• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa begagnad Omega aqua terra

Hej allihop!

Jag går och väntar på att AD ska få hem blå Omega Aqua Terra 41.5 mm. Priset är 31000:-. Så dök en två månader gammal i absolut nyskick inklusive allt upp till priset 28000:-. Vad/ hur gör man? Jag har inte gjort någon klockaffär tidigare. Går man till AD och får den kollad? Vad ska man tänka på då man går igenom älthetsintyg m.m? Kan man justera länken själv? Bör man försöka pruta ned den ytterligare?

Mycket tacksam för alla svar, åsikter och tips!

Vänliga hälsningar

Mikael Skjerdahl
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skiljer det inte ens 10% från ord. Pris hade jag inte köpt begagnat. Kan bli strul med garantier och så?

Pruta ner mer eller köp nytt skulle jag säga.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Pruta hos AD brukar väl gå. Skiljer alldeles för lite för att jag skulle köpa begagnat. Finns ju även näthandlare vilket brukar kunna vara ett alternativ om det skiljer mycket i pris.

Personligen skulle jag köpt den mindre 38.5 mm men smaken är ju olika.
 

M.U

Rolex
Jag hade nog försökt att pruta hos AD. Sen är det mycket roligare att handla direkt i butik :) och då kommer de garanterat hjälpa dig med länk etc. Kan vara värt de tusenlapparna ändå.
 

Mattias79

Cartier
Mitt råd är att köpa i butik. Kan visa sig ovärderligt i framtiden vad gäller hjälp, stöd och good will-grejer.
 

Sond

Patek
Med den prisskillnaden är det bättre att press en tusenlapp i butiken(eller mer) och köpa där. Även med de priser du har nu vinner butiken. Om det nu inte tar evigheter att få hem den.

Personligen skulle jag titta på den något mindre modellen.
 
  • Like
Reactions: par

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Bra pris för att vara butik, uret.se är ju ett par tusen dyrare. Prova dock även 38,5mm en mycket bra storlek.
Den beggade ska vara bra mycket billigare om jag skulle överväga den...
Hos butik får du ju även hjälp med länk osv, så då slipper du ju fundera på det :)
 
Tack för alla svar! När det gäller butiken är det klart att de vinner, det är väl därför man driver ett företag? Jag har dock förstått att det är ett bra pris från en svensk AD och har väl så att säga accepterat priset då jag ringt tillbaka och verifierat det. Men är det en allmän uppfattning här på forumet från er som är insatta att jag skulle kunna pruta ned den ytterligare?

Beträffande garantier är jag inte orolig om alla papper och garantier är iordning. Beträffande länken kan det väl ändå inte kosta så mycket om jag skulle behöva gå in till en annan butik och justera den?

Klockan är sänkt ytterligare och det skiljer nu 4000:- mot AD:n (för en två månader gammal kloccka i "absolut nyskick"). För mig är det ändå rätt mycket pengar och skulle jag kunna få ned den ytterligare en tusenlapp börjar det kännas svårt att motivera "känslan med att handla i butik"?

Vad gäller storleken har jag provat både och har tidigare en klocka jag upplever som för liten. Ett par återförsäljare har dessutom ansett att den större passar bättre utifrån mina handleder.

Som alltid tacksam för all återkoppling.

Mikael
 

Apansson

Torpare
Tänk på att vid eventuell service/garantiärende där klockan behöver skickas iväg så får nog du stå för frakten om den inte är köpt hos ad. Kan bli några tusenlappar det också faktiskt!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tack för alla svar! När det gäller butiken är det klart att de vinner, det är väl därför man driver ett företag? Jag har dock förstått att det är ett bra pris från en svensk AD och har väl så att säga accepterat priset då jag ringt tillbaka och verifierat det. Men är det en allmän uppfattning här på forumet från er som är insatta att jag skulle kunna pruta ned den ytterligare?

Beträffande garantier är jag inte orolig om alla papper och garantier är iordning. Beträffande länken kan det väl ändå inte kosta så mycket om jag skulle behöva gå in till en annan butik och justera den?

