• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp & Sälj - musikalitet och disciplin.

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det skulle funka helt perfekt. Bumpning är en lösning på problem som är skapat just av bumpningar. På vad sätt är det bra att det alltid ligger danska företagsannonser på förstasidan jämt?

För övrigt är den enda riktiga lösningen på hela problemet att använda inläggsgranskning i köp&sälj men det verkar moderatorerna här inte så sugna på märkligt nog. Det löser i princip alla problem direkt. Kladdet försvinner, man behöver inte ha några trubbiga spärrar på antal inlägg, bumpar tillåts i de fall de bidrar osv.

Du kanske ska ta och lugna dig lite innan du kräver inläggsgranskning.
Moderatorerna gör detta på sin fritid. Om du vill så kan du skapa ett likvärdigt forum där du själv kan granska inläggen. Det vore bra.

Och vad gäller bumpning, så är det en alldeles utmärkt lösning. Hur ska man sälja något som ligger på sida 15? Och det är väldigt mycket lättare än att skapa en helt ny annons.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det löser man genom delegering. Helt övertygad att du skulle få fram 20 frivilliga till det på en timme. Det behövs inte heller så många. Forumet jag är med och driver är långt större än detta och vi är 12 moderatorer totalt. Hela den här ständiga diskussionen om annonsdelen existerar inte där.

Hur man säljer något på sida 15? Där ligger du inte om du uppdaterar priset. Dessutom petas du inte bort från förstasidan på 2 minuter av nån meningslös bump så chanserna att sälja är större med principen vi använder.

Jag kräver för övrigt ingenting. Jag säger bara hur man löser hela det här problemet.
 

barnefko

Omega
Kan bara nämna en exempel från tyska "uhrforum":

reglerna där som följande:

Allmän:
  • inga som helst diskussioner i K&s tråden. Frågor funderingar äger rum i offentliga forume teller via PM
  • Bild obligatorisk
  • inga ebay länkar till pågående annonser
  • bump är först tillåten efeter 4 veckor
Push/bump:
  • enbart vid statusändring (såld, bortbytt, mm
  • eller tidigast efter 14 dagar och då med prisjustering av minst 3%
korrigering mm:
  • tillåten korrigering av tråden inom 24 timmar
  • anonnser som är mer än 3 månader gamla går till "archivet"
Handla/köper där själv en hel del och tycker att detta tajta regim är det enda sättet att hålla ordningen på en så stor forum med så mycket omsättning. Tycker själv att det är sorglig att min annons hamnar på 3:e sidan efter ett dygn eftersom vissa bumpar sina annonser 2 ggr dagligen. Då känner man sig ju själv tvungen att bumpar upp den osv.
100 post regeln tycker jag inte särskild mycket om eftersom jag själv inte har så mycket att tillsätter i de flesta diskussioner. Är mera den tysta lurkaren som är nöjd med att titta på de olika paketöppningstråden och posta en relevant frågeställning då och då.
Vet ju inte heller vad som gör mig till en bättre postare/forummedlem om jag med all kraft nu ska försöke posta "snygg" och "oohh nais" eller vadsomhelst i olika paketöppningstrådar bara för att komma upp i postcount....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kan bara nämna en exempel från tyska "uhrforum":

reglerna där som följande:

Allmän:
  • inga som helst diskussioner i K&s tråden. Frågor funderingar äger rum i offentliga forume teller via PM
  • Bild obligatorisk
  • inga ebay länkar till pågående annonser
  • bump är först tillåten efeter 4 veckor
Push/bump:

  • enbart vid statusändring (såld, bortbytt, mm
  • eller tidigast efter 14 dagar och då med prisjustering av minst 3%
korrigering mm:

  • tillåten korrigering av tråden inom 24 timmar
  • anonnser som är mer än 3 månader gamla går till "archivet"
Handla/köper där själv en hel del och tycker att detta tajta regim är det enda sättet att hålla ordningen på en så stor forum med så mycket omsättning. Tycker själv att det är sorglig att min annons hamnar på 3:e sidan efter ett dygn eftersom vissa bumpar sina annonser 2 ggr dagligen. Då känner man sig ju själv tvungen att bumpar upp den osv.

100 post regeln tycker jag inte särskild mycket om eftersom jag själv inte har så mycket att tillsätter i de flesta diskussioner. Är mera den tysta lurkaren som är nöjd med att titta på de olika paketöppningstråden och posta en relevant frågeställning då och då.
Vet ju inte heller vad som gör mig till en bättre postare/forummedlem om jag med all kraft nu ska försöke posta "snygg" och "oohh nais" eller vadsomhelst i olika paketöppningstrådar bara för att komma upp i postcount....

Tyskar är å andra sidan svårt omusikaliska.
Står det inte i deras manual, så går det inte att göra.
 
I vilka övriga sammanhang upplever du att det görs skillnad på folk och folk? Tycker själv det verkar som en mkt bra regel. 100 poster går fort att uppnå om man är aktiv på forumet och k&s är i första hand till för just aktiva medlemmar. När man nått 100 poster borde man dessutom ha lärt sig det sociala spelet som gäller för just detta forum (alla forum är unika).

Mvh

Jag tror jag kan det sociala spelet efter att ha hängt på klockforum i snart 10år. Jag är mer intresserad av att köpa klockor än att skriva inlägg. Men det klart jag kan sätta mig och skriva 30st inlägg, så får jag vara med igen som jag fått sen jag gick med när forumet startade. Det finns andra sammanhang då jag upplever att det görs skillnad på folk o folk men dom håller jag för mig själv ;-)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
En intressant sidoeffekt av denna ändring är att jag inte kan skriva i mina egna Köp/Säljes då jag har en bit kvar till 100 ... :(

Gå in på alla paketöppningar och säga grattis ...? :)
 

barnefko

Omega
Tyskar är å andra sidan svårt omusikaliska.
Står det inte i deras manual, så går det inte att göra.

...litet "omusikalisk" inlägg där själv, tycker jag....

men tillbaka till egentliga problemet:
Har ju inte sagt att de måste tas över 1:1 men ni får själv bedöma hur framtiden kommer se ut här på Klocksnack. Det kommer bli fler och fler medlemmar. Ju mer folk som kommer hit ju skarpare måste saker och ting regleras. "uhrforum" har en så pass stort community att "laissez faire" inte skulle fungerar där. Kolla bara på antalet nya annonser per dag....

Tycker själva bara att litet mera reglement skulle behövas än att sätta en gräns på 100 posts, vilket ju inte säger ngt om själva medlem....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Push/bump:

  • enbart vid statusändring (såld, bortbytt, mm
  • eller tidigast efter 14 dagar och då med prisjustering av minst 3%

Vet inte om jag tycker att en prisbump är bättre än en "vanlig". Jag blir knappast mer sugen på ett 24 mm-band eller en reklamfleecetröja bara för att den blir några tior billigare. Även om de flesta inte bumpar upp sina annonser dagligen är det kanske snarare en begränsning av bump-intervallen vi bör ha, om vi nu prompt måste låna något från regel-tyskarna. Fast snarare 3 än 14 dagar. Kanske längre på köpesannonser - hade jag ingen seadweller att sälja igår, har jag säkert ingen idag heller...

Såld-bumpen är f ö den mest meningslösa av alla och den vi omedelbart borde sluta med. Det är ju enormt mycket bättre att bara byta status på tråden.
 

David

Bödeln
Inget av dessa problem är problem på ett forum som, precis som flera redan påpekat, är av och till för medlemmar som gillar att prata om klockor. Vill man bara handla med klockor finns Blocket och Chrono24. Eller tyskdisciplinerade forum för den som gillar att bli pekad på med hela handen.

Gå med i kören, FFS!

Det kommer bli fler och fler medlemmar.

Tycker det är ungefär lagom nu, skulle inte ha något alls emot en stängning av nyregistreringen tills vidare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ingen motsättning i att kunna bumpa sin egen annonstråd även om det krävs 100 poster för att kladda i någon annans. Ping laketwig mfl

Jag vet inte riktigt vad du menar Christian.W ? På vilket sätt menar du att du inte kan ta del av Köp/Sälj eller blir utestängd från forumet om du inte kan kommentera i annonser innan du har 100 inlägg?

Rent allmänt så är inte KS en annonssida. Köp/Sälj är ett kul och bra komplement till forumet och är till för forumets medlemmar. När vi reglerar annonseringen försöker vi ta hänsyn till de principer vi har för forumet i stort. Så även den här gången.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker en ökning till 100 inlägg är helt menlös och har inget med problemet i sig att göra. Nu bryr jag mig inte nämnvärt men ser inte att forumet vinner något på det. Huvudsaken att merparten av de som hänger på K&S blir happy och att annonsplatsen inte tappar kvalitet. Jag handlar aldrig här så min åsikt är inte direkt jätteviktig.

Ändringarna känns bara för mig ogenomtänkta. Antar att jag inte är tillräckligt musikalisk för att förstå dem.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rent allmänt så är inte KS en annonssida. Köp/Sälj är ett kul och bra komplement till forumet och är till för forumets medlemmar.

Då kanske man ska fundera på om man ska tillåta tre danska företagssäljare som inte skriver ett enda inlägg att prenumera på 50% av förstasidan på Köp&Sälj. I min värld är det en no-brainer vad man ska göra med dem.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Gränsen på 100 inlägg är nog snarare för att förhindra kladd än för att förhindra folk från att bumpa sina annonser, det har ju varit en del problem med konstiga kommentarer i K&S annonser för att folk ska komma över gränsen för att få posta där.

Bumpning fungerar fint på betydligt större forum än urhforum så tror inte det är något större problem.

Och att komma upp i 100 posts torde inte vara så svårt, finns många sätt att bidra till att forumet blir mer levande.
 
Finns ingen motsättning i att kunna bumpa sin egen annonstråd även om det krävs 100 poster för att kladda i någon annans. Ping laketwig mfl

Jag vet inte riktigt vad du menar Christian.W ? På vilket sätt menar du att du inte kan ta del av Köp/Sälj eller blir utestängd från forumet om du inte kan kommentera i annonser innan du har 100 inlägg?

Rent allmänt så är inte KS en annonssida. Köp/Sälj är ett kul och bra komplement till forumet och är till för forumets medlemmar. När vi reglerar annonseringen försöker vi ta hänsyn till de principer vi har för forumet i stort. Så även den här gången.

Närå jag inser att jag kan ta del av köp o sälj.. Jag gillar att läsa era inlägg men är inte så bra på att svara och göra egna inlägg. Ibland är jag med när jag tycker det är intressant, det har tydligen bara blivit 70 inlägg. Men jag tycker att 5 informativa och utbildande inlägg från tillexempel Kuma-kun skulle kvalificera sig bättre än 100st "Grattis" på olika unboxingtrådar... Ni kör era regler men jag behöver väl inte gilla dom? Jag kommer säkert upp i 100 så småningom...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då kanske man ska fundera på om man ska tillåta tre danska företagssäljare som inte skriver ett enda inlägg att prenumera på 50% av förstasidan på Köp&Sälj. I min värld är det en no-brainer vad man ska göra med dem.

De har presenterat sig på forumet och säljer klockor. Precis som flera andra medlemmar. Jag ser inte riktigt problemet. Men förklara gärna mer specifikt vad du menar.
 

Sond

Patek
Ärade medlemmar,

Då det på sistone kladdats* väl mycket i annonser på Köp/Sälj vill vi komma med några förtydliganden kring disciplinen och ordningen på Köp/Sälj.

Onödigt kladd är inte välkommet i annonserna. Som onödigt kladd räknas såväl glada tillrop som syrliga kommentarer med subjektiva bedömningar om prissättning. Det finns en like-knapp om man tycker ett objekt är fint och vill man generellt diskutera objektet så ligger hela Diskussionsforumet öppet för en trådstart.

Vad är då okej kladd i en annons och varför låser vi inte annonstrådar för postning från någon annan än annonsören? Bra kladd i en annons är exempelvis frågor om objektet som har relevans för resten av forumet och som har ett folkbildningssyfte. Att fråga om en klocka har servicetavla eller be annonsören förtydliga en oklarhet är folkbildande, att fråga om annonsören vill byta sin DJ mot en tvärflöjt är inte folkbildande.

Nu tänker säkert någon att allt kan tas via PM. Och ja, det kan det. Men, då vi vill ha ett dynamiskt köp/sälj där annonsörer är på tårna så kommer vi i dagsläget inte att hindra postning i annonstrådar. Det finns en poäng i att tveksamma annonser kan ifrågasättas. Ledordet är fortfarande musikalitet men med tillägget att grundrekommendationen är att ta generella diskussioner om ett objekt i en separat tråd i det vanliga Diskussionsforumet.

Vi har också lagt till en ny begränsning i Köp/Sälj. Denna innebär att det krävs 100 poster för att kunna kommentera/kladda i en annons. I övrigt finns inga förändringar i reglerna för Köp/Sälj.

Snyggt och musikaliskt! :)

Tack! Det var musikaliskt hanterat!!

*kladd = för säljposten ovidkommande poster av negativ och/eller positiv karaktär
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Finns ingen motsättning i att kunna bumpa sin egen annonstråd även om det krävs 100 poster för att kladda i någon annans. Ping laketwig mfl

Spärren verkar gälla även de egna annonserna. Det här är mitt 80-nåntingde inlägg. Och det innebär att jag inte kan bumpa min egen säljannons på K&S. Hann förvisso göra det imorse men det ser ut att bli svårt hädanefter.
"Du har inte rättigheter att svara här." upplyser sidan mig om. Eller är jag ute och cyklar?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att man skulle vara mer aktiv i diskussions forumet, var väl något snack om det? Inte bara använda KS som en annonssida.

Ja, det är ju själva grundintentionen. Men vi kommer inte att jaga folk med blåslampa. Och de medlemmar som tenderar att bara använda annonssidan får ju det påpekat för sig från andra medlemmar med jämna mellanrum. Vilket är bra.
 
Topp