Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köp & Sälj - musikalitet och disciplin.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Denke, 17 september 2013.

1. Denke
    Trådstartare

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ärade medlemmar,

Då det på sistone kladdats* väl mycket i annonser på Köp/Sälj vill vi komma med några förtydliganden kring disciplinen och ordningen på Köp/Sälj.

Onödigt kladd är inte välkommet i annonserna. Som onödigt kladd räknas såväl glada tillrop som syrliga kommentarer med subjektiva bedömningar om prissättning. Det finns en like-knapp om man tycker ett objekt är fint och vill man generellt diskutera objektet så ligger hela Diskussionsforumet öppet för en trådstart.

Vad är då okej kladd i en annons och varför låser vi inte annonstrådar för postning från någon annan än annonsören? Bra kladd i en annons är exempelvis frågor om objektet som har relevans för resten av forumet och som har ett folkbildningssyfte. Att fråga om en klocka har servicetavla eller be annonsören förtydliga en oklarhet är folkbildande, att fråga om annonsören vill byta sin DJ mot en tvärflöjt är inte folkbildande.

Nu tänker säkert någon att allt kan tas via PM. Och ja, det kan det. Men, då vi vill ha ett dynamiskt köp/sälj där annonsörer är på tårna så kommer vi i dagsläget inte att hindra postning i annonstrådar. Det finns en poäng i att tveksamma annonser kan ifrågasättas. Ledordet är fortfarande musikalitet men med tillägget att grundrekommendationen är att ta generella diskussioner om ett objekt i en separat tråd i det vanliga Diskussionsforumet.

Vi har också lagt till en ny begränsning i Köp/Sälj. Denna innebär att det krävs 100 poster för att kunna kommentera/kladda i en annons. I övrigt finns inga förändringar i reglerna för Köp/Sälj.

Snyggt och musikaliskt! :)

*kladd = för säljposten ovidkommande poster av negativ och/eller positiv karaktär

Pleximannen, Erito, Bodén och 52 andra gillar detta.
  2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Perfekt.

Nu lovar jag att sluta gnälla. Ett litet tag.

Icaras, Bojke, Fabian och 3 andra gillar detta.
  3. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Grymt bra, Tack!

4. tim.stockholm

tim.stockholm Friends of KS

Från:
    Stockholm
  5. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Ping Köp&Sälj

RosaCasio gillar detta.
  6. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Nu förstår jag inte, om det är musikalitet ni vill ha varför får jag inte fråga om annonsören vill byta natot mot min mungiga?

Ursäkta kladdet!

;)

Skämt åsido. Bra förtydligande!

7. Kson

Kson Friends of KS

Tummen upp!

8. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Galant!

9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kanon! Jag har irriterat med på allt kladd.

Wii gillar detta.
  10. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Jag tror att du taggat enbart mig i inlägget när du gör sådär. Blir besviken varje gång.

carlanton, Tobbe-i-Etuna, Bodén och 20 andra gillar detta.
  11. hook

hook I'm user not a dealer!

12. leben

leben El Patrón

13. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    +1

OT: Kanon!

14. alfgren

alfgren Biskop

Förbjud bumparna. Det.Förstör.Hela.Annonsforumet.

15. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad

?
    De flesta objekten säljs inte under de första 24 timmarna. Skall då dessa annonser behöva göras om igen för att få hamna på första sidan?

Bojke och Wii gillar detta.
  16. Ricrob

Ricrob Friherre

Stajlisch med 100 posts! Tummarna upp!

17. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Detta låter vettigt!

Dock hoppas jag innerligt att ni inte tar bort möjligheten att svara/fråga i säljestrådar helt.

Jag, som fortfarande är en novis på detta med klockor & refnr & servicetavlor & franken & *** tycker att det är just öppenheten i en annonsdel på ett forum som gör att det känns tryggare att handla här, än på Blocker/Chrono24/eBay etc.

18. Jacob

Jacob Friends of KS

Klokt agerande. I vanlig ordning.

19. alfgren

alfgren Biskop

Absolut inte, de ska inte ligga på första sidan. På första sidan ska nya eller prissänkta annonser ligga.

Mattias79 gillar detta.
  20. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    huh?

fdymek gillar detta.
  21. Malm

Malm Bonde

22. David

David Bödeln

Utmärkt balansgång!

23. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Det skulle ju inte hålla i längden.

24. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Så man ska behöva leta 30 sidor bak för att inte missa en klocka som är osåld? låter inte jätte kul.

25. Christian.W

Christian.W Bonde

Skitdåligt det där med 100 poster. Tycker jag som har typ 70, men jag köper och säljer en del och tror aldrig jag kladdat i en annons.
    Det här med att folk ska vara olika mycket värda på detta forum börjar bli rätt tröttsamt.

Onelund gillar detta.
  26. JayJay

JayJay Biskop

Äntligen.

27. JayJay

JayJay Biskop

I vilka övriga sammanhang upplever du att det görs skillnad på folk och folk? Tycker själv det verkar som en mkt bra regel. 100 poster går fort att uppnå om man är aktiv på forumet och k&s är i första hand till för just aktiva medlemmar. När man nått 100 poster borde man dessutom ha lärt sig det sociala spelet som gäller för just detta forum (alla forum är unika).

Mvh

28. alfgren

alfgren Biskop

Det skulle funka helt perfekt. Bumpning är en lösning på problem som är skapat just av bumpningar. På vad sätt är det bra att det alltid ligger danska företagsannonser på förstasidan jämt?

För övrigt är den enda riktiga lösningen på hela problemet att använda inläggsgranskning i köp&sälj men det verkar moderatorerna här inte så sugna på märkligt nog. Det löser i princip alla problem direkt. Kladdet försvinner, man behöver inte ha några trubbiga spärrar på antal inlägg, bumpar tillåts i de fall de bidrar osv.

Mattias79 gillar detta.
  29. David

David Bödeln

Ja, ytterst märkligt att moderatorerna inte vill ha ytterligare ett heltidsjobb, som dessutom är obetalt.

Mattias79, yonsson, Bolio och 13 andra gillar detta.
  30. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det kan ju ha att göra med att det innebär ett merjobb för forumägarna som kanske hur otroligt det än låter har annat att göra än att moderera annonser på ett forum där det oftast i alla fall är vuxet folk som postar?! Eller ere bara jag...

TomasBc, Rivalen, Chrisse och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield