• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Tag Heuer-klocka

Galaxy

Rolex
Hej!

Jag har sedan många år tillbaks verkligen tyckt om Tag Heuer. Jag är medveten om att det inte är särskilt populärt härt på klocksnack (i alla fall inte TAG), men jag har i alla fall tyckt att de gör väldigt snygga klockor. Jag har hur som helst, blivit klockintresserad nyligen, och har då seriöst börjat fundera på om jag ska köpa en Tag Heuer.

Som en del kanske känner till studerar jag, vilket innebär att jag inte har någon direkt inkomst förutom studiebidrag då, som ligger på 1050 kronor. Nu kommer jag dock hur som helst, i bästa fall att i senast november erhålla drygt 7tKr, som jag då funderat på att köpa en klocka för.

Det jag tänkte höra med er här på klocksnack är: Kan jag få en Tag Heuer/Heuer, i bra skick för 7 000 kronor? Skulle gärna se att det fanns för billigare också, men vet inte huruvida detta existerar. Som nybliven entusiast bryr jag mig inte särskilt mycket om uret är automatiskt, mekaniskt, eller batteridrivet. Det absolut viktigaste för mig är designen och kvalitén. Har tittat en del på Chrono24, men har man något som helst äkthetsbevis på dessa klockor i så fall?

Hur som helst, länka gärna Tag Heuer-klockor för max 7tKr, helst billigare, som du tycker ser estetiskt tilltalande ut (begagnat är lika bra, om inte bättre, än nytt)! :)

Mvh Galaxxy (ursäktar för relativt lång text)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Gjorde att ärligt försök att hitta en fin TH under 7k, men det är inte lätt. Finns några Aquaracers och F1 kvartsare, men inget jag skulle råda till.
De flesta klockor från TH i den prisklassen gör att man vill gå i kloster tyvärr.

Skulle istället råda att blicka över till Certina. I det prissegmentet har de mycket mer intressant. Kolla deras automatare med valjoux-verk, hittar du många fina.

Även Longines för att nämna nån mer har klockor som är fina runt 7000:-

Lycka till
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Be inte om ursäkt för att du skriver ett inlägg som förklarar dina önskningar, ambitioner och förutsättningar!

Tycker att du kan hålla ett öga på auktioner på Kaplans. Flera fina - nästan orörda - Aquaracers har gått för belopp inom din budget, men du behöver förstås ha lite tålamod då de inte dyker upp på beställning. Skulle Omega Seamaster vara intressant? Också dessa kan du få in i budgeten?

Fördelen med quartz är att servicekostnaden är mycket lägre. Nackdelen är förstås att det är just quartz. (Om man nu tänker på det som en nackdel.)

Som ung student på högskola/universitet ville jag unna mig själv en dyrare klocka. Gick till en av Rolex-handlarna för att få en känsla för pris och kvalitet (detta var några år före webläsarens tid, så information fick man genom att läsa broschyrer, tidningar och besöka urmakare). Jag lät mig till slut övertalas att INTE köpa vare sig en Rolex eller en billigare Tudor just för att de var automatiska och hade plastglas som lätt repades. Detta av en handlare - tillika urmakare - som själv bar vintage Rolex vid tillfället (Bubblebacks var samlarnas intresse då.) Den Rolex Submariner 5513 som hade varit aktuell för mig då, kostade någonstans kring 7500 kr om jag minns rätt. En Tudor sub eller chrono hade kostat mindre. Till slut valde jag en Omega Seamaster quartz för någonstans runt 4000 kr (inte helt säker på siffrorna).

Jag sålde Omegan ett par år senare, efter att ha (till ett högre pris) köpt mig den Rolex Explorer jag fortfarande bär.

Ångrar jag att jag lät mig övertalas? Japp. En 5513 hade jag helt klart behållit. Omega sålde jag begagnad för drygt 2000 kr och inte är den värd särskilt mycket mer idag heller. En 5513 - och då hade den ju varit komplett - är väl värd runt 35 tkr, skulle jag säga.

