• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Rolex Sub 144060

Chief

Omega
Hejsan.:) Tänkte köpa mig en ny klocka i 22 års present. Har till 90% bestämt mig för en rolex sub 114060. Gillar den skarpt. pris hos AD ligger på runt 63k. Är det prutbart? Vill inte köpa beg utan vill ha en helt ny.
Något annat man bör tänka på?
Mvh
 

MBx

Cartier
Du vet vad du vill ha och du vet vad det kostar. Det är bara att koppla bort hjärnan och köpa. Under de förutsättningar du anger finns det inget att tänka på förutom att sätta klockan på armen.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
I princip ingen prutmån på den. Någon tusenlapp på sin höjd :) Grym klocka, min personliga favorit och stensäker plats i samlingen
image.jpg
 

Chief

Omega
Importera? I vilket land säljs dem billigare? Kanske bättre att ta ett flyg ner, köpa och sedan flyga hem? Flygstolar finns ofta billigt! ;)

Edit. Såg precis att det fanns en ny 114060 i Tyskland hos en urmakare för 53k~ är det någon nackdel med att åka dit och köpa den? Något speciellt man bör tänka på?
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Importera? I vilket land säljs dem billigare? Kanske bättre att ta ett flyg ner, köpa och sedan flyga hem? Flygstolar finns ofta billigt! ;)

Edit. Såg precis att det fanns en ny 114060 i Tyskland hos en urmakare för 53k~ är det någon nackdel med att åka dit och köpa den? Något speciellt man bör tänka på?
Jag ser inga nackdelar alls :)
Rolex son Rolex.
Även många som köper via Italien
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-köp-genom-chrono24-pluswatch.41463/#post-973157
 

horologium

Omega
2-Faktor
Gillar den skarpt. pris hos AD ligger på runt 63k. Är det prutbart?

Klart att det är prutbart. Välj en AD som har den hemma i lager och du lär kunna köpa den för 60' (~5% rabatt). Skicka signalen att du köper den direkt annars kan det kanske blir svårare. Det inkluderas normalt även en försäkring i 6 månader som ju har ett visst värde att ta med vid jämförelse med priser utomlands.

Har haft min en månad nu och är mycket nöjd än så länge.
 
Senast ändrad:

Chief

Omega
Klart att det är prutbart. Välj en AD som har den hemma i lager och du lär kunna köpa den för 60' (~5% rabatt). Skicka signalen att du köper den direkt annars kan det kanske blir svårare. Det inkluderas normalt även en försäkring i 6 månader som ju har ett visst värde att ta med vid jämförelse med priser utomlands.

Har haft min en månad nu och är mycket nöjd än så länge.

Ja, det kanske är klokt trots allt. Borde nästan få 5% om jag gynnar min lokala AD. Tack!! :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Alltså. Jag vill inte låta negativ men läs på lite innan

Vet du inte ens att det skiljer på priser från olika länder och olika typer av handlare kan du ju inte ens ha googlat rolex.

Kolla vad som är viktigt för dig, sök på nätet, kolla gamla trådar. (Känns som det startas en sån här tråd i veckan ungefär.)
Det är skillnad på köp här resp utomlands!

Visst kan du får hjälp här men lite av jobbet bör du nog göra själv.

Valet av klocka är fantastiskt och köper du någon kommer du garanterat bli nöjd.

Och till sist....VÄLKOMMEN !
 

Chief

Omega
Alltså. Jag vill inte låta negativ men läs på lite innan

Vet du inte ens att det skiljer på priser från olika länder och olika typer av handlare kan du ju inte ens ha googlat rolex.

Kolla vad som är viktigt för dig, sök på nätet, kolla gamla trådar. (Känns som det startas en sån här tråd i veckan ungefär.)
Det är skillnad på köp här resp utomlands!

Visst kan du får hjälp här men lite av jobbet bör du nog göra själv.

Valet av klocka är fantastiskt och köper du någon kommer du garanterat bli nöjd.

Och till sist....VÄLKOMMEN !

Ja, jag förstår din frustration. Jag ber om ursäkt. Jag förstår att det skiljer på pris här och utomlands. Jag undrade bara om de fanns några "nackdelar" genom att köpa utomlands. Inte blivit klok på det genom mitt googlande. Ska försöka formulera mig bättre i framtiden. Det är trots allt min första tråd. (Och mitt första köp av en "riktig" klocka)
Tack så mycket! :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ja, jag förstår din frustration. Jag ber om ursäkt. Jag förstår att det skiljer på pris här och utomlands. Jag undrade bara om de fanns några "nackdelar" genom att köpa utomlands. Inte blivit klok på det genom mitt googlande. Ska försöka formulera mig bättre i framtiden. Det är trots allt min första tråd. (Och mitt första köp av en "riktig" klocka)
Tack så mycket! :)
Är inte frustrerad men det är rätt lätt att hitta massor av info. Kollar du ingenom de tre första diskussionssidorna hittar du säkert 5 trådar om köp av ny rolex och vad man skall tänka på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dags att lägga "första klocka"-tråden och en gråhandlartråd som sticky i diskussionsdelen?
Säger som Compiss, läs igenom trådarna i diskussionsdelen, inte alla, men tillräckligt många för att fatta ett beslut, det finns massvis av trådar näst intill identiska med denna.
 
Senast ändrad:

Chief

Omega
Är inte frustrerad men det är rätt lätt att hitta massor av info. Kollar du ingenom de tre första diskussionssidorna hittar du säkert 5 trådar om köp av ny rolex och vad man skall tänka på.

