• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa begagnad bil - Carfax

Tapiren

Cartier
På allt annat än USA-importer menar jag att det är det.
Jag kan bara tala för mig men senast jag köpte bil gjorde carfax stor nytta, eftersom de ger mäterställningen vid varje besiktning och vid vissa servicetillfällen kunde jag snabbt avfärda många potentiella objekt, en del av uppgifterna finns ju (gratis) på biluppgifter.se men ofta får man bara de senaste besiktningarna och ägarbytena. Men absolut, med lite detektivarbete kan man ju rätt så lätt få tillgång till ungefär samma uppgifter (gratis).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag kan bara tala för mig men senast jag köpte bil gjorde carfax stor nytta, eftersom de ger mäterställningen vid varje besiktning och vid vissa servicetillfällen kunde jag snabbt avfärda många potentiella objekt, en del av uppgifterna finns ju (gratis) på biluppgifter.se men ofta får man bara de senaste besiktningarna och ägarbytena. Men absolut, med lite detektivarbete kan man ju rätt så lätt få tillgång till ungefär samma uppgifter (gratis).
Ett mejl till transportstyelsen så får du ut alla besiktningar gratis. Visst, bekvämlighet får kosta lite också, det jag reagerar starkast på är att de påstår att man kontrollera saker som faktiskt bara ingår i rapporter från USA. Kunden tror då att bara för att det inte står något så är bilen olycksfri vilket inte alls är sant.
 

Jonte73

Audemars
Det är det här jag menar med att Carfax marknadsföring är bedräglig. De har INGEN information om krockskador eller försäkringsärenden i hela EU. Det är bara för USA-bilar de har det. Varenda bil du kollat Carfax på kan ha varit toksmälld utan att du får reda på det men du får bilden att den är okrockad eftersom det inte står i rapporten.
Kan man någonstans se om bilen varit krockad ?
 

Tapiren

Cartier
Ett mejl till transportstyelsen så får du ut alla besiktningar gratis. Visst, bekvämlighet får kosta lite också, det jag reagerar starkast på är att de påstår att man kontrollera saker som faktiskt bara ingår i rapporter från USA. Kunden tror då att bara för att det inte står något så är bilen olycksfri vilket inte alls är sant.

Jag håller med dig, på "svenska" bilar eller europeiska bilar får man inte alls allt det reklamen talar om, lååångt ifrån.

Nackdelen är väl att det tar lite tid att vänta på Transportstyrelsens svar, och får man all information om besiktningar från dem? Tidigare gick det ju bra att maila bilprovningen så skickade de pdf:er på gamla protokoll, men det är ju tyvärr inte lika effektivt nu när det finns andra besiktningsorgan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan man någonstans se om bilen varit krockad ?
Nej, det finns inga sådana sammanställda register i Sverige eller EU.

Jag håller med dig, på "svenska" bilar eller europeiska bilar får man inte alls allt det reklamen talar om, lååångt ifrån.

Nackdelen är väl att det tar lite tid att vänta på Transportstyrelsens svar, och får man all information om besiktningar från dem? Tidigare gick det ju bra att maila bilprovningen så skickade de pdf:er på gamla protokoll, men det är ju tyvärr inte lika effektivt nu när det finns andra besiktningsorgan.
Transportstyerelsen sammanställer miltal och datum som bilen godkändes vid besiktning. Vill man åt protokollen måste man numera fråga varenda besiktningsföretag som finns och jag vet inte ens om de privata lämnar ut någonting. Här har vi helt klart en försämring skett senaste åren.
 

Jonte73

Audemars
Nej, det finns inga sådana sammanställda register i Sverige eller EU.


