnde jag att jag i framtiden ska äga en Seamaster Professional. Tiden är nu, my gentlemen, the search is on, men likt i den förra tråden har jag fortfarande ingen aning om vad jag håller på med........

Jag har ringat in mina alternativ till Seamaster referenserna 2221.80(Quartz "modern bond") eller eventuellt en 2254.00 quartz, men då den verkar dyrare så tror jag att jag skiter i det.


Frågeställning:
1.Hur hittar man och köper dem? Köpes annons? Tradera? Blocket? En sådan här affär skulle ju med fördel göras Face2Face då jag både vill inspektera mitt eventuella köp och vill inte bli lurad.
2. Vad bör man betala för en? Priserna varierar vilt men den uppfattning jag skaffat mig är att ett rättvist pris för en 2221.80 är mellan 10-12 000:- i bra skick, Låter detta vettigt? Observera att jag bara är intresserad av en i riktigt bra skick, eventuella solblekta och med större åkommor går bort oavsett kurs då detta är en "finklocka" som är tänkt has kvar föralltid.
3.Vågar man handla från utlandet? Tex Watchuseek har ju ett enormt utbud och priset ramlar då också ner under 10 000 för det mesta.

Detta är nog allt jag har just nu, har ni något att inflika som kan vara värt att veta så för all del, Be my guest! :D
 

soderlund

Cartier
Hej.
Jag tycker du skall sikta in dig på ett automaturverk istället för en Quartz. De ligger i samma prisklass och är så pass mycket "bättre" ( i mina ögon i alla fall ).

Prisskillnaden är inte så pass stor att jag tycker du behöver överväga ett quartz-verk. Om du nu absolut inte vill ha ett... Se exempel nedan.
Quartz
http://www.chrono24.se/omega/seamaster-professional-diver-300m--id3818571.htm

Automat
http://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-41mm-automatic-blue-dial--id3817056.htm

Finns väl alltid en risk vid beg-köp. Men mer eller mindre samma risk att köpa från säg tradera som att köpa på chrono24.
F2F är väl att föredra, men kanske inte alltid genomförbart.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag skulle gått på en 2264.50
Du kan ju slänga ut en köpesannons men skulle tråna på andra ställen också.
Enligt mig om du ska ha en klassisk blå seamaster däremot så är det ju de blekta som är de fina.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att du ska köra på ett kvartsur! Jag älskar själv min 2221 pga detaljerna (röd text, längre visare och utstickande index).

Men jag använder min mer som en "beater" och därför ligger den mycket i klocklådan. Är tanken att du ska använda den dagligen så kanske en automat är roligare?

En Seamaster ska helt klart vara blå med vågor om du frågar mig! Lägger in lite inspirationsbilder på min
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    99.8 KB · Visningar: 35
Hej.
Jag tycker du skall sikta in dig på ett automaturverk istället för en Quartz. De ligger i samma prisklass och är så pass mycket "bättre" ( i mina ögon i alla fall ).

Prisskillnaden är inte så pass stor att jag tycker du behöver överväga ett quartz-verk. Om du nu absolut inte vill ha ett... Se exempel nedan.
Quartz
http://www.chrono24.se/omega/seamaster-professional-diver-300m--id3818571.htm

Automat
http://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-41mm-automatic-blue-dial--id3817056.htm

Finns väl alltid en risk vid beg-köp. Men mer eller mindre samma risk att köpa från säg tradera som att köpa på chrono24.
F2F är väl att föredra, men kanske inte alltid genomförbart.

Ligger de verkligen i samma prisklass en gång? Jag har inte sett någon automatiskt (2221.80) om jag ska vara ärlig.

Sen ser jag automatiskt som flera nackdelar. Den stannar om jag inte har den på mig, dyrare att serva, håller inte tiden och byter jag datum vid fel tid på dygnet går den sönder....

En quartz är enkel :d

Beg köp kommer ju vara tvunget, jag skulle bara föredra att köpa av någon kunnig och välrenommerad så man slipper bli blåst :|

Jag skulle gått på en 2264.50
Du kan ju slänga ut en köpesannons men skulle tråna på andra ställen också.
Enligt mig om du ska ha en klassisk blå seamaster däremot så är det ju de blekta som är de fina.

De blekta är fina om jag har ägt den under tiden de blektes, en redan blekt förstör upplevelsen för mig :/

Ang 2264 så är de sjuuuukt snygga, men de verkar svåra att få tag på.

Jag tycker att du ska köra på ett kvartsur! Jag älskar själv min 2221 pga detaljerna (röd text, längre visare och utstickande index).

Men jag använder min mer som en "beater" och därför ligger den mycket i klocklådan. Är tanken att du ska använda den dagligen så kanske en automat är roligare?

En Seamaster ska helt klart vara blå med vågor om du frågar mig! Lägger in lite inspirationsbilder på min
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Sälj mig din! :D
Det är just de saker du nämnde och den häftigare baksidan som styr mig mot 2221.80, så snygga och minnena från goldeneye återlevs ;D
 
Hur verifierar man om det är en äkta eller inte? Många idag säljs ju utan box å skit, hur gör man då?

