Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa Black Bay nu eller vänta på MT5612?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sjuksyrran, 6 juli 2015.

1. Sjuksyrran
    Trådstartare

Sjuksyrran Torpare

Hej gott folk!

Jag har fastnat för Tudor Black Bay blue och har gått i tankarna på att snart slå till på en!
    När Tudor lanserade sitt nya in-houseverk MT5612 kunde jag dock inte låta bli att börja vela. Så, köpa den nuvarande modellen eller vänta på nästa? (gissar på att nästa kommer komma med MT5612).
    Gissar också på att den kommande modellen kommer bli snäppet större än den nuvarande med tanke på att MT5612 är större än ETA 2824? Gillar verkligen storleken och designen på den nuvarande Black Bay. Dock känns det ju roligare med ett in-houseverk.

Jag tar gärna emot lite åsikter om hur ni hade gjort eller hur ni tänker kring detta. Samma sak gäller ju även för Pelagosen som får nytt verk nu.

2. joF

joF Friends of KS

Jag kanske är tråkig när det kommer till urverk men är det en klocka jag verkligen gillar spelar urverket inte jättestor roll. T.ex. äger jag första generationens Pelagos, och skulle ej byta ut den mot nya p.g.a. att jag tycker tavlan är snyggare, och den är lite nättare.

Mitt tips är alltså: köp nu :)

Goose, Sjuksyrran och vikgul gillar detta.
  3. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tveklöst väntat på den nya med inhouseverket. Tudors första och riktiga hjärta!
    Bifogar lite info nedan;

Calibre
    MT5621, Manufacture TUDOR
    Self-winding mechanical movement with bidirectional rotor system
    Precision
    Swiss Chronometer Officially Certified by the COSC (Swiss Official Chronometer Testing Institute)
    Functions
    Centre hour, minute and seconds hands
    Instantaneous date with rapid setting without non-correction range
    Stop-seconds for precise time setting
    Power reserve indicator via disc
    Oscillator
    Variable inertia balance, micro-adjustment by screw
    Non-magnetic silicon balance spring
    Frequency 28,800 beats/hour (4 Hz)
    Total diameter 33.8 mm
    Thickness 6.5 mm
    Jewels 28 jewels
    Power reserve Approximately 70 hours

Aquaracer2, Josef B, Sjuksyrran och 1 annan gillar detta.
  4. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Klart du ska köpa nu. Väldigt tråkigt att vänta ett år på något som du inte ens vet skall komma? :D Köper du en begagnad får du säkert igen pengarna nästa år vid försäljning.

Man kan inte vänta på något man inte ens vet om det kommer, så sluta säg vänta.

Xalle, Cryssarn, Sjuksyrran och 1 annan gillar detta.
  5. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    70h power reserve och inom COSC väger tungt i mina ögon

jhm och joF gillar detta.
  6. joF

joF Friends of KS

Håller självklart med om detta.. men att vänta ett år (eller mer!?) fungerar helt enkelt inte när det handlar om klockor :)

Dixie, CaptainOats och vikgul gillar detta.
  7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Ni har ingen aning om Tudor ens kommer uppdatera Black Bay med nya verket. Om det nu gör det kommer den inte komma för ens tidigast nästa sommar/höst. Idiotiskt att vänta ett år på något man inte ens vet skall komma :)

joF gillar detta.
  8. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Jag tänker direkt på Omega Planet Ocean, där de klockor med det äldre 2500-verket har (i mina ögon) betydligt snyggare proportioner jämfört med de utrustade med 8500-verket. Men säg att BB:n skulle behålla storlek och proportioner alt. likvärdig/förbättrad, hur mycket mer deg skulle du vara beredd att lägga på inhouseverk med bättre specifikationer? Risktagande som early adopter?

Dykarsjuk och Sjuksyrran gillar detta.
  9. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo, men alla får ju vänta.. Jag hade bokat och köpt en annan som en bra komplement till tudorn när den väl kommer! ;)

joF gillar detta.
  10. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Fast att den ens kommer är bara spekulationer

11. joF

joF Friends of KS

Spekulationer, men rimliga sådana väl? Tänker mig att Tudor vill uppgradera allt till inhouse.. men vad vet jag egentligen :cigar:

12. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Tveksam, Black Bay har varit en stor kassako och en uppdatering av urverket skulle inte sälja lika bra som originalet gjorde.. Kanske kommer i ny färg bara, kanske kommer en helt ny modell!

