• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp & Sälj - musikalitet och disciplin.

JayJay

Rolex
Närå jag inser att jag kan ta del av köp o sälj.. Jag gillar att läsa era inlägg men är inte så bra på att svara och göra egna inlägg. Ibland är jag med när jag tycker det är intressant, det har tydligen bara blivit 70 inlägg. Men jag tycker att 5 informativa och utbildande inlägg från tillexempel Kuma-kun skulle kvalificera sig bättre än 100st "Grattis" på olika unboxingtrådar... Ni kör era regler men jag behöver väl inte gilla dom? Jag kommer säkert upp i 100 så småningom...
Ärligt talat håller jag med i hela resonemanget ang kvalitet/kvantitet. Men det är ju svårt att göra regler och gränsdragningar som bara påverkar syftet. I k&s fallet tycker jag det var på tiden att ngt gjordes. Om detta var det bästa sättet eller inte har jag svårare att bedöma.

Ang ditt tidigare inlägg om att det görs skillnad på olika medlemmar skulle jag trots ditt tidigare svar gärna få en förklaring. Det är lite märkligt att haspla ur sig en åsikt men sedan inte vilja konkretisera den. Om du tycker det är för känsligt för att skrivas här kan du ju skicka et PM med förklaring. Jag tycker ämnet är intressant.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
De har presenterat sig på forumet och säljer klockor. Precis som flera andra medlemmar. Jag ser inte riktigt problemet. Men förklara gärna mer specifikt vad du menar.


De bidrar inte till forumet utan utnyttjar bara annonsmöjligheten. Dessutom gör de det på ett osympatiskt sätt (varenda annons bumpas) som förstör för andra medlemmar. Tillsammans med att deras annonser inte har särskilt hög kvalite (lite information, högt pris, bara en bild) så tycker jag inte de ska få annonsera här.

Det första man kan göra är att skapa en särskild företagsdel (om man vill det) det andra helt enkelt ta bort företagsannonsering. På "mitt" forum har vi valt det senare och inte en enda medlem har saknat dem.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De bidrar inte till forumet utan utnyttjar bara annonsmöjligheten. Dessutom gör de det på ett osympatiskt sätt (varenda annons bumpas) som förstör för andra medlemmar. Tillsammans med att deras annonser inte har särskilt hög kvalite (lite information, högt pris, bara en bild) så tycker jag inte de ska få annonsera här.

Det första man kan göra är att skapa en särskild företagsdel (om man vill det) det andra helt enkelt ta bort företagsannonsering. På "mitt" forum har vi valt det senare och inte en enda medlem har saknat dem.

Ok. Då förstår jag hur du menar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och for the record. Det tyska forumet som det refereras till har drygt 30 000 användare och har just nu 2000 medlemmar online. J
 
Tack för informationen! Jag är väl oxå en sån som läser mycket på forumet, men inte postar så mycket.
Detta ser ut att vara mitt 100:e inlägg, så jag klarar mig ju precis!
Skall självklart vara noga med att inte posta i köp och sälj i onödan.
Jag har sålt lite verktyg och armband och så länge folk vill ha så tänkte jag att det gick bra att bumpa mina anonnser.
Jag skall bli bättre på att bidra, lovar!
Tack för en härlig sida!
 

Tias.F

Cartier
Äntligen, det är oerhört menlöst med K&S-annonser som kladdas ner med oväsentligheter. Att reglera möjligheten att posta annonser med antal inlägg tycker jag dock känns sådär bra eftersom jag tycker att kvalitet gör före kvantitet, vilket flera redan vart inne på. Oavsett min åsikt om den saken så är det helt klart bra att något görs åt problemen, bra jobbat!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Ajdå, det här var ju lite trist för mig som nyreggad på forumet.

Klockor är en hobby, jag pysslar gärna med dem för mig själv hemma på kammaren, och för att kunna göra det frekventerar jag ganska ofta diverse forums annonssidor. Tyvärr har jag dock oftast varken tid eller möjlighet att delta särskilt aktivt i diskussionerna på klockforumen, som jämförelse har jag varit medlem på "nya" TTT i över ett år men bara kommit upp i 120 inlägg.