Klockan är sänkt ytterligare och det skiljer nu 4000:- mot AD:n (för en två månader gammal kloccka i "absolut nyskick"). För mig är det ändå rätt mycket pengar och skulle jag kunna få ned den ytterligare en tusenlapp börjar det kännas svårt att motivera "känslan med att handla i butik"?

Vad gäller storleken har jag provat både och har tidigare en klocka jag upplever som för liten. Ett par återförsäljare har dessutom ansett att den större passar bättre utifrån mina handleder.

Som alltid tacksam för all återkoppling.

Mikael


Länken kostar väl någon hundralapp att justera. Jag skulle nog gått på den begagnade, 4000 är mycket pengar.
 
Varför ska jag betala tusenlappar i frakt om jag har garanti via svensk AD? Jag har läst en del om det här med kostnader och frakt vid eventuella serviceärenden här på forumet och har väldigt svårt att se och förstå att jag skulle behöva betala någonting om det gället ett garantiåtagande.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Varför ska jag betala tusenlappar i frakt om jag har garanti via svensk AD? Jag har läst en del om det här med kostnader och frakt vid eventuella serviceärenden här på forumet och har väldigt svårt att se och förstå att jag skulle behöva betala någonting om det gället ett garantiåtagande.


Jo, det kan du faktiskt få göra (inte tusenlappar tror jag). Om klockan inte är köpt där eller via den kedjan så kan du bli tvungen att betala frakt. Går du till den ÅF där klockan är köpt så är det inga problem.
 

Apansson

Torpare
Tusenlappar? Vart skickas den då?
Har hört att det kan vara lite tombola med fraktavgifter till Schweiz. Hur som så skulle jag ändå köpa hos AD, förslagsvis Rob som har eget makeri i huset. Det blir så mycket enklare att lösa små grejor då, typ om du får något smuts under glaset eller något i den stilen.
 
Har lite svårt att förstå att jag skulle behöva betala något överhuvudtaget, än mindre frakt till Schweiz om jag skickar den till Eriksons Urhandel där den är inköpt..
 

KMS

Rolex
Servicekostnader på en flonkans ny klocka känns lite tidigt att oroa sig för. Hänger du här tillräckligt länge är den såld långt innan du behöver oroa dig för service!:)

Det finns ju alltid lite risker med att handla begagnat. Men har du koll på att säljaren är reko så är väl dom marginella. Som jag har förstått det finns säljaren i din närhet?

Finns ju ett par trådar om folk som blivit blåsta när man handlat via nätet av privatpersoner och säljare på Chrono24.
 

MrPlow

Rolex
Ganska övertygad om att det är den vi pratar om... ;)


at kopia.jpg


Så här blir det mer informativt!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Länken är skruvad, tar en minut att justera den hemma.
Är du osäker på att köpa beg från privat person så köp den från en AD. Och gör några tusenlappar skillnad, vänta tills du har råd att köpa den. Svårare kan det inte vara.
Co-axial 8500 har långt mellan service intervallerna.
http://www.bernardwatch.com/blog/omega-2500-8500-movements/

Fortfarande osäker? 41,5 mm är för stor för den modellen, köp den mindre. Den kommer stå sig bättre.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Skiljer det 4000 så är det ju inget snack. Klart du går till AD och köper. Sköter du snacket rätt så är det inga problem att få lite rabatt samtidigt som du får snabb hjälp med allt från garantiärenden eller korta länk osv...
 
Tack för alla svar. Ja, nu kanske någon av er hinner före .. Min enda fundering just nu är väl varför det finns ett besiktnings-/värderingsutlåtande på en två månader gammal klocka?
 

par

Patek
2-Faktor
Om du väljer att köpa den privat så gå till Ad och få den kollad! Nu skiljer det för lite enligt min mening för att köpa den beggade. Du får ändå räkna med att intyget kostar 500kr till och det är en viss känsla med en helt ny!
 
Topp