Å andra sidan har jag en kollega som har exakt en sådan Omega som jag en gång köpte. Den är i fint skick och han ser ut att gilla den!

Berätta hur du väljer att göra!

mvh A

P.S. Chrono24 är som blocket, men bara för klockor och tillbehör. Inga garantier, alltså. Bara en marknadsplats för säljare.
 

Camo00

Patek
Har Du ögonen på nån speciell modell? Ny/gammal?

Det finns gott om Tags för under 7tkr; F1-serien, Aquaracer quartz, äldre quartzmodeller från 90-tal, Kirium mfl. Tyvärr är det rätt ont om dem i Sverige, verkar det som?!

Kolla på chrono24.se och ebay för att få lite koll på modeller och priser, men passa Dig för kopior för de är många...

Här får Du ett tips på en grym sida för Tag-info:
http://www.calibre11.com/

Lycka till och hoppas vi får se vad det blir?! :)

/ Calle
 

Galaxy

Rolex
Gjorde att ärligt försök att hitta en fin TH under 7k, men det är inte lätt. Finns några Aquaracers och F1 kvartsare, men inget jag skulle råda till.
De flesta klockor från TH i den prisklassen gör att man vill gå i kloster tyvärr.

Skulle istället råda att blicka över till Certina. I det prissegmentet har de mycket mer intressant. Kolla deras automatare med valjoux-verk, hittar du många fina.

Även Longines för att nämna nån mer har klockor som är fina runt 7000:-

Lycka till

Tack för svaret, det är det jag fruktar, att det är dåligt med i alla fall snygga Tag Heuer för 7k.

Har kikat en del på Certina också, har en Certina av mindre modell som jag använder då och då. Longines har jag inte kollat lika mycket på, så det tackar jag för!

Finns ju hur många som helst:
http://www.watchrecon.com/?query=tag heuer

Tricket är att rikta in sig på en vintagedykare.

Nice, tackar för den länken! Ska kika igenom den under dagen.

Be inte om ursäkt för att du skriver ett inlägg som förklarar dina önskningar, ambitioner och förutsättningar!

Tycker att du kan hålla ett öga på auktioner på Kaplans. Flera fina - nästan orörda - Aquaracers har gått för belopp inom din budget, men du behöver förstås ha lite tålamod då de inte dyker upp på beställning. Skulle Omega Seamaster vara intressant? Också dessa kan du få in i budgeten?

Fördelen med quartz är att servicekostnaden är mycket lägre. Nackdelen är förstås att det är just quartz. (Om man nu tänker på det som en nackdel.)

Som ung student på högskola/universitet ville jag unna mig själv en dyrare klocka. Gick till en av Rolex-handlarna för att få en känsla för pris och kvalitet (detta var några år före webläsarens tid, så information fick man genom att läsa broschyrer, tidningar och besöka urmakare). Jag lät mig till slut övertalas att INTE köpa vare sig en Rolex eller en billigare Tudor just för att de var automatiska och hade plastglas som lätt repades. Detta av en handlare - tillika urmakare - som själv bar vintage Rolex vid tillfället (Bubblebacks var samlarnas intresse då.) Den Rolex Submariner 5513 som hade varit aktuell för mig då, kostade någonstans kring 7500 kr om jag minns rätt. En Tudor sub eller chrono hade kostat mindre. Till slut valde jag en Omega Seamaster quartz för någonstans runt 4000 kr (inte helt säker på siffrorna).

Jag sålde Omegan ett par år senare, efter att ha (till ett högre pris) köpt mig den Rolex Explorer jag fortfarande bär.

Ångrar jag att jag lät mig övertalas? Japp. En 5513 hade jag helt klart behållit. Omega sålde jag begagnad för drygt 2000 kr och inte är den värd särskilt mycket mer idag heller. En 5513 - och då hade den ju varit komplett - är väl värd runt 35 tkr, skulle jag säga.

Å andra sidan har jag en kollega som har exakt en sådan Omega som jag en gång köpte. Den är i fint skick och han ser ut att gilla den!

Berätta hur du väljer att göra!

mvh A

P.S. Chrono24 är som blocket, men bara för klockor och tillbehör. Inga garantier, alltså. Bara en marknadsplats för säljare.