Och vidare, har fått tag på en nyservad 2264.50 i bra skick, köparen vill ha 13. Är detta vettigt?
 

Göteborgare

Cartier
Se till att du köper en automatare med de blå vågorna på urtavlan, annars kommer du att ångra dig.

Tycker dessutom att 13 000 SEK verkar väldigt dyrt för en quartz.
 

Freddie L

Panerai
Hur verifierar man om det är en äkta eller inte? Många idag säljs ju utan box å skit, hur gör man då?

Och vidare, har fått tag på en nyservad 2264.50 i bra skick, köparen vill ha 13. Är detta vettigt?
Jag tror nog att det är vettigt, speciellt om det är en svensk vettig säljare. Jag har precis letat 2264.50 jag också, fast det blev automaten 2254.50 istället. Idag är de dyrare än vad folk tycker att de ska vara.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Som ovanstående nämner så tycker jag att det är helt rimligt. Jag skulle troligtvis begära 13k för min i dagsläget
 
Som ovanstående nämner så tycker jag att det är helt rimligt. Jag skulle troligtvis begära 13k för min i dagsläget

Kanske är vettigt då. Känns så fel när man hittat åt 2221.80 årsmodell 2010-11 för mindre, i så gott som nyskick.

Se till att du köper en automatare med de blå vågorna på urtavlan, annars kommer du att ångra dig.

Tycker dessutom att 13 000 SEK verkar väldigt dyrt för en quartz.

En nyare automatare ska de ju dels ha minst 15 000 för, dels så är de dyrare att serva. Jag har inte heller fastnat för det där mekaniska trots mycket läsande, helst skulle jag vilja att det var en HAQ :p

Jag tror nog att det är vettigt, speciellt om det är en svensk vettig säljare. Jag har precis letat 2264.50 jag också, fast det blev automaten 2254.50 istället. Idag är de dyrare än vad folk tycker att de ska vara.

Det är en dansk säljare, men frakt och sådant ingår och han är välrenomerad.

Men papper och låda saknas, dock finns serienummer etc. Hur kollar jag att allt är schysst osv? En F2F affär hade fortfarande känts bäst, men samtliga seamasters verkar ju vara svår att få tag på. Trodde i min dumhet att det skulle bli skitenkelt!!:banghead::banghead:
 

JohnDoe

Rolex
På kaplans klockauktion den 5 dec har du flera seamasters bland utropen. Obs det tillkommer 20% på utropspriset. De kan klockor, finns i sverige, pålitliga.
 
På kaplans klockauktion den 5 dec har du flera seamasters bland utropen. Obs det tillkommer 20% på utropspriset. De kan klockor, finns i sverige, pålitliga.

Tack för tipset! Kollade nyss och hittade tyvärr ingen, men grymt ändå!
Jag ska inte heller säga att jag kan så mycket. Men marknaden styr och c24 kan man oftast lita på när det gäller pris :)

Ja så är det säkert, jag är nog inte ensam om att leta seamaster direkt.

Jag trodde i all ärlighet att det var lätt att hitta, shit vad pin man är ;D

Men om man har serienumret på klockan, vilket står stämplat någonstans (?), kan man då kontakta omega och få den verifierad?
 

jiha

Breitling
Har en till salu, tyvärr inte i fint skick. Urverket är dock i toppskick efter en helrenovering förra året. Det är som sagt en SMP automat som jag köpte sommaren 1994 (VM brons). Den är allt du inte ville ha, solblekt, kantstött, beater i alla år, länk stretch, saknar några stift i länken, no-name gummi på nu.
Så till det intressanta... Säljer den för 8k så kan du renovera/fixa själv.
Mvh / jiha
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    157.7 KB · Visningar: 141
  • image.jpg
    image.jpg
    237.6 KB · Visningar: 137
  • image.jpg
    image.jpg
    236.4 KB · Visningar: 156
Senast ändrad:
Har en till salu, tyvärr inte i fint skick. Urverket är dock i toppskick efter en helrenovering förra året. Det är som sagt en SMP automat som jag köpte sommaren 1994 (VM brons). Den är allt du inte ville ha, solblekt, kantstött, beater i alla år, länk stretch, saknar några stift i länken, no-name gummi på nu.
Så till det intressanta... Säljer den för 8k så kan du renovera/fixa själv.
Mvh / jiha

Tack men nej tack, även om priset är schysst så är det fel referens :(. Dessutom skulle väll armbands, tavle och bezelbyte kosta skjortan?

Kör om du verkligen är säker på svart!!


Jag var bolltvåa, den är såld :( :(
 
Ajdå. Såg att den försvann snabbt. Gäller att vara på tårna på blocket när det kommer ut bra grejer till rimliga priser.

Jomen eller hur, skulle haringt direkt men väntade tills jag kom till rummet, då var det kört.

Läxan är lärd iaf, synd bara att man är som ett barn med velande hit och dit.

Skulle få bilder på 2264.50n i slutet på veckan iaf, kan jag äkthetskolla den någonstans?

Dessutom, om den ändå är svart är väl ändå 2264.50n snyggare va? :D

(uppmuntra mig!)
 
Topp