Transportstyerelsen sammanställer miltal och datum som bilen godkändes vid besiktning. Vill man åt protokollen måste man numera fråga varenda besiktningsföretag som finns och jag vet inte ens om de privata lämnar ut någonting. Här har vi helt klart en försämring skett senaste åren.
Går det att se hos i mitt fall Audi ?
Typ Audi sverige eller hos valfri skadeverkstad ?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Går det att se hos i mitt fall Audi ?
Typ Audi sverige eller hos valfri skadeverkstad ?
Det finns ett system som heter Cabas som skadeverkstäder begär ersättning från försäkringsbolagen via (typ). Där reggas såvitt jag vet nästan alla skador i Sverige. Men jag skulle tro att en verkstad egentligen inte får lämna ut någon info därifrån. Audi själva kan säkert se reparationer som skett hos dem.
 

Jonte73

Audemars
Det finns ett system som heter Cabas som skadeverkstäder begär ersättning från försäkringsbolagen via (typ). Där reggas såvitt jag vet nästan alla skador i Sverige. Men jag skulle tro att en verkstad egentligen inte får lämna ut någon info därifrån. Audi själva kan säkert se reparationer som skett hos dem.
Tack då vet jag hur jag skall luska nästa gång jag byter :)
Har en på insidan jag kan fråga isof.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Stämmer alltid uppgifterna om mätarställning vid senaste besiktning på biluppgifter.se? Sambon skall kolla på en bil imorgon. Enligt annons har den gått 14xxx mil och enligt regnummer han uppgett via mail har den gått 5748 mil om man kollar nämnd hemsida. Vad står VSB för angående mätarställning?
Screenshot_2015-10-30-23-10-32.png
 

Jonte73

Audemars
Stämmer alltid uppgifterna om mätarställning vid senaste besiktning på biluppgifter.se? Sambon skall kolla på en bil imorgon. Enligt annons har den gått 14xxx mil och enligt regnummer han uppgett via mail har den gått 5748 mil om man kollar nämnd hemsida. Vad står VSB för angående mätarställning?
Screenshot_2015-10-30-23-10-32.png
Vid senaste besiktning.
 

Jonte73

Audemars
Stämmer alltid uppgifterna om mätarställning vid senaste besiktning på biluppgifter.se? Sambon skall kolla på en bil imorgon. Enligt annons har den gått 14xxx mil och enligt regnummer han uppgett via mail har den gått 5748 mil om man kollar nämnd hemsida. Vad står VSB för angående mätarställning?
Screenshot_2015-10-30-23-10-32.png
Verkar konstigt.
Antingen står det fel mätarställning i annonsen.
Eller så har bilen gått nästan 10xxx mil sedan augusti !
 

Edin

Panerai
Har ni tagit reg nummret från bilderna på bilen eller från texten i annonsen?
Ofta har handlare skrivit ut fel reg nummer i annonserna..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Verkar som att ägaren skrev fel nummer. Bytte ut sista bokstaven och det verkar stämma.

Hur brukar värderingen på biluppgifter.se stämma med verkligheten?
 

Edin

Panerai
Verkar som att ägaren skrev fel nummer. Bytte ut sista bokstaven och det verkar stämma.

Hur brukar värderingen på biluppgifter.se stämma med verkligheten?

I min menig ger det ett hum om riktning. Beror sen på hur skicket är, hur den är servad/skött, är den välvårdad, får du bra märkesdäck/vinterdäck eller är det billigaste möjliga däck, ny vindruta osv, osv. Mycket som spelar in men jag personligen betalar gärna mer för en bil som är väl omhändertagen och inte bara brukad utan att tas omhand.

En sak att kolla på till just E46 är om vattenpumpen är bytt. Nu när de är 10+ år är det något som bör bytas i förebyggande syfte.
318 motorn är tyvärr vanlig att den kuggar över på kamkedjan = behov av ny motor...
 

Tapiren

Cartier
Biluppgifter.se hämtar sina uppgifter från något register någonstans, så de stämmer nog med ganska hög säkerhet mot källan, men det centrala registret kan såklart vara felaktigt. Transportstyrelsen har en egen app som heter "mina fordon", i den kan du få information om senaste ägarbyte mer eller mindre i realtid, biluppgifter.se laggar lite (det gör även carfax). Kan det vara därför ägare/ålder inte stämmer, han/hon som säljer den nu har ägt den väldigt kort tid?