Ja, Jag förstår! Tack för hjälpen. Hittade massa trådar som jag flitigt läst igenom nu! Mvh
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Kan bara hålla med Compiss. Det finns så mycket ängslan i din och alla andra liknande trådar. 60tkr+ är mycket pengar för de flesta och i synnerhet om man är 22 år och har ett helt liv framför sig som kräver sitt. Svaret på dina frågor måste du hitta hos dig själv. Är du övertygad om att klockor är vad du vill spendera pengar på så gör det men gör det först efter att tänkt till ordentligt så du inte faller för en inpuls eller en trend.
Prutmån får du bara svar på efter att provat. Det finns ingen nackdel med att köpa utomlands så länge det är inom EU förutom att det är lite mer krävande om du mot förmodan får problem. Grundregeln är som vanligt att du måste läsa på och som vanligt köpa säljaren och inte objektet.
 

Jens

Greedo
Importera? I vilket land säljs dem billigare? Kanske bättre att ta ett flyg ner, köpa och sedan flyga hem? Flygstolar finns ofta billigt! ;)

Edit. Såg precis att det fanns en ny 114060 i Tyskland hos en urmakare för 53k~ är det någon nackdel med att åka dit och köpa den? Något speciellt man bör tänka på?
Kolla in på http://www.klockinfo.se för info ang import, tull, moms m.m. Finns lite att läsa där, annars lär du hitta det mesta här i olika trådar.


J
 

Bolio

Panerai
Alltså. Jag vill inte låta negativ men läs på lite innan

Vet du inte ens att det skiljer på priser från olika länder och olika typer av handlare kan du ju inte ens ha googlat rolex.

Kolla vad som är viktigt för dig, sök på nätet, kolla gamla trådar. (Känns som det startas en sån här tråd i veckan ungefär.)
Det är skillnad på köp här resp utomlands!

Visst kan du får hjälp här men lite av jobbet bör du nog göra själv.

Valet av klocka är fantastiskt och köper du någon kommer du garanterat bli nöjd.

Och till sist....VÄLKOMMEN !

Håller med till 100% Compiss men alla har vi varit nya. Jag kommer ihåg dina typ 150-200 första inlägg. Ta en titt på dessa så kommer du kanske ihåg hur det var ;)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hur kom du fram till den slutsatsen via mitt inlägg? Har inte skrivet ett ord om att någon är omogen på nått sätt. Fundera lite innan du skriver nått eller gör det tydligt att det var ett skämt om det var så du menade.
Oj, taggarna utåt;) Klart att jag tolkade din vinkling åt de första inläggen på KS som en mognadsfråga men jag tolkade dig kanske fel. Men det är inte dig jag ville ge någon passning utan precis som Compiss och förmodligen du också så slås jag av ängslan hos många TS. Hela tiden frågor typ; Kan jag? Vad tycker ni? Gör jag rätt? Att köpa en ny Rolex för en massa tusenlappar kräver en del självinsikt. Överväger man det så bör man åtminstone kommit till insikt att man verkligen vill eller om man bara vill följa en trend.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Håller med till 100% Compiss men alla har vi varit nya. Jag kommer ihåg dina typ 150-200 första inlägg. Ta en titt på dessa så kommer du kanske ihåg hur det var ;)
Du har rätt, men jag försökte i vart fall söka info. Men visst har vi alla vart nya i början. Kikade på de tre första sidorna och där var det lätt att hitta informationen som efterfrågades, men det handlar givetvis om att veta vad man skall söka efter.
 

Bolio

Panerai
Oj, taggarna utåt;) Klart att jag tolkade din vinkling åt de första inläggen på KS som en mognadsfråga men jag tolkade dig kanske fel. Men det är inte dig jag ville ge någon passning utan precis som Compiss och förmodligen du också så slås jag av ängslan hos många TS. Hela tiden frågor typ; Kan jag? Vad tycker ni? Gör jag rätt? Att köpa en ny Rolex för en massa tusenlappar kräver en del självinsikt. Överväger man det så bör man åtminstone kommit till insikt att man verkligen vill eller om man bara vill följa en trend.

Taget :)
Mitt inlägg var en liten passning till Compiss som när han kom hit också skulle köpa sin första klocka. Han for runt som en liten tok mellan trådarna och bumpade till höger och vänster, skulle köpa här, där och everywhere :).

Tror många som kommer hit söker tips och även få stöd i att de tänker rätt när de väl tar steget att göra sitt första köp för en hel del med pengar. De tänker kanske inte helt klart och sitter i lugn och ro och surfar igenom våra trådar en efter en utan efter en kort tid vill de ha snabba svar på just deras problem och gör det lätt för sig och skapar en tråd.
Vi alla som varit här i många år och känner igen beteendet och en viss irritation uppkommer då man själv svarat samma svar och även sett andra svara samma svar till de nya medlemmarna att svaren finns redan i den och den tråden. Men den nya medlemmen har inte sett det tidigare bara vi. Jag tycker vi i fortsättningen på ett trevligt sätt upplyser de nya medlemmarna om vart och i vilka trådar de kan hitta svar till deras frågor.

Jag tror inte detta beteende kommer att ändras när man fått ett nytt intresse och vill ha svar snabbt så vi får nog lära oss att leva med det, och vi alla som är här lär ju sig varje dag hur vi ska söka och hitta svar på KS sida ( Ibland påtvingat av våra badvakter som har en falks blick och ser och kontrollerar allt vi gör ;) ).

Jag ska dra in taggarna lite ;) men mognad har inget med det att göra.
Mvh
 
Topp