• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp & Sälj - musikalitet och disciplin.

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ärade medlemmar,

Då det på sistone kladdats* väl mycket i annonser på Köp/Sälj vill vi komma med några förtydliganden kring disciplinen och ordningen på Köp/Sälj.

Onödigt kladd är inte välkommet i annonserna. Som onödigt kladd räknas såväl glada tillrop som syrliga kommentarer med subjektiva bedömningar om prissättning. Det finns en like-knapp om man tycker ett objekt är fint och vill man generellt diskutera objektet så ligger hela Diskussionsforumet öppet för en trådstart.

Vad är då okej kladd i en annons och varför låser vi inte annonstrådar för postning från någon annan än annonsören? Bra kladd i en annons är exempelvis frågor om objektet som har relevans för resten av forumet och som har ett folkbildningssyfte. Att fråga om en klocka har servicetavla eller be annonsören förtydliga en oklarhet är folkbildande, att fråga om annonsören vill byta sin DJ mot en tvärflöjt är inte folkbildande.

Nu tänker säkert någon att allt kan tas via PM. Och ja, det kan det. Men, då vi vill ha ett dynamiskt köp/sälj där annonsörer är på tårna så kommer vi i dagsläget inte att hindra postning i annonstrådar. Det finns en poäng i att tveksamma annonser kan ifrågasättas. Ledordet är fortfarande musikalitet men med tillägget att grundrekommendationen är att ta generella diskussioner om ett objekt i en separat tråd i det vanliga Diskussionsforumet.

Vi har också lagt till en ny begränsning i Köp/Sälj. Denna innebär att det krävs 100 poster för att kunna kommentera/kladda i en annons. I övrigt finns inga förändringar i reglerna för Köp/Sälj.

Snyggt och musikaliskt! :)

*kladd = för säljposten ovidkommande poster av negativ och/eller positiv karaktär
 

Mr Chance

Kalmar
Nu förstår jag inte, om det är musikalitet ni vill ha varför får jag inte fråga om annonsören vill byta natot mot min mungiga?

Ursäkta kladdet!

;)

Skämt åsido. Bra förtydligande!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Detta låter vettigt!

Dock hoppas jag innerligt att ni inte tar bort möjligheten att svara/fråga i säljestrådar helt.

Jag, som fortfarande är en novis på detta med klockor & refnr & servicetavlor & franken & *** tycker att det är just öppenheten i en annonsdel på ett forum som gör att det känns tryggare att handla här, än på Blocker/Chrono24/eBay etc.
 
Skitdåligt det där med 100 poster. Tycker jag som har typ 70, men jag köper och säljer en del och tror aldrig jag kladdat i en annons.
Det här med att folk ska vara olika mycket värda på detta forum börjar bli rätt tröttsamt.
 

JayJay

Rolex
Skitdåligt det där med 100 poster. Tycker jag som har typ 70, men jag köper och säljer en del och tror aldrig jag kladdat i en annons.
Det här med att folk ska vara olika mycket värda på detta forum börjar bli rätt tröttsamt.
I vilka övriga sammanhang upplever du att det görs skillnad på folk och folk? Tycker själv det verkar som en mkt bra regel. 100 poster går fort att uppnå om man är aktiv på forumet och k&s är i första hand till för just aktiva medlemmar. När man nått 100 poster borde man dessutom ha lärt sig det sociala spelet som gäller för just detta forum (alla forum är unika).

Mvh
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det skulle ju inte hålla i längden.


Det skulle funka helt perfekt. Bumpning är en lösning på problem som är skapat just av bumpningar. På vad sätt är det bra att det alltid ligger danska företagsannonser på förstasidan jämt?

För övrigt är den enda riktiga lösningen på hela problemet att använda inläggsgranskning i köp&sälj men det verkar moderatorerna här inte så sugna på märkligt nog. Det löser i princip alla problem direkt. Kladdet försvinner, man behöver inte ha några trubbiga spärrar på antal inlägg, bumpar tillåts i de fall de bidrar osv.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det skulle funka helt perfekt. Bumpning är en lösning på problem som är skapat just av bumpningar. På vad sätt är det bra att det alltid ligger danska företagsannonser på förstasidan jämt?

För övrigt är den enda riktiga lösningen på hela problemet att använda inläggsgranskning i köp&sälj men det verkar moderatorerna här inte så sugna på märkligt nog. Det löser i princip alla problem direkt. Kladdet försvinner, man behöver inte ha några trubbiga spärrar på antal inlägg, bumpar tillåts i de fall de bidrar osv.

Det kan ju ha att göra med att det innebär ett merjobb för forumägarna som kanske hur otroligt det än låter har annat att göra än att moderera annonser på ett forum där det oftast i alla fall är vuxet folk som postar?! Eller ere bara jag...
 
Topp