Tack så hemskt mycket för ett detaljerat svar! Kaplans hade jag inte hört talas om, får kika på det. En Omega Seamaster skulle faktiskt vara bättre än en TH, jag var dock övertygad om att man inte fick någon Seamaster för mindre än 10k, men det kanske inte stämmer. Menar du förresten en sån här: http://www.watcheswithnolimits.com/sitephotos/omegaquartz1.jpg eller en sån: http://forums.watchuseek.com/attach...e-dress-watch-query-omega_seamaster_3_wus.jpg Om det är den första modellen du refererar till skulle det vara perfekt om denna fanns inom min budget.

Quartz spelar för tillfället ingen roll för mig, det kan nästan vara att föredra. Undviker gärna att jag behöver lämna in ett automatiskt ur på service vartannat år eller dylikt för några tusen, i alla fall till en början. Men förstår att du ångrar dig över att du inte köpte Rolexen ändå.

Har Du ögonen på nån speciell modell? Ny/gammal?

Det finns gott om Tags för under 7tkr; F1-serien, Aquaracer quartz, äldre quartzmodeller från 90-tal, Kirium mfl. Tyvärr är det rätt ont om dem i Sverige, verkar det som?!

Kolla på chrono24.se och ebay för att få lite koll på modeller och priser, men passa Dig för kopior för de är många...

Här får Du ett tips på en grym sida för Tag-info:
http://www.calibre11.com/

Lycka till och hoppas vi får se vad det blir?! :)

/ Calle


Det är väl egentligen ingen särskild modell jag är ute efter. Tycker om den sportiga stilen på Tag Heuer rent generellt. Har främst kikat på en del nya Formula 1-modeller på Uret.se, som jag tror ligger på 11k. Kanske kan vara värt att spara för att köpa en ny sådan, alternativt leta efter en begagnat från 2011 eller dylikt, i bra skick.

Hur kan man skydda sig från att köpa kopior och dylikt på sidan? Finns det företag som säljer på Chrono24, som är pålitliga? Tackar även för calibre11, ska bli intressant att läsa!

Tackar, och självklart får ni se en massa bilder om jag väl bestämmer mig för att köpa en! :)

På ebay finns det tag heuer 1000 automater från 90 talet för långt under 7k!
Härligt, ska kika där direkt!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vad har du tänkt dig för storlek på klockan?
Jag har vid två tillfällen köpt Omega Speedmaster 3510.50 för under 7000kr och dem har varit i riktigt gott skick. Dessa är inte lika populära som sin storebror då dem har den mindre boetten på 39mm.

En seamaster quartz av nyare modell kan du också få in i prisbilden, en Pre-Bond 396.1041 finns många ggr för mellan 5-7k.

När du väl bestämt dig för vilken klocka eller modell du önskar satsa på så kan du säga till så kan jag hjälpa dig så gott jag kan att leta reda på en inom din prisbild.

Alternativt kliver du bara in här och sonderar terrängen och kikar på det som känns intressant.
Har filtrerat så prisbilden ligger mellan 2-7k .. herr klockor, beggat
http://www.ebay.co.uk/sch/Wristwatc...Loc=2&_dcat=31387&rt=nc&LH_ItemCondition=3000

Annars kanske denna kan vara nått, auktionen slutar dock inom 3h, väldigt fint skick.
http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-size...280703127?pt=Wristwatches&hash=item33855b9297


Lycka till :)

Mvh.
 

Galaxy

Rolex
Vad har du tänkt dig för storlek på klockan?
Jag har vid två tillfällen köpt Omega Speedmaster 3510.50 för under 7000kr och dem har varit i riktigt gott skick. Dessa är inte lika populära som sin storebror då dem har den mindre boetten på 39mm.

En seamaster quartz av nyare modell kan du också få in i prisbilden, en Pre-Bond 396.1041 finns många ggr för mellan 5-7k.

När du väl bestämt dig för vilken klocka eller modell du önskar satsa på så kan du säga till så kan jag hjälpa dig så gott jag kan att leta reda på en inom din prisbild.

Alternativt kliver du bara in här och sonderar terrängen och kikar på det som känns intressant.
Har filtrerat så prisbilden ligger mellan 2-7k .. herr klockor, beggat
http://www.ebay.co.uk/sch/Wristwatches-/31387/i.html?Gender=Men%27s&_udlo=200&_from=R40&_udhi=700&_nkw=tag heuer&LH_PrefLoc=2&_dcat=31387&rt=nc&LH_ItemCondition=3000

Annars kanske denna kan vara nått, auktionen slutar dock inom 3h, väldigt fint skick.
http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-size...280703127?pt=Wristwatches&hash=item33855b9297


Lycka till :)

Mvh.

Hej! Storlek på boetten spelar inte särskilt stor roll. Skulle dock helst se att den var större än 37mm, och mindre än 45. En Omega Speedmaster låter riktigt awesome. Det är lite av en drömklocka för mig, de finns alltså för under 7 000? Vart köptes dessa, i så fall?

En Seamaster Quartz är också av stort intresse. Känns nästan som jag ändrat uppfattning om vilken klocka det är jag verkligen vill ha, efter denna tråden. Har trott att dessa Omegor var mycket dyrare. Så, om du skulle ha tid och lust, länka gärna Seamasters/Speedmasters i gott skick, känns som att dessa ligger inom mitt intresseområde just nu! :)

Tackar för båda länkarna, också. Har tyvärr inte pengarna för att köpa en ny klocka ännu, men den Tag Heuern var riktigt snygg.

Tackar! :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej! Storlek på boetten spelar inte särskilt stor roll. Skulle dock helst se att den var större än 37mm, och mindre än 45. En Omega Speedmaster låter riktigt awesome. Det är lite av en drömklocka för mig, de finns alltså för under 7 000? Vart köptes dessa, i så fall?

En Seamaster Quartz är också av stort intresse. Känns nästan som jag ändrat uppfattning om vilken klocka det är jag verkligen vill ha, efter denna tråden. Har trott att dessa Omegor var mycket dyrare. Så, om du skulle ha tid och lust, länka gärna Seamasters/Speedmasters i gott skick, känns som att dessa ligger inom mitt intresseområde just nu! :)

Tackar för båda länkarna, också. Har tyvärr inte pengarna för att köpa en ny klocka ännu, men den Tag Heuern var riktigt snygg.

Tackar! :)


Man får helt enkelt hålla ögonen öppna, dem dyker sällan upp men dem finns. Med fördel köps just de mindre speedmasters från Japan då dem där är mycket vanligare då dem i regel är mindre och köper klockor av mindre storlek. Dock kan du inte räkna med någon fullsetare för dem pengarna utan då är det endast klockan.

Får återkomma under dagen med mer info och objekt, har lite annat för mig just nu :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
WF100 rabattkod på 100pund

Ska dock tillägga att jag tipsa om den eftersom den låg inom din budget. Om det är ett bra pris eller inte har jag ingen koll på


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ricrob

Patek
Här har du en helt ok "instegsmodell", visserligen med klara likheter med SMP, därav jag kallar den instegsmodell. Automat, lagom size och allmänt trevligt utseende gör den väldigt prisvärd enl mig. Inte jag eller bekant som säljer.

X2WqGyD.jpg
 

Galaxy

Rolex
Kan väl vara lägligt att uppdatera:

Fick precis ett mail om att jag blivit tilldelad ett stipendium på 7000 kronor! :D För mig som studerar på gymnaienivå, och inte har någon annan ekonomisk källa än studiebidrag på 1000kr/mån är detta självklart underbart!
Det är alltså dessa pengar jag förmodligen kommer att inhandla en klocka för. Pengarna sätts in under denna månaden, och det skulle vara bussigt om någon skulle kunna länka fler klockor som ligger ute nu för runt 7tKr! :D
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Kan man få Tudor Prince Oysterdate (Vintage) för 7k (ev +1k)? Hittar en massa på Ebay, men är osäker på huruvida dessa är äkta eller ej.


Jepp!

Du verkar oroa dig mycket för kopior. Det är inte särskilt konstigt, men risken att köpa något i dåligt skick är större än risken att köpa en kopia. Självklart ska man även vara på sin vakt vad gäller kopior, men det jag menar är att en äkta klocka inte alltid är ett bra köp. För att undvika detta så är huvudregeln att aldrig lita på någon om man inte har en ordentlig anledning att göra det. Man kan väl säga som så att en en odokumenterad service är ingen service.

Lycka till, och glöm inte att fortsätta fråga, speciellt när du har hittat ett intressant objekt!
 

par

Patek
2-Faktor
Bumpar igen. Omega, Tag Heuer, Vintage JLC... näst intill allt är av intresse! :)

Och vad säger ni, är denna äkta: http://www.ebay.com/itm/RARE-VINTAG...SS-ETA-DATE-AUTOMATIC-MEN-WATCH-/161143534994 ? Tycker att det verkar som ett fånigt billigt pris, men jag har å andra sidan ingen koll på Tudor.

Kan man få Tudor Prince Oysterdate (Vintage) för 7k (ev +1k)? Hittar en massa på Ebay, men är osäker på huruvida dessa är äkta eller ej.

Varför inte köpa den day date Tudorn som säljs här?
 

Galaxy

Rolex
Jepp!

Du verkar oroa dig mycket för kopior. Det är inte särskilt konstigt, men risken att köpa något i dåligt skick är större än risken att köpa en kopia. Självklart ska man även vara på sin vakt vad gäller kopior, men det jag menar är att en äkta klocka inte alltid är ett bra köp. För att undvika detta så är huvudregeln att aldrig lita på någon om man inte har en ordentlig anledning att göra det. Man kan väl säga som så att en en odokumenterad service är ingen service.

Lycka till, och glöm inte att fortsätta fråga, speciellt när du har hittat ett intressant objekt!


Tackar för utförligt svar!
Jo, jag är nog lite för orolig, har av någon anledning fått intrycket från Ebay att en stor del av det som säljs är falskt. Förstår vad du menar med att dessa klockor, om äkta, förmodligen inte är i toppskick. Dessa i dåligt skick, är de då i regel "utom räddning", eller krävs det endast en service, om du har någon uppfattning om detta?
Ska tänka på dessa tips. Har hittat en del intressanta klockor, som ägaren inte har någon uppfattning om service. Förmodligen bäst att köpa en klocka som nyligen servats istället.

Tack så mycket, fortsätter fråga så fort en ny fråga kommer upp. Redovisar självklart ett eventuellt klockköp! :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tackar för utförligt svar!
Jo, jag är nog lite för orolig, har av någon anledning fått intrycket från Ebay att en stor del av det som säljs är falskt. Förstår vad du menar med att dessa klockor, om äkta, förmodligen inte är i toppskick. Dessa i dåligt skick, är de då i regel "utom räddning", eller krävs det endast en service, om du har någon uppfattning om detta?
Ska tänka på dessa tips. Har hittat en del intressanta klockor, som ägaren inte har någon uppfattning om service. Förmodligen bäst att köpa en klocka som nyligen servats istället.

Tack så mycket, fortsätter fråga så fort en ny fråga kommer upp. Redovisar självklart ett eventuellt klockköp! :)

Jag skulle aldrig ens närma mig eBay om det inte handlade om kaffepengar alternativt svårfunna klockor. Då tycker jag att det är bättre att hålla sig till inhemska och internationella forum.

En modern klocka ska väl få en väldig massa stryk för att vara utom räddning, men att behöva bekosta en service på över 50% av klockans värde känns rätt trist om man inte vet säkert att man ska behålla den.
 

Galaxy

Rolex
Har fått ett extremt Rolexsug, och funderar på att dra iväg ett sms-lån på sisådär 15 000 kronor. Vid en närmre anblick kanske inte detta är så smart. Därför får jag kanske spara ett tag till istället, så att jag kan köpa en Datejust. Hur jag än gör återkommer jag i denna tråd! :D
 
Topp