• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa begagnat utan erfarenhet?

Snäll fru

Breitling
Vill köpa en Iwc Portofino Chronograph 391007 till min man men kan ingenting om klockor. Har några frågor som jag skulle uppskatta lite tankar kring.

1- Hittat 6st som kändes bra på C24 av trusted sellers men hittar bara omdömen om två av dem här och priset skiljer med 4000kr. En italiensk och en tysk sida. Hur ska jag veta vilken jag ska välja?

2- när handlare på C24 skriver oanvänd, räknas det då som att köpa den ny?

3- skillnaden mellan den dyrare handlaren och en ny från uret.se är ytterligare 6000kr. Borde det inte vara tryggare då att köpa den från uret.se?

4- vad är er inställning till att gravera klockan? Fint, fult, värdesänkande...?

Hoppfull att lära mig mer :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Först,
Vill köpa en Iwc Portofino Chronograph 391007 till min man men kan ingenting om klockor. Har några frågor som jag skulle uppskatta lite tankar kring.

1- Hittat 6st som kändes bra på C24 av trusted sellers men hittar bara omdömen om två av dem här och priset skiljer med 4000kr. En italiensk och en tysk sida. Hur ska jag veta vilken jag ska välja?

2- när handlare på C24 skriver oanvänd, räknas det då som att köpa den ny?

3- skillnaden mellan den dyrare handlaren och en ny från uret.se är ytterligare 6000kr. Borde det inte vara tryggare då att köpa den från uret.se?

4- vad är er inställning till att gravera klockan? Fint, fult, värdesänkande...?

Hoppfull att lära mig mer :)
Först, välkommen hit!:)

Första tipset är att gå till en Svensk återförsäljare och se vad du kan få för pris.
Kan mycket väl hända att det inte skiljer mycket från C24!
Annars kolla på Good/Bad guy tråden och leta efter C24, där finns lite recensioner för handlare som medlemmar handlat av tidigare.

Oanvänd, skall betyda just det, d v s den kanske inte är tillverkad i år, men skall inte var använd.
Säkerställ att alla tillbehör finns med som normalt kommer från återförsäljare.
Vilkel handlare du skall välja är svårt att ge dig råd om, men finns ta gärna referenser och gärna från Sverige om möjligt.
Kolla med referenserna om allt funkat ok, om du inte kan hitta recensioner online eller här på KS.
Uret är nog ok att handla på, men som sagt, kolla med en "riktig" auktoriserad återförsäljare också.

Att gravera klockan sänker andrahandsvärdet (om din man nu inte råkar vara en känd och mytomspunnen person, vilket kan höja värdet), men är givetvis en fin gest.
Om klockan säljs kan ju alltid den nya ägaren byta locket på boetten om så önskas.

Lycka till!
 

Snäll fru

Breitling
Först,
Först, välkommen hit!:)

Tack tack!
Bra input - har som sagt inte hittat så måna ressensioner men har heller inte googlat dem. Får helt enkelt gräva lite djupare.

Var hos Nymans ur och en ny där är 55000kr, uret.se 47000 och dyrast på C24 är 41000kr. (Italien ca 37000kr)
Kan det skilja mellan olika ÅF i Sverige?

Och Nääs, han är väl inte en rikskändis precis men vill han byta klockan så får han först skilja sig från mig - o då kan han gott betala för nytt lock själv :happyhappy:
Skämt o Sido- det får jag kanske tänka på...
Tack igen!
 

noxela

Omega
Det kan tillkomma olika avgifter på några tusen när man handlar på C24. Hos en svensk återförsäljare bör det finnas några tusen i prutmån. Då är skillnaden inte längre så stor.
 

JohnDoe

Rolex
Sen vet man aldrig när (om) man får klockan från en del c24 säljare. Finns många tråkiga historier här. Du vill väl ha den i tid.... Sedan verkar det som en del c24 säljare har ganska varierande uppfattning om vad som är nytt, med alla papper, boxar, original osv. Särskilt i italien verkar det där med papper och box vara stor spridning på. Vissa annonserar ut klockor de inte har och sen när de fått pengar letar de rätt på den osv... Jag skulle nog ringa/maila runt till butiker i sverige och deala. Förvånansvärt många släpper till bra rabatter om man är tydlig med att det affär här och nu, inte sen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du VET att det är sådan klocka han vill ha?
Är den kopplad till giftemål eller liknande? I så fall är ju gravering kul! Tycker folk graverar för lite. :)

Gå in med cash på kortet hos en AD, säg att du bestämt dig för just den modellen och tokpruta som om du aldrig gjort något annat. Lycka till!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En grej att tänka på med C24 är att flera säljare lägger upp klockor där till låga priser de inte kan fixa. De testar vattnet så att säga. Riktigt fult, men sant.
 

