Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa 16803 eller 16613?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gavve, 24 oktober 2012.

1. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

Ja, egentligen finns det ingen anledning att köpa en halvguldare eftersom alla vet att det egentligen bara är snikvarianten för dem som inte vågar bära eller har råd med en helguldsub... jag tillhör nog bägge grupperna :D

Hursom har jag fått upp ögonen rejält för en halvguldsub med blå tavla av de numera utgångna modellerna 16803 och 16613. FInns det någon som helst anledning att köpa en 16803 istället för en 16613? Sämre urverk har jag förstått men å andra sidan något lägre pris och dessutom tritium som kanske kan ge tavlan litet mer liv

2. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Upp! Ingen?!

3. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Tycker du ska köpa min 116613 istället :D

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Finns en diskussion huruvida 16803 någonsin kom med Nipple dial eller ej. Om man är troende så är 16803 det självklara valet om du kör på nipple dialen. Om man inte är troende så kör på 16613 som är en kanonklocka! äger en själv ;)

5. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

Hmm en smula konstigt men likväl väldigt talande svar... men paradoxalt att du som rolextroende (iallafall avseende den vita GMT) i sådana fall äger en 16613? :D

6. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Den vita GMTn existerar väl :cool: ??? Iaf om man frågar Spencer :lol:

7. Spencer

Den vita GMT existerar!

Köpte min 16613 innan jag blev intresserad av vintage annars så vet du vad det blivit :D

8. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

Och 16613 är köpt ny så den flippas inte? ;)

Inga vintageplaner för mig i dagsläget... jag satsar nog på en 16613 utan "rolexrolexrolexrolexrolex" på insidan

9. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
  10. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

11. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Hahah joo, anade det :lol: !!! Våga helguld, så Grymt Fint ;)

12. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Kan du presentera konkreta bevis på vita GMTn?

13. Spencer

Tja Davvan, du har väl knappast mer på fötterna vad jag vet.. Senast jag läste om den var i ett italienskt praktverk om sportrolex inne på Rob Engström. Gå ut och googla det kan du göra lika väl som mig och det finns precis lika mycket åsikter om bägge fallen..

14. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Kan DU presentera konkreta bevis för att Elvis Presley verkligen är död?

15. Per

Per Björklövens finest

Ungefär lika allmänt känt att både Elvis är död och den vita GMT:n bara är någon skit som förfalskande asiater och italienare försökt få världen att tro på. Om den vita GMT:n finns på riktigt så lever Elvis Presley. :)

På tal om nipple dial eller inte så är det väl inte en allvarligt menad fråga? Bara titta på ett par bilder och drömma iväg. God will guide you..

16. Spencer

Kan du ge ett trovärdigt bevis på att den vita inte finns?

17. Per

Per Björklövens finest

Kan DU presentera konkreta bevis för att Elvis Presley verkligen är död? :lol:

Kort och gott finns det ingen att få tag på. Finns ingen att visa. Lite som att tro på Loch Ness eller snömannen.

18. Spencer

Du är en sömnig gubbe Per! :)

19. Ricrob

Ricrob Friherre

Vadå, är Elvis Presley död?!

20. Per

Per Björklövens finest

Indeed. Åter till min fiktiga budget för 2013. Den tror jag inte heller på just nu...

Trevlig kväll

21. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

Skulle du visa din om du hade en? I sådana fall försvinner ju mystiken kring den i samma stund som den offentliggörs. Det måste finnas en!

22. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Tror inte det. Har inte sett några bevis för det i alla fall :)

23. Per

Per Björklövens finest

Klart jag skulle. Skulle inte du? :)

Det finns flera att söka fram och de är antingen refinished eller helt enkelt dunder-fake. Klockorna jag sett det på har saknat bakelit-insert, gilt-visare, roulette-hjul mm. Vad talar för att det som är mest funky på dem faktiskt är det som är riktigt? :)

Makes no sense. Inte heller troligt att lysmassan inte var radium och att ingen text på tavlan var i guld eller silver som allt annat på den tiden. Boettlocken med Panam-loggorna som visats känns inte heller som Rolex-finnish. Kort och gott så är det en kul historia. Fanns det någon riktig så hade de dykt upp någonstans annars än i funky Rolex-böcker som har mycket annat helt fel.

Detta säger jag inte för att jag kan saker. Detta säger jag för att folk som kan saker säger det och jag har svårt att tro att så många, så erfarna samlare helt enkelt har jättefel när de radar upp fakta som motsäger sagan.

24. Gavve
    Trådstartare

Gavve Greven

.
    Har man något så mytomspunnet håller man det för sig själv, annars dödas myten! :D

Mårtenssons ur Brookfield