• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa en Omega Speedmaster Professional.

klocknovisen

Breitling
Hej!

Har ägnat mycket tid till att förstå det här med klockor. Har fått bra med tips förut om vilka som är gångbara och bra. Har sträckt ut min budget en aning sedan sist :p

Har fastnat för Omega Speedmaster Professional som rubriken visar. Dock tycker jag det är svårt att bilda sig en uppfattning vad som kan vara bra och vad som är mindre bra. Har en filtrerad sökning på chrono24 nu som ger mig mail vid nya klockor, den ser ut så här:

Omega Speedmaster Professional
Skick 1 (mycket gott)
Med papper
42 mm boett
Material länk stål

Dock några frågor:

1. Italien, varför är klockorna mycket billigare där?
2. Glas. Plexi eller safir? Vad gäller?
3. År. Vilket år ska man satsa på?
4. Referenserna.. så här många finns det:
145.012 - 67 SP (1)
145.022 (1)
311.30.42.30.01.001 (1)
311.30.42.30.01.003 (1)
311.30.42.30.01.004 (1)
311.30.42.30.99.001 (2)
345.0808 (1)
35405000 (1)
35693100 (2)
3570.50.00 (3)
3573.50 (1)
3577.50.00 (1)
35905000 (1)
vissa anger inte ens det. Reflektioner på det?
5. Är det dumt att jaga en begagnad?
6. Vad är ett bra pris? Vart går gränsen om jag vill kunna sälja klockan utan att förlora allt för mycket?
7. Måste jag ha med box och papper?

Många frågor! Hoppas ni orkar bemöda er att hjälpa en nyfrälst klocknovis!
 

KalleKnuda

Cartier
1. Aldrig tänkt på. Men vad jag har hört många påpeka är att man ska ta vad dem skriver med en spade salt. Nyservad för vissa handlare kan betyda att dem i stort sett öppnat boetten och droppat lite olja
2. Många väljer plexi för att det var just det som användes på månen, enligt mig har både plexi och safir sin charm
3. Beror helt på vad man är ute efter, idag har jag en 3570.50 från 2006. Men hade självklart velat ha en från 69-71
4. Alla klockor har ett referensnr. Det är bara handlarna på chrono24 som slarvar med att skriva det
5. Att köpa begagnat är inte dumt alls, efter att den bytat ägare en gång så minskar den inte mycket mer i värde sålänge man tar hand om den
6. Beror helt och hållet på klockans skick och om den är fullset eller inte
7. Folk som inte är lika nördiga som oss på forumet kanske slänger sina boxar, medans jag t.ex lägger stort värde på om det är fullset
 

Marhoi

Friends of KS
Ännu en Speedy-tråd. :)

Du borde kunna hitta svar på alla dina frågor här:
https://klocksnack.se/threads/nybörjare-köpa-speedmaster.18380/
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Snabba svar:
1. Ett land med dålig ekonomi har inte råd med lyxvaror. ;) Lägre skatt/moms också såklart. Tänk på att buda med DHL etc då folk här på forumet haft dåliga upplevelser med den italienska posten.
2. Smaksak, men på den riktiga månklockan sitter plexi.
3. Smaksak, gillar du vintage eller nytt?
4. 3570.50 är "the real deal". Dvs, stängd baksida, plexi på framsidan, manuell. 3573.50 är ett trevligt alternativ, nyare verk och safirglas, fortfarande manuell.
5. Tycker jag inte, varför skulle det? Gäller att ha koll på andrahandsmarknadsvärdet, papper, cert, servicehistorik etc.
6. Beror på skick såklart. En nyare 3570 i bra skick med papper och cert går på runt 16-20.
7. Viktigt för vissa, onödigt för andra, men det höjer värdet och bidrar till bättre nattsömn.
 

Sond

Patek
Köp "originalet". Plexi och manuell. En nyare men inte ny skulle jag rekommendera. Ref. nr. 3570.50
Kostar ca 6000 att serva så ha med det i beräkningen.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Köp "originalet". Plexi och manuell. En nyare men inte ny skulle jag rekommendera. Ref. nr. 3570.50
Kostar ca 6000 att serva så ha med det i beräkningen.

Ska du dock köpa en säg 5 år gammal oservad Speedy för 18k och serva den så landar hela kakan totalt på ca 24k.
Då hade iaf jag lagt till 3-4k till och köpt en ny från AD, både för upplevelsens skull och för att man får en helt ny klocka utan servicebehov.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du har säkert fått svar på dina frågor så jag tänkte bara tipsa om att inte ha så många filter på Chrono24 då du missar massor, många säljare skriver inte ut t.ex. storlek.
 

Marhoi

Friends of KS
Ska du dock köpa en säg 5 år gammal oservad Speedy för 18k och serva den så landar hela kakan totalt på ca 24k.
Då hade iaf jag lagt till 3-4k till och köpt en ny från AD, både för upplevelsens skull och för att man får en helt ny klocka utan servicebehov.

Jag hör dig, men listpriset är väl ändå knappa 33?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är en reduced-modell, lite mindre och inte lika eftertraktad som Speedmaster Professional Moonwatch.
Precis och värdet ligger väl omkring 10k beroende på skick o tillbehör. Hade jag varit du hade jag slagit till på KalleKnudas 3570.50 i köp och sälj innan någon annan gör det :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Precis och värdet ligger väl omkring 10k beroende på skick o tillbehör. Hade jag varit du hade jag slagit till på KalleKnudas 3570.50 i köp och sälj innan någon annan gör det :)


Håller med, den är prisvärd. Om jag inte hade haft två Speedmasters och behövt skicka in bil och klockor på service så hade jag nog slagit till på den :D
 

Grundström

Breitling
Hej Alla,
Kanske fel tråd men testar återuppliva denna:
Riktigt sugen på en speedy, vilken AD i Stockholm tror ni kan göra bäst pris och vad är rimligt?

Ser några modeller på ex uret, synpunkter på dessa jämfört med de jag hittar hos AD (frånsett det uppenbara med garanti osv)

Tack för er kunskap!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Hej Alla,
Kanske fel tråd men testar återuppliva denna:
Riktigt sugen på en speedy, vilken AD i Stockholm tror ni kan göra bäst pris och vad är rimligt?

Ser några modeller på ex uret, synpunkter på dessa jämfört med de jag hittar hos AD (frånsett det uppenbara med garanti osv)

Tack för er kunskap!
Rob har kört 25% på omega i december två år i rad för medlemmar på ks så det är väl bara att vänta till december ;) Skämt och sido, kila runt till butikerna och hör med dem vet jag. Alternativt (hade jag gjort) hugger du en i nyskick för ~30k på köp och sälj. Många som köpte av rob som börjar komma ut till försäljning nu känns det som.
 

Grundström

Breitling
Hur blir man inbjuden till den (eventuella) rean i december? Någon som var där i december - Hur stor sannolikhet att jag kommer få en där? (Dvs är det 50 pers i kö/den tar slut)
 
Topp