JohnDoe

Rolex
Nu säljer väl inte rob engström iwc men det finns väl någon här på klocksnack med kontakter hos någon iwc ad som kan hjälpa dig få ett bättre pris och en riktig klocka komplett med alla tillbehör och papper. Annars har kaplans auktion med klockkvaliteten imorgon. Finns några fina klockor där i rätt prisklass.
 

Snäll fru

Breitling
Du VET att det är sådan klocka han vill ha?
Är den kopplad till giftemål eller liknande? I så fall är ju gravering kul! Tycker folk graverar för lite. :)

Gå in med cash på kortet hos en AD, säg att du bestämt dig för just den modellen och tokpruta som om du aldrig gjort något annat. Lycka till!

Han vill ha en sådan eller en Datejust men eftersom han redan har en Rolex så tycker jag det är roligare med en Iwc.
Och ja, den är kopplad till vår första bröllopsdag, han fyller 35 & han blir pappa första gången :)
Har cash så jag får väl tokpruta runt om i landet :)
Tack!
 

Snäll fru

Breitling
Nu säljer väl inte rob engström iwc men det finns väl någon här på klocksnack med kontakter hos någon iwc ad som kan hjälpa dig få ett bättre pris och en riktig klocka komplett med alla tillbehör och papper. Annars har kaplans auktion med klockkvaliteten imorgon. Finns några fina klockor där i rätt prisklass.
Nä Rob Engström har den inte.. Kollat där.
Får kolla Kaplans, där har jag själv hittat en del till mig själv.
Tack!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul med en klocka som köps ungefär stridigt som första ungen ploppar ut. Då hade jag helt klart rekommenderat nytt. Hade inte flummat iväg och köpt något annat än det han önskar sig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Några bra tips på handlare att prata lite extra med?
Eller var man ska googla på för att hitta dem? Har bara lyckats få fram nymans ur i Sthlm.
Har dålig koll på både IWC och STHLM, men om Rolex också är aktuellt så gå in till forumsponsorn RobE.

Beror ju lite på vad du har för tidsplan och budget också. Rolex släpper ju snart en ny modell, oyster perpetual i 39mm. Typ en datejust, fast i lite större storlek och utan datum. Har ju ingen aning om ifall han skulle tycka det var aktuellt, men jag kan ju tycka att det hade varit ascool med en modell som släpps samma år som han får den. Vet inte när den släpps, men skulle chansa på efter sommaren.
Rolex-Oyster-Perpetual-114300-ablogtowatch-2015-hands-on-8.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Några bra tips på handlare att prata lite extra med?
Eller var man ska googla på för att hitta dem? Har bara lyckats få fram nymans ur i Sthlm.
Krons ur i sthlm. De bygger om just nu så de är nog säljsugna. Har själv inga bra kontakter där. Någon?
Edit: Såg även jarl sandin i gbg och NK i sthlm. Vilken del av landet bor du i, vad är närmast?
 

David

Bödeln
Och ja, den är kopplad till vår första bröllopsdag, han fyller 35 & han blir pappa första gången :)

Det här gör mig glad, du har verkligen förtjänat ditt användarnamn.

Har cash så jag får väl tokpruta runt om i landet :)

Bor du i Stockholm kan du prova Krons i PK-huset. Trots att det är samma bolag som Nymans så är det min erfarenhet att det gått att pruta mer där. Prova även NK, trots att de allt som oftast inte verkar intresserade av att sälja klockor. Kanske finns det någon göteborgare med goda kontakter på Jarl, exempelvis Feskarn, vaniljglass eller Chrisse?
 
På chrono24 kan du kolla efter handlare som erbjuder trusted checkout.
Det är en extra trygghet som innebär att Chrono24 agerar mellanhand. Du betalar chrono, säljaren skickar klockan, och handlaren får pengarna från chrono om du är nöjd. Om du inte är nöjd skickar du tillbaka klockan och chrono betalar tillbaka dina pengar.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jarl i Gbg är väldigt bra, trevliga och har oftast bra sortiment.
Dock svårt att få bra pris i mitt tycke.
 

Snäll fru

Breitling
Det här gör mig glad, du har verkligen förtjänat ditt användarnamn.



Bor du i Stockholm kan du prova Krons i PK-huset. Trots att det är samma bolag som Nymans så är det min erfarenhet att det gått att pruta mer där. Prova även NK, trots att de allt som oftast inte verkar intresserade av att sälja klockor. Kanske finns det någon göteborgare med goda kontakter på Jarl, exempelvis Feskarn, vaniljglass eller Chrisse?
Får ta en sväng till båda två. Bor i Sthlm så det verkar vettigast.
Dock skiljer det fortfarande 16000 från C24 om man inte tar den billigaste. Får verkligen förhandla hårt :)
 
Topp