Visserligen skulle jag väl kunna annonsera här på Köp&Sälj så snart jag kommit upp i 20 poster(?), men utan att kunna bumpa eller svara på frågor i min egen annons så vore det struligt. Så jag får väl ge mig till tåls, om ett år kanske jag är tillräckligt kvalificerad för att delta fullt ut även på Klocksnacks Köp&Sälj.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ajdå, det här var ju lite trist för mig som nyreggad på forumet.

Klockor är en hobby, jag pysslar gärna med dem för mig själv hemma på kammaren, och för att kunna göra det frekventerar jag ganska ofta diverse forums annonssidor. Tyvärr har jag dock oftast varken tid eller möjlighet att delta särskilt aktivt i diskussionerna på klockforumen, som jämförelse har jag varit medlem på "nya" TTT i över ett år men bara kommit upp i 120 inlägg.

Visserligen skulle jag väl kunna annonsera här på Köp&Sälj så snart jag kommit upp i 20 poster(?), men utan att kunna bumpa eller svara på frågor i min egen annons så vore det struligt. Så jag får väl ge mig till tåls, om ett år kanske jag är tillräckligt kvalificerad för att delta fullt ut även på Klocksnacks Köp&Sälj.

Först och främst - Välkommen till Klocksnack!:)
Det du inte kan göra är att skriva kommentarer i inlägg på Köp& Sälj, men du kan fortfarande ha en konversation med en säljare eller köpare via PM. Om du får en fråga via din annons, kan du alltid svara via PM, så det borde inte bli ett problem.
Avseende bump av egen annons kan det ju vara värre, men jag anser att det kan vara värt att ha den gräns vi diskuterat här för att slippa det kladd som vissa medlemmar ägnar sig åt i trådar på Köp&Sälj.
 
  • Like
Reactions: P-A

TorNet

Panerai
2-Faktor
Först och främst - Välkommen till Klocksnack!:)
Det du inte kan göra är att skriva kommentarer i inlägg på Köp& Sälj, men du kan fortfarande ha en konversation med en säljare eller köpare via PM. Om du får en fråga via din annons, kan du alltid svara via PM, så det borde inte bli ett problem.
Avseende bump av egen annons kan det ju vara värre, men jag anser att det kan vara värt att ha den gräns vi diskuterat här för att slippa det kladd som vissa medlemmar ägnar sig åt i trådar på Köp&Sälj.

Jo, men om någon frågar något eller påstår något om objektet i min annons så har jag ingen möjlighet att bemöta det offentligt i tråden så att andra kan se - den risken tänker jag inte ta.

Har förstått att ni tydligen behöver stävja kladd i annonserna, men ville bara påpeka att metoden kan göra att vissa hamnar i kläm.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bra med uppsnäppning!

Och när det ändå diskuteras så snälla snälla alla människobarn, sluta bumpa upp sälj eller köp annonsen när den är såld, bortbytt, fixat eller tillbakadragen...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, men om någon frågar något eller påstår något om objektet i min annons så har jag ingen möjlighet att bemöta det offentligt i tråden så att andra kan se - den risken tänker jag inte ta.

Har förstått att ni tydligen behöver stävja kladd i annonserna, men ville bara påpeka att metoden kan göra att vissa hamnar i kläm.

Nej, du kommer kunna posta din egna tråd.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Bra med uppsnäppning!

Och när det ändå diskuteras så snälla snälla alla människobarn, sluta bumpa upp sälj eller köp annonsen när den är såld, bortbytt, fixat eller tillbakadragen...

Det görs ju av sig självt för att någonting i annonsen ändras?? Är väl bättre att man meddelar om en klocka blivit såld än att man får förfrågningar på PM i ett halvår framåt?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det görs ju av sig självt för att någonting i annonsen ändras?? Är väl bättre att man meddelar om en klocka blivit såld än att man får förfrågningar på PM i ett halvår framåt?

