• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av submariner

isobaric

Breitling
Jag börjar närma mig köp av klocka och har bestämt mig för en submariner fram till 2010. Gillar det något smidigare case't.

Antingen en 5513 från 1984 för 38k (plastglas)
eller
14060M från 2008 för ytterligare några tusingar.


Vad säger ni?
 

thomastheswede

Audemars
Bra val av modell, håller värdet och är superklassisk. Plexi eller safir är en fråga dels om look (blir lite annat utseende med plexi) och hur ömtålig du vill att klockan ska vara. Plexi kan bli riktigt risigt om du skrapar i saker men är billigt att byta. Safir tål stryk men kostar mucho om du lyckas krossa det.

Antar att den 5513 du tittar på har vitguldsindex, eller är det "målad" urtavla? Om den är målad så är det ju inget att fundera på, då har du en RIKTIG klassiker.
 

Mattan

Panerai
En 14060m borde du väl kunna få för runt 35? Kolla gripenbro, han har en fin med länk från 2005 för 34.
 
Ger mig ut på hal is här och påstår att en 14060 kan vara att föredra. Vintage kanske inte får hjärtat att gå i spinn, Sub C kanske inte rubbar ens existens. Då kan kanske en 14060 med inte allt för många år på nacken, med safirglas, luminova och vitguldsindex vara perfekt. En otroligt fin klocka!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
5513 med målad tavla skulle jag försökt hitta i fint skick. Kan dock bli svårt med en budget på 38k, om det är din gräns.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
14060 är ett mellanting som varken är vintage eller bra nog för den moderna mannen (något raljerat). Sub c eller vintage säger jag. Go hard or go home! :)
au contraire käre yonsson ! en tvåraders 14060(M) är en smakfull blandning av nytt och gammalt enligt mitt tycke. Dessutom till ett pris söder om ren galenskap. ;)

Fast det är klart, oaktat priset så är ju valet mellan 14060 och 5513 med målade index en nobrainer :)
 

SJ Smythe

Cartier
Vitguldsindex och plexi krockar lite i min värld så är det vitguldsindex hade jag nog kört på 14060M, men för egen del då hellre än 2-raders än en 4-raders med rolexrolexrolex vilket jag antar din från 2008 har. Tycker oftast inte patina har ett egenvärde så länge det inte är ens egen patina, tar alltså hellre en fräschare boett och länk. Målade index tillsammans med plexi är dock en trevlig kombination så om klockan är i bra skick i övrigt är det ju hett.
 

rolex84

Omega
2-Faktor
14060
För min del är det viktigt att länken inte har för mycket stretch och är rasslig...(vet att många här älskar det)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
2-raders 14060 är riktigt cool. Jag tror jag hade valt den framför 5513 i dagsläget. När jag snackar 5513 så måste det vara en riktigt fin jävel. En 5513 med snepolerat case och service-tavla hade jag inte gett en krona för :(
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vill ingen ha en 5513 guldindex längre:(

DSCF2173.JPG
 
Topp