Jag har haft två bilar för låg mätarställning, där det funnits notering om att mätaren bytts, så kan det ju också vara.

Sen händer det ju att bilprovningen skriver fel när de besiktigar en bil, det är absolut inte ovanligt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I min menig ger det ett hum om riktning. Beror sen på hur skicket är, hur den är servad/skött, är den välvårdad, får du bra märkesdäck/vinterdäck eller är det billigaste möjliga däck, ny vindruta osv, osv. Mycket som spelar in men jag personligen betalar gärna mer för en bil som är väl omhändertagen och inte bara brukad utan att tas omhand.

En sak att kolla på till just E46 är om vattenpumpen är bytt. Nu när de är 10+ år är det något som bör bytas i förebyggande syfte.
318 motorn är tyvärr vanlig att den kuggar över på kamkedjan = behov av ny motor...
Tack för tipsen!

Är på väg för att testa en 320i nu. Alltid bra att få lite i ryggsäcken av mer erfarna innan köp.

Drar service på annan verkstad än BMW ner priset mycket? Hade själv tänkt skippa att serva på BMW på en så billig bil.

Trist att i stort sett alla E46 verkar ha rost, denna dock relativt lite.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis till en blå (?) bil!
Fälgen är en orginalfälg ja. Bmw style 136 är modellen. 7x16"

Tack så mycket! Jo den är blå. Jättenöjd. Lite rost men en solid kärra. Har läst att det skall finnas 12 års rostgaranti efter 2004. Räknar inte med att BMW kommer fixa det men skall testa iallafall.
Screenshot_2015-10-31-19-40-37.png

20151031_182414.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ett mejl till transportstyelsen så får du ut alla besiktningar gratis. Visst, bekvämlighet får kosta lite också, det jag reagerar starkast på är att de påstår att man kontrollera saker som faktiskt bara ingår i rapporter från USA. Kunden tror då att bara för att det inte står något så är bilen olycksfri vilket inte alls är sant.

Provade att ringa nu och få ut gamla protokoll, men personen jag pratade med på Transportstyrelse sa at de inte hade något sådant utan hänvisade till besiktningsbolagen. Bilprovningen i sin tur säger att de bara sparar dokumentationen i 3 år. Något tips på hur jag kan gå vidare? Skull CarFax vara ett alternativt i det här fallet...syns samtliga besiktningar där?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Provade att ringa nu och få ut gamla protokoll, men personen jag pratade med på Transportstyrelse sa at de inte hade något sådant utan hänvisade till besiktningsbolagen. Bilprovningen i sin tur säger att de bara sparar dokumentationen i 3 år. Något tips på hur jag kan gå vidare? Skull CarFax vara ett alternativt i det här fallet...syns samtliga besiktningar där?
Miltalen syns på carfax på de besiktningar de lyckas köpa till sig. Det är inte alla. Hur många som finns varierar alltså och du kan inte veta det på förhand.

Hur mycket kan du se på car.info?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hittade däremot väldigt intressant information om en Blocket-annons där man har uppgett miltal som inte alls stämmer överens med vad som angavs i annonsen.
Tänk dock på att vissa bilhandlare på Blocket fuskar med regnummer vilket gör att car.info kan associera fel data med fel bil. Begär ut källmaterialet på epost för den noteringen så du är helt säker på att det är helt rätt bil.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad är det för bil?

Gammal skruttbil som skulle övningsköras i, men förra ägaren har inte skickat in ägarbyte och svarar inte på telefon eller mess. Gillar inte riktigt att bli lurad oavsett hur liten summan än är. Har mailat Blocket och begärt en kopia på annonsen så att jag kan se vad som stod i detaljbeskrivningen.
 
Topp