Nej det bumpas inte av sig självt. Om du får din artikel såld, kan du ändra prefixet i annonsen till "såld bortbytt" eller "tillbakadragen" och spara det utan att annonsen åker upp.
 

demondave

Rolex
Uppsnäppning behövs, helt enig. Men det finns endel bra idéer här i tråden, så jag kommer med mina tankar kring det hela.

Är ingen värre flippare, så sällan aktiv i K&S. Läser dock en hel del där, och slås av att jag ofta klickar in på samma annonser om och om igen, enda nya är diverse klämkäcka varianter på bump. Jag tror att annonskvalitén och träffsäkerheten på priset kan höjas, om bumpandet begränsas till prisjusteringar. Vet man att man inte kan flytta upp annonsen förtioelva gånger lägger man nog lite mer tankemöda på annonsen och priset. Vi vill väl inte att klockorna ska säljas bara för att någon till sist lessnat på alla bumpar i tråden och sympatiköper klockskrället? ;) Kring prisbump kan väl jag tycka att musikalitet snarare än en fast procentsats och tidsrymd kan råda, eventuellt kompletterat med rådgivande riktlinjer vid behov. Bättre annonser som inte druknar i mängden av bumpar blir i min värld en bättre K&S-del. Samtidigt har man löst företagsannonsfrågan smidigt. Dom är välkomna, men deras annonser spammar inte ner förstasidan. Får dom inte sålt, är dom välkomna att musikaliskt prisbumpa efter hand.

Postcounten. Risken med att låta antalet inlägg styra, är ju att det postas massa dravel som like-knappen lika gärna kan förmedla. Jag ser mig nog själv som en som läser mer än jag postar, om inte annat för att jag fortfarande har mycket att lära. Vet inte om det rent tekniskt går, men borde inte summan av antal inlägg och antal mottagna gillanden vara ett bättre mått på när någon är redo för K&S? Det uppmuntrar ju i högre grad till att skriva inlägg som är läsvärda och genererar gillanden. Kvalité före kvantitet. För den som inte orkar skriva långt och genomtänkt, räcker det med rätt antal "Grattis!!" och "snyggt!!" i tillräckligt många trådar. För andra kan en riktigt välskriven köpguide generera ett inlägg och resten gillanden för att nå målet.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ok, bra, trodde inte det skulle funka eftersom Jakob skrev att han testat utan att lyckas. Men om det är tekniskt möjligt att fixa så att man kan posta i sin egen tråd så löser det ju problemet.

Ser ut såhär i min säljtråd:

dJ3WcWr.jpg

Om det sen beror på att jag har bumpat redan idag låter jag vara osagt.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag tycker allt fungerar bra idag, men det finns ju alltid folk som ska kladda om sånt som inte rör frågor om objektet, dom borde kunna pm:a istället. Bumpningen är ett bra sätt att lyfta fram annonsen igen, en dyrare klocka kan ju ta ett tag att sälja om den inte är gratis vill säga :) Håller med Christian W att kvaliten på inläggen är viktigare än kvantiten.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Liten update....

Nu har vi uppgraderat tekniken (bra jobbat av daviden as usual). Detta innebär följande:

den som skapat en tråd i Köp/Sälj kan också en gång per dygn bumpa sin egna tråd även i de fall trådskaparen inte har 100 poster totalt

Om man har behov av att förtydliga sin annons etc går det (precis som det alltid gått) att editera annonsen.

Om någon känner att de bara måste få lägga in ett nytt inlägg i sin annonstråd så går detta att ordna manuellt om man PM'ar admin, grundrekommendationen är dock att man editerar originalannonsen om det är något som behöver förtydligas.

Klappat och klart!

Ping TorNet Jacob laketwig Christian.W Bauuer mfl.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ber forumstaben ha överseende med kverulerandet från min sida och tackar för en, imnho, föredömlig lösning. :D
 
Topp