Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa bil

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Klockers, 1 december 2014.

1. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Hej, tiden jag fruktat för har kommit. Köpa ny bil. Ångest.
    Hatar bilar. Men måste ha. Hatar att lägga pengar på bil. Men måste.
    Kan inget om bilar. Inget. Kan ni hjälpa mig?
    Köper bara begagnat. Inte över 100 k.
    Söker efter bästa familjevänliga kombin med hög komfort

2. alfgren

alfgren Biskop

Ska du optimera pengarna måste du köpa privat, du mycket mer för pengarna än om du går till handlare. Komplettera med Blockets begagnatförsäkring så minskar de värsta ekonomiska riskerna i alla fall. 100.000 räcker till vad som helst egentligen, det är bara en fråga om hur gammal bilen ska vara.

Bäst är om du kompletterar lite med vilka behov du har. Ska den köras mycket motorväg? Ska den lasta nåt särskilt?

3. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Rent allmänt är begagnade Saabar oslagbara prismässigt nu för tiden. De praktiskt taget ger bort 9-5or.

Gummo och Klockers gillar detta.
  4. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Tack för info
    Kommer absolut att köras mycket på motorväg framför allt på sommaren. Annars till och från jobbet till vardags. Bra lastutrymme är viktigt då jag har barn och reser mycket med bilen.
    Skulle väl helst köpa en bil som inte är mer än 5-6 år iaf.
    Gärna Volvo men spelar egentligen inte så stor roll

5. alfgren

alfgren Biskop

6. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Tack för tipsen. Gillade verkligen Audin. Vad kostar blockets begagnatförsäkring och vad innebär den?

7. alfgren

alfgren Biskop

Det innebär skydd mot fel på bilens motor och elektronik (förutom slitage) i 6 månader efter köpet. Kostar olika beroende på bil men säg runt 1500:- på en vanlig bil.

Klockers gillar detta.
  8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du är ointresserad, ändå fastnade du för Audin. Klassiskt.
    Tror du skulle satsa på en Kia eller Hyndai. Du får en nyare bil med i Kia fallet 7 års garanti. Vet inte vad de större Kia modellerna heter men Hyndai har en vettig modell som heter i40. Toyota Avensis är också ett bra val för den ointresserade.

vonbahr, Klockers och cab gillar detta.
  9. Gurkan

Gurkan Friends of KS

Slår ett slag för Mondeokombi, diesel med titaniumpaket. 6 växlar, otroliga utrymmen, drar runt 0,5 landsväg, skön att köra och helt ok "ax" även på 6 växeln:)

theargonaut och Klockers gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Om du är ointresserad av bilar, skulle jag välja att köpa från handlare eller med nybilsgarantin kvar, så slipper man lite av oväntade problem med dolda fel mm., första tiden. Även med begagnat försäkringen, så finns det massa saker som kan vara fel, som den inte täcker, och kan kosta mycket pengar och huvudvärk. Lätt att det blir en dumsnål affär, om du inte har superkoll på vad du köper. Visst kan man göra en bra privataffär ibland, men inte värt chansningen IMHO.

Klockers gillar detta.
  11. Klockers
    Trådstartare

Klockers Stadsbo

Kan tänka mig att det är typiskt en sån som mig.
    Ok tack för tipsen!

12. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Om du är helt ointresserad av vad du kör kan du köpa en helt ny Dacia för dom pengarna skulle jag nog tro. Dom har nån kombimodell tror jag.
    Däremot är dom ungefär lika snygga som en hög med dynga, men med ett lågt pris blir inte den ekonomiska värdeminskningen särskilt stor.

13. AdmAndrssn

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Det du kommer bli mest nöjd med skulle jag tro är en beggad V70.

Räven gillar detta.
  14. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Dacia Logan MCV
    Hög med dynga håller jag definitivt inte med om, men det kanske ligger i betraktarens öga :)

Däremot en helt ny bil fullutrustad (enligt Dacianivå, men helt OK) med 3 års garantier etc. för strax över 100k.

Har kört den 1k mil än så länge. Är helnöjd relativt till priset. Speciellt med en bensinare som drar 0,55 riktig blandad körning :)

Jimpa och Gummo gillar detta.
  15. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Köp ny klocka och ta med ungarna på tågluffning istället

Jimpa, AdmAndrssn och theargonaut gillar detta.
  16. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Subaru Forester. Häpp!

Denke gillar detta.
  17. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Helt riktigt! Man ska bara köpa knäppa och udda bilar istf tråkiga dussinbilar. Bilaffärer är ändå kassa och bilar är ändå bara massa krångel så man kan lika gärna köpa något freakat som man själv och andra kan garva åt.

Vänliga hälsningar från stolt Ssang Yong-ägare. :D

erolorhun, Micke Ni, Strindberg och 3 andra gillar detta.
  18. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    SAAB 9-5 kombi! Jag köpte så klart min innan det största prisraset iom konkursen men det är mkt bil för pengarna om man lägger prestige åt sidan. Vinröd gubbsaab för 50k så har du 50 att köpa klockor för:)

medinfoto gillar detta.
  19. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    + att de är väldigt roliga bilar att köra. Har en 9-5 Aero själv (250hk motorn) och det är en ytterst trevlig vardagsbil. Saab har alltid varit duktiga på att trolla fram bra vrid vid låga varv.

Gummo gillar detta.
  20. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Köpte precis en Saab 95 kombi till sambon.
    Grym bil för små pengar. för 100 får du en fullsmetad 09-10 med få mil.

Gummo gillar detta.
  21. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Håller med! Har vanliga 2,3an med automat men den räcker för att sprätta iväg dubbarna från dubbdäcken när man är sur vid rödljusen.

+1
    Dessutom finns det matchande klockor:)

http://klocksnack.se/threads/valjoux-7750-chronograph-saab-turbo-servicebehov.29731/

saab krono.jpg

DW6900MS gillar detta.
  22. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Blev en 2,3T BioPower, manuell. 320 hk till våren.
    Blir ganska lagom till och från dagis :D
    Är förövrigt urless på att lägga stora högar med pengar på bilar.
    Saan blir aldrig dyrt...

Gummo gillar detta.
  23. john b

john b Präst

Köp en begagnad toyota avensis av auktoriserad återförsäljare så får du en jäkligt fin toyota kvalitetsgaranti

http://europeiskamotor.se/verkstad/...anti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti

Jag är ointresserad av bilar, frugan har fraktat runt familjen i 2,5 år i en avensis. När luftkonditioneringen pajade fixade de den direkt. Rätt schysst, 2 år efter behagnatköpet och på en 6 år gammal bil.

För övrigt har den varit prickfri. Lastar två barnvagnar bredvid varandra utan problem.

Räven, theargonaut, Klockers och 1 annan gillar detta.
  24. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås

320hk? Inte på originalturbo antar jag...

25. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Nope, antagligen 15t.

26. M021

M021 Friends of KS

Provar att lägga ut en krok här innan jag skapar någon tråd,
    Har se senaste 6 åren bara haft företagsbil och är således helt offline vad gäller bilstandard och bilkunskaper då företaget erbjudit Prius/enklare Golf. Använder mig i dagsläget av bilpool men ser nu över möjligheterna att skaffa mig något lämplig för enklare vardagsrutiner, kör ej bil till eller från jobbet och behöver egentligen något för frihetens skull.

Så frågan är, finns det några i regel bra begagnade bilar under 100k? Tänker BMW 1 serie eller motsvarande. Eller ska man gå lite norr om detta och köpa någon realtivt ny V40 eller liknande?