Om man tänkar på kunder utöver nördarna är det få som bryr sig om klockan har ett annat urverk :)

joF gillar detta.
  13. Sjuksyrran
    Trådstartare

Sjuksyrran Torpare

Jag borde förmodligen gå på den nuvarande modellen, för som sagt, resten är ju bara spekulationer. Även om det kanske är rimliga spekulationer :)

14. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Misstagit mig lite.. Kom på att det bara var Pelagos som fått med det nya verket, och inte BB.
    Ja, nu blev det bara spekulationer... :angel:

15. meijlinder

meijlinder Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Priset lär ju stiga också om BBn får nya verket. Det plus att den nya i så fall kommer bli större talar ju för att slå till nu

eriksson850 och Sjuksyrran gillar detta.
  16. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Kan tycka att det är lite trist med ett ETA 2824 i en klocka i den prisklassen men Black Bay Blue är ju riktigt snygg! Hade ställt mig själv frågan om jag vill ha klockan nu = köp nuvarande modell. Annars vänta ett år och se vilka modeller som släppts med in-house-verket.

17. Sjuksyrran
    Trådstartare

Sjuksyrran Torpare

Håller med dig om ETA 2824, om man ska försvara det så är det ju ett ganska beprövat verk. Ja den är sjukt snygg!

18. joF

joF Friends of KS

Men Pelagos fick ju åtminstone denna uppgradering.

19. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Om det nya verket kommer till den så innebär det en novell på tavlan likt den pelagos fick, så köp nu!

eriksson850 gillar detta.
  20. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Just därför tror jag inte att det gör exakt samma sak med Black Bay :)

21. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det var inte en stor prisökning när inhouseverket kom till Pelagos.. Några tusen bara om jag minns det rätt

Konsul gillar detta.
  22. meijlinder

meijlinder Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Kanske inte så mycket dyrare. Men lär ju bli 10-15% iaf. Sen är ju ETA-verket enklare/billigare att få servat. Visst pengar är inte allt, men är ju ändå en faktor för de flesta av oss

23. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lätt värt de 10-15% ökning om du frågar mig! Sedan är det ju inte service varje år precis. Utan vi talar om 5-7 år här.

24. par

par Friends of KS

Köp nu! Hade samma fundering gällande stål daytona för något år sen när de lanserat keramik på rose. Men det går inte att spekulera i vad som kommer och inte finns idag. Det finns fortfarande ingen stål daytona med keramik vilket alla trott skulle dyka upp för längesen.

Lärdomen är: Köp det du gillar idag och flippa när du vill ha något annat. Enkelt!

eriksson850, Cryssarn, Dykarsjuk och 1 annan gillar detta.
  25. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Pengaaspekten känns larvig för mig personligen vid köp av en klocka av denna prisklass. Köp den 10 % billigare och sedan ångra dig varenda gång du bär den bara för att du ville spara ett par tusen lappar om nu TS är intresserad av ett Inhouse verk. Dock hade jag nog inte pallat vänta utan köpt en beg BB nu och sedan vid en eventuell uppgradering gjort en ny värdering om det känns värt att byta :)

26. Sjuksyrran
    Trådstartare

Sjuksyrran Torpare

Nej prisskillnaden är förmodligen inget problem. Det som lockar är ju det nya verket. Samtidigt som jag bävar för att allt för mycket i designen kommer ändras. Så det bästa kanske är att köpa nu och flippa sen när/om den nya tilltalar mig mer :)

Calfen gillar detta.
  27. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Köp en beggad och invänta nya verket för att se vad som händer är väl bästa kompromissen annars.

christian-h, Konsul och Sjuksyrran gillar detta.
  28. Konsul

Konsul Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Men varför lägger Tudor ned sådana utvecklingskostnader som ett in-house medför om inte företaget avser att nyttja detta i de flesta modeller i framtiden? Dessutom verkar Tudor ha lyckats med att producera ett riktigt prisvärt alternativ till eta. Jag skulle avvakta iskallt, möjligen med en dos valium till och från när livet ter sig hopplöst och väntan får hjärtat att krampa.

Point Blank gillar detta.
  29. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Allt man kan göra är att hoppas. Frågan är också hur många verk de kan tillverka. De gör säkert ett antal 10-tusentals Black Bay på ett år så krävs stor utbyggnad av egna urverksbygget.

30. azcii

azcii Borgare

Från:
    City 17
    Säger också köp en begagnad, kan alltid i värsta fall sälja om 1 år.